Controverse
privind felul de a
fi român
“Trecutu'
e ce-o fost, da' tot mai e; din trecut vin toate: şi sămânţa de
oameni, şi rânduielile. Aşa, cu trecutu' mergem până la facerea
lumii, că de acolo se trag toate.”
Ernest
Bernea, Spaţiu, timp
şi cauzalitate la poporul român,
informator nr. 106
E
din ce în ce mai evident, dacă n-o fi fost aşa de la începutul
anilor '90, cât de dăunător poate fi jocul cu trecutul, jocul cu
istoria pentru “noi cei toţi”, spre a folosi sintagma lui
Nichita Stănescu.
De
un ton tranşant uzează, în contrast, acad. Ioan-Aurel Pop
(Identitatea
românească. Felul de a fi român de-a lungul timpului,
Ed. Contemporanul, 2016,Colecţia istorie,
p.78-79):
“A respecta nu este însă tot una cu a aproba. Respectăm dreptul
domnului Boia de a crede şi scrie că istoriografia românească
este o însăilare de mituri naţionaliste, că istoricii şi oamenii
de cultură români în general au fost şi sunt laşi, că tot
trecutul nostru este ticălos etc., dar credem cu tărie că, în
Cetate, trebuie să fie libere să se facă auzite şi alte voci
credibile [...]”. Iar vocea istoricului de la Cluj-Napoca se aude
clar pentru cine are urechi de auzit.
Generaţia
mea a trecut printr-o şcoală full
de propagandă. Multele soiuri de propagandă comunistă erau
echipate mereu “corespunzător”, vocabulă de bază a limbii de
lemn: rubaşca stalinistă şi vestonul tip Krupskaia al
leninistelor, pantofii plaţi tip Pauker, şapca proletară şi
cămaşa rabattu ale activiştilor lui Dej, cămăşile negre
asortate cu cravată albă ale “muncitorilor cu cartea” din anii
şaptezeci, costumele “gri-sceptic” ale aplaudacilor ceauşeşti…
În
2002, întîmplîndu-se vizita lui Bush, au apărut reporteriţele cu
pălării Western şi Dallas, descoperind 10 familii Buş trăitoare
în Rumeinia. Aţi observat ce aiurea se pronunţă numele ţării:
Rămănia, Rumunia, de parcă ar vrea să-l schimbăm?
Cu
câţiva luştri în urmă, un preot (din Petreşti, Alba Iulia) ni-i
arăta pe papă,pe Bush şi pe Gorbaciov cu tot cu pată, în fresca
unei biserici, enoriaşii bătînd, la tustrei ,mătănii.
Să
fie “adaptarea semn de vitalitate”, aşa cum scria o diaristă
self-expatriată? “Ne şi mirăm întrucîtva cît de perfect
american a devenit un amic fost stalinist.” Amic devenit transetnic
peste ocean. “Adaptarea” asta eu o numesc oportunism sadea. De
altfel, cei aflaţi la vârful “edificării socialiste”, ca Gogu
Rădulescu alintat “Moşu”, ca Ştefan Andrei, ca Mizil, au fost
recuperaţi ca disidenţi, în frunte cu Brucan, reversibil ca un
impermeabil.
La
TVR1 şi-n reluare, Ion Iliescu se plîngea că a fost trimis, ca
opozant al Ceauşescului, la “munca de jos”. Adică la Iaşi, ca
prim secretar. Aparatul său (lucram, atunci, la revista “Cronica”)
pîndea orice ezitare ideologică, orice text subversiv, orice
fluierat în biserica PCR. În ianuarie, la aniversările cuplului
conducător, se intra în delirul scriptic al “adeziunilor.”
În
aceeaşi emisiune, Mircea Maliţa se arăta maliţios la adresa
”Stejarului” din Scorniceşti, tot ca opozant. Vorbea pe
euromâneşte.
Şi
cum sa nu fie recuperaţi bunii propagandişti, cu stilul lor
propagandistic cu tot? Nu se trage globalizarea din
internaţionalismul proletar? N-a fost tătuca Stalin un
protoglobalizator? Nu moşteneşte antiromânismul actual atentate la
origini, la limba română, la credinţa ortodoxă, din obsedantul
deceniu?
Agitatorii
aşa-zis naţional – comunişti au reuşit să compromită
sentimentul demn patriotic, firesc patriotic, aflat în limitele
normalităţii. Noi nu mai vrem istorie “solemnă”, ci una cu
buze senzuale, ca ale lui Decebal ori Traian; fără Ana Ipătescu
ori Ecaterina Teodoroiu, dar cu Andreea Esca. Amor
Patrie Nostra Lex ar
fi o prostie. Dacii râdeau ca proştii mergând la luptă, se amuza
un comentator de altă profesie decât istoriograf. A vedea eroismul
astfel, asta da prostie!
Conform
noilor ordonanţe, tocşoişti de toate gradele susţin că
“naţiunile intră în metastază”, iar specificul naţional,
sintagmă total depăşită, se pierde zilnic şi-i bine că-i aşa.
“Detest patriotismul”, spunea regizorul Andrei Şerban în altă
emisiune, “a dat ocazie la ceva oribil”, “prefer să nu-l
folosesc (cuvîntul, nota mea, Magda Ursache), iar Robert Turcescu îi
oferea bila albă. Prinţul Duda hop şi el, fiind de părere că
data Zilei Naţionale trebuie iarăşi schimbată: propunea 10 mai,
ca Ziua Independenţei, însă afirma ritos: “N-avem identitate”.
N-o fi recitat, ca actor, versuri pline de “mândrie 'trioticească
”, spre a-i spune ca Paul Goma?
Mulţi
vor să-şi dea demisia din etnie, se arată plictisiţi de “obsesia
asta a identităţii”,a trăsăturilor identitare, sîcîiţi de
naţie şi de naţional. Ca
şi cum s-ar fi întors roata vremii în stalinism, cand românii
ajunseseră „meteci psihici” (Marian Popa) în propria ţară,
străini de etnia proprie, de limba proprie, de istoria proprie.
Şi-mi
amintesc că în emisiunea Mari
români,
TVR 1, luni, 28 august 2006, se derula jos, pe bandă, următoarea
sentinţă: „Marele român nu s-a născut încă.” Poporul
(numit, mai nou, populaţie) român nu-i în stare să facă şi să
dreagă nimic. Nişte răi şi nişte fameni, cu mic, cu mare.
Misoxen cum era, Moses Rosen l-a dojenit pe Petre Roman, când a
ţinut să precizeze că-i os de ardelean: „Asta nu-i laudă, că
eşti român.” Tom Gallagher dă palme românilor înapoiaţi
„numai şi numai din cauze interne”, neavând elită.
“Ciraci
prilejuali” (mulţumesc, Luca Piţu!), foşti autori de “fonduri”
pe teme dictate de PCR, şi-au însuşit repede noile comandamente,
ca să nu ajungă în defect de corectitudine politică. Cele mai
mari lovituri de pedeapsă le-a primit felul
de a fi român de-a lungul timpului. E
şi subtitlul
cărţii lui Ioan – Aurel Pop, în replică avizată împotriva
ideii că românii n-au avut conştiinţa că fac parte dintr-o
comunitate; pe cale de consecinţă, istoria naţională, a statului
naţiune, aşadar istoria sec. XIX şi istoria primei părţi a sec
XX, ar fi un fals. Nu ştiu câte alte cărţi ar trebui să se scrie
pentru a anihila imaginea românilor neputincioşi, învinşi
perpetuu, născuţi pentru hoţie, beţie şi lăcomie, delăsători
şi leneşi, pe scurt, nemernici. Concluzia Mihaelei Czobor – Lupp
(în Firea românilor,
Nemira, 2000, vol.
coordonat de Daniel Barbu) a fost că românii nu au viitor:” acest
viitor este deja distrus înainte ca el să fi existat.”
Una
dintre ideile cele mai eronate, dar şi periculoase, a fost că
arhivele nu contează (ca să se întoarcă în groapă Kogălniceanu)
şi asta pentru că ar fi organizate de “instituţiile Puterii, în
propriul lor beneficiu” (l-am citat pe Lucian Boia, Jocul
cu trecutul. Istoria între adevăr şi ficţiune, Humanitas,
ed. din 2013). Aşa că arhivele Transilvaniei ni le poate păstra
Ungaria, cum ne-a păstrat Moscova tezaurul. N-ai arhivă, n-ai
toponimie, poţi lesne contesta românismul în Ardeal, ceea ce se şi
întâmplă. N-a spus un preşedinte al Parlamentului Ungariei că
autonomia Transilvaniei e “porunca lui Dumnezeu”?
În
cuvintele istoricului – eseist L. Boia, demersul istoriografic “se
menţine mai ales pe imaginaţie.” A văzut cineva în mâna lui
Clio vreun document?
Imaginativul
domn Boia, în evidentă lipsă de empatie pentru marii istorici care
l-au precedat, de la Kogălniceanu la P.P. Panaitescu, Prodan,
Oţetea, dar mai ales Iorga, pledează pentru ucronie- istorie
virtuală şi nu pentru istorie ca ştiinţă, ba chiar spune că
istoria nici nu poate visa la statutul de ştiinţă. Rigoare în
reconstituirea unor evenimente, a unei epoci, pe bază de izvoare
verificate atent, de documente? Chestii depăşite! Doar n-o să mai
credem în manualul lui Charles Langlois şi Charles Seignobos,
de la, hă-hăt,
1898, Introduction aux
études historiques:
“unde nu sunt documente, nu este istorie”. Nimic mai simplu: ni
le imaginăm şi atâta tot. Cum “nu există ierarhii care să nu
poată fi răsturnate”, zis şi făcut! Scurtăm după poftă
nasul Cleopatrei. În istoria ca ficţiune, Vlad Ţepeş, alias
Dracula, bea potire cu sînge uman.Bran a ajuns castelul reginei
vampirilor, pentru că Ţepeş are şi o soţie vampiră, în ie
românească. Victoriile lui Ştefan cel Mare sunt ipotetice, o
ipoteză e şi unirea lui Mihai Viteazul.
Da,
în istoria -ficţiune încape orice: Marx poate sta (v. Jocul
cu trecutul. Istoria între adevăr şi ficţiune, p.
110) lângă... Sfântul Augustin: “Teoria istorică a lui Marx
[...] este, cu siguranţă, alături de edificiul teologic al Sf.
Augustin, poate mai sumar, dar nu mai puţin desăvîrşit şi
eficient, una dintre cele două teorii de nedepăşit ale istoriei şi
devenirii umane”. Bizară paralelă, Sfântul Augustin, vorbind
limba păsărilor şi lupta de clasă cu consecinţele ei: milioane
de morţi.
La
polul opus istoricilor iluzionişti (mentalişti? ), care prefac
victoriile în înfrângeri, eroii în trădători, sfinţii
închisorilor în fascişti, se află un profesionist, pentru care
istoria nu e ficţiune, pentru care ţinta e istoria reală, cît mai
aproape de adevăr: acad. Ioan-Aurel Pop.
Ce
alegem? Alexandru Dumas sau Duby? Asta nu înseamnă că istoricul
n-ar trebui să aibă dar/har de narator. E mai istoric – ca să
zic aşa – Zub decît Boia? Evident că da. E mai prozator Boia
decît Tolstoi? Evident că nu.
Pentru
L. Boia, “interesant istoric ar fi acela care să nu creadă nimic
despre istorie”. N-o fi ştiut Herodot că face istorie, dar Iorga
a ştiut. Au ştiut şi Gh. Brătianu, şi Xenopol, şi Pârvan, şi
C.Giurescu. Unii scriu istoria până la sfârşitul ei, ca Francis
Fukuyama; alţii scriu istoria naţională, a statului - naţiune.
Şcoala de la “Annales” a vrut să elimine personalităţile
pentru mase, marile războaie pentru viaţa cotidiană, a omului de
rând, “en miettes”,
cum ar spune François Dosse. E loc pentru toate. Numai că Şcoala
Boia ar scoate din manuale nu neapărat războaiele, ci doar pe cele
victorioase, ale românilor. Odata cu ele, “conflictele sângeroase”
transilvăneni - români – maghiari, ca şi cum nu s-ar fi
întâmplat. Istoria, ce a fost, cum a fost, trebuie cunoscută prin
istoriografie onest argumentată, în baza cercetării laborioase.Sau
vrem să ne întoarcem la cetăţeni diferiţi şi diferenţiaţi, la
drepturi diferenţiate, sub acronimul lui Dan Culcer: MaghiarRomânia,
eventual cu R dublu? Joaca de-a istoria pune în pericol integritatea
naţională.
Dacă
eseistul L. Boia n-are nevoie de istorie
eroică, preşedintele
Iohanis a ezitat să-l declare erou pe Avram Iancu. Ce consilier(ă)
o fi avut? Probabil pe cineva căruia nu i-a plăcut spusa
Crăişorului: “Sau punem pumnul în pieptul furtunii sau murim”.
Da,
trebuia să se vadă cât de periculoasă era (şi este) campania
desfăşurată imediat după acel Decembrie pe tema România, ţară
bolnavă fără scăpare, ţară înapoiată fără scăpare, ţară
defectă fără scăpare, de care trebuie , ca ins inteligent, să
scapi, aşa cum îndemna chiar preşedintele ei, cel Traian. Insulta
supremă a venit dinspre veşnicii co-părtaşi la guvernare,
partidul etnic UDMR: “Ne este scârbă. România de rahat”,în 20
sept. 2006.
Se
vorbeşte (admirativ) despre sciziunea Belgiei (flamanzi-valoni), se
aşteaptă ca Alsacia să iasă din Franţa, separatiştii italieni
dau fiori, la fel catalanii, în Spania. Ce face Scoţia? Dar
Irlanda? Dar Muntele Athos? Se omite faptul că România Mare –
stat naţional unitar a avut ca model marile puteri occidentale, aşa
cum subliniază Ioan – Aurel Pop în cuvântul lămuritor al cărţii
sale. Clişeul “ţară mică şi săracă” este infirmat: România
ajunsese, “la scară europeană”, “putere mijlocie”. Nu
nevolnică, populată de oameni de nimic, fără tărie sufletească,
resemnaţi cu răul şi văicăreţi că sunt români, aşa cum
decide un antropolog. La astfel de afirmaţii detestabile, abuzive
ce-i drept, mânia din România
nu se manifestă. Nici când se produc atentate la Constituţie. Şi
nu ştiu de ce naţionalismul maghiar trebuie respectat cînd pune
doliu pentru Trianon. Europarlamentarul Tökes Laszlo e plătit de
români să spună la Bruxelles că maghiarii sunt supuşi unui
“genocid paşnic”. În fapt, românii, cei intoleranţi cu
străinii, cititori de Doină
eminesciană, sunt oprimaţi în “Harcov”, care “nu e România”,
deşi e-n inima ţării. Nici “Ţinutul Secuiesc nu e România”.
O fi fost dată jos inscripţia asta? Că nu ştiu. Uite că, după
ultimele alegeri, românii din Harghita nu mai au reprezentant în
Parlament. De-ar fi măcar minoritari ca udemeriştii, care au
drepturi (şi le vor mereu sporite), nu şi obligaţii. Calea Horty,
ca nume stradal, n-o avem încă, dar o vom avea dacă vrea UDMR-ul,
visînd la modificări de graniţe. Grupul statuar al celor 13
generali din Arad, numit de Marko Bela, o vreme vicepremierul
Guvernului român, Statuia Libertăţii, nu-i irită decât pe
“naţionaliştii” care ştiu ceva istorie. Nu şi pe Mândruţă,
pupilul lui Brucan, care, la arborarea în bernă a steagului
românesc, exclama la TV: “Pe căldura asta ne arde de steag?”
Cei
din Ţinutul Secuiesc merg spre autonomie cu paşi mici şi siguri:
CNS (Consiliul Naţional Secuiesc) vrea asocierea consiliilor în
scaune, cu parlamente regionale, iar Băsescu hăhăia că vrea acolo
„o cameră”. Pentru ideea de Transilvanie autonomă, Sabin
Gherman a fost răsplătit cu o emisiune TV. „Nu mă tem de Eva
Maria Barki, spunea Octavian Paler, ci de Gherman.” De ghermani,
adaug eu, cei care vor regionalizare cerută de UE, care garantează
– să stăm liniştiţi – identitatea naţională. Chestie de
semantică: regionalizarea e altă vocabulă pentru dezmembrare. Vrem
câteva identităţi fărâmiţate, în loc de una mare? După
C.C.Giurescu, ideea (dragă UDMR-ului) a fost să dispară cuvântul
judeţ.
Judeţele din Transilvania au rezistat în Ungaria, mare din 1867. Le
desfiinţăm noi, că-s vechi de 600-700 de ani? „Şi cum mă voi
recomanda?” întreba istoricul C.C.Giurescu. „Sunt X din regiunea
a 5-a a Europei?”
Te
implici în politică fără să îţi cunoşti istoria? Da, la noi
totul se poate. De la inoportuna deschidere a graniţelor, la sfârşit
de '89, de preşedintele „sărac şi cinstit”, oropsit de
Ceauşescu, pînă la cerinţa de a sfărma unitatea teritorială
prin desfiinţarea judeţelor. Interesul naţional nu trebuie
interpretat politically
correct.
Tratatul cu Ucraina a fost semnat în '97, de preşedintele Emil
Constantinescu şi de Ministrul de Interne Adrian Severin, din
postură deloc demnă.
Nu
mai avem leu, avem ... ron (ce mi-i ron, ce mi-i rom; ţigăncile îşi
zic romince). Asistăm la degradarea satului şi a statului. Şi cîţi
analişti săritori peste toţi caii declară că nu vor stat, ci
superstat, realizat de Angela Merkel prin criză economică, dacă
nu-i chip pe cale democratică. Or,şi nu obosesc să repet: dacă
distrugem statul, distrugem naţiunea, distrugem limba, distrugem
credinţa creştină.
Programul
de educare (deloc naţional) e pe cale să realizeze „reforma
învăţămîntului”, ivind universităţi pe te miri unde. Ne
chinuim de vreo 27 de ani să ne pierdem identitatea despre care se
tot repetă că e neconturată.
Oh, pasivitatea pe care o blama Noica (în Jurnal
filosofic, Bucureşti,
Humanitas, 1990) la românii care trebuie scoşi cumva din „somnul
lor cel mai adânc”, somnul cel de moarte.
În
acest joc de-a alba/neagra cu istoria, joc favorit al eseiştilor
imaginativi, e atît de binevenit discursul despre trecut al
istoricului profesionist, alegînd calea aureea. Care nu denigrează,
nici nu maximizează felul românilor de a fi, de a exista .
Citez: „Dacă
negăm ţara, ne negăm pe noi înşine, fiindcă noi constituim
ţara. Dacă România este o minciună, şi noi înşine suntem
astfel. Oare e posibil aşa ceva, să ne confundăm cu neantul, cu
răul, cu întunecimea?
Şi
încă: „Altminteri, ţara ne ţine pe toţi, fiindcă toţi suntem
ţara. Ea cere şi tributuri (de muncă onestă mai întîi), dar şi
critici (necruţătoare), spre a putea exista. Cu două condiţii:
tributurile să nu ne secătuiască de tot şi criticile să nu ne
ucidă speranţa colectivă. Iar speranţa majorităţii românilor
trebuie să fie România, o Românie mai bună” (din Cuvînt
înainte
la ed. a II-a, Istoria,
adevărul şi miturile, ed.
Enciclopedică, 2014).
Ce-ar
fi de adăugat? Atît: „Numai popoarele care se iubesc pe sine le
pot iubi şi pe celelalte popoare.”
Zice
ardeleanul Ioan Aurel Pop şi „rămâne de cugetat.”
Magda URSACHE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu