DESPRE SITUAȚIA ARHIVEI CENTRALE A PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN
![]() |
|
Sursa: Wikipedia
|
Mai
întâi, pentru a evita orice ambiguitate, să precizăm termenii: de-a lungul
acestui text este vorba despre «fondul» (î n sens arhivistic) de documente creat
de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, pe de o parte, și despre
fondurile istorice organizate de Sectorul său de Arhivă
privitoare la același partid și la organizațiile anexă, despre așa-numita «Arhivă
Istorică», pe de altă parte.
Această Arhivă nu trebuie confundată cu ansamblul
arhivelor centrale ale Partidului, care nu se reduc la ea, și nici cu
totalitatea fondurilor deținute în prezent de Biroul de Arhive Contemporane al
Arhivelor Naționale. Pe scurt, este vorba despre fondurile arhivistice de la CC
al PCR*.
1. Revoluția: Momentul Zero
Prima
referință «postdecembristă» cu privire la Arhivă
apare în chiar ziua de 22 decembrie 1989, la Televiziunea Română, denumită în
acele zile «liberă». Teodor Brateș are
cuvântul:
Facem
apel unitățile ... unităților de pompieri – că anumite elemente criminale
au dat foc în anumite locuri, inclusiv în clădirea Comitetului Central,
arhivelor – să să îndrepte către aceste locuri, să stingă incendiile în timpu’
cel mai scurt, c-aceste documente să nu poată fi distruse. Aceste documente
trebui’ să fie cunoscute de către întregul popor, și pă baza lor să să
acționeze împotriva celor care-au fost vinovați de ce s-a-ntâmplat în cei 25 de
ani de dictatură[1].
Comunicatul
de mai sus reprezintă acoperirea propagandistică a unei acțiuni ce trebuia să
se desfășoare netulburată. În ce a constat ea? Când «revoluționarii» intrau pe ușa din față a sediului Comitetului Central
al Partidului, Arhiva sa ieșea pe ușa din dos, fiind încărcată în camioanele
Armatei și transferată într-o unitate militară de la Pitești (azi Centrul de Studii şi Păstrare a Arhivelor Militare Istorice din
subordinea Serviciului Istoric al Armatei). Prin urmare, nici un dosar
din această arhivă nu a fost ars în acele zile, darămite ca ea să fi fost
incendiată. Cât despre Popor, cel care, vorba personajului citat, urma să
cunoască dosarele și, pornind de la ele, să-i tragă la răspundere pe
responsabilii pentru un sfert de secol de dictatură (sic!), sarcina a rămas doar un deziderat.
2. La Armată
![]() |
|
Plan de epocă
Sursa: Arhivele Militare
Române
|
Arhiva
Centrală a Partidului a ajuns deci în custodia Armatei. Iată cum s-a petrecut
această operațiune, în relatarea lui Niculae Spiroiu, fost ministru al Apărării
Naționale:
În
momentul când am preluat conducerea ministerului, în aprilie 1991, arhivele CC
al PCR se aflau la Pitești, în mai multe camere[,] la Depozitul de Arhivă al
Armatei din Trivale. Știam că ele au fost transportate acolo imediat după 22
decembrie 1989, în perioada în care la Comitetul Central se aflau încă
revoluționarii[,] și unde s-a apreciat că este pericolul ca aceste arhive să se
degradeze, să fie înstrăinate, distruse, mă rog, descompletate. Atunci
Consiliul Frontului Salvării Naționale a luat măsura ca ele să fie scoase de
acolo și transporta[t]e la Armată, la Ministerul Apărării, deoarece în mod
normal ele ar fi trebuit să ajungă la Arhivele Statului, fiind parte din
Arhivele Statului. Numai că Arhivele Statului la vremea respectivă aparțineau
de Ministerul de Interne, deci de Securitate, care pe undeva nu mai era
funcțională în perioada aceea. Nefiind funcțională[,] s-a dat ordin
ministerului Apărării Naționale să le preia și să le transporte[2].
Prin urmare, după cum era de presupus, decizia de a
transfera Arhiva a fost luată la cel mai înalt nivel al noii puteri politice de
atunci, conducerea Frontului Salvării Naționale (în fapt: Ion Iliescu și grupul
din jurul său).
Mai întâi, vom spune că motivația transferului este cu
totul diferită de comunicatul citit la TVR, care, verosimil, a fost efectul
solicitării noii puteri. Apoi, că Arhiva Partidului
a fost preluată nu după 22 decembrie 1989, ci începând chiar cu acea dată.
Revoluția fiind în desfășurare, noii patronii au avut prima grijă ca ea să fie
scoasă de sub furia justițiară a Poporului. A fost primul timp. Iată ce
s-a întâmplat în continuare:
Ce pot să vă spun este că în perioada în care am fost eu
ministru, până în 1994, încă nu se luase o decizie privind cine să preia
această arhivă. Am auzit, și subliniez – am auzit, nu am date, că ar fi fost o
decizie a Parlamentului, a Președenției [sic!], a unui guvern, nu știu care
guvern, probabil pe timpul CDR-ului, sau poate înainte de a fi guvernarea CDR,
când s-a dispus ca această arhivă să fie predată pe niște compartimente. Adică
o parte din arhiva asta care ține de relații externe, dacă nu mă înșel, să fie
dată la ministerul de Externe, dar sunt supoziții, alta să fie dată la Arhivele
Statului. Deci înțeleg că s-a dispus ca această arhivă să fie predată în
funcție de tematica documentelor[3].
Era și o parte militară, pentru că exista secția pentru
probleme militare, de justiție, apărare a Comitetului Central. Unele din aceste
documente chiar priveau relațiile militare: Tratatul de la Varșovia, așa-zisul
Comitet Politic Consultativ al statelor membre a Tratatului de la Varșovia,
deci exista și o componentă cu caracter militar care ar fi putut intra în arhivele
militare[4].
Mai întâi, ar fi de semnalat o
contradicție a asertorului, căci, pe de o parte, el spune: „Ele [dosarele n. n.] au fost luate în condiții
specifice revoluției, deci încărcate cu grijă în camioane, cu prelată, cu
protecție, nu s-a pierdut nici un document din câte știu, din câte mi s-a
raportat când am devenit ministru.“ Iar pe de altă parte, susține că: „Unele dosare fuseseră
distruse, descompletate, în procesul acela care spuneam eu, în situația aceea
de revoluție.“ Conform logicii binare este ori laie, ori bălaie, ceea ce
pune o problemă de credibilitate a sursei.
Apoi, ar fi de indicat o chestiune de cronologie: primul
transfer de documente din Arhiva Centrală a Partidului, de la Armată către
Arhivele Naționale, a avut loc nu în 1995, ci în 1993, deci exact în timpul
mandatului memorialistului nostru, și în total au fost patru (vezi Anexa). Ceea
ce ne obligă la două concluzii:
1) la data respectivă (1993) decizia privind destinul
Arhivei fusese luată;
2) tot ceea ce relatează fostul ministru este de scos din
sfera ipotezei și trecut într-o zonă a certitudinilor, dat fiind că vorbește
dintr-o experiență pe care, deși o neagă, o cunoaște cu precizie.
Cert, decizia de a „sparge“
Arhiva a fost anterioară mandatului lui Spiroiu, fiind luată în perioada 1990–1992, cel mai probabil, în 1990.
Care a fost modul de operare? Mai întâi, Armata a reținut
o parte din Secția pentru Probleme Militare, de Justiție și Securitate a
Fondului CC al PCR. Apoi, Ministerul de Externe a preluat o altă parte din
Secția Relații Externe. Și, în fine, Regia Autonomă «Administrația Protocolului
de Stat» (RA–APPS) a preluat un important calup din Gospodăria de
Partid (cea privind averea Partidului – PCR şi UTC). Acestea sunt singurele
zone identificabile cu certitudine în care fondurile de arhivă au fost
destructurate, dar este posibil ca și alte părți ale Arhivei să fi suferit la
fel de mult, așa cum sugerează fostul ministru.
Această Arhivă avea,
în bună măsură, instrumente de evidență (inventare): ca dovadă, ele există și azi
la sediul din Militari, care găzduiește ceea ce a mai rămas din aceste fonduri
documentare, dar ele sunt inutilizabile, la fel cum există și microfilmele
făcute după o bună parte din documente chiar de către Arhiva Partidului, începând
de la sfârşitul anilor 1960, când a debutat un travaliu arhivistic notabil.
Din Arhiva gestionată
de Armată nu s-au «scurs» documente în presă, însă unele au fost publicate în
culegeri ori au fost folosite în studii de către „dulăii istoriei“. Parte dintre
aceştia primeau aprobări pentru a se deplasa la unitatea militară de la Pitești,
iar ulterior la sediul din Militari al Arhivelor Naționale a fost deschisă
chiar o sală de studiu paralelă (a se citi: ilegală) pentru a-i deservi. Situația
s-a repetat și în cazul altei arhive centrale a Partidului, cea a ISISP
(Institutul de Studii Istorice și Social Politice al Partidului), care, după ce
și-a încetat oficial activitatea, în 1990, şi a fost preluată de Academia
Română, a procedat în aceeași manieră selectivă. Astfel, pentru privilighenția
istoriei a fost deschisă o cămăruță în fostul
sediu al CC, unde i se livra documente pentru a fi cercetate cu prioritate. Acolo
se numea «la Neacșu», după numele celui care deservea cooperativa respectivă
(Gheorghe Neacșu, fost istoric la ISISP).
Ce au prelucrat la
Pitești angajații Armatei din destructurata Arhivă a Partidului? Secția pentru Probleme
de Apărare, un număr de documente de la Secția Relații Externe, Cabinetele «1» (Nicolae
Ceaușescu), «2» (Elena Ceaușescu), Ion Dincă și Naș Leon, care au fost predate
cu inventare. În același timp, un arhivist al Direcției Județene Argeş a
Arhivelor Naționale, Gheorghe Șovar, a fost primit în unitate și a continuat
prelucrarea documentelor de la Arhiva Istorică.
Nu știm în ce
condiții s-au petrecut toate aceste operațiuni, care nu au fost consemnate în dosarele
fondurilor. Pentru nimeni Arhiva Istorică nu a reprezentat însă un obiectiv,
prin urmare este de presupus că ea a suferit, comparativ cu restul fondurilor,
cele mai puține agresiuni.
3. La Arhivele Naționale
![]() |
|
© Mircea Stănescu
2015
|
Primele documente din Arhiva CC al PCR, de la Secția
Gospodăria de Partid, care reprezentau 140 de metri liniari (m.l.), au fost
transferate de la MLPTAT – Departamentul pentru Urbanism și Amenajarea
Teritoriului, la Arhivele Naționale – Arhivele Economice, în decembrie 1991
(vezi Anexa).
Anterior, în octombrie același an, Agenția
Națională pentru Privatizare a trimis și ea o listă cu genurile de documente
din aceeași Secție Gospodăria de Partid, pe care le deținea, în cantitate de 80
m.l. Agenția, care a preluat și sediul Gospodăriei Partidului, avea în subsol
documente de care dorea să scape pentru a face loc noii sale arhive, motiv
pentru care cerea Arhivelor Naționale (Arhivele Economice) acordul în vederea «selecționării»
lor[5].
În fine, pentru a nu ne pierde în această «numărătoare
a steagurilor», din tot ceea ce a fost preluat și, eventual,
«selecționat» în anul 2010, 125 de m.l. au fost transferați de la Arhivele
Economice la Arhivele Contemporane, pentru a fi reintegrați Arhivei Partidului[6].
În 1992, la Arhivele Naționale a fost constituită
o structură care să preia fondurile documentare ale organizațiilor centrale ale
Partidului Comunist. Desprins din Serviciul de Arhive Administrative și
Culturale, Biroul de Arhive Contemporane a fost condus, în perioada 1992–1997,
de către Veronica Iliescu (cumnata primului președinte al Republicii de după
decembrie 1989, Ion Iliescu), apoi de către Camelia Moraru (1997–2008)[7].
Ce a rămas din destructurarea Arhivei Centrale a
Partidului a fost transferat la Arhivele Naționale. Dar, dat fiind că atât
operațiunea de epurare, cât și cea de preluare erau laborioase, ele s-au
petrecut în etape. Primele preluări au avut loc în 1993 (fonduri din Arhiva Istorică ce
nu puneau probleme de triere), iar ultima în 2008 (fișele martor ale carnetelor
membrilor PCR de la ultima preschimbare din 1980). Tot ceea ce a fost
transferat de la Armată la Arhivele Naționale a avut loc într-o relativă
ordine, cu procese verbale, inventare ale fondurilor sau liste-inventar, iar nu
vrac, așa cum s-a spus în mod repetat. Responsabilii Arhivelor Naționale din
perioada 1992–2008 nu au folosit inventarele de la Arhiva Partidului pentru
regăsirea documentelor / dosarelor, și nici microfilmele pentru că știau că fondurile
fuseseră destructurate. Prin urmare, versiunea oficială a fost că fondurile au
fost preluate fără instrumente de evidență, de multe ori amestecate, în stare
vrac. Cert este însă că la Biroul de Arhive Contemporane se regăsesc atât
inventare ale fondurilor – cele de la Arhiva Istorică și CC al PCR (parțial) –,
cât și microfilme, care, la o simplă confruntare, arată intervențiile masive și
brutale atât asupra structurii arhivei, cât și a dosarelor, a pieselor (u.a.).
Prin urmare,
documentele au fost reinventariate la Arhivele Naționale. Când, începând din
1996, inventarele au fost date la Sala de Studiu, în notele introductive s-a
spus, invariabil, că documentele au fost preluate începând din 1995, ceea ce, după
cum am relatat deja, este fals, situațiile fiind diferite.
La Biroul de Arhive Contemporane a fost făcut un
plan metodic de prelucrare arhivistică ce a vizat «fondarea» și «ordonarea» pe probleme a
documentelor de la principalul fond, CC al PCR. Dată fiind situația descrisă, era
tot ceea ce se mai putea face. Răul fusese făcut, căci odată destructurate,
fondurile nu mai puteau fi reconstituite. Și totuși, s-a mers mai departe, în
tentativa de a ambala arhivistic o suită de operațiuni care mai aveau prea
puțin de-a face cu arhivistica. Astfel, a fost realizată chiar o schemă de
ordonare, cu rolul de a reface o structură sui
generis a CC, pornind de la secțiile operative, denumite: «Cancelarie», «Relații
Externe», «Economică», «Agrară», «Gospodărie», «Propagandă și Agitație», «Administrativ–Politică»,
«Organizatorică» și «Cadre». Pe scurt: la Fondul CC al PCR, așa cum se prezintă
el astăzi la Arhivele Naționale, nu avem o ordonare «structurală», ci o
ordonare «pe probleme», cu criteriul subsecvent cronologic, adică ceva ce în
arhivistică nu există.
Pentru comparație,
creatorul a procedat într-un mod inteligent, practic. Pentru perioada 1921–1944,
el a făcut o ordonare cronologică simplă. Pentru perioada ulterioară, a
realizat o ordonare «cronologic-structurală», conform următoarei scheme:
1) Congresul PCR;
2) Comitetul Central al PCR;
3) Biroul Politic al CC al PCR;
4) Secretariatul CC al PCR;
5) Aparatul CC al PCR pe direcții, secții, comisii etc.[8]
Astfel, el a procedat într-un mod rațional, suplu și
direct inteligibil.
Prin urmare, dacă s-ar fi procedat corect arhivistic,
acest fond ar fi trebuit reinventariat pornind de la schema de origine, conform
criteriului «cronologic-structural», atunci când era posibil, iar în rest,
conform criteriului «cronologic pe probleme».
Rezultatul de la Arhivele Contemporane este deci
nu doar foarte departe de ceea ce a gândit Creatorul, ci și de realitatea
Arhivei care i-a fost transferată, căci nu doar structura ei a fost distrusă,
ci și interrelațiile dintre substructurile ori dintre diversele serii / grupări
de documente. Mai mult, această distrugere nu s-a limitat la «fond» și «parte
structurală» (serie), ci a mers până la nivel de «unitate arhivistică» (dosar).
Prima conducere a BAC (Iliescu) avea idee nu doar
despre ce se întâmplase cu Fondul CC al PCR, ci și despre ceea ce făcuse ea
însăşi în timpul prelucrării, prin urmare nu a numit Cancelaria secție[9]. Din
contră, ce-a de-a doua conducere (Moraru) a livrat această operațiune drept «ordonare
structurală» (pe secții), ceea ce din punct de vedere arhivistic este o
înșelătorie.
Conducerile ulterioare ale BAC s-au străduit să
atenueze această jalnică situație printr-o ordonare atentă a documentelor, însă,
după cum am văzut, aceasta nu mai corespunde nici cu intenția creatorului, nici
cu structura sa originară şi nici măcar cu realitatea Arhivei aşa cum a fost ea
preluată.
Prin urmare, la Fondul CC al PCR nu avem nici «ordonare
structurală» (ci una «pe probleme»), și nici serii / grupări originare de
documente (ci grupări artificiale).
Vom spune apoi că diversele mutări pe care Arhiva
le-a suferit în timp – de la CC al PCR la Armată, apoi de la Armată la Arhivele
Naționale și, în fine, între serviciile și depozitele Arhivelor Naționale –
reprezintă ele însele o agresiune asupra fondurilor arhivistice, și nu doar
fizică, ci mai ales intelectuală, atunci când sunt făcute haotic, aşa cum s-a
petrecut în numeroase cazuri.
În fine, maniera de prelucrare arhivistică de la
Arhivele Naționale, în special din perioada 1997–2008, în loc să atenueze
starea de fapt, a contribuit la agravarea ei. Şi vom da aici doar două exemple
de la Fondul CC al PCR: cel al creării aşa-numitelor «dosare-anexă» (fişele de
cadre anexate stenogramelor Biroului Politic şi Secretariatului Partidului de
la «Cancelarie» au fost detaşate şi constituite în
unități arhivistice distincte) şi cel al împărțirii «Relațiilor Externe» în două părți, corespunzătoare celor două
perioade istorice: Gheorghe Gheorghiu-Dej (1945–1964)
și Nicolae Ceauşescu (1965–1989). Destructurarea dosarelor şi constituirea altor dosare şi
substructuri parazite ale fondului au fost justificate prin criterii paraarhivistice
precum protejarea datelor cu caracter personal, în primul caz, şi prin
asigurarea accesului la documente în limita termenului de prescripție (de 30 de
ani), în cel de-al doilea caz[10].
4. Concluzie
Arhiva, așa cum se prezintă acum, nu mai este, după
cum spun arhiviștii, «o mărturie fiabilă asupra trecutului», căci în urma destructurării petrecute la
Armată, maniera de prelucrare arhivistică nu a asigurat documentelor o
descriere credibilă, autentică, inteligibilă și accesibilă, astfel că ea a devenit o urmă a acestui trecut dacă nu
imposibil, atunci foarte greu de reconstituit.
ANEXĂ
Preluările Arhivelor Naționale
|
Nr. crt.
|
Data preluării
|
Fondul
|
Partea Structurală /
Seria
|
Anii extremi
|
Cantitatea
(u.a./m.l./
pachet)
|
|
1
|
1991
12.16
|
CC al PCR
(fără inventare)
|
Gospodăria de Partid
|
1944–1983
|
140 m.l.
|
|
2
|
1993
02.12
|
Arhiva Istorică
4 fonduri
(cu inventare)
|
–
|
1940–1952
|
469 u.a.
|
|
3
|
1993
02.22
|
Arhiva Istorică
13 fonduri
(cu inventare)
|
–
|
1914–1961
|
1.144 u.a.
|
|
4
|
1993
02.22
|
Arhiva Istorică
17 fonduri
(cu inventare)
|
–
|
1914–1946
|
748 u.a.
|
|
5
|
1993
07.30
|
Arhiva Istorică
149 fonduri
(cu inventare)
|
–
|
1886–1965
|
11.851 u.a.
|
|
6
|
1995
04.04
|
CC al PCR
(cu inventare)
|
–
|
1921–1970
|
10.309 u.a.
|
|
CC al UTC
(cu inventare)
|
–
|
1922–1983
|
1.969 u.a.
|
||
|
– 36 de fonduri Arhiva Istorică
(cu inventare)
|
–
|
1773–1980
|
79.176 u.a.
|
||
|
7
|
1995
11.17
|
CC al PCR
(fără inventare)
|
Hotărâri de partid
|
1949-1989
|
1274 u.a./187 pachete
|
|
Hotărâri comune
|
1950-1966
|
86 u.a.
|
|||
|
Secția Cadre – Dosare de cadre
|
–
|
71,5 m.l.
|
|||
|
Secția Cadre – Situații şi corespondență
|
1940–1965
|
212 u.a.
|
|||
|
Corespondență cu diferite țări
|
1970–1989
|
142 u.a.
|
|||
|
Consfătuiri internaționale
|
1948–1989
|
83 u.a.
|
|||
|
Vizite în țară
|
1956–1989
|
173 u.a.
|
|||
|
Vizite în alte țări
|
1956–1989
|
186 u.a.
|
|||
|
Materiale documentare
|
1939–1945
|
10.824 u.a.
|
|||
|
Cancelaria
|
1943–1967
|
63 u.a.
|
|||
|
Protocol Şedințe Plenare
|
1945–1965
|
99 u.a.
|
|||
|
Protocol Secretariat
|
1945–1965
|
411 u.a.
|
|||
|
Stenograme Biroul Politic al CPEx
|
1945–1965
|
597 u.a.
|
|||
|
Note convorbiri
|
1965–1980
|
434 u.a.
|
|||
|
Documente alegeri
|
1945–1989
|
51 u.a.
|
|||
|
Protocol Biroul Politic
|
1945–1965
|
607 u.a.
|
|||
|
CC al PCR şi Consiliul de Stat – Serviciul de coordonare, contabilitate
şi protocol
(fără inventare)
|
Probleme economice şi cu privire la împărțirea administrativ-teritorială
a țării. Aprobări pentru căsătorii cu străini
|
1940–1989
|
298,5 m.l.
|
||
|
Palatul Primăverii
(fără inventare)
|
–
|
1946–1989
|
155 u.a.
|
||
|
CN al FUS
(fără inventare)
|
–
|
1968–1980
|
151 u.a.
|
||
|
8
|
1997
02.26
|
CC al PCR
(cu liste-inventar)
|
Materiale
|
1966–1989
|
9.144 u.a.
|
|
Cabinet Lina Ciobanu
|
1965–1989
|
573 u.a.
|
|||
|
Secția Cadre
|
1968–1989 și alfabetic
|
2.849 u.a.
|
|||
|
Protoc[oale]. Bir[ou]. Politic
|
1966–1989
|
830 u.a.
|
|||
|
Stenograme Convor[biri]. N. Ceaușescu
|
1965–1989
|
3.108 u.a.
|
|||
|
Cancelarie
|
1968–1990
|
3.139 u.a.
|
|||
|
Protocol Prezidiul Permanent
|
1965–1989
|
873 u.a.
|
|||
|
Documente Personalități
|
1944–1972
|
61 u.a.
|
|||
|
Documente Cabinet
|
1946–1970
|
682 u.a.
|
|||
|
Cabinet Silviu Curticeanu
|
1967-1989
|
344 u.a.
|
|||
|
Protocol Secretariat
|
1966–1989
|
452 u.a.
|
|||
|
Protocol Şedințe Plenare CPEx
|
1966–1989
|
380 u.a.
|
|||
|
Stenograme Biroul Politic al CPEx
|
1957–1989
|
1301 u.a.
|
|||
|
9
|
1997
05.21
|
CC al PCR
(fără inventare)
|
–
|
–
|
93 m.l.
|
|
10
|
1999
01.28
|
CC al PCR
(fără inventare)
|
Albume foto
|
–
|
747 u.a.
|
|
11
|
1999
03.09
|
Comisia
Guvernamentală pentru Recuperarea Fondurilor Deturnate din Patrimoniul
Statului
(cu listă-inventar)
|
–
|
1966–1989
|
336 u.a/4 m.l./24 cutii
|
|
12
|
2006
05.25
|
CC al PCR
(cu inventare)
|
Cabinetul 1
|
1975–1989
|
79 u.a.
|
|
Cabinetul 2
|
1984–1989
|
180 u.a.
|
|||
|
Cabinetul Ion
Dincă
|
1980–1989
|
6 u.a.
|
|||
|
Cabinetul Naş
Leon
|
1962–1989
|
116 u.a.
|
|||
|
Secția
Relații Externe
|
1967–1989
|
22 u.a.
|
|||
|
Secția pentru
Probleme de Apărare
|
1975–1989
|
12 u.a.
|
|||
|
13
|
2008
|
CC al PCR
(fără inventare)
|
Fişe-martor
ale carnetelor de partid
|
1980
|
cca 4 mil. u.a.
|
NOTE
*
Mulțumim colegelor Ioana Mihai şi Bianca–Betris Pârvulescu pentru că au citit acest text şi ne-au
comunicat observațiile lor.
[2]
Cf. interviul realizat de „Jurnalul
Național“ intitulat Dej și Ceaușescu coafați de Armată, mai-iunie 2005, la adresa: http://ilariontiu.ro/?p=666. Spiroiu a fost ministru al Apărării în perioada 30
aprilie 1991 – 6 martie 1994.
[3]
Ibidem.
[4]
Ibidem.
[5]
Dosarul Fondului CC al PCR, Adresă a
Arhivei Generale a Agenției Naționale pentru Privatizare către Direcția
Generală a Arhivelor Statului, 2/10/1991, 14 p.
[6]
Dosarul Fondului CC al PCR, Proces-verbal
de predare-primire între Biroul de Arhive Economice și Biroul de Arhive
Contemporane, 15/11/2010, 1 f.
[8]
Dosarul Fondului CC al PCR, Plan metodic
pentru prelucrarea, ordonarea şi inventarierea fondului Comitetul Central al
PCR, 14.01.1971, 6 f.
[9]
Sugestiv, Cancelaria CC apare și acum pe inventarele din acea perioadă nu ca «Secția
Cancelarie», ci simplu: «Cancelarie».
[10] Pentru
relatarea acestor chestiuni, a se vedea prefețele următoarelor inventare: http://www.arhivelenationale.ro/images/custom/image/serban/Inventar-Anexe-Organizatorica.pdf, http://www.arhivelenationale.ro/images/custom/image/Radu/inventare%20grigo/unite%20externe%20alfabetic%20dej.pdf şi http://www.arhivelenationale.ro/images/custom/image/Radu/inventare%20grigo/unite%20externe%20alfabetic%20ceausescu.PDF.
București,
23 noiembrie 2015.



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu