| Au început să se mişte popoarele |
| Redactia ART-EMIS http://www.art-emis.ro/personalitati/3382-au-inceput-sa-se-miste-popoarele.html |
| Duminică, 21 Februarie 2016 21:16 |
A
fost ministru al Învăţământului, a reprezentat România la Națiunile
Unite, a fost ambasador în Statele Unite, este academician şi are 89 de
ani. Stă într-o casă cu chirie şi nu are mașină. Aceasta este realitatea
unei prestigioase personalităţi a România[1].
Diplomat prin formare şi caracter, european încă de pe vremea când
Europa era pentru ceilalţi doar un continent şi nu o instituţie,
academicianul Mircea Maliţa e o voce care trebuie ascultată. Maestru al
ştiinţei previziunilor, citeşte prezentul şi ne descrie viitorul ca
nimeni altul. Trebuie doar ascultat! În toată perioada sa de tranziţie,
România nu a folosit niciuna dintre şansele mari pe care le-a avut. Am
ajuns să predăm aproape toate atribuţiile unui stat independent şi
suveran. Am exportat trunchiuri întregi din suveranitatea noastră şi din
capacitatea noastră de a avea un interes. Interesul naţional nu a fost
niciodată programat sau anunţat ca obiectiv al acestei tranziţii[2].
În
acest moment este o discuție extrem de amplă cu priivire la problema
refugiaților. Și știm foarte bine că şi România este parte a acestei
discuţii, inclusiv prin primirea de refugiaţi. S-a vorbit despre o cotă
pentru fiecare ţară, România ar trebui să primească undeva peste 6000 de
refugiaţi. Înţelegem însă că nu suntem pregătiți pentru asta. Cum
priviţi Dvs această dispută continentală?
Mircea Malița:
Mulţumesc foarte mult pentru interesul Dvs în aceste probleme. Sunt
bucuros că am prilejul să spun câteva cuvinte în acestă problemă care
este foarte vastă. Și am să încep prin a spune că este foarte
justificată preocuparea care se manifestă din partea presei, a
autorităţilor pentru tema acesta a primirii sau refuzării imigranţilor.
Într-adevăr aşa cum se spune în legende au început să se mişte
popoarele. Este o mişcare de populaţie cu care nu suntem obişnuiţi. Ei
vin, pleacă, se stabilesc, se fac discuţii, lumea acceptă, lumea refuză,
lumea e ospitalieră, lumea este ostilă, etc. Vreau să vă spun cine mi
se par mie să sunt eroii acestei ciocniri, iar ei sunt numai doi și sunt
doua continente: este Asia și este Europa. Aceste două continente s-au
bătut în toată istoria. Ori Asia a invadat Europa, invazii care au
schimbat soarta Europei, ori Europa a intrat peste asiatici creându-și
mari teritoriii pentru coloniile lor. Faptul că India a devenit o
colonie albă este un semn mare de prezență a Europei.
Care este sursa aici?
Ăștia
se luptă. Prin ce s-au luptat, am văzut. Năvală, război tot felul de
conflicte, dar mai este un fel de metodă modernă de a te bate fără
război: este învățată de la teroriști. Aceștia au o metodă care se
numește a penetrației, iar ideea lor este că dacă vrei să domini într-un
domeniu intri acolo pe nesimțite, câștigi locuri bune de control și la
un moment dat ai o influență mai mare decât se poate crede. Lumea a
văzut că penetrația asta este foarte comodă, nu mai ai război nu mai ai
cheltuieli de război, nu miști armate nu apare nicăieri că faci ceva
inacceptabil, nu poți să fii făcut vinovat pentru nimic, dar ai
penetrat.
Este un val la care trebuie să faci faţă
E tot un fel de război, nu?
Da,
dar unul care nu se vede. E o formă a controlului unei țări de către
alta pe nesimțite. Există o inovație formidabilă în ultimii ani aceea de
a suspenda și elimina violența. Nu! Fără violență! Dar atunci cu ce? Cu
încercarea de a convinge, de a dialoga. S-a rafinat aceasta metodă a
abordării dulci, care nu este violentă, în afacerile internaționale,
până la punctul zic eu, al unei penetrații afective, când un grup
asiatic intră pe un teritoriu european până acolo încât să fie primit cu
flori, cu aplauze, faptul să fie considerat umanitar, am ajutat pe
cineva care era în dificultate, să-l acomodăm, să-l obișnuim, să-l
primim cu toată deschiderea. Cam asta este! Deocamdată, prima reacție a
Europei la venirea asiaticilor a fost asta. Dragii noștri, da se poate,
dar aveți necazuri, dar noi așa suntem construiți, generoși, unde, să
căutam, uitați vă veți muta acolo și acolo vă vom da ajutoarele... Totul
a fost amical și amiabil până la punctul în care s-a văzut că nu mai
este vorba de o delegație izolată, ci de o năvală. Este un val la care
trebuie să faci față, nu mai ai unde să-l pui. Și abia atunci s-a
schimbat și dialogul și atitudinea. Și am să citez cazul doamnei Merkel
care este ilustrativ pentru toată problema. Doamna Merkel este cancelar
și are o poziție importantă și a făcut o declarație formidabilă de
simpatie față de cei năpăstuiți din alte țări, de datoria Europei de a
ajuta, de datoria Germaniei de a fi prezentă cu mijloacele sale și chiar
la începutul discursului său a început cu admiterea imigrației în
Germania. Ei bine, chestiunea a fost bine primită și aproape toată masa
asiatică care vine înspre noi strigă: Germania, Germania! Este locul cel
mai dorit. Când a văzut și doamna Merkel faptul că numărul celor care
vin depășește orice posibilitate a Germaniei de a face față, a devenit
mult mai prudentă, pe măsură ce pierdea și sprijinul populației
indignate de invazia care s-a produs, dar și de altceva, ce s-a numit un
fel de criză, o anumită pierdere a ordinii, nu se mai știa ce trebuie
aprobat, ce nu trebuie aprobat, ce se poate, ce se poate oferi, din ce
bani. Ăsta a fost haosul german produs ca urmare a declarațiilor
generoase ale doamnei Merkel. Germania prin gestul ei și-a creat o
situație de criză pe care trebuie să o depășească.
Ce ar trebui să facă România, dată fiind această situație?
Vedeți
dumneavoastră, România nu a fost solicitată de invazii mari. Nu a avut
până acum problema asta. Valurile au ajuns în Grecia, au intrat în
Ungaria, apoi în Austria care spre deosebire de Ungaria a fost
primitoare, care a fost înspăimântată de numărul de oameni care nu voiau
să rămână neapărat, dar care treceau pe la ei și cu care au avut
probleme la frontieră. De astfel de situații noi am fost feriți.
Nu suntem feriți însă de ceea ce înseamnă cota obligatorie
Mircea
Malița: Să vedem ce o să se întâmple și cu aceasta cotă. Primul lucru
care s-a întâmplat, prima dramă, este trecerea de la umanitate, iubirea
aproapelui, ajutorul dat celor în necaz, la una de prudență, spaimă,
îngrijorare, care s-a făcut ca urmare a imigrației produse. Acum a
apărut noțiunea de cotă! Uniunea Europeană, ca instituție, și-a găsit
acum un subiect de discuție și de afirmare. Nu i-a cerut nimeni
deocamdată să-și asume ceva. Statele își rezolvau problemele fiecare
după puterile ei. Deodată Uniunea Europeană s-a implicat ca să rezolve
în comun. Să rezolve în comun ce? Primirea? Adică să-i acceptăm sau să
nu-i acceptăm? Vai de mine, Europa trebuie să-i accepte pentru că e
generoasă și e Uniunea Europeană! Dar trebuie să vedem fiecare cât poate
și atunci s-a introdus noțiunea asta a cotei pe care România a
respins-o. Chiar dacă chestiunea a trecut indiferent de acest vot, votul
României a fost foarte corect și înțelept. "Lasă-mă în pace". De unde
știi tu cât pot să duc? Ca să-și afirme prezența pe care eu o consider
ca act politic a Uniunii Europene acum se dă fiecărei țări un fel de
despăgubire pentru fiecare cetățean care este acceptat...
Trebuie să facem ce crede populaţia
6.000
de euro pentru fiecare persoană. Asta ar însemna că pentru România ar
fi alocați 38 de milioane de euro. Și totuși reacțiile oficialilor
români sunt că și cu acești bani noi nu am putea face față unui asemenea
număr de persoane pe care ar trebui să le primim. Nu putem sau nu vrem?
Fiecare
țară când spune că primește se gândește în prima fază câte locuințe are
disponibile pentru acești oameni. De exemplu, când făceam noi o
reuniune mare la București, prima și cea mai mare problemă era unde
punem musafirii. Aveam 3.000 și ceva de musafiri la un congres
internațional. Unde-i pui? Am fost implicat în această chestiunea când
s-a ținut Congresul Mondial al Populației.
Unde-i pui și cum îi integrezi...
Unde-i
pui! De bine de rău integrarea se consideră că dacă oamenii pot să
muncească pot să se integreze. Când nemții au vrut să justifice
interesul teribil al doamnei Merkel s-a invocat că emigranții sunt mână
de lucru, iar țările care au nevoie de mână de lucru trebuie să se
felicite că economicește vor câștiga ceva. Chiar circula această
chestiune, că țară bătrână, muncitori tineri. Bun, am putea și noi spune
că facem rost de o mână de lucru mai ieftină, dar să nu uităm că și
România are mari probleme în ceea ce privește șomajul. Sunt țări cu
șomaj mai mare decât România și pentru ei e și mai greu pentru că acești
oameni sunt în plus față de ce au deja. Unii spun că se câștigă, alți
că se pierde, încă lucrurile sunt de discutat.
Ce ar trebui să facem noi acum?
Părerea mea este că întâi de toate trebuie să facem ce crede populația.
N-a întrebat-o nimeni.
A
întrebat-o! A fost un sondaj mai mic care a fost publicat, majoritatea a
fost împotriva primirii de imigranți. Adică lăsați-ne în pace că nu
avem locuri avem probleme. Mai mult de jumătate din populație spune „dar
domnule, ne încurcă. Dacă vin și ăștia pe capul nostru avem o problemă
pe care nu știm cum să o rezolvăm". Și totuși va trebui să-i primim
chiar dacă ai noștri conducători spun că nu și-ar dori un asemenea număr
chiar dacă populația spune că nu-și dorește. România ca țară a Uniunii
Europene poate să spună nu, dar asta înseamnă că încalcă o normă a
membrilor care se supun majorității. Dacă așa se decide, așa mergem și
noi.
Atunci înseamnă că suntem între ciocan și nicovală.
Nu
este prima dată! Dar Ungaria de exemplu, spune Nu!, nu-i primim domnule
nici să nu-i vedem pe aici. Și totuși nimeni nu le spune că încalcă
normele europene. Ei spun tuturor: votați ce vreți, noi nu-i primim.
Ungaria este țara cu cea mai netă poziție împotriva primirii
emigranților. Nu poți să spui că asta este din cauza unui simț de
umanitate mai redus. Da de unde! Au interese judecate în condițiile
economiei contemporane.
O ţară mică poate juca un rol de conciliere
Președintele
României spunea că trebuie să se identifice sursa acestor valuri de
emigranți și este clar că sursa cea mai importantă este Siria și
conflictul din această țară. Ce rol joacă România în ceea ce se întâmplă
în Siria în acest moment?
Ce
a semnalat președintele pe drept cuvânt este prezența noastră în
diplomația zonei. Avem reprezentanți acolo, suntem la curent cu ce se
întâmplă. Siria nu este decât primul și cel mai citat exemplu. Nu toți
imigranții vin din Siria pentru că dacă veneau de acolo s-ar fi golit
țara. Sunt nenumărate țări! Toată Asia! Un val care spune „Acum plecăm
pentru că vom fi primiți și trăim mai bine!". De aceea, vedeți
dumneavoastră, părerea mea este că vedem doi monștri de dimensiuni
extraordinare, două continente lovindu-se într-o metodă nouă,
neviolentă, ci una a convingerii și a discuțiilor, dar are și aceste
chestiuni direct vinovate ale penetrației. Ca săgeata pătrunde încet.
Câte un grup aici, câte un grup acolo. Ca niște săgeți vin, vin, vin.
Vine Asia!
Care e pericolul?
O
Europă ocupată de o Asie a fost unul din dezastrele omenirii de la
tătari și de la alte nații invadatoare ca mongolii și așa mai departe.
Întotdeauna dacă vin ei, vin și ocupă. Năvălirile barbare... Europa și-a
schimbat fața după năvălirile asiatice. Toată s-a schimbat. și popoare
noi au contribuit. Și n-au venit aici să se plimbe, nici să se lupte,
nici să câștige o bătălie. Ci să se introducă, să se stabilească. Și nu
mai pleacă. Așa au făcut.
Revenind
puțin la ce se întâmplă în Siria, președintele României spunea că
suntem acolo, suntem în continuare prezenți prin diplomații noștri și
putem fi facilitatori în discuții care pot duce spre pace în zonă. Are
România de fapt un rol de negociere, poate avea un rol de negociere a
păcii acolo?
Vai
de mine, poate să aibă. O țară mică poate juca un rol de conciliere.
Asta este, facilitator. Adică aducerea a două părți care nu își vorbesc
în situația de a-și vorbi - ele se urăsc și în situația de a se tolera
reciproc și de a începe convorbiri în care să găsească soluții comune.
Asta se face foarte mult. Țara noastră în legătură cu această chestiune
are o tradiție mare. Chiar în momentele în care fiind în sfera Uniunii
Sovietice posibilitatea sa internațională era limitată de a acționa. Ei
bine Maurer, Ion Gheorghe Maurer, a fost unul din doctrinarii
concilierii. Și atunci, în anii 60 puteai să vezi așa, premierul
României este la Beijing, apoi merge la Moscova, de la Moscova iar la
Beijing, de la Beijing în Vietnam, din Vietnam în Statele Unite.
Considera că o țară mică are obligația atunci când știe ceva să facă
cunoscut și să faciliteze, ăsta este într-adevăr termenul, contactul
dintre ele. E ca triunghiul care are numai două laturi. Și a treia nu
funcționează. Mediatorul clădește linia numărul trei și face triunghiul
complet. Asta a fost la noi în practica Ministerului de Externe și a
diplomației române aproape mai mult de un deceniu. Noi eram cunoscuți
pentru această chestiune.
Mai suntem acum în stare să facem asta?
În
stare sigur că suntem. Dacă am fost în stare sub ochii Moscovei să
facem asta, cum să nu fim în stare să o facem, dacă vrem noi. Dar
trebuie să o concepi și să o întreprinzi, că e foarte pretențioasă.
Trebuie să lucrezi tot timpul într-o condiție pe care o accepți –
discreție totală. Nu spui. Nici nu spui că ești mediator. Mediezi fără
să spui că ești mediator. Mă înțelegeți care e socoteala? Așa merge
concilierea concepută de el. El nu spunea. Am fost martor când lui
Maurer i s-au pus aceste chestiuni – de ce nu spuneți clar că faceți
mediere? Și atunci răspunsul lui a fost interesant pentru perioada
respectivă, dar ca să înțelegeți cum funcționa un minister de externe
românesc. A spus: o țară mică nu mediază niciodată. Medierea este o
formă de rezolvare a litigiilor pe care o practică țările mari. Ele își
aranjează acolo, ele vor să aranjeze medierea, să fie mediatori, să
profite în fel și chip, să iasă după aceea cu coroniță, să primească
premiul Nobel etc. O țară mică nu face așa ceva. Concilierea presupune
discreție totală. Nu, nu spui nici că ai făcut-o, sau că ai fost
implicat. Numai că se vede că cineva a făcut-o.
Nici după ce o faci nu spui?
Nu,
nu ai de ce. Ce să spui? Ți-ai făcut datoria de țară mică. Și lumea o
să te întrebe, te mai cheamă. De-aia te cheamă, fiindcă știe că într-un
loc ai izbutit și după aia te cheamă. Uitați-vă numai la planul personal
al premierului României în acea perioadă. Păi aproape toate marile țări
sunt bătute. Și erau crize care erau atunci de rezolvat cum a fost
chestiunea sfârșitului războiului din Vietnam care era arzătoare și în
care de pildă lucra intens. Spunea? Nu spunea, ce să spună? Sunt lucruri
care cu cât sunt mai discrete, cu atât sunt mai reușite.
Mă întreb unde se formează Diplomaţia astăzi?
Eram la un nivel foarte înalt al diplomației în perioada despre care îmi vorbiți dvs, cum este acum diplomația românească?
Dați-mi
voie... Eu nu fac judecată, nu mai sunt la curent, nu știu, eu văd
numai semne care nu sunt foarte încurajatoare. De exemplu în vechiul
sistem pe care îl cunosc eu din anii 1960 și care a funcționat, a fost
crearea unei facultăți de diplomație la Ministerul Învățământului, ceea
ce am numi astăzi un masterat. Noi am făcut un masterat de diplomație
fără să știm ce e aia masterat. Și s-au făcut cursuri de pregătire – un
om ca să fie diplomat stătea doi ani de zile la o școală care era și a
statului ca școală, că îi dădea diplomă scrisă, și a Ministerului de
Externe care își punea cursurile de bază acolo. Mă uit acum și spun
diplomație și mă întreb unde se formează. Au o școală, nu spun cum
merge, un fel de curs.
Unde se văd rezultatele?
Nu
se văd, zic eu. Vă spun ceva, nu vreau să judec până nu știu cum se
formează. Cum merge ministerul...păi merge după cum merg oamenii săi. Și
cum merg oamenii săi? Păi după cum sunt formați. De cine sunt formați?
De o școală. Ai oameni care să predea această chestiune? Părerea mea că
ai, că sunt toți pensionari, asta lasă-i în pace.
Extinzând
puțin discuția la școala românească, având în vedere faptul că ați fost
și ministru al educației într-o perioadă importantă și, aș spune eu,
ați pus inclusiv bazele școlii românești moderne...îmi aduc aminte de
introducerea limbilor străine în școli, altele decât rusa, la inițiativa
dvs... Este extrem de criticat învățământul românesc de acum pentru
rezultatele proaste, pentru calitatea poate mult mai slabă a
profesorilor, cum priviți dvs școala românească de acum?
Învățământul
este aproape întotdeauna și peste tot în criză. Nu merge suficient de
bine învățământul. Nu ține pasul, are lucruri conservatoare, rămâne în
urmă, nu are oameni suficienți etc. Acuma, dacă noi nu stăm bine în
materie de diplomați, să spunem, înseamnă că nu stăm bine în formarea
diplomaților, că asta înseamnă. Cine îi formează. Nu pot să fac
reproșuri unei instituții că nu funcționează bine dacă oamenii pe care-i
primește sau pe care îi pregătește nu sunt suficient de buni. Sigur că
după aia nici totalul general, bilanțul instituției nu e bun.
Deteriorare
sistemului de învăţământ din România este de neimaginat. America, unde e
zero în momentul de față în ceea ce privește învățământul.
Nu
aș vrea să vorbim doar despre diplomație aici, ci despre tot
învățământul românesc, așa cum îl priviți dvs. Școala, clasele primare,
cum se învață în școala generală, am văzut toate problemele de la
bacalaureat...
Cred
că e greu să spunem că dacă există dificultăți sunt numai în țara
noastră. E foarte răspândită la ora asta criza școlii. Toți s-au
încurcat. Cele mai bune sisteme, vai de mine... Te duci la americani și
îți vine să alergi, să pleci de acolo. Deteriorarea sistemului de
învățământ este nemaipomenită. Acolo ca să faci școala trebuie să
plătești cu banii pe o viață. Te împrumuți cu sume cu care trebuie să
plătești taxele. Păi statul reprezintă locul în care se rezolvă
interesele comune. Interesul comun este ca să aibă oameni pregătiți.
America e zero în momentul de față în ceea ce privește învățământul. Nu
poate să zică nimeni că are modelul american. Intri într-o problemă de
finanțare.
Dar modelul francez, de exemplu, sau cel belgian?
Nu sunt rele. Este interesant cum totuși francezii au avut o tradiție mare în acest învățământ.
Problema
e că și noi am avut-o și am pierdut-o undeva pe parcurs. De câte ori nu
am auzit, domnule profesor, despre reforma sistemului de învățământ?
Cred că de sute de ori.
Păi
e permanentă reforma. De fapt se caută să se reformeze. Este foarte
greu. Să vă dau doar un exemplu. Noi avem nume pentru diferite meserii.
Pentru învățământ a fost Spiru Haret. Dacă te uiți bine la ce a făcut, a
făcut un miracol și el a fost o personalitate greu de egalat. El era de
meserie matematician și fizician, astronom. A fost extraordinar. Dar
dvs știți că un om politic pe vremea lui Spiru Haret nu avea dreptul să
intre într-o școală? Un om politic, deputat să fie, ministru să fie, îi
spunea la școală aveți intrare aici? Nu aveți. Nu intra în școală pentru
că ori faci politică și politizezi tot, ori elimini factorul politic
total și atunci faci educație. Spiru Haret, ca să poată să facă reforma
școlii a trebuit să îi dea afară pe toți care veneau cu o idee sau cu
ceva. Nu-l interesa.
Cine mai are curajul la noi să facă asta acum când totul e politizat?
Într-un
fel miniștrii și guvernele au autoritatea pe care și-o revendică și pe
care și-o explică, e în mâna lor. Nu vor, vor să fie ocupați cu lupte
politice? Să lupte cu lupte politice, dar nu mai reformează școala.
Nu pot să spun dacă intrăm sau nu în Schengen !
Aș
vrea să mergem și într-o altă zonă. De ani de zile ne tot chinuim, cred
că e corect ales cuvântul, ne tot chinuim să intrăm în spațiul
Schengen. Teoretic, ni se spune că sunt îndeplinite criteriile tehnice.
Atunci unde e problema?
Au
fost foarte multe state care s-au opus. Și s-au opus pe baza unor
experiențe personale. Au avut migrația românească, dar din categoria
care a făcut ca de pildă cerșetoria în țara lor să se tripleze sau să se
înzecească după ce au venit ăia din România. Deci au această amintire a
unor experiențe proaste cu persoane care erau din paraziții sau
bolnavii societății românești. Și atunci nu mai vor să audă.
Și atunci nu diplomația era cea care trebuia să lămurească toate aceste probleme?
Ce
să facă diplomatul, să convingă că țiganii de pildă din România nu
trebuie să fie o problemă în relațiile noastre? Și ce să spună?
Și
atunci ce facem? Punem mâinile în sân și așteptăm să le treacă celor
care sunt supărați pe românii care au greșit pe la ei prin țară?
Păi
nu, dar diplomația poate să rezolve o chestiune, ca un acord între
state, ca de pildă să se dea în anumite condițiuni permisiunea, să se
ceară întâi o permisiune de ieșire sau intrare și care să fie supusă
unei comisii. Există lucruri pe care le poți face, dar sunt foarte
limitative și într-o țară democratică e foarte greu să pui în joc
controlul de felul ăsta.
Așadar, de fapt tot la mâna celorlalți suntem și nu putem face nimic în problema Schengen?
Păi nu putem să facem. Dacă o țară e complet opusă își pune „veto"-ul și nu mai e Schengen-ul.
Teoretic, da. Dar în practică nu putem să avem discuții cu țările respective?
Păi
încercăm să avem și ele spun că, vedeți la noi Parlamentul are o părere
și nu acceptă discuția diplomatică atâta timp cât există o hotărâre
acolo într-o legiferare recentă. Și acolo se face politică.
Păi și atunci noi mai intrăm vreodată în Schengen?
Nu
știu. Nu pot să spun dacă intrăm sau nu intrăm. Noi credem că este o
problemă între diplomați sau între guverne. Nu este. Este o chestiune
foarte importantă de cine vine. Pentru că oponenții au experiențe care
i-au costat.
Sunt
foarte multe momente în care diplomația a jucat un rol foarte
important. Când a fost criza rachetelor în Cuba erați la O.N.U. După ce
România a surprins atunci prin votul dvs ați transmis un mesaj
administrației de la Washington privind dezvoltarea relației
româno-americane. E începutul atunci al Parteneriatului pentru Pace de
peste aproape 40 de ani?
Înțelegerile
cu America au început pe timpul lui Gheorghiu Dej. În 1962 a fost o
discuție pe care am fost trimis să o am cu reprezentantul României la
Washington. Noi atunci am cerut un singur lucru: scoateți-ne din coș. Ei
spuneau așa: în privința României, se încadrează în legea cutare
privind țările răsăritene. Deci noi eram tot timpul tratați precum
grămada. Noi am spus atunci că nu mai vrem să fim judecați la grămadă,
că nu mai gândim cu grămada, gândim cu capul nostru, treaba noastră.
Scoateți-ne de acolo, nu am cerut mare lucru decât să ia considerentele
țară după țară, nu alianță după alianță. Asta a fost chestiunea care a
fost primită cu un mare interes, păcat că după aceea a fost asasinat
Kennedy și nu a putut să se aplice. După aia a venit o hotărâre în care
America a semnat un acord economic cu România, separat de toate
celelalte. Deci a acceptat ideea noastră de atunci pentru care am stat
zile întregi în discuție cu americanii. Orice țară își croiește poziția
care îi convine, dar dacă vrea.
Cuvântul
cheie și idealul istoric și politic este independența, După aia poți să
faci ce vrei. Când nu ești independent, nu mai ai libertatea de
decizie, o fac aliații
Aruncăm
o privire asupra globului. Vedem conflicte ce mocnesc, vedem conflicte
deschise, avem a ne teme de un Al Treilea Război Mondial?
Nu,
nu cred că ideea războiului este foarte actuală. Din contră, cred că
există chiar un recul, o schimbare de atitudine. Știți de ce? Pentru că
războaiele sunt foarte costisitoare. Și atunci statele sunt mai sărace
ca în trecut și e greu să facă război, te costă foarte multe. Și atunci
chestiunea a fost, cu ce se poate înlocui? Să fie pașnic. Dar cum să fie
pașnic? E o întrebare foarte interesantă la care se răspunde la ora
asta încă într-un mod perfid. Și anume, ideea este că trebuie să o
convingi pe cealaltă țară. Dar această convingere merge și prin alte
acțiuni subterane, mai puțin vizibile și chiar care sunt reprezentate în
literatură prin săgeți. O săgeată este: caută și asigură-te la oamenii
politici, la minoritatea politică. A doua săgeată: convinge lumea prin
presă și prin astea ca să fie o atitudine publică. Două săgeți. Cu două
săgeți bine trase faci o țară să facă cam ce vrei tu. Asta este. De
fapt, asta e o chestie veche socială - când doi oameni se întâlnesc,
cine face ce vrea celălalt. Asta e o chestiune de măsură a relației
umane pe care sociologii au o dispută și una este violența și alta este
această convingere prin demonstrație. Deci, vedeți dvs, când sunt două
state, fiecare se uită dacă face ce vrea celălalt. Cuvântul cheie și
idealul istoric și politic este independența - să fie independent. După
aia poți să faci ce vrei. Când nu ești independent, nu mai ai libertatea
de decizie, o fac aliații, ori o organizație internațională care
pășește pe capul statelor așa cum ar face pe stradă.
România, peste zece ani... dacă ar scăpa de unele mituri contemporane, deja ar fi un pas mare.
Unde vedeți România peste zece ani?
România peste zece ani... e foarte greu de spus. Dacă ar scăpa de unele mituri contemporane, deja ar fi un pas mare.
Ce mituri?
Mitul
ăsta este: ești aliatul meu, gândește pentru mine. Ești Uniunea mea
care mă controlează și din care fac parte și care gândește pentru mine.
Toate miturile sunt alea în care ai tăiat din independență și ai devenit
independent și după aia nu mai ai treabă.
Scrisul e cam singura activitate care mi-a mai rămas. Scrisul este absolut răsplătitor pentru mine și îl fac zilnic.
În final o să vă rog să îmi spuneți ceva despre dvs. Cum sunteți acum? Ce faceți? La ce mai gândiți? Dacă mai scrieți...
Scrisul
este cam singura activitate care mi-a mai rămas. Ies foarte puțin,
foarte rar din cuibul meu, chilia mea, cum o numesc, unde scriu lucruri
care apar. Acum am o carte mare care a fost foarte bine primită „Secolul
meu scurt" secolul e scurt, dar cartea are 800 de pagini. Am trecut
acum la formula mai franțuzească, a cărților mici de 150-200 pagini. Din
astea am deja vreo 4 sau 5 publicate. Sunt foarte ușor de făcut și îmi
plac. Sunt elegante și e un fel de colecție de eseuri, ori pe o temă
dată ori pe o temă mai vastă. Am o plăcere să le scriu. Am făcut un
articol în care am atacat-o pe doamna Merkel din răsputeri, spunând ce
erori a făcut și în ce încurcături a băgat Germania. Sunt liber să o
fac. Nu o să fie problemă internațională din faptul că eu spun că ea a
pășit strâmb.
Prieteni mai aveți?
Da, cred că da. Cred că au rămas... Din păcate mulți s-au dus. Îi caut și mi se spune că nu mai sunt între timp.
Vă simțiți singur?
În
lumea asta? Nu pot, pentru că este și tineretul. Am două fete care au
fiecare câte un copil sau doi. Familia e destul de mare și, deși sunt în
străinătate cele două fete, vin aproape tot timpul aici, până și în
week-end-uri sosesc. Nici nu concep ca locul lor de bază să nu fie aici,
dar acolo au o obligație profesională într-o chestiune care le-a
plăcut. Amândouă sunt în materie de cercetări științifice, legate de
matematici.
Îmi spuneți un secret? O dorință pe care o aveți dumneavoastră, poate neîmpărtășită?
Vai
de mine, ce listă poate să iasă de aici ! (râde cu poftă) Eu cred că
până și iluziile sunt bune dacă sunt limitate sau controlate. Scrisul
este absolut răsplătitor pentru mine și îl fac zilnic.
Un mesaj pentru cititori?
Aveam
un prieten care s-a dus, un fizician mare, care avea o vorbă: Te
iubesc! Așa că... Am sentimentele cele mai bune pentru oamenii care
muncesc, care gândesc, care se preocupă de o problemă oarecare și cred
că majoritatea românilor fac asta. În mod cinstit și corect au o vocație
pe care o respectă.
A consemnat Sabina Iosub[3]
------------------------------------------------- [1] http://www.cotidianul.ro/mircea-malita-romania-si-a-cedat-suveranitatea-252590/ [2] http://qmagazine.ro/mircea-malita-romania-si-a-cedat-suveranitatea_258908.html [3] Vezi http://jurnalul.ro/special-jurnalul/interviuri/mircea-malita-au-inceput-sa-se-miste-popoarele-699341.html |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu