Decizia CCR: „Niciun parlamentar sau ministru nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile politice sau acțiunile exercitate în vederea elaborării ori adoptării unui act normativ cu putere de lege”
„Ministerul Public nu are competența de a desfășura activități de
cercetare penală cu privire la legalitatea și oportunitatea unui act
normativ adoptat de legiuitor”, susține Curtea Constituțională a
României, în motivarea deciziei prin care a constatat existența unui conflict juridic de natură constituțională între DNA și Guvernul României.
Având în vedere faptele reclamate și cele reținute în ordonanța procurorului de la DNA, CCR a apreciat că „toate
elementele prezentate drept elemente materiale constitutive ale
infracțiunilor imputate nu constituie altceva decât aprecieri personale
sau critici ale autorilor denunțului cu privire la legalitatea și
oportunitatea actului adoptat de Guvern. Astfel, circumstanțele
adoptării actului normativ, luările de poziție publice contradictorii
ale ministrului justiției și ale prim-ministrului, urmate de decizia
adoptării Ordonanței de urgență a Guvernului nr.13/2017 pentru
modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal și a
Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, «fără să fie
consultat Consiliul Legislativ, fără să se aștepte avizul Consiliului
Superior al Magistraturii, fără a fi trecută pe ordinea de zi sau cea
suplimentară a ședinței Guvernului din 31 ianuarie 2017» constituie, în
mod evident, aspecte privind legalitatea și oportunitatea adoptării
actului criticat, care nu pot intra în sfera de competență a procurorilor, respectiv nu pot face obiectul activității de cercetare penală.
Mai mult, susținerea potrivit căreia «modificările legislative nu
sunt justificate, argumentele […] referitoare la supraaglomerarea din
penitenciare și o posibilă condamnare „pilot” la CEDO, nefiind
adevărate» vizează nemotivarea caracterului urgent și a situației
extraordinare care a generat reglementarea, deci o problemă de
constituționalitate a actului normativ, care, în mod evident, nu cade în atribuția de verificare a organelor de cercetare penală.
Suspiciunea în sensul că o anumită persoană beneficiază în mod direct
de noua reglementare, ceea ce ar conferi ordonanței de urgență un
caracter intuitu personae, apare, de asemenea, ca fiind lipsită de fundament juridic.
Este evident că, adresându-se unui număr nedeterminat de subiecte
de drept, cum este cazul Ordonanței de urgență nr.13/2017, în mod
implicit toate persoanele care se regăsesc în ipoteza normei cad sub
incidența noului act normativ.
Curtea, analizând încadrarea juridică a faptelor denunțate, așa
cum este ea configurată de către procuror în ordonanța de începere a
urmăririi penale in rem, reține, în ceea ce privește infracțiunea de favorizare a făptuitorului, prevăzută de art.269 din Codul penal, că această infracțiune nu poate fi comisă prin adoptarea unui act normativ.
Este evident că un act normativ de clemență (de grațiere) ori de
dezincriminare a anumitor infracțiuni este favorabil unor persoane care
au comis faptele penale care cad sub incidența respectivului act
normativ, dar acest aspect nu se poate converti nicicum în «ajutorul dat
făptuitorului», ca element material al infracțiunii de favorizare a
făptuitorului. Art.269 din Codul penal are în vedere alte ipoteze,
respectiv acte individualizate strict care pot constitui un folos dat
făptuitorului, menit să împiedice înfăptuirea justiției într-o cauză
penală concretă. Actele normative de clemență sau de dezincriminare reprezintă întotdeauna voința legiuitorului,
iar opțiunea acestuia este justificată de anumite nevoi sociale,
juridice, economice, raportate la un anumit moment din evoluția
societății. Este evident că prin caracterul lor normativ, legile și
ordonanțele Guvernului au aplicabilitatea generală și își extind
efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza
normelor. În această logică, devine posibil ca în sfera de
aplicabilitate a acestor acte să intre și cei care le-au adoptat sau
rudele, prietenii, cunoștințele lor. A aprecia altfel, înseamnă că
niciodată legiuitorul primar sau delegat nu ar putea adopta acte
normative fără a fi sancționat penal, întrucât caracterul mai favorabil
al normelor adoptate ar favoriza întotdeauna anumiți făptuitori. Or,
Curtea reține că tocmai caracterul de generalitate a actului normativ,
aplicabilitatea sa asupra unui număr nedefinit de persoane distinge
actul normativ de actul individual, singurul care poate fi susceptibil
de a produce foloase, avantaje, ajutor, în sensul prevăzut de legea
penală.”
„Doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului”
Pe de altă parte, CCR atrage atenția că este inacceptabil „ca
autoritatea legiuitoare primară sau delegată (parlamentari sau miniștri)
să intre sub incidența legii penale prin însuși faptul adoptării sau
participării la actul decizional al adoptării actului normativ, aceasta
îndeplinindu-și o atribuție constituțională. În virtutea imunității care
însoțește actul decizional de legiferare, care, așa cum Curtea a
reținut în prealabil, este aplicabilă mutatis mutandis și membrilor Guvernului, niciun
parlamentar sau ministru nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile
politice sau acțiunile exercitate în vederea elaborării ori adoptării
unui act normativ cu putere de lege. A admite contrariul înseamnă a
lasă, indirect, posibilitatea intruziunii în procesul legislativ a unei
alte puteri, cu consecința directă a încălcării separației
puterilor în stat. Lipsa răspunderii juridice pentru activitatea de
legiferare este o garanție a exercitării mandatului față de eventuale
presiuni sau abuzuri ce s-ar comite împotriva persoanei care ocupă
funcția de parlamentar sau de ministru, imunitatea asigurându-i acesteia
independența, libertatea și siguranța în exercitarea drepturilor și a
obligațiilor ce îi revin potrivit Constituției și legilor”.
Ȋn ceea ce privește competența Guvernului de a adopta ordonanțe de
urgență, CCR „observă că art.1 alin.(4) din Constituție a instituit
principiul separației și echilibrului puterilor în cadrul democrației
constituționale, ceea ce presupune, pe de o parte, că niciuna dintre cele trei puteri nu poate interveni în activitatea celorlalte puteri,
iar pe de altă parte, presupune controlul prevăzut de lege asupra
actelor emise de fiecare putere în parte. (...) Ȋn conformitate cu
dispozițiile constituționale și legale în vigoare, doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului, nicio altă autoritate publică neavând competența materială în acest domeniu”.
„Aprecierea oportunității adoptării unei ordonanțe de urgență, sub
aspectul deciziei legiferării, constituie un atribut exclusiv al
legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar în condițiile
prevăzute expres de Constituție, respectiv doar pe calea controlului
parlamentar exercitat potrivit art.115 alin.(5) din Constituție. Așadar,
doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptând o lege de aprobare sau de respingere”, avertizează CCR.
Constatând că „nicio
altă autoritate publică, aparținând altei puteri decât cea legislative,
nu poate controla actul normativ al Guvernului din perspectiva
oportunității actului de legiferare”, CCR a decis, în numele legii, următoarele:
„Constată că a existat și există
un conflict juridic de natură constituțională între Ministerul Public –
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție - Direcția
Națională Anticorupție și Guvernul României, generat de acțiunea
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție - Direcția
Națională Anticorupție de a-și aroga atribuția de a verifica legalitatea
și oportunitatea unui act normativ, respectiv Ordonanța de urgență a
Guvernului nr.13/2017, cu încălcarea competențelor constituționale ale
Guvernului și Parlamentului, prevăzute de art.115 alin.(4) și (5) din
Constituție, respectiv ale Curții Constituționale, prevăzute de art.146
lit.d) din Constituție. Definitivă și general obligatorie.”
Istoria ordonanței care a creat isteria
La 18 ianuarie 2017, Ministerul Justiției a pus în dezbatere
publică un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și
completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr.
135/2010 privind Codul de procedură penală și l-a transmis Consiliului
Superior al Magistraturii (CSM) spre avizare.
La 25 ianuarie 2017, Plenul CSM a avizat negativ proiectul
prezentat, motivând, în esență, faptul că reglementarea preconizată nu
poate fi adoptată pe calea ordonanței de urgență a Guvernului, întrucât
nu sunt îndeplinite condițiile art. 115 alin. (4) din Constituția
României.
La 31 ianuarie 2017, Ministerul Justiției a transmis CSM-ului, în
vederea avizării, un nou proiect de ordonanță de urgență pentru
modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a
Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală. Ulterior, în
cursul aceleiași zile, 31 ianuarie 2017, Guvernul României a adoptat
Ordonanța de urgență nr.13/2017 pentru modificarea și completarea Legii
nr.286/2009 privind Codul penal și a Legii nr.135/2010 privind Codul de
procedură penală, care este publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.92 din 1 februarie 2017.
Potrivit preambulului actului normativ, la adoptarea acestuia,
Guvernul a avut în vedere punerea în acord a textelor noului Cod penal
și ale noului Cod de procedură penală cu o serie de decizii ale Curții
Constituționale pentru a asigura o aplicare unitară și coerentă a
textelor de lege. Aceste elemente, alături de necesitatea „punerii în
acord a Codului de procedură penală cu prevederile Directivei
2016/343/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2016
privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumției de nevinovăție și a
dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale”, au
fost apreciate de Guvern drept o situație extraordinară a cărei
reglementare nu mai poate fi amânată, din cauza efectelor negative ce ar
putea fi generate de o interpretare neunitară a legilor.
La 31 ianuarie 2017, două
persoane fizice au depus un denunț penal la DNA împotriva lui Grindeanu
Sorin Mihai, prim-ministru al Guvernului, și a lui Iordache Florin,
ministru al justiției, pentru comiterea următoarelor infracțiuni:
favorizarea făptuitorului și prezentarea cu rea-credință de date
inexacte Parlamentului sau Președintelui României cu privire la
activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârșirea
unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului. Ulterior,
la 1 februarie 2017, unul dintre petenți a completat denunțul formulat
inițial și a sesizat parchetul și cu privire la săvârșirea infracțiunii
prevăzute de art.13 din Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea
și sancționarea faptelor de corupție.
Conform ordonanței procurorului DNA prin care a fost începută urmărirea penală „in rem”, „în cuprinsul denunțului se precizează că beneficiarul real al celor două proiecte de acte normative ar fi numitul Dragnea Liviu,
președintele pe linie de partid al celor doi membri ai Guvernului care,
pe de-o parte, este condamnat definitiv într-un dosar penal la o
pedeapsă cu închisoare, dar a cărei executare este suspendată, iar pe de
altă parte, în prezent, este judecat de Înalta Curte de Casație și
Justiție, în alt dosar pentru instigare la abuz în serviciu, astfel că
ambele proiecte îl vor ajuta în mod direct să scape de răspundere penală
și de efectele condamnării penale anterioare”.
În baza acestui denunț, la DNA a fost înregistrat dosarul
nr.46/P/2017 în care, prin Ordonanța din 1 februarie 2017, procurorul de
caz a dispus începerea urmăririi penale cu privire la săvârșirea
următoarelor infracțiuni: folosirea influenței ori a autorității sale de
către persoana care îndeplinește o funcție de conducere într-un partid
în scopul obținerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau
alte foloase necuvenite, infracțiune prevăzută de art.13 din Legea
nr.78/2000, favorizarea făptuitorului, infracțiune prevăzută de art.269
alin.(1) din Codul penal, și prezentarea cu rea-credință de date
inexacte Parlamentului sau Președintelui României cu privire la
activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârșirea
unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului, infracțiune
prevăzută de art.8 alin.(1) lit.b) din Legea nr.115/1999.
În 2 februarie 2017, DNA a emis un comunicat public, în care
anunță că: „la Direcția Națională Anticorupție s-a înregistrat o
sesizare depusă de mai multe persoane fizice cu privire la posibile
fapte aflate în competența de soluționare a instituției, în legătură cu
modalitatea de adoptare a unor acte normative. Ca urmare, în
conformitate cu prevederile procesual penale, se efectuează acte
procedurale cu privire la aspectele sesizate.”
Ca urmare a situației create, președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a sesizat Curtea Constituțională
pentru soluționarea unui conflict juridic de natură constituțională
dintre Guvernul României și Ministerul Public – Direcția Națională
Anticorupție, conflict generat prin acțiunea procurorilor de anchetare a
oportunității și circumstanțelor elaborării proiectului Ordonanței de
urgență a Guvernului nr.13/2017.
La 27 februarie, CCR a
decis că „a existat și există un conflict juridic de natură
constituțională între DNA și Guvernul României”. Ȋn dimineața aceleiași
zile, DNA a pasat acest dosar procurorilor de la Parchetul General.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu