“Nu-i vis la care jertfa să nu suie\ cum Românie fără Nistru nu e!”
Published By Remus Tanasa On Wednesday, November 9th 2011. Under Istorie Tags: nistru, Rep. Moldova, romania, Rusia, Transnistria, ucraina
Cea
mai tragică dintre consecinţele anului 1940 nu este pierderea,
recuperabilă (dovadă, eliberarea Nordului Ardealului, în 1944), a unei
mari părţi din suprafaţa României, ci a sentimentului de putere deţinut
atunci. Pierderea facilitează lipsa de orientare în problemele generale
ale românităţii, în interiorul ţării şi, cu atît mai mult, în afara ei.
În această privinţă, ignoranţa
românului, politician amator sau mai puţin amator, este mare.
Conaţionalii din ţările vecine sînt confundaţi, chiar în mod oficial,
cu… diaspora. Reporterii, trimişi de pe cheiurile Dîmboviţei pe la
Tighina, ca să constate asediul forţelor străine asupra celor două şcoli
româneşti, cred că se află în Transnistria, deşi nu vor fi apucat să
vadă Nistrul. Pretind că în Bender situaţia este chiar mai gravă decît
la Tighina, fără să ştie că Bender este un alt nume, turcesc, preluat şi
de populaţiile slave, pentru vechea cetate a lui Ştefan cel Mare. Ea nu
se află în Transnistria, ci în Basarabia, ca fostă, poate viitoare
reşedinţă a judeţului cu acelaşi nume.
Dacă acesta este nivelul de informaţie
al reporterului, care nu trebuie suspectat prea mult de
intelectualitate, lucrurile nu stau mai bine nici în privinţa
redactorului. Un asiduu editorialist, cunoscut datorită renumelui său,
ca să parafrazăm, caută să acrediteze, timp de mai multe săptămîni,
punctul de vedere al Moscovei. El oferă coloanele ziarului cetăţeanului
Vladimir Belkovski, care propune un schimb, ca la mica publicitate,
Basarabie contra Transnistrie. Campania jurnalului bucureştean se mai
potoleşte, mai ales că Belkovski, revenit la Tiraspol, se arată mult
prea partizan. În săptămînile de criză ale şcolilor româneşti de la
Nistru, venindu-i rîndul la editorial, un altul are inabilitatea de a-şi
urma patronul, pînă la adoptarea, în numele redacţiei, a
mercantilismului belkovskian. Ideea tranzacţiei cu provincii este lăsată
apoi, să mai germineze.
Poate că va da şi roade, ca atîtea proiecte imperiale, dar pînă atunci mai rămîne timp pentru cîteva precizări.
România este o ţară aflată în situaţia
atipică de a fi înconjurată de membri ai etniei pe care o reprezintă, şi
aceasta în proporţia considerabilă de aproximativ 1:3, faţă de numărul
etnicilor români din ţară. Chiar dacă este vorba de ţinuturi europene,
datele cunoscute sînt aproximative. Românii sînt relativ puţini
la număr (cîteva zeci de mii) la nord de România (valea superioară a
Tisei) şi la vest (SE Ungariei şi, mai departe, în Croaţia); mulţi la sud (în toate statele balcanice, locuind inclusiv în zone compacte, în munţii din N Greciei şi S Albaniei), foarte mulţi (de
ordinul milioanelor) în SV (Serbia de E, Bulgaria de NV, în Carpaţii
timoceni), în NE şi E (Republica Moldova, Ucraina, pe o rază de cel
puţin 600 km, socotind de la Iaşi). Această excepţională perihabitaţie a
etniei va determina destinul statului român. Chiar dacă ea pare să
conteze, în acţiunea politică a lui, la fel de mult precum cine ştie ce
acord pentru evitarea dublei impuneri cu Togo sau cu Burkina Faso.
Transnistria care a rămas în Republica Moldova este echivalentul unui judeţ românesc mic (sub 4.000 km2).
Şi pentru această apartenenţă politică, oricît de vagă şi de limitată,
la românitate, s-au făcut sacrificii şi au căzut mii de vieţi omeneşti,
nu doar în 1992. Ea reprezintă ceea ce rămîne în interiorul unui stat
mai mult sau mai puţin românesc, Republica Moldova, după două milenii de
invazii care au afectat populaţia autohtonă, socotind de la romanizare.
Aceasta a cuprins şi populaţia geţilor de la Nistru şi Bug, ramura cea
mai de răsărit a tracilor.
Pentru că realitatea istorică a
autohtoniei populaţiei româneşti transnistrene îşi face loc cu greu, va
fi inevitabilă polemica, cu etalarea dovezilor antropologice,
arheologice, documentare. Tot astfel a trebuit să fie dovedită
continuitatea etnică şi în cazul celorlalte spaţii romanizate. Începutul
s-a făcut deja, mai ales la Chişinău, şi vom aminti lucrările
istoricului Anton Moraru, de pildă sinteza Istoria românilor. Basarabia şi Transnistria, 1812-1993, apoi studiile găzduite de reviste precum Cugetul (inclusiv numere speciale dedicate temei), Patrimoniu, Literatura şi arta, datele adunate de către Societatea Culturală “Transnistria” din acelaşi oraş.
Realitatea etnică a zonei s-a mai
exprimat şi pînă acum pe plan politic. Cetatea Lerici, de la gura
Niprului, arbora, în vremea lui Alexandru cel Bun, capul de bour. În
secolul al XVII-lea, Gheorghe Duca a fost, câţiva ani, stăpîn şi al
Moldovei şi al Ucrainei zise a hanului (tătar), stabilindu-şi curţi
domneşti la Ţichinăuca, peste Soroca, şi la Nemirov, peste Bug.
Moldovenii din stînga Nistrului plăteau birul curţii din Iaşi.
Rapoartele, consultabile în arhive, ale armatelor ruseşti din secolul al
XVIII-lea, afirmă în mod clar, cel puţin pentru interfluviul Nistru –
Bug, existenţa în primul rînd a populaţiei româneşti, şi, în mai mică
măsură, a celei tătăreşti.
Ignoranţa dă însă tonul comentariilor,
în cetatea lui Bucur şi prin împrejurimi. Dacă nu ştim noi că, la cîteva
ore de capitală, malul drept al Dunării vorbeşte româneşte, de unde să
mai ştim că transhumanţa înseamnă şi sate întemeiate, de la Jina şi
Răşinari la Rostov pe Don şi Saratov; că la Dalnic, în 1941, Armata
română a avut în faţă şi unităţi sovietice de români din Crimeea; că pe
malul stîng al Bugului se află aşa-zisa anomalie etnică românească, formată din zeci de sate
şi descrisă pe vremuri de Nichita P. (Vlaicu) Smochină (1894-1980),
primul român transnistrean cu doctorat la Sorbona; că acesta călătorea
pînă acolo, din sat în sat, schimbînd numai vorbe româneşti; că
Voznesensk este la origine Socola, întemeiat de familii din această
mahala a Iaşului; că un afluent al Bugului se numeşte Vaslui; că în
Donbas, la graniţa ucraineano-rusă, încă se găsesc sate româneşti,
lipsite, cum altfel, de dreptul la identitate! Spiritul de frontieră,
manifestat aici, înainte cu sute de ani faţă de americanii ajunşi în
Vestul sălbatic, de către români şi slavi reducînd prezenţa turanică, nu
mai este alimentat decît de o parte.
Una dintre puţinele consecinţe pozitive
ale înaintării Armatei române, alături de cea germană, dincolo de Nistru
a fost monitorizarea etniei româneşti din aceste spaţii. Arhiva a fost
însă distrusă, în mare parte, în urma ocupaţiei sovietice de după război
– a se vedea, totuşi, Românii de la est de Bug, de Anton Raţiu, 1994.
Românii transnistreni au rămas, la 1918, ca şoarecele în gura motanului,
după vorba ţăranului Toma Jalbă, care, ca membru al delegaţiei
transnistrene, a exprimat dorinţa acestora de a se alătura Unirii
hotărîtă atunci de românii dintre Prut şi Nistru. Adunările populare
decise şi pentru Transnistria, pentru a îndreptăţi voinţa populaţiei, nu
au mai avut loc, datorită războiului civil dintre trupe alb-gardiste,
independentiste ucrainene şi sovietice bolşevice, care a devastat
cumplit provincia. În aceste condiţii, grănicerii români s-au stabilit
pe Nistru, nu mai departe. În anii următori, mii de refugiaţi, în primul
rînd români transnistreni, vor trece în dreapta rîului. Mulţi ajung
atinşi de gloanţe, alţii odihnesc şi acum în albia sa.
La războiul civil au participat, de
partea învingătorilor, şi detaşamente conduse de V.Kotovski, considerat
ulterior erou sovietic, cu străzi, fabrici, localităţi care i-au purtat
numele. Existenţa forţei armate controlate de acesta a fost unul dintre
motivele pentru care URSS, stat în curs de formare, a acordat, în 1924,
un grad de autonomie (gîndit, iniţial, la nivel de republică unională)
pentru moldovenii rămaşi la răsărit de Nistru. Teritorial, această
autonomie a cuprins o mică parte din zona etnică românească, şi anume
7.516 km2, în extensia maximă a RSSA Moldoveneşti de la 1930.
De asemenea, în mai multe sate româneşti din largul cuprins al Ucrainei
de Sud au fost acceptate clase primare în limba română, biblioteci
naţionale, iniţial în alfabet latin. Epurările din anii următori au
redus acest grad de autonomie. S-a căutat, ca şi în Basarabia ocupată
mai tîrziu, a se altera limba română literară (curentul “madanist”, un
fel de pumnism primitiv, era cel mai puţin nociv).
Aşa cum se ştie, în 1940, după ocuparea
unei părţi a României, RSSA Moldovenească a pierdut jumătate din
suprafaţă, inclusiv vechea capitală Balta, în favoarea Ucrainei,
păstrîndu-se doar şase raioane, în lungul Nistrului. Alăturate fiind de
teritoriile româneşti din Basarabia centrală, care nu au fost preluate
de către RSS Ucraineană, ele au format RSS Moldovenească, Republica
Moldova de astăzi. Manevre înjositoare de spaţii şi destine, şi avem să
ne reproşăm în veci a nu le fi putut evita!
Populaţia românească din partea
ucraineană a Transnistriei este practic ignorată, atît de România cât şi
de către Republica Moldova. Ucraina nu îi acordă drepturi naţionale,
cu toate că suprafeţe etnic româneşti persistă pînă la Bug şi dincolo de
el. În mica Transnistrie a Republicii Moldova, conform datelor oficiale
din 1989, moldovenii, ajunşi, de cîţiva ani, în centrul intereselor
geopolitice mondiale, constituie majoritatea relativă (40% din populaţia de 600.000 locuitori). În mediul rural ei reprezintă majoritatea absolută a populaţiei, într-unul dintre raioane (Grigoriopol) chiar în proporţie de 9/10.
Regiunea este confundată cu limitele
controlului politic al regimului ilegal de la Tiraspol, cu toate că nu
se suprapune cu ele. Mai multe sate din partea centrală, către Dubăsari,
se află sub jurisdicţia Republicii Moldova. De fapt, ele despart
Transnistria, fîşie de pămînt nicăieri mai lată de 10-20 km, într-o
parte de nord şi una de sud. Separatiştii încearcă a compensa lipsa de
continuitate teritorială prin folosirea forţei. Aşa ajung ţăranii în
căruţe, care îndrăznesc să treacă şoseaua Rîbniţa-Tiraspol, spre
ogoarele satelor lor, să fie întîmpinaţi de blindate, li se cer… taxe de
trecere, în cifre astronomice, recolta devine inaccesibilă şi
putrezeşte pe cîmp etc. În ultima vreme, românilor transnistreni li se
sapă şanţuri în jurul vetrelor de sat, pentru a fi consemnaţi acolo. În
acelaşi timp, în dreapta Nistrului, în Basarabia, există un cap de pod
al regimului separatist, cel mai important cu putinţă, constituit în
primul rând din municipiul Tighina (cele mai multe dintre satele din jur
au rezistat atacului separatist din 1992). Oamenii care încearcă să
menţină valorile morale, eventual chiar spiritul creştin, în asemenea
condiţii, sînt de considerat drept eroi.
autor: Ioan Răducea
sursa: www.eastdemocracy.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu