| Punct de vedere al Academiei Române privind planul-cadru pentru învăţământul gimnazial din România |
|
|
|
| Punct de vedere adresat domnului prof. dr. ing. Adrian Curaj, Ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice | Miercuri, 10 Februarie 2016 22:15 |
|
Academia
Română a luat act cu îngrijorare de propunerile formulate în cadrul
celor trei variante ale Planului-cadru pentru învăţământul gimnazial din
România de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi care se află
acum în dezbatere publică. Subiectul major care îngrijorează mediul
academic şi care se regăseşte la nivelul tuturor celor trei variante,
nelăsând nicio posibilitate de opţiune profesorilor, este reducerea
numărului de ore, până la dispariţia din programă, la discipline
fundamentale de studiu, menite să formeze atât cultura generală, cât şi
conştiinţa istorică şi identitară a noilor generaţii. Astfel, măsurile
propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei anunţă: dispariţia
singurei ore de limba latină în gimnaziu, la clasa a VIII-a, amputarea
unei ore de limba şi literatura română la clasele a V-a şi a VI-a şi
diminuarea drastică a numărului de ore de istorie, oricum insuficiente
în urma reducerilor impuse de ultimul plan-cadru din 2001. Semnalăm că
toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt
materii cu un puternic caracter identitar, contribuind împreună la
dezvoltarea conştiinţei naţionale, europene şi umaniste a tinerei
generaţii. Studiul limbii latine, limbii şi literaturii române şi
istoriei (naţionale şi universale) oferă copiilor repere existenţiale,
orientându-i ca cetăţeni ce aparţin unui popor european, vorbitori ai
unei limbi de origine latină, înrudită cu alte câteva limbi europene
descendente din acelaşi trunchi comun, purtători ai unor valori
culturale şi etnice care s-au aflat întotdeauna în deplin respect şi
armonie cu valorile altor popoare.
Identitatea
românească nu poate fi înţeleasă fără componenta sa latină,
indentitatea europeană, la rândul ei, nu poate ignora această
componentă. Să nu uităm eforturile Şcolii Ardeleane, iluminismul
românesc, de a argumenta originea latină a poporului şi a limbii
româneşti în Transilvania. Să nu uităm că însuşi statul român s-a
constituit, la 1859, în jurul ideii de unitate a tuturor celor „de gintă
latină". În acest context, prima misiune a Academiei Române, la 1866, a
fost să alcătuiască gramatica şi dicţionarul limbii române şi să
redacteze tratatul de istoria românilor, tocmai pentru a susţine şi
cultiva conştiinţa identităţii noastre. Or, acum, propunerile acestui
nou Plan-cadru compromit printr-un singur gest, insuficient cântărit,
eforturile a generaţii de intelectuali responsabili şi pun sub semnul
pericolului însăşi identitatea noastră. Consecinţele nu vor întârzia să
apară, iar Istoria nu va fi îngăduitoare. Academia Română atrage deci
atenţia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii
latine şi diminuarea numărului de ore la limba şi literatura română şi
istorie, discipline care, alături de componenta lor identitară amintită,
au cea mai importantă vocaţie formativă dintre toate disciplinele -
dacă ar fi să amintim numai dezvoltarea gândirii logice, a capacităţii
de exprimare, a creativităţii, a spiritului civic şi a celui democratic,
înţelegerea integratoare, în spiritul valorilor umaniste. Vârsta
gimnazială, cuprinsă între 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltării
unei personalităţi armonioase, deopotrivă sensibilă, raţională şi
creativă. Istoria cu deosebire oferă o perspectivă largă asupra
realităţii, situată în orizontul devenirii, şi asigură, astfel, cadrul
de integrare şi capacitatea de a răspunde provocărilor prezentului.
Limba şi literatura română dezvoltă capacitatea de înţelegere a
noţiunilor, conceptelor, fenomenelor, dar şi sensibilitatea, bunul gust,
receptarea estetică. Şi, desigur, atât de necesara capacitate de
exprimare corectă şi de structurare a unui discurs cu sens. Latina
consolidează cunoştinţele de gramatică, de logică, furnizează
terminologia pentru majoritatea ştiinţelor exacte şi, nu în ultimul
rând, este purtătoarea unor valori care au stat la baza construirii
civilizaţiei europeane moderne şi contemporane. Procesul pedagogic,
actul educativ este, cum sperăm că se ştie, complex şi dificil. El
necesită timp, strategie inteligentă, atenţie sporită, răbdare şi chiar
delicateţe. O trecere rapidă printr-o multitudine de discipline
compromite posibilitatea de fixare şi aprofundare şi conduce la
superficialitate şi ineficienţă. În acest context, semnalăm un alt viciu
fundamental al actualului Plan-cadru şi anume tendinţa de a avea la
nivelul învăţământului gimnazial cât mai multe materii cu doar o oră de
studiu pe săptămână, periclitând astfel instruirea solidă şi educaţia.
Membri
ai Academiei Române au semnalat în repetate rânduri insuficienţa
numărului de ore la disciplina istorie, inconsistenţa programelor şi
deficienţele manualelor. Specialişti din institutele de cercetare ale
Academiei Române au adresat memorii şi au propus Ministerului Educaţiei
sprijin şi consiliere în elaborarea ghidurilor de predare şi în
perfecţionarea cadrelor didactice. Academia Română vă solicită, domnule
Ministru, să dispuneţi reanalizarea celor trei variante alte actualului
Plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, alocarea unui număr optim de
ore pentru disciplinele limba latină, la clasa a VIII-a, limba şi
literatura română şi istorie pentru întreg ciclul V-VIII, precum şi
pentru celelalte discipline de studiu, elaborarea atentă a unor programe
echilibrate, care să ţină cont de principiile interdisciplinarităţii şi
complementarităţii, astfel încât învăţământul gimnazial să-şi
îndeplinească în mod real misiunea: aceea de a forma cultura generală a
elevilor şi a pune bazele dezvoltării armonioase a tinerei generaţii.
Academia Română îşi exprimă deplină încredere în implicarea şi decizia dumneavoastră.
Biroul Prezidiului Academiei Române
Acad. Ionel-Valentin Vlad, președintele Academiei Române
Acad. Cristian Hera, vicepreședinte al Academiei Române Acad. Bogdan Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române Acad. Alexandru Surdu, vicepreședinte al Academiei Române Acad. Victor Spinei, vicepreședinte al Academiei Române Acad. Victor Voicu, secretar general al Academiei Române
Sursa: Academia Română:
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu