Istoricul Ioan-Aurel Pop despre apelul celor 84 de academicieni
Warning: Creating default object from empty value in /home/foaienat/public_html/wp-content/plugins/linklaunder-seo-plugin/nusoap.php on line 75
Apelul celor 84 de academicieni a stârnit multe polemici. Din acest motiv, platforma Scena9,
i-a contact pe unii dintre semntari pentru a le pune unele întrebări.
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj și academicianul Ioan-Aurel
Pop, unul dintre inițiatorii acestui apel, a oferit următoarele
răspunsuri.
De ce ați considerat necesară inițierea unui astfel de apel în acest moment?
Ion-Aurel Pop: Vă rog să plecați de la
premisa că sunt și eu un om, un cetățean al acestei țări, îngrijorat de
soarta ei. Trăiesc sincer acest sentiment, deși el nu trebuia, poate,
făcut public.
De ce acum? E bună întrebarea, fiindcă
proiectul este mai vechi. Dar este ușor retorică! Nu vi se pare deloc că
acum avem nevoie de pace, de armonie și de unitate? În același timp, vă
reamintesc că Academia Română (AR), din timp în timp, a luat astfel de
poziții în societatea noastră. Dar cine să mai țină minte, din moment ce
instituția supremă de consacrare a valorilor intelectuale din țară,
creată acum peste 150 de ani, este bagatelizată, blamată, etichetată și
disprețuită? Acum ne gândim insistent – unii dintre noi – la anul 2018,
la „ora astrală” de atunci, la marile acte de-atunci și nu suntem
pregătiți s-o facem. Ba, cei care vorbim despre asta suntem catalogați
drept „naționaliști” incurabili și „comuniști” mascați. Ne-am cucerit cu
greu dreptul de a avea opinii politice diferite, dar nu știm
întotdeauna să operăm cu acest drept. Avem instituții democratice care
întră în coliziune, când ar trebui să practice coabitarea. Nu respectăm
separația puterilor și legiferăm când ar trebui să aplicăm legislația în
vigoare și să lăsăm parlamentul să legifereze etc. Ne dizolvăm,
rușinați, identitatea, specificul național și nu mai știm/ nu mai vrem
să ne prezentăm în lume ca români. Ne punem cenușă în cap, ne
autoflagelăm, ne ironizăm permanent, ca într-o zeflemea infinită, pe
care nu o mai gustăm nici noi. Ne bănuim unii pe alții de comploturi, de
mașinațiuni, de preocupări oculte. Ne luăm lumea în cap, lăsând acasă,
de izbeliște, părinți, copii, chiar și pământuri nelucrate, dar mai ales
multă sărăcie … După cum bine știți, aproape toată mass media a vorbit
în aceste zile de „sfâșierea țării”, de „falia din societate”, de „două
Românii” etc. Nu credeți că ar fi momentul să ne autoexaminăm și să
construim ceva bun împreună? Firește, ne vom certa din nou, deoarece
acesta este mersul firii, dar sunt momente în care e nevoie de
înțelegere. Dacă vrem să facem o caricatură din ideea de România – pusă
în pagina istoriei de generația anului 1918 – atunci e bine să continuăm
așa, fiindcă suntem pe drumul cel bun! Dacă însă mai credem că „locul
românilor este în România” – cum se spunea pe vremea comunismului la
Radio Europa Liberă – atunci se cuvine să avem cu toții grijă de acest
loc! Este greu, natural, dar este vital să facem ceva spre coeziune și
armonie.
Credeți că există amenințări la adresa identității naționale, a suveranității și a unității României? Care ar fi acelea?
I.-A. P.: Ele există și au existat
mereu! Acum, chestiunea pare să fie mai acută. Azi nici marile puteri nu
mai sunt în deplină siguranță din acest punct de vedere. Dar țările
mici și mijlocii au fost mereu pândite de vecini și de alții. Egalitatea
între state pe arena internațională este o idee, o lozincă, un
principiu trecut în documente, dar nu o realitate. Aici, în sud-estul
Europei am fost mereu agresați de imperii și regate mari, dar și de noi
înșine. István Bibó – un analist ungur, protagonist al Revoluției din
1956 – are un studiu emblematic, numit „Mizeria micilor state
est-europene”, în care disecă prin metode „chirurgicale” realitatea și
mentalitatea publică despre această realitate din regiunea noastră.
Agresați mereu din toate părțile, am vrut cu toții să fim mari: Ungaria
Mare, Bulgaria Mare, Serbia Mare, România Mare, Polonia Mare, Grecia
Mare etc. Dar de unde atâta „mărime”, din moment ce suprafața pământului
este limitată! Am făcut state naționale – după exemplul statelor
civilizate din Occident (Franța, Anglia, Spania, Italia, Germania, care,
deși federală, cuprinde/ cuprindea doar germani) – și ne-am trezit că
oamenii, comunitățile nu se pliază după granițe, că rămân grupuri de
unguri în România, de români în Serbia, de greci în Turcia, de bulgari
în fosta Iugoslavie etc. Să ne înțelegem bine: obsesia identității ne
vine ca model din Occident, acolo s-au făcut primele omogenizări pe
criterii etnice, acolo s-au exprimat primele uri naționale, acolo s-au
făcut primele discriminări etnice și religioase (vedeți războaiele
naționale și pe cele confesionale din istorie), acolo s-au construit
primele națiuni ca forme de coeziune de grup! Am sperat să scăpăm cumva
de această obsesie a identităților intrând în lumea euro-atlantică, în
UE mai ales. Și ce am constatat? Că UE tinde să se destrame pe criterii
naționale, de egoism național, că olandezii și francezii nu doresc o
constituție a Europei, că englezii îi vor afară pe străini, începând cu
„instalatorul polonez”, că cehii și ungurii se închid în sine, că, după
Brexit, străinii sunt vânați pe străzile din Londra sau Manchester etc.
Firește, eu exagerez aici, în vârtejul argumentației, dar esența rămâne.
Ca să avem siguranță îi aducem pe americani la noi și ne amenință
rușii! Acum rușii și americanii par să-și dea mâna! Ce ne așteaptă?
Autonomiile pe criterii etnice ajung la ordinea zilei în România, când
Constituția interzice astfel de creații etc. Ne tăiem pădurile, ne
risipim resursele subsolului, ne poluăm atmosfera, apele, pământul,
într-o veselie! Tot mai mulți președinți de state amenință zona noastră
direct ori voalat și tot mai mulți mizează pe mesaje populiste și
naționaliste. Circulă pe internet fel de fel de scenarii care – cu
siguranță, unele – intoxică populația cu variate știri apocaliptice
despre soarta României, vândută la mezat, pe cale de a fi destrămată,
cucerită indirect, dirijată de forțe oculte etc. Ce să creadă omul de
rând din toate astea, decât să-și ia lumea în cap! Oare nu ar trebui, de
aceea, să mai stăm și strâmb și să cugetăm drept? Oare un pic de
luciditate ne-ar fi de prisos? Dacă nu învățăm să pornim și de la
principiul bunei credințe, dacă ne bănuim numai de rele, dacă ne
declarăm sus și tare democrați, dar respingem de plano părerea
celuilalt, dacă ne etichetăm fără să ne cunoaștem, unde vom ajunge? În
niciun caz la înțelegere și la dialog!
Dat fiind că UBB a fost printre extrem de puținele universități din România care s-a pronunțat public în ceea ce privește mișcările cetățenești recente și protestele anti-corupție, poate părea oarecum paradoxal că sunteți, de asemenea, și inițiator al acestui apel. Spun acest lucru deoarece, în urma protestelor, numeroase voci din rândul politicienilor împotriva cărora se protestează acuză protestatarii de „dezbinare” și atac la adresa unității naționale. Cum se leagă aceste două luări de poziție?
I.-A. P.: Paradoxul este doar aparent!
Eu și mulți dintre colegii mei și dintre studenți am văzut și vedem
protestele recente ca pe un necesar, chiar indispensabil semnal de
alarmă pentru intrarea în normalitate, pentru guvernare transparentă,
pentru legiferare în acord cu Constituția, cu democrația, pentru dialog
social, pentru funcționarea normală a instituțiilor statului și, mai
ales, pentru eradicarea, pedepsirea sau, măcar, în această fază,
limitarea drastică a corupției. Înțelegem că acest lucru nu s-a putut
face altfel, la noi, decât prin demonstrațiile a sute de mii de oameni
în marile orașe, demonstrații pe care tinerii le-au făcut într-o manieră
admirabilă. Dacă însă societatea românească era sănătoasă și solidă din
punct de vedere democratic, dacă națiunea era stabilă sub aspect
identitar, dacă exista o conștiință civică a responsabilității față de
comunitate, de țară, de România, nu ar fi fost neapărat nevoie de
consumarea acestor imense energii. Pe de altă parte, faptul că
demonstrațiile românilor i-au trezit pe guvernanți, măcar într-o
oarecare măsură, la realitate arată că poporul român nu mai este o masă
de manevră! Am văzut comentarii admirative ale unor agenții de presă
internaționale și televiziuni, postări pe bloguri, în care se spunea:
„Bravo, români!” sau „Am avea și noi nevoie să ne trezim, ca românii!”
sau „Cu așa opinie publică activă, România poate da lecții!” etc.
Strada, de regulă, rezolvă problemele capitale ale unei națiuni în
momente de cumpănă. Fiindcă tot ne gândim la Unire, vreau să vă
reamintesc că alegerea și la București a lui Alexandru Ioan Cuza, la 24
ianuarie 1859 (după ce devenise domn la Iași, în 5 ianuarie 1859), s-a
făcut sub presiunea a circa 40 000 de oameni care înconjuraseră Dealul
Mitropoliei și care aveau în suflete idealurile revoluționare de la
1848. Membrii Adunării Elective a Țării Românești s-au temut de
înverșunarea poporului, care a decis atunci soarta țării! Franța modernă
s-a construit pe baricadele ridicate de popor la Paris. Și totuși, ca
să reușească marile întreprinderi ale unui popor e nevoie și de elite
conștiente, instruite și dăruite. Poporul, fără elite bune, poate lesne
rătăci și el, precum se compromit și elitele dacă nu respectă voia
poporului. Este aici o simbioză greu de realizat, dar trebuie să tindem
spre ea.
La 27 martie 2018, vom sărbători, cu
bucurie și cu durere în același timp, 100 de ani la unirea Basarabiei cu
Regatul României. Mulți vor contesta dreptul nostru de a face asta: ba
că nu dă bine, ba că este naționalism, ba că atentăm la independența
sfântă a Republicii Moldova, ba că ne ridicăm contra marii puteri de la
Răsărit etc.! Iar unii dintre cei care cârtesc deja sunt chiar
compatrioți de-ai noștri, cetățeni și etnici români. Evident, Țara
Românească nu mai este, în multe privințe, cum era în decembrie 1918.
S-a schimbat mult! Dar românii, așa, chinuiți de istorie și de ei înșiși
cum au fost (mai ales în cele mai bine de patru decenii de regim
comunist), sunt încă cel mai numeros popor din sud-estul Europei și au a
șasea țară ca mărime și număr al populației din UE. Din această UE
dezorientată, trunchiată și amenințată! Nu știu cum se întâmplă că
ajungem în „cluburi selecte” la spartul târgului, când acestea și-au
trăit traiul! Totuși, oare nu ar fi bine să construim în continuare, să
muncim fiecare acolo unde știm mai bine, după pregătire și dexterități,
să filosofăm în vreme ce muncim și nu în vreme ce nu producem nimic… Ne
risipim zilnic în jalnice dispute. Dacă facem un apel, suntem întrebați
de ce îl facem, dacă nu îl facem suntem acuzați de pasivitate … Văd cu
tristețe AR luată în răspăr, fiindcă ar fi formată din „bătrâni
ramoliți”, care ar fi „vechi comuniști” etc. Unii chiar ne întreabă cum
și de ce am îndrăznit să trăim sub comunism, ca și cum ne-am fi ales noi
epoca în care să ne naștem! Un student de-al meu a vrut să știe cum de
predau paleografie latină și latină medievală, cum de vorbesc, predau și
scriu în franceză, engleză, italiană etc. dacă am studiat sub
comuniști, că doar aceștia erau troglodiți! Erau, firește, mulți dintre
ei, dar nu eram cu toții, nu eram noi! Noi am avut profesori la Cluj
dintre cei mai mari și mai buni sub comunism, cu studii interbelice în
Franța, Germania și Italia, cu doctorate la Paris, la Berlin, la Roma,
care ne-au învățat valorile culturii universale și ne-au deschis
orizonturile spre Occident. De la vârsta de 11 ani, la școală, sub
comunism, am învățat franceză, apoi engleză și literaturile adiacente
acestor limbi. În studenție, am deprins cum să descifrez izvoarele
grecești și latinești. Ca să ajungă în Academie, savanții de azi s-au
străduit să studieze zeci de ani și au obținut rezultate extraordinare.
Cum să scrii – sub masca anonimatului – injurii la adresa lor, invective
josnice, în limbaj agramat și să-i învinovățești că sunt „bătrâni” și
„comuniști”? Mai mult, există „anonimi” care nu au publicat un rând în
viața lor, care nu au făcut vreo cercetare serioasă și nu au la activ
nicio descoperire și care îi declară pe academicieni „proști”, „fără
valoare” etc. Oare după ce criterii apreciază asta? Așa cum este nevoie
de tineri în societate, este nevoie și de bătrâni. AR, de peste un secol
și jumătate, se află în serviciul națiunii și s-a creat ca să cultive,
să normeze și să ocrotească limba română și istoria națională, ca mărci
identitare. Academia a cuprins, încă din 1866-1867, savanți din toate
provinciile românești, cultivând unitatea națională înainte de a exista
România ca realitate politică! Este clar că nici în AR (și nici măcar în
cea franceză!) nu au intrat numai genii! Așa este datul firii! Este
drept că Academia a fost politizată sub comunism, dar așa a fost în
toate „țările frățești”, după exemplul „marelui vecin de la Răsărit”,
care ne-a adus comunismul pe tancuri. Academia a și suferit, și-a văzut
membrii excluși, închiși, uciși la Canal și la Sighet. Din 1974,
Academia nu a mai avut voie să primească membri, fiindcă regimul voia
s-o suprime fizic. Și totuși, Academia a rămas! Prin lege, Academia este
forul suprem de consacrare și de cercetare a valorilor intelectuale din
România și se ocupă, în continuare, de știința, cultura, arta acestei
națiuni. Este, prin natura sa, o instituție conservatoare, adică un
garant al valorilor consacrate și verificate, un păstrător al tradiției.
Așa sunt academiile din toată lumea și, din păcate, nu le-am inventat
noi, românii, astfel.
Firește, Academia noastră poate să fie
și distrusă, chiar acum, în democrație, dar națiunea nu ar avea de
câștigat decât niște sicrie în plus, pline de oameni bătrâni! Până la
proba contrarie, AR și-a câștigat prin împlinirile sale, dreptul istoric
de a veghea la binele acestei națiuni și de a face, din când în când,
apeluri la unitate, identitate, demnitate, dialog și înțelepciune.
Aceste apeluri au cuvânt să fie și „patetice”, și „prăfuite” (doar vin
din tradiție!), și chiar „tocite” de prea multă folosire. Se poate ca
aceste apeluri să nu schimbe lumea în bine, dar, în niciun caz nu fac
rău. Ele ne pot aminti, totuși, măcar un vechi proverb uitat: „Cine nu
are bătrâni să-și cumpere!”. Ei, acești „bătrâni”, pot însă să și tacă
și să-și doarmă înainte de vreme somnul de veci, numai că „somnul
rațiunii naște monștri”.
Academia este pe aceleași coordonate cu
Universitatea, prima vine cu experiența, a doua cu forța tinereții,
îndreptate ambele spre binele comunității. (Sursa: Scena 9)
(Visited 106 times, 1 visits today)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu