Ion Cristoiu: “Principalii beneficiari ai Prăbușirii Bancorex au fost cei care au preluat după 1989 firmele sub acoperire ale fostei Securități!”
Sîmbătă,
28 ianuarie 2017, am publicat un text primit de la Petre Roman în
legătură cu Prăbușirea Bancorex în 1997. Așa cu ziceam în prefața
rîndurilor semnate de Petre Roman, printre enigmele postdecembriste nici
acum elucidate se numără și persoanele și firmele beneficiare ale
Prăbușirii provocate a Bancorex, bancă prin care Direcția Externă a
Securității făcea operațiuni externe.

Mai precis, aflasem că Petre Roman ridicase la televiziuni chestiunea unei liste secrete de persoane și firme care au avut credite la Bancorex, dar pe care Prăbușirea Băncii le-a lăsat cu banii nereturnați.
Mai precis, aflasem că Petre Roman ridicase la televiziuni chestiunea unei liste secrete de persoane și firme care au avut credite la Bancorex, dar pe care Prăbușirea Băncii le-a lăsat cu banii nereturnați.
Petre Roman mi-a confirmat în scrisoarea
publicată pe 28 ianuarie 2017 că există o asemenea listă, dar că ea a
rămas secretă pînă acum.
După publicarea scrisorii lui Petre
Roman, am primit mesaje care-mi atrăgeau atenția că lista persoanelor și
firmelor care au avut credite luate de la Bancorex a fost publicată cu
ani în urmă.
Mesajele m-au convins că și eu și Petre
Roman ne înșelasem crezînd că lista e încă secretă și că va rămîne
secretă în vecii vecilor Amin.
O scrisoare și un document de excepție
primite prin e-mail de la Bogdan Temeșan, fiul lui Răzvan Temeșan,
director al Bancorex la ora Prăbușirii, îmi atrag însă atenția că lista
publicată pînă acum de persoane și firme preluate de AVAS nu e lista
secretă de care vorbea Petre Roman.
Din cîte se știe, patrimoniul Bancorex a fost preluat în 20 septembrie 1999 de Banca Comercială Română.
Documentul de excepție trimis de Bogdan
Temeșan și pe care-l reproduc împreună cu scrisoare e Procesul Verbal de
predare/primire încheiat de Bancorex și BCR la data de 20.09.1999.
Din el și din Scrisoarea lui Bogdan
Temeșan se înțelege că principalii beneficiari ale Prăbușirii Bancorex
au fost cei care au preluat după 1989 firmele sub acoperire ale
Direcției de Informații Externe ale fostei Securități.
Domnule Cristoiu,
Vă scriu ca urmare a articolului dumneavoastră din data de 28.01.2017 (http://www.cristoiublog.ro/gindul-de-simbata-28-ianuarie-2017/). În
articol este citată afirmația domnului Petre Roman, prin care acesta
susține că „Ulterior Traian Băsescu mi-a confirmat că se află în posesia
datelor complete ale operațiunilor Bancorex de acordare de credite
către firme de stat și private, precum și persoane fizice.
Multe – câte și care ? – din credite nu mai fuseseră rambursate. Peste
aceste liste de clienți creditați de Bancorex s-a așternut o tăcere pe
care o consider inadmisibilă.”
Pentru a oferi o imagine cât mai
fidelă a premiselor care au condus la situația relatată de dl Petre
Roman, simt nevoia sa fac următoarele precizări, sens în care
vă înaintez inclusiv Procesul Verbal de predare/primire încheiat de
Bancorex și BCR la data de 20.09.1999, document care se refera la alte
“persoane” decât cele menționate pe listele AVAS.
La data de 14.03.1997, la Bancorex a
fost orchestrat și pus în aplicare un veritabil PUCI prin care a fost
preluată nelegal conducerea operativă a Bancorex, de către persoane
identificate mai jos, cu coordonarea și sprijinul unor persoane pe care
nu mă hazardez să le numesc la acest moment, dar care urmează a fi
stabilite de organele de urmărire penală. În susținerea acestui puci,
au fost angrenați, în diferite grade ale participație și reprezentanți
ai organelor de urmărire penală ale PICCJ și ale organelor de cercetare
penală ale Poliției Române.
Pentru a putea cuantifica în mod
pertinent caracterul masiv al intereselor obscure ce priveau
activitatea și operațiunile Bancorex de la acele momente, trebuie făcut
un exercițiu de memorie, în sensul înțelegerii cât mai profunde a ce
anume însemna atunci Bancorex în economia României, activitatea
sa înglobând, de la operațiunile de finanțare a agriculturii și
economiei, importurile statului cu materii prime esențiale
populației, și până la activitatea specifică operațiunilor de transfer
ale instituțiilor de securitate națională. În acest context trebuie
privită teoria creditelor nerambursate.
Revenind, la data de
12.03.1997, Răzvan Temeșan (tatăl meu, Președinte și Director General al
Bancorex) decide desfacerea contractului individual de muncă al lui
Florin Ionescu, în urma propunerii Comitetului de Direcție, ca urmare a
faptului că Florin Ionescu, Vicepreședinte al Bancorex, nu s-a
prezentat la post la Viena și nici nu a asigurat delegarea conducerii
agenției.
De asemenea, Bancorex primise de la
Interpol o solicitare de informații despre dl Marius Opran, ca urmare a
suspiciunilor privind operațiuni financiare repetitive, solicitare
transmisă mai departe de Bancorex către IGPR.
În aceeași
perioadă, Răzvan Temeșan, în calitate de Președinte al
Bancorex, într-o ședință de lucru cu Ministerul de Finanțe la care a
participat, printre alții, și Nicolae Dănilă (atunci reprezentant al
Băncii MHT) a învederat reprezentanților Ministerului de Finanțe intenția Bancorex de a executa biletele la ordin aflate în garanție la Bancorex, în
care Compania Română de Petrol avea calitatea de “tras”. Compania
Română de Petrol deținea la acea dată rafinăriile din România, printre
care și Petromidia. Rezultatul acestei operațiuni bancare reprezenta de
fapt trecerea activelor CRP (printre care și Petromidia) în patrimoniul
Bancorex, urmare a neplății datoriilor CRP. Consecința directă era
faptul că grupurile de interese/ infracționale formate în jurul
privatizărilor rafinăriilor românești ar fi rămas fără obiect.
În ședința de lucru cu Ministerul de
Finanțe, reprezentanții Ministerului au lăsat
să se întrevadă posibilitatea ca Ministerul de Finanțe să nu
plătească datoria către Bancorex a CRP, totodată încercând să
înlocuiască Bancorex ca finanțator al importurilor de energie și
solicitând MHT să preia finanțarea. MHT (prin Nicolae Dănilă) a
refuzat achiesarea la intenția prejudicioasă a reprezentanților
Ministerului de Finanțe.
La data de 14.03.1997, în jurul orei
18.00 (după închiderea programului) s-a constatat de către personalul
băncii ca s-a intrat prin efracție în sediul central al Bancorex, fiind
sesizat cu acest fapt IGPR. Polițiștii din cadrul IGPR i-au găsit pe
intruși la etajul 1 al clădirii Bancorex și i-au identificat ca fiind:
Marius Opran (nota bene, Lt. Col. Armata Română); Grigore Maimuț – fost
salariat Bancorex, director adjunct al sucursalei Lipscani până în anul
1995; Florin Ionescu – fost vicepreședinte al Bancorex, până la data de
12.03.1997; Tudorel Dumitrașcu – reprezentant FPS în AGA Bancorex;
Gheorghe Ionescu – reprezentant FPS în AGA Bancorex (nota
bene, “fost” coleg, scump si drag, al dlui Traian Băsescu, devenit
cuscru după ce Traian Băsescu a devenit Președinte); și Octavian
Niculescu – reprezentant SIF Oltenia.
Aproape concomitent, s-au prezentat
la sediul Bancorex și procurori și polițiști din cadrul PICCJ, care au
descins în baza autorizației nr. 137/p/1997/A și au efectuat percheziții
la Bancorex, imobilizând conducerea Bancorex și permițând astfel
persoanelor intrate prin efracție să aibă acces la documente, ștampile
etc, astfel încât să poată ține AGA nelegală. Trebuie avut în vedere
că Adunarea Generală a Acționarilor Bancorex fusese convocată în mod
legal pentru data de 11.04.1997, fiind vădit caracterul obscur
al întrunirii persoanelor mai sus arătate.
În aceste condiții, ulterior
semnării documentului preconstituit, reprezentând hotărârile AGA
nelegale (conform Deciziei Curții Supreme de Justiție nr. 51/2002) de
destituire a conducerii Bancorex, aceleași persoane au avut acces
la încăperile, documentele și fișetele arhivei Bancorex, tatăl meu
fiind imobilizat în activitatea de percheziționare a biroului său și
apoi escortat afara din clădirea Bancorex.
Vă rog totodată să aveți în vedere
că parcursul mai sus arătat nu a venit ca o revelație post-factum pentru
tatăl meu, Răzvan Temeșan trimițând încă din 1995-1996 adrese către
Serviciul Român de Informații, Parchetul General, precum și tuturor
instituțiilor executive ale statului, prin care arăta că se
prefigurează un atac la activitatea Bancorex și o preluare la fier
vechi a economiei românești, solicitând să fie luate toate măsurile
legale de protecție a intereselor statului. Nu s-a luat în urma lor
nicio măsură de protejare a activelor României, dimpotrivă foști
lucrători ai SRI vor fi regăsiți peste timp în asocieri societare cu
persoanele vizate.
Astfel cum în mod corect și dl.
Petre Roman observă „în piețele financiare Bancorex fusese foarte
apreciată ca bancă serioasă înainte și după Revoluție până la momentul
1995-1996 când se produce disfuncția ce a condus în final la prăbușire”.
Pot să vă transmit volume cu privire la evaluările și ratingul
Bancorex, precum și cu privire la profesionalismul și competența
conducerii băncii, raportate la standardele pieței financiare și bancare
externe, dar nu acesta este scopul comunicării mele și aceste aspecte
nici nu au contat, istoric vorbind, în derularea evenimentelor.
Concret, de la momentul în care conducerea Bancorex a inițiat discuții cu privire la executarea garanțiilor marilor debitori și cu privire la perspectivele de listare a Bancorex pe bursele externe (sens în
care se prefigurau evaluări și analize detaliate de patrimoniu), a fost
demarat un proces public, masiv, concertat de debilitare a
conducerii și a activității Bancorex. Tatăl meu a fost linșat mediatic, i
s-a „dat ocazia” să își dovedească nevinovăția în aproape 30 de dosare
penale, iar instanțele civile au stabilit că, cel puțin până în iunie
2007, Răzvan Temeșan a deținut funcția de Președinte – Director General
al BCR S.A.!
Revenind la corespondența publicată,
dintre dumneavoastră și dl. Petre Roman, voi încerca să detaliez
motivele pentru care consider că documentele pe care dl. Petre Roman le
plasa în posesia dlui. Traian Băsescu nu privesc creditele transferate
la AVAS. Este pueril a crede că acestea ar fi putut constitui miza
Bancorex, ori că acestea au dărâmat masivul financiar Bancorex, cu un
rating de BBB+, neegalat încă pe piața românească.
Rețin însă că dl. Traian Băsescu
făcea afirmații în cadrul parlamentului cu privire la o serie de
documente (o parte din cele sustrase de la Bancorex după 14.03.1997 în
condițiile descrise) pe care dânsul le intitulează “dosarul Bancorex”.
Coroborez acest aspect cu faptul că BCR reclama mari carențe
documentare în protocolul de preluare (pag. 3,4,5) din octombrie 1999.
Mai adaug la acestea faptul că, în luna octombrie 1999, cursul leu/USD
se situa la aprox. 16.800, astfel că totalul carențelor evidențiate de
BCR se situa la aprox. 800 milioane dolari. Atenție, în octombrie 1999!
Astfel, șantajul mediatic inițiat de
beneficiarii reali ai puciului de la Bancorex din 14.03.1997 a fost
orientat, începând cu anul 1998, în scopul subordonării morale și
execuționale a beneficiarilor reali ai ‘fraudării’ Bancorex.
Voi detalia cele două categorii de
documente sustrase de la Bancorex după puciul din 14.03.1997, la care
dl. Băsescu a început să facă referire începând cu anul 1998.
Documentele indicate de BCR la preluarea patrimoniului Bancorex, astfel cum reiese din procesul verbal înaintat dvs.
Consider că documentele reliefate de
BCR în procesul verbal încheiat la preluarea patrimoniului Bancorex au
fost în posesia dlui. Traian Băsescu atunci când a fost negociatorul
României cu Banca Mondială în programul PSAL. Acestea nu au mai revenit
ulterior în posesia Bancorex, cuantificându-se, după cum spuneam mai
sus, la valoarea de aprox. 800 milioane dolari în 1999.
Mai mult, sustragerea documentelor
din Bancorex a determinat crearea cu bună știință a argumentelor false
de către Traian Băsescu privitoare la inventata „gaură Bancorex”,
argumente ce au stat la baza susținerii în fața Băncii Mondiale a unei
teze false privind Bancorex, preconstituind totodată scopul propus de
Traian Băsescu – de a obține o concluzie din partea Băncii Mondiale cu
privire la lichidarea Bancorex, aspect reușit la acea vreme.
Si celelalte argumente false
susținute de către Traian Băsescu la acea epocă au condus la
inducerea în spațiul public, dar și în deciziile guvernamentale, a
necesității preluării la datoria publică a „găurii” Bancorex. Astfel, Bancorex în loc să execute garanțiile debitorilor, a fost incapacitat din interior și
astfel a fost disimulată adevărata natură a preluării „găurii
Bancorex” la datoria publică, aceea de a plăti cu bani de la buget
debitele neîndestulate din cauza lipsurilor documentare.
Sintetic. Despre rafinării.
Rafinăriile, printre care și
Petromidia, din cauza managementului defectuos, nu întruneau condițiile
de bonitate necesare finanțării pe piața bancară. Astfel, Compania
Română de Petrol asigura materiile prime rafinăriilor prin împrumuturi
de la Bancorex. Bancorex la acea epocă era singura bancă din România
care putea efectua finanțarea.
Mecanismul financiar prin care se
asigura finanțarea era următorul: spre exemplu, Rafinăria Petromidia se
adresa Bancorex în vederea finanțării importurilor de materii prime.
Bancorex asigura finanțarea, cerând în schimb garanții. Garanțiile erau
bilete la ordin ,,trase” pe CRP și avalizate de Petromidia. La scadență,
dacă nu era restituit împrumutul, Bancorex fie executa biletele la
ordin, fie reeșalona datoria, sau credita suplimentar rafinăria prin
primirea în garanție a unor noi bilete la ordin “trase” pe CRP și
avalizate de rafinărie.
La data de 14.03.1997, totalul
biletelor la ordin “trase” pe CRP și avalizate de rafinării totalizau
aproximativ 700 milioane USD, din care Petromidia aprox. 100 milioane
USD. Aceste bilete la ordin, puse în executare, ar fi operat luarea în
plată de către Bancorex a acțiunilor pe care FPS le deținea la
rafinării, inclusiv la Petromidia.
Astfel, FPS era deținătorul, în
numele statului, al acțiunilor la rafinării, inclusiv Petromidia, dar în
calitate de creditor, Bancorex ar fi urmat să intre în posesia
pachetelor majoritare de acțiuni (deținute de FPS) în urma executării
biletelor la ordin “trase” pe CRP.
Situația descrisă anterior este
documentată, documentabilă și constituie situația premisă de la
care începe orchestrarea puciului de la Bancorex din 14.03.1997, în urma
căruia s-au creat premisele relatate de dl. Petre Roman, inclusiv
modul în care Traian Băsescu a ajuns în posesia documentelor de la
Bancorex.
De asemenea, atât datoria Petromidia
la Bancorex, cât și Creanța Libia a Rompetrol au parcurs o metodologie
similară, observându-se același mod de lucru, aspect care mă
îndreptățește să consider că DIICOT, în cauza denumită generic
Rompetrol 2, deține numai o imagine trunchiată cu privire la
constituirea grupului infracțional organizat cercetat în acea
cauză (perioadă, membri etc.).
Pe scurt, contractul dintre
Rompetrol și Libia a fost, până în anul 1993, gajat la Bancorex pentru
creditele Rompetrol luate de la BRCE în perioada 1984-1988. Suma
aproximativă pentru care Rompetrol avea contractul cu Libia ca garanție
era de aproximativ 100 milioane USD, principal plus accesorii. În anul
1993, Ministerul de Finanțe cumpăra de la Bancorex datoria Rompetrol ce
avea garanție contractul Rompetrol cu Libia, eveniment ce a
născut obligații în sarcina unor lucrători ai Ministerului de Finanțe.
Astfel, după 1993, restituirea creditelor contractate de Rompetrol în
perioada 1984-1988, pentru exploatarea „LIBIA’ trebuia efectuată către
Ministerul de Finanțe și nu către Bancorex.
După 1993, Petromidia a luat credite
de la Bancorex, care au fost garantate cu bilete la ordin „trase” pe
CRP, și avalizate de Bancorex, în cuantum de aprox. 100 milioane USD
(din totalul creanței pe CRP de aprox. 700 milioane USD).
Astfel, până la plata creditelor
către Bancorex, FPS nu putea dispune nicio privatizare a Petromidia,
deoarece atât timp cât Petromidia nu își plătea datoria către Bancorex,
dar și totalul datoriei CRP, Bancorex putea executa biletele la ordin în
valoare de 700 mil USD, luând în plată atât activele rafinăriilor din
CRP, cât și acțiunile deținute de FPS la rafinării.
Așadar, încasarea creanței Libia în
frauda bugetului de către orice grup infracțional a fost condiționată de
cel puțin 3 etape execuționale, dintre care 2 au fost executate înainte
de anul 1998, și anume:
- Acapararea factorilor de comandă și decizie: chiar asigurată cooperarea la nivelul ministerelor de resort, era necesară preluarea conducerii operative a Bancorex și efectuarea operațiunilor necesare privatizării Petromidia (răscumpărarea cu bani de la buget a creditelor obținute de rafinării, inclusiv Petromidia, în schimbul biletelor la ordin deținute de Bancorex -700 mil USD în toamna anului 1997);
- Operarea actelor materiale esențiale: dobândirea documentelor esențiale și a datelor și informațiilor relațiile contractuale Rompetrol-Libia și Rompetrol-Repsol, incapacitarea Ministerului de Finanțe, asigurându-se că funcționarii responsabili nu vor notifica tranzacția din 1993 dintre Ministerul de Finanțe și Bancorex către Libia, respectiv Repsol. (N.B. Repsol a preluat derularea contractului dintre Rompetrol și Libia după ce Rompetrol nu a mai avut capacitatea să continue contractul.)
Aceste două evenimente esențiale
reușitei încasării creanței „Libia” au fost efectuate anterior anului
1998, astfel că, pentru reușita grupului infracțional descris de
DIICOT în cauza denumită generic „Rompetrol 2”, au fost concertate
acțiuni ilicite într-o sferă mai largă decât cea descrisă în
comunicările publice ale DIICOT și, în mod cert, anterior anului 1998.
Pe acest fond, ar trebui analizată
și conduita BCR, continuatoare a personalității juridice a Bancorex,
raportat la operațiunile desfășurate de grupul Rompetrol, respectiv
(i) încasarea de către Rompetrol și apoi transferul către DP Holding a
sumelor de la Repsol în baza creanței „Libia” și (ii) posibile
operațiuni cu puternic caracter de sprijinire a Rompetrol Group în
activitatea de spălare a banilor obținuți de la Repsol, în contextul în
care BCR urma să vândă domnului Patriciu participația BCR la
Anglo-Romanian Bank, participație pe care Patriciu urma să o
plătească cu banii încasați de la Repsol și transferați în DP Holding.
Consider că trebuie analizat,
domnule Cristoiu, ce acte a îndeplinit BCR pentru a „spăla” banii
obținuți de beneficiarii reali, inclusiv DP-Holding, în acea perioadă,
cu atât mai mult cu cât Răzvan Temeșan a deținut funcția de Președinte
Director General Bancorex până la 21.10.1999, și apoi, potrivit Deciziei
civile nr. 5898/17.11.2016 a Curții de Apel București, Răzvan Temeșan a
deținut funcția de Președinte Director General BCR S.A de la 21.10.1999
până la 28.06.2007 cel puțin.
Arhiva operațională a BRCE anterior 25.12.1989, în special fișele conturilor tranzitorii
Aceste documente erau de o
importanță maximă în identificarea societăților legendate care au
activat înainte de 1989 și care dețineau fonduri ce se cuveneau
bugetului de stat al României, dar care au fost păstrate de ofițerii
legendați în frauda bugetului de stat.
Pe scurt, prin aceste documente se
putea DOCUMENTA dacă anumite societăți comerciale înregistrate în alte
jurisdicții și deținute de cetățeni români erau sau nu societăți care au
efectuat operațiuni legendate, astfel încât să se poată identifica
societățile și personalul legendat care și-a păstrat societățile și
fondurile cuvenite statului Român.
Lipsa acestor documente produce
efecte și în prezent, având în vedere că numai prin ele s-ar fi tranșat
definitiv dubiile de natură penală. Un exemplu ar fi cel în care, în
cadrul audierii, judecătorul Camelia Bogdan îl întreabă pe dl. Dan
Voiculescu ceva de genul: ”cine este acum proprietarul Crescent?”. În
situația ipotetică în care Crescent ar fi fost o societate legendată a
Statului Roman, fondurile acelei societăți s-ar cuveni bugetului de
stat, participațiile Crescent în societăți din România s-ar cuveni
statului român, cu potențiale consecințe juridice. Dacă Crescent era de
fapt o societate legendată sau nu? poate fi o întrebare cu rădăcini în
trecutul nebulos al operațiunilor Securității;
Așadar, documentele sustrase din
Bancorex au fost de natură să creeze avantaje materiale ilicite unui
grup al beneficiarilor reali ai operațiunilor descrise succint mai sus.
Vă propun la acest moment încă un
efort și vă rog să extrapolați cazul rafinăriei Petromidia – ușor de
indicat ca exemplu, întrucât se află în cercetare de 10-15 ani!? – și
modul de operare al acestui grup și să îl vedeți aplicat, cu mici
variațiuni, la ansamblul procedurilor de privatizare a economiei
românești și apoi, pentru a închide cercul, să căutați actorii
principali din aceleași proceduri de privatizare și să îi pliați pe
lista celor mai potente societăți legendate… Ar fi revelator exercițiul,
dar – regretabil – României i-a fost refuzat acest demers.
Și cred cu toată puterea că documentele lipsă de la Bancorex sunt un factor în această ecuație istorică.
Așadar, domnule Cristoiu, consider
că, vorbind atât de puțin, domnul Petre Roman v-a spus foarte multe. În
măsura în care interesul dumneavoastră̆ depășește tema ce a făcut
obiectul corespondenței cu Dl. Petre Roman, vă stau la dispoziție cu
onestitate si bună-credință.
Nota Bene: Camelia
Bogdan este primul judecător, din câte am văzut în spațiul public, care
a sesizat organele de urmărire penală cu privire la “falsul proces”,
respectiv cauza Silver Mountain-BCR. Spălarea banilor prin intermediul
instanțelor/ hotărârilor judecătorești a devenit un fenomen foarte
urmărit în statele consolidate, de mai bine de 2 decenii.
Dezvoltarea “falsului proces” de către spălătorii de bani a început
să ia amploare odată cu reglementarea și transparența informațională a
zonelor “paradis fiscal” bancar. Devine din ce în ce mai greu să se
reușească spălarea banilor în jurisdicții reglementate, astfel că
“hotărârea judecătorească-definitivă” devine un instrument foarte
util în acest tip de operațiuni, reușind, prin corupție judiciară,
să transfere valori obținute ilicit între beneficiari.
Consider
că excluderea din magistratura a doamnei Camelia Bogdan, în măsura în
care s-a întemeiat în realitate pe motive străine față de cele invocate
succint în motivarea făcută publică de CSM, constituie un element cheie,
tocmai din cauză că țintele predilecte ale spălătorilor de bani prin
metoda “falsului proces” sunt acele instanțe și acei magistrați care nu
sunt urmăriți și protejați contrainformativ, în general, în țările cu o
dezvoltare “precară” a sistemului de justiție.
Autor: Ion Cristoiu
Sursa: Ion Cristoiu Blog
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu