| Tactica sistemului de „învăţământ pârjolit” (2) |
|
|
|
| Dr. Mircea Platon |
| Miercuri, 10 Februarie 2016 |
|
Primii
români care au fugit de post-comunism nu au fugit ca şi căpşunari, ci
ca profesori universitari, ingineri, istorici, fizicieni sau
matematicieni.
România
e pur şi simplu prea săracă pentru a-şi putea permite un sistem de
învăţământ atât de dezastruos. S.U.A. şi Canada, două dintre cele mai
bogate ţări ale lumii, importă specialiştii pe care nu-i poate crea
propriul lor sistem de învăţământ public. Marea Britanie a început să
importe profesori de matematică din China. Departamentele de inginerie
şi de ştiinţe ale universităţilor nord-americane sunt pline de studenţi
arabi, indieni, chinezi, est-europeni, sud-americani care vin cu
educaţia lor din clasele I-XII pentru a suplini golurile lăsate de tipul
de sistem de educaţie publică pe care vor să-l importe acum „experţii"
lui Curaj la noi. România nu are bani pentru aşa ceva. Ne trebuie o
dezvoltare a capitalului intelectual autohton. Şi dezvoltarea
capitalului intelectual autohton nu se poate face decât în simbioză cu
dezvoltarea economiei naţionale. Oricât am ocoli această problemă,
expansiunea culturală a României a coincis cu perioadele de relativ
avânt economic, primul val al emigraţiei anti-comuniste şi primul val al
emigraţiei post-comuniste stând mărturie pentru acest lucru, pentru
capitalul intelectual creat în România de un sistem public de educaţie
edificat în conjuncţie cu un efort de modernizare şi dezvoltare
economică naţională. Primii români care au fugit de comunism şi primii
români care au fugit de post-comunism nu au fugit ca şi căpşunari, ci ca
şi profesori universitari, ingineri, istorici, fizicieni sau
matematicieni.
Reforma experţilor lui Curaj pare că ne pregăteşte pentru statutul de peoni ai globalizării.
Altminteri
nu se explică de ce vor să cultive în elevi, încă de pe băncile
gimnaziului, ideea că vor trebui să-şi schimbe domeniul de activitate de
mai multe ori pe parcursul vieţii active. Un adult îşi poate schimba
domeniul de activitate de mai multe ori în cursul vieţii dacă a primit o
educaţie solidă în gimnaziu şi liceu, prin educaţie solidă înţelegând
atât o cultură generală bine sistematizată, cât şi deprinderi
intelectuale şi reflexele de comportament - precizie, seriozitate,
punctualitate, gândire analitico-sintetică etc. - care să-i permită
să-şi extindă domeniile de competenţă. Or, planurile experţilor lui
Curaj par a avea drept scop nu educarea românilor pentru independenţa pe
care ţi-o îngăduie competenţa, cât propaganda, răspândirea ideologiei
conform căreia românii trebuie să fie de plastilină în mâinile
corporaţiilor care au nevoie de piese de schimb umane pe care vor să le
plătească, după cum ne spunea un alt ministru al guvernului Cioloş, cu
doi sfanţi pe oră. Este cât se poate de clar că afirmaţii precum acelea
conform cărora absolventul de gimnaziu al experţilor lui Curaj va trebui
să „posede abilitati de constructie a unui proiect, sub aspect
financiar, al resurselor umane si materiale, al profitabilitatii" şi
să-şi „managerieze propria carieră profesională şi socială" sunt nu doar
scrise într-o română descalificantă pentru nişte experţi în educaţie,
dar şi nerealiste şi, de fapt, vătămătoare. Cum poate un minor să-şi
„managerieze" propria viaţă, rebotezată „carieră prtofesională şi
socială"? E viaţa unui copil o combinaţie de cariere? Trebuie el să se
gândească la „profitabilitatea" financiară a „proiectelor" lui? Rolul
şcolii gimnaziale e, oare, acela de a-i învăţa pe copii să gândească în
categorii de adulţi mercenari, de comis-voiajori? Pe de o parte ni se
spune că elevii trebuie să se simtă bine la şcoală, unde totul trebuie
să fie „"atractiv" pentru ei, iar pe de alta viaţa le e reformulată
drept „carieră" căreia trebuie să-i calculeze profitabilitatea. Despre
ce tipuri de frumos, adevăr şi bine le vorbeşte şcoala experţilor lui
Curaj? Pentru că toată această combinaţie de pragmatism financiar şi
joc/distracţie nu duce decât la consumerism cinic.
Timpul e o dimensiune a existenţei pe care actul pedagogic nu o poate nesocoti de dragul educaţiei modulare.
Un
sistem de educaţie nu poate exista fără structură, fără disciplina pe
care o antrenează nişte obiecte de studiu bine definite. Răciturile
pedagogice - bucăţile de matematică în gelatină de silicon informatizat -
şi ghiveciurile în care o istorie dezosată e tocată mărunt şi
amestecată cu barabulele ideologice curente nu vor da naştere la
cetăţeni responsabili, ci la sclavi dezorientaţi, învăţaţi să gândească
în clişeele stăpânilor zilei. „Digitalizarea" curriculei nu va face
decât să-i arunce pe copii şi mai mult în direcţia noianului de
„informaţii" şi de impulsuri care le macină capacitatea de concentrare
şi le tocesc discernământul. Omul liber nu se naşte la capătul unui
terminal de calculator. Şi nici nu se naşte ignorându-şi istoria -
literară, socială, culturală, politică, diplomatică, economică. Doar
sclavii nu îşi cunosc istoria, oamenii liberi au rădăcini. Timpul
e o dimensiune a existenţei pe care actul pedagogic nu o poate nesocoti
de dragul educaţiei modulare. Odată ce te dezbari de dimensiunea
temporală, de cronologie, nu mai poţi scoate în evidenţă devenirea
istorică, adică succesiunea de cauze şi de efecte care nu doar că fac
uşoară predarea istoriei, dar constituie unul dintre modurile
fundamentale de a gândi: de a gândi nu doar literar-mitic, ci şi
ştiinţific. Unul din câştigurile istoriografiei moderne a fost acela că
nu s-a mai mulţumit să invoce Providenţa pentru a explica evenimentele
istorice (o soluţie comodă şi în cele din urmă necreştină pentru că
simplificatoare), ci a căutat să scoată la lumină cauzele şi originile
sublunare ale istoriei, să explice în termeni contingenţi, de
cauzalitate terestră - umană, climaterică şamd - desfăşurarea
trecutului. Nu întâmplător secolul al nouăsprezecelea, epoca de afirmare
a Istoriei ca disciplină academică, a fost şi epoca în care
evoluţionismul organic a fost preferat revoluţiilor. Libertatea la
moderni s-a născut odată cu istoriografia şi conştiinţa istorică. Or,
modulele propuse de experţii lui Curaj abolesc această înţelegere a
istoriei ca manifestare a libertăţii pentru a reintroduce în câmpul
Istoriei şi al altor ştiinţe socio-umane te(le)ologia dubioasă a unei
religii seculare. Cu alte cuvinte, în loc să judecăm istoria în propriii
ei termeni, în curgerea ei firească, o judecăm din punctul fix al
"societăţii democratice" de astăzi, din punctul fix al unor zei mărunţi
la suflet, gata oricând să-şi caute profitul personal şi jubilând
fariseic la contemplarea propriei lor superiorităţi morale. Dar
acestea par a fi consideraţii mult deasupra nivelului epistemologic al
majorităţii experţilor ministrului Curaj. Nici nu mi-am propus să
epuizez chestiunea într-un singur articol, de aceea mă voi opri asupra
unui singur alt punct, pe care sunt sigur că îl vor pricepe şi
„experţii". Şi anume, mă voi opri la aspectul politic al acestui desant.
Copiii
bogătaşilor merg la şcoli private bune şi moştenesc averea tăticului;
copiii săracilor moştenesc subsolul social părintesc. Cine sunt
„educatorii"?
Vlaston
- după câte ştiu eu -, a fost membru marcant al mai multor partide de
buzunar băsist (Noua Republică, al lui Mihail Neamţu, apoi P.M.P. al
Elenei Udrea) pe care nu le-a votat nimeni. Dacă românii ar fi vrut ca
Vlaston să le facă reforma educaţiei, ar fi votat partidele basiote şi
l-am fi avut pe Vlaston ca tartor al educaţiei. Dar nu l-a vrut nimeni.
Atunci cum de a ajuns Vlaston să ne facă reforma educaţiei sub un
preşedinte care s-a prezentat drept alternativă la Băsescu? Cum poate
Vlaston - care în vara referendumului din 2012 a spus că electoratul
U.S.L. e „România pomanagiilor" şi care cerea ca „electoratul de
dreapta" să se trezească şi să „se încoloneze în trupe, necesare
campaniei preşedintelui Băsescu" - să facă reforma educaţiei sub
Iohannis[9]? Cum
poate Oana Moraru, care e „managerul" unei şcoli private, să facă
reforma învăţământului public din România? Nu exstă aici un conflict de
interese? Cu cât e mai prost sistemul public, cu atât se vor înmulţi
argumentele în favoarea celui privat, inaccesibil oamenilor săraci, care
în România alcătuiesc o zdrobitoare majoritate. Deocamdată,
învăţământul public din România e încă bun şi asigură accesul la
educţie şi copiilor ai căror părinţi nu îşi pot permite să plătească
taxele din învăţământul privat. Cu alte cuvinte, un sistem de educaţie
public bun asigură mobilitatea socială: au şi săracii o şansă să urce pe
scara competenţelor şi, deci, pe scara socială. „Muncă şi merit" cerea
Eminescu acum mai bine de o sută de ani. Învăţământul privat nu face
decât să perpetueze ierarhiile sociale existente: copiii bogătaşilor
merg la şcoli private bune şi moştenesc averea tăticului; copiii
săracilor moştenesc subsolul social părintesc. Am văzut asta în şcolile
private nord-americane, unde bogătaşii îşi trimit copiii pentru a fi
şlefuiţi şi a învăţa cam ce învaţă elevii din România. Doar că ei
plătesc 25.000 de dolari pe an pentru fiecare copil. Elevii din şcolile
publice nord-americane nu învaţă mai nimic: doar se descoperă pe sine,
adică îşi descoperă golul şi frustrările oricărui copil căruia nu i se
dau instrumentele şi antrenamentul necesare pentru a sta drept în faţa
lumii şi a o înţelege.
Tincuţa Apăteanu,
un alt „expert" al comisiei lui Curaj, a absolvit în 2007 programul de
M.B.A. al Bucharest School of Management şi apoi a urmat cursurile
organizate pentru liderii societăţii civile de către Harvard Kennedy
School - Executive Education (N.G.O. Legitimacy, Advocacy and
Partnerships şi Non-profit Financial Stewardship). Apăteanu a îmbobocit
ca „expert" întru ale educaţiei în 2012. Până atunci a ocupat
următoarele funcţii: 2000-2007, Coordonator comunicare internă şi
responsabilitate socială, Grupul Rompetrol - Bucureşti; 2007-2012,
Director General Fundaţia Dinu Patriciu - Bucureşti. Din 2012 este
Preşedinte-Fondator al O.N.G.-ului Edusfera, organizaţie care
„promovează importanţa educaţiei în domeniul ştiinţelor şi tehnologiei
în rândul copiilor şi tinerilor. Programul cel mai important este
Digital Kids". Digital Kids "oferă cursuri de programare pentru copii
între 8 şi 14 ani"[10].
Marian Staş
a studiat la Academia Militară şi apoi şi-a luat licenţa în
matematică-informatică. C.V.-ul lui Staş cuprinde următoarele realizări:
„doctor
inginer, fiabilitate software. 2002 - Academia Tehnică Militară,
Bucureşti, Master in Public Administration (MC/MPA). 1999 - John F.
Kennedy School of Government, Harvard University; curs postuniversitar,
managementul resurselor de apărare. 1998 - Defense Resources Management
Institute, Naval Postgraduate School, Monterey, CA (IDMC 98-1), licenţă
în matematică-informatică. 1996 - Universitatea Bucureşti, curs
postuniverstar, automatizarea conducerii trupelor (eşalon tactic). 1990 -
Academia Militară de Transmisiuni, Leningrad/Sankt Petersburg, ofiţer
inginer, specialitatea sisteme informatice (calculatoare electronice).
1985 - Academia (Tehnică) Militară, Bucureşti (şef de promoţie)"[11].
Conform C.V.-ului pe care îl deţin, după ce a atins gradul de
locotenent-colonel ca şef secţie reconversie profesională, în 2001, Staş
a înfiinţat Fundaţia CODECS pentru Leadership, căreia i se dedică de
atunci. CODECS propagă o educaţie pentru „leadership" care include
metode corporate de creştere a productivităţii şi management al riscului
de tip Six Sigma, adică metode simplificator-statistice în esenţă şi
criticate pentru faptul că înăbuşă creativitatea. CODECS a organizat în
2009, împreună cu Fundaţia Dinu Patriciu, condusă atunci de Apăteanu,
„competiţia colegială « Professoria - Profesori mai buni pentru copiii
nostri »". Acest program este adresat universităţilor din România, având
ca obiectiv „dezvoltarea unor programe inovative de Master în
Educaţie". Din juriul competiţiei făceau parte, pe lângă profesori de
liceu, şi experţi recunoscuţi în educaţie precum Adrian Stanciu (Human
Synergistics), Cosmin Alexandru (Consultant în branding şi strategie şi
trainer) şi prof. Dr. Niels Schnecker (Schnecker van WYK & Pearson)[12].
Staş
povesteşte cu mândrie că Schnecker l-a lăudat pentru „capacitatea lui
de a vinde frigidere eschimoşilor şi calorifere papuaşilor"[13].
Într-adevăr,
trebuie să ne întrebăm ce lucruri de care nu avem nevoie vor să ne
vândă Staş şi ceilalţi onegişti din comisie prin acest program
curricular pe care îl susţin. Întreg programul pare a fi pus la punct de
o echipă de „sales managers" care i-au luat repede pe profesorii de
matematici prezenţi în comisie pentru a le vinde o arhitectură
curriculară capabilă să producă doar agenţi de vânzări şi telemarketers.
Degeaba au pus pe blatul lor plin de E-uri cancerigene vişinele
confiate ale Latinei şi mai multor ore de gramatică. Cum se vor face
aceste ore de Latină şi de gramatică, tot prin exerciţii pe calculator?
În condiţiile în care o mare parte a problemelor şcolare ale copiilor au
de a face şi cu scufundarea lor în lumea virtuală, acolo unde nu e
întristare şi nici suspin pentru că lucrurile nu au consecinţe şi cu o
simplă fluturare de deget mare peste interfaţă schimbi jocul, a pretinde
că îmbunătăţeşti învăţământul din România digitalizându-l e fie
iresponsabil, fie de-a dreptul subversiv. Rezultatele acestei
arhitecturi curriculare vor fi dez-alfabetizarea totală a României,
deşertificarea intelectuală şi culturală.
Dacă Ferdinand le-a dat ţăranilor pământ, Spiru Haret le-a dat copiilor de ţărani bucata lor de cer
Grupul
de experţi convocat de ministrul Curaj e format aşadar din ingineri şi
matematicieni/fizicieni la care se adaugă O.N.G.-işti legaţi ombilical
de mediul corporaţiilor globale (cât va costa această reformă şi cât vor
câştiga firmele de soft?). Nu există niciun umanist printre membrii
comisiei. O comisie care pregăteşte programul de studiu al unei Românii
distopice. Iohannis a declarat că principala afecţiune a sistemului de
învăţământ românesc nu e lipsa de reforme, ci „reformita". Aştept ca
preşedintele să-şi susţină prin fapte opiniile şi să oprească dărâmarea
sistemului de învăţământ din România. În cel mai rău caz, dacă experţii
de la O.N.G.-urile dronă nu sunt în stare să vină cu soluţii realiste şi
benefice pe termen lung, poate promulgă din nou legea lui Spiru Haret. E
legea care a stat la temelia României moderne în tot ce a avut ea mai
bun. Dacă Ferdinand le-a dat ţăranilor pământ, Carol I şi Spiru Haret
le-au dat copiilor de ţărani bucata lor de cer, le-au creat condiţiile
pentru a putea intra în Academia Română. Aştept aşadar, cu încredere, şi
reacţia Academiei Române la actualele manevre din jurul învăţământului
românesc.
Notă:
Mircea Platon are un masterat în litere la McMaster University (Canada)
şi un doctorat în istorie la The Ohio State University at Columbus
(S.U.A.). A publicat numeroase articole şi studii în reviste din ţară şi
străinătate. E laureat al Academiei Române (2009) pentru lucrarea „Cine
ne scrie istoria?".
------------------------------- [9] http://m.ziare.com/basescu/invitatii-ziare-com-stefan-vlaston-au-castigat-hotii-pomanagii-si-plagiatorii-deocamdata-1177357-font3 [10] http://www.edusfera.ro/ce-facem/ [11] http://www.universulromanesc.com/ginta/threads/1455-Noua-democratie-a-structurilor [12] http://www.fundatiadinupatriciu.ro/ro/media_room/stiri/65 [13]13http://m.cariereonline.ro/articol/marian-stas-antrenor-de-leadership?page=0,2 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu