DESTĂINUIRE ANTICIPATĂ
Lansarea volumului II va avea loc la Cluj-Napoca în sepembrie 2025.
Editura Casa Oamenilor de Știință.
Editura Casa Oamenilor de Știință.
Cuvânt liminar la volumulal doilea al cărții VIVA L’OPERA
Ben ritrovati!
Da,
încep cu un salut de mulțumire și recunoștință adresat prietenilor și
tuturor iubitorilor teatrului liric care răsfoindu-mi primul volum al
cărții mele VIVA L’OPERA, m-au încurajat prin numeroase mesaje,
telefonate și comunicări directe, să public și al doilea volum al
gândurilor și sentimentelor mele referitoere la arta magică care este
opera, teatrul liric. Dacă primul volum a vrut să fie un omagiu adus
tuturor celor care prin arta lor mi-au trezit minunata pasiune pentru
operă, cel de al doilea volum doresc să fie un omagiu adus Măriei sale
Publicul, celui care în fond este beneficiarul principal al teatrului
liric, și totodată cel căruia în ultima instanță îi este închinat tot
efortul marii echipe care contribuie seară de seară la desfășurarea unui
spectacol de operă. Fanii operei (lyricomanii)
ascultă și văd o operă cu tot trupul și sufletul, cu inima, pielea și
tot creierul. Pentru acest grup, opera este o artă despre dragostea de
viață (Vissi d’Arte, Vissi d’Amor!).
Paginile
dedicate acelor pasionați ai operei-lyricomani- care din dragostea lor
nebună pentru acestă artă complexă și fascinantă care este opera, fac
sacrificii enorme pentru a parcurge sute de kilometri pentru a fi
prezenți la un spectacol de operă, le-am scris cu nemărginită admirație
și recunoștință.
Cât
de frumos ar fi fost ca spectacolele de operă să se desfășoare seară de
seară într-o atmosferă plină de armonie, în care muzica fermecătoare a
nemuritorilor compozitori să domine magica creație a celor din fosa
orchestrei, de pe scenă, cât și din spatele scenei… dar în
zilele noastre tot mai mult asistăm la o desconsiderare și chiar o
luptă împotriva a ceea ce a fost creat cu decenii sau sute de ani în urmă,
călcând în picioare capodoperele operistice, orientându-le departe de
intențiile compozitorilor sau a librertiștilor, actualizându-le
artificial în niște deplorabile și inutile confuzii regizorale. Da, este
vorba de o intreagă armată de regizori invadatori din diferite alte
domenii, cinema, teatru dramatic, niște intruși,
care sub masca grupului Regietheater, creat de marele regizor Walther
Felsenstein la începutul anilor 50, curent într-adevăr inovator pentru
acea epocă, dar care deja la începutul anilor ´70 a devenit un grup al
groparilor Operei (termen însușit de mine din vasta experiență a omului de teatru și critic muzical, Jean Goury).
Singurul interes al acestor gropari ai operei este acela de-a șoca și
provoca pe fondul muzical al marilor capodopere operistice, muzica și
libretul jucând pentru ei un rol secundar, important fiind doar să fie
”altcumva”, iar ca prin scandalurile provocate de confabulațiile
acestora, numele lor să devină cunoscute. Acestor ”regizori”, adevărați
gropari ai operei le dedic în volumul meu un întreg capitol scris nu cu
tastatura, ci cu … bisturiul !
Am
fost, sunt şi voi fi mereu contra tuturor experimentelor regizorale
care împiedică desfășurarea unui spectacol de operă, așa cum a fost
gândit de compozitor, înstrăinând inutil libretul, iar muzica devenind
doar un pretext pentru niște confabulații distructive. La Operă mergem
pentru muzică și vocile frumoase care trebuiesc respectate şi favorabil
stimulate, nu îngrădite sau boicotate.
Este
nevoie de o radicală schimbare în viața și concepția de-a vedea opera,
pentru a salva-o de la căderea sa într-un spectacol banal, lipsit de
emoțiile pe care ni le transmite muzica și interpretările veridice ale partiturilor și dramaturgiei. Noi nu suntem proprietarii operei ca și
artă, ci doar cei care avem onoarea, bucuria, responsabilitatea și
permisiunea de a ne bucura de ea. În
felul acesta lupta noastră nu este împotriva ”modernismului” în teatrul
liric, ci împotriva cancerului -Regietrheater- care de mult prea mulți
ani s-a cuibărit, ștergându-i farmecul și strălucirea moștenită.
Cominciamo bene
Dr. Marius Rimbașiu
Richard Wagner ”TANNHÄUSER”
Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, 4 mai 2013
La
Deutsche Oper am Rhein – Düsseldorf a avut loc în 4 mai 2013
premiera operei ”Tannhäuser“
de Richard Wagner masacrată de către actorul și regizorul de
teatru Burkhard C. Kosminski, care cu acea ocazie își făcea
debutul ca regizor de operă. A fost cel mai mare scandal trăit în
acel teatru, de altfel foarte previzibil din partea celor care au
participat la pregătirea acelui spectacol. Faptul că Intendantul
Operei, Prof. Christoph Meyer nu era la
curent (ceea ce mai sigur că este exclus!) sau mai de grabă nefiind
conștient de gravitatea și consecințele clare ce vor urma în
cazul regiei propuse de regizorul invadator, poate explica
prezentarea capodoperei wagneriene în acest mod scandalos în
teatrul pe care-l conducea de mulți ani. Pentru regizorul amintit,
tema unică a operei au fost greșelile lui Tannhäuser, pe care-l va
prezenta ca un criminal nazist de război, condus nu de Zeița
iubirii, ci de ideologia nazistă...
Pentru
Burkhard Kosminski, regizor de teatru și actor, la Dăsseldorf
pentru prima dată regizor de operă, vinovăția, greșelile lui
Tannhăuser și nu iubirea se aflau în centrul producției, iar în
consecință, apelând la una dintre cele mai mari crime a omenirii,
îl va înfățișa pe Tannhäuser ca un criminal nazist. Ideea
regizorului ne este clar prezentată deja în timpul uverturii, când
pe scenă se putea vedea un aranjament de cuburi de sticlă dintre
care mai târziu se va forma o cruce cu vulturul imperial în primul
act, vulturul federal în actul al doilea și ambele animale
heraldice în actul al treilea. Un destul de izbitor simbolism. In
acele cuburi se găsesc oameni dezbrăcați, iar pe parcursul
uverturii pe sunetul muzicii de la Venusberg, un fum alb era condus
în cuburi, puternic luminate, iar încetul cu încetul oamenii din
ele cădeau la pământ. Desigur, aceasta
se dorea să fie o aluzie teatrală la camerele de gazare de la
Auschwitz, iar în conceptul regizorului acest lucru avea probabil și
un sens. Pentru
majoritatea spectatorilor însă, această aluzie provocantă, dură
și inacceptabilă gazărilor de la Auschwitz și a
ororile din lagărele de concentrare, a fost văzută ca o lipsă de
respect pentru victime.
Imediat după uvertură, dirijorul Axel Kober
a fost obligat de către regizorul gropar să facă o pauză
muzicală, lăsând să intre în scenă o familie de evrei -tată,
mamă și fiica- care au fost siliți de către niște militari în
uniformă SS să se dezbrace complect, iar
tatăl după ce va fi ras pe cap va fi împușcat în fața celor
două femei, care apoi vor fi și acestea executate...
După
această scenă șocantă, fără nici o legătură cu opera lui
Wagner, ca spectator ți-ai pierdut orice plăcere de-a mai urmări
capodopera wagneriană. Inevitabil, după aceste imagini, vezi și
auzi opera diferit.
In
sală, publicul prezent a reacționat spontan prin tumulte, care pe
parcursul desfășurării operei au devenit din ce în ce mai
evidente, culminând în momentul când aceeași scenă a gazării va
fi reluată prin pantomimă cu ocazia celebrului
„Romerzählung“.
Acest superb moment muzical, ignorat și batjicorit de regizor prin
intervenția sa flagrantă și brutală în muzica lui Wagner, a
provocat ieșirea ostentativă din sală a primilor spectatori,
întrigați de atmosfera de antisemitism și național socialism care
se petrecea pe scenă. Desigur că în aceste condiții provocatoare
muzica va fi altcumva ascultată, cu atât mai mult că și aceasta
(muzica) va fi și ea cumplit lovită - ne aflam în anul
sărbătoririi lui Wagner!- prin corul cavalierilor obligați de
către regizor, sub umbrela dirijorului Axel
Kober, să cânte exagerat de tare, ca
niște soldați naziști. In pauză, un nou grup de spectatori au
părăsit sala zgomotos, în timp ce majoritatea celor rămași
discutau șocați ceea ce li se prezentase.
In
continuare a urmat o scenă în care nefericitul în iubire Wolfram,
dându-i Elisabethei un cuțit pentru a-l omorâ, aceasta își taie
venele, iar Tannhäuser o va invoaca pe Venus îmbrăcată în
uniformă nazistă și ea, cu o fustă ultrascurtă.
La
căderea cortinei, premiera a provocat o avalanșă de proteste,
urlete și fluierături adresate teamului regizoral, alături de
părăsirea sălii de către unii spectatori vociferând și trântind
ușile pe ultimele acorduri ale muzicii.
Am
văzut multe, chiar prea multe regii proaste în ultimele decenii,
însă acel spectacol a fost din puntul de vedere al punerii în
scenă, pur și simplu o rușinoasă lipsă de respect față de
muzică, față de victimele și familile acestora din anii cenușii
ai nazismului, cât și față de publicul spectator, ceea ce a avut
de îndată grave consecințe. Mulți dintre spectatorii prezenți la
premieră au avut nevoie de asistență medicală la fața locului,
atât fizică cât și psihică, iar mulți alții am rămas îndelung
în teatru pentru a protesta.
Prin această
”actualizare” brutală la trista perioadă a nazismului și a
holocastului, premiera capodoperei wagneriene ”Tannhäuser ”
de la Deutsche
Oper am Rhein
(Düsseldorf) din mai 2013, a depășit orice măsură, fiind un
scandalos dezastru scenic, infuiențând negativ și prezentarea
muzicală. In mod normal, intendantul Operei de pe Rhein avea toate
motivele estetice și artistice să nu permită o astfel de
prezentare o capodoperi wagneriene
In
concepția lui Kosminski, Tannhäuser sedus de ideologia nazistă
prin Venus, care este în primul rând o figură simbolică a
Reich-ului, în exodul său din Venusberg, acesta este o tentativă
de-a renunța la epoca întunecată, făcând astfel un salt în
timp, ajungând în epoca Adenauer. Landgraful Herrmann și Cavalerii
Wartburgului vor fi prezentați ca niște naziști bătrâni care nu
mai reacționează la nimic, încercând să se împace cu trecutul,
iar Wolfram, nefericitul îndrăgostit, o îndeamnă pe Elisabetha
să-l omoare și îi întinde cuțitul, însă aceasta în schimb își
taie arterele mâinii.
Atât
dirijorul Axel Kober cât și soliștii se vedea
clar că erau negativ influențați de ceea ce se petrecea pe scenă
cât și în sală, orchestra oferind în primul act un sunet
neplăcut de simplu și o lipsă în mare măsură de diferențiere,
precum și o serie de inconsecvențe între scenă și fosă. Aceste
neajunsuri au scăzut cel puțin pe parcursul serii, deși nu
complet. Puternicele contestări vocale ale
publicului de la premieră, cât și din presă, dar în mod special
protestul venit din partea unei importante Comunități de evrei din
Düsseldorf, precum și a numeroaselor
scrisori de protest (probabil și amenințări !), explică faptul că
următorul spectacol a fost suspendat, iar după două zile a apărut
concomitent într-o conferință de presă cât și în presa locală
reacția Direcțiunii Operei din Düsseldorf. Aceasta își asuma
responsabilitatea prezentării unei concepții regizorale și a
scenelor ”foarte realiste, cu deosebire cea a executării
evreilor”.
După o discuție fără succes cu regizorul căruia i
se ceruse renunțarea la aceste scene, Direcțiunea Operei a hotărât
ca în continuare opera „Tannhäuser“
să fie prezentată sub formă concertantă !!! Așadar, sănătatea
și reaspectul față de spectatori, de data aceasta, la Düsseldorf
a fost pusă deasupra ”libertății de exprimare în artă”.
BRAVO !!!...
O VICTORIE de moment contra groparilor Operei !
Marius Rimbașiu
Nota editorului.
Am publicat în avantpremieră în revista Asymetria, (http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=1563) un fragment din cartea lui Marius Rimbașiu.
Reproducem un segment din cartea în curs de apariție, descrierea și analiza spectacolului cu opera Tanhauser de Richard Wagner, un delir regizoral specific acestei ideologii care revizuiește istoria și arta.
Curioșii și iubitorii de operă vor avea bucuria de a înțelege că spectatorul nu este un receptor inert.
Că are dreptul să reacționeze public și forte atunci când așteptările sale sunt maltratate.
Că are dreptul să reacționeze public și forte atunci când așteptările sale sunt maltratate.
Cu Marius ne-am regăsit după aproape șapte decenii de la absolvirea liceului, unde am fost colegi de clasă și prieteni, cu ocazia unei prea scurte și recente întălniri cu supraviețuitorii promoției 1957 a Școlii Medii nr. 4, azi Colegiul Național Emil Racoviță.
Relaurea unei vechi legături de prietenie îmi încălzește sufletul. Mă bucur să pot participa, în felul acesta, la prelansarea volumlui al II-lea a unei cărți de succes și să-i urez medicului dr. Marius Rimbașiu, sănătate, creativitate și dinamism social pentru anii ce vor veni.
Dan Culcer
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu