Dan Culcer despre
ADRIAN PĂUNESCU, ISTORIA UNEI SECUNDE
Cartea
aceasta de poeme este rodul unei treziri a conștiinței, a unei
conștiințe civice care lâncezise printre mormane de cuvinte învălmășite.
Proces subteran, chip al limpeziri ochilor înlăcrimați, roadere lentă a
fericitului suflet care crezuse că se poate juca șl care descoperă că
legile jocului, nici măcar legile jocului poetic inventat (aparent) de
el nu sunt ale sale ci îi sunt șoptite, întipărite ca un tatuaj
nepieritor. Doar că produsul acesta e un hibrid. Pentru că trezindu-se
din zeiasca stare a creatorului de lumi, poetul se dăruiește discursului
și, vrând să convingă cu orice preț, adoptă prea adesea un vocabular
indecis și argumente superficiale. Poezia nu trebuie însă să convingă ci
să Învingă. Să învingă inerția cuvintelor, inerția cititorilor.
Inerția.
Cel puțin acest tip de poezie care-și propune să afle
"adevărul despre toate", să mărturisească, să fie "un risc pe cont
propriu" invitând la comuniune, participare („cine riscă în seara asta
cu mine?").
Gestul poetic pe care-l face Adrian Păunescu e unul
dintre cele necesare. Se reface o serie care cuprinde, pentru perioada
de la război încoace, câteva nume care la prima vedere nu au prea multe
lucruri comune, dar care se leagă prin caracterul de reacție etică a
demersului lor poetic: Mihai Beniuc, Geo Dumitrescu, Miron Radu
Paraschivescu, Nicolae Labiș, Eugen Jebeleanu, Ben. Corlaciu, Ion
Gheorghe, Ana Blandiana.
Ceea ce îi deosebește este evident raportul
dintre reacție și obiectul ei (istoric sau actual) precum și modul în
care se manifestă acesta (adică specificitatea, personalitatea,
unicitatea lor). Avem de-a face cu niște conștiințe sensibilizate. Iar
cauza nu este numai individuală. Ea poate fi nedreptatea, destinul
patriei, războiul, tara morală, eșecul, destinul unei colectivități
sociale, contradicția între ideal și real. Seriallzarea nu este o
judecată de valoare.
Aici se ascund și limitările inerente ale
receptării. Căci odată dispărut obiectul (starea) care prilejuiește
reacția, mesajul devine plurivoc, își pierde aderența, acțiunea șl, prin
depășire, își lărgește câmpul de semnificații până la dispariția lui.
În măsura în care, după acest proces firesc, textul își mai păstrează
vigoarea comunicativă, el este poezie. Altfel rămâne simplu discurs
pierdut în paginile unui cotidian.
Adrian Păunescu afirma undeva că
sensul acțiunii sale este facerea unei poezii politice și nu a unei
poezii despre politică. Adesea poetul își asumă destinul colectivității.
Nu e vorba deci doar de un risc pe cont propriu (deși „ce rău poate
produce cel care proverbe spune?" — Proverbe), atâta timp cât poezia sa e considerată socialmente necesară și ca atare demnă de a fi publicată.
Volumul se constituie din câteva categorii de texte: unele cu valoare de ars poetica (Pe cont propriu, Cuvântul, A anton-panna, Într-adins, Poet retoric, Noi care, Shakespeare),
sau cu un sens ceva mai adânc (Alămuri) veștejind ceea ce am numi
optimismul iresponsabil, un ciclu de poezii patriotice, în tonul și
ritmurile generației pașoptiste, ușor decorative, constituite prin
acumulări succesive de argumente (expresia: Da, mai avem fiind un
fel de mijloc mnemotehnic în poezia cu același titlu) dar salvate prin
simbolul care le unifică, prezență pură a marelui șl consecventului
revoluționar care a fost Bălcescu. Urmează apoi o suită de texte
repartizate neuniform în volum, acele poezii politice care prin
eticismul lor de bună calitate, prin expresia directă (abia
transfigurată uneori) constituie coloana vertebrală a volumului.
Meditații pline de un patos al participării, al solidarității în
destinul comun, meditații asupra întrebărilor pe care le pune pe prim
plan orice proces revoluționar, producător de profunde seisme,
răsturnător al stabilității lâncede, eroic și tragic în măreția șl
ireversibilitatea sa (Învingătorii Troiei, Între bine și rău, Psihologia
strâmbă, În lunga noapte, Când totul se poate, Aprilie 1968,
Contabilul, Ieșirea din sală).
Poetul ne propune, prin repetare, un
sistem de convenții, o grilă pentru lectură. Dar densitatea și
intensitatea transmisiei nu este constantă. Retorismul copleșește
uneori, deși poetul e conștient de pericolul acesta ca și de vanitatea
(presupusă) a efortului (vezi textul intitulat Poet retoric) de
comunicare șl dezvelire (gest orgolios de creator care totuși are nevoie
de public).
Incapacitatea de a rămâne indiferent, exprimată prin
bătăioasa creație păunesciană, dă tonul și valoarea volumului, altfel
incoerent în atitudini, mai mult în favoarea lui Adrian Păunescu și mai
puțin în favoarea poeziei lui.
Adrian Păunescu nu face parte dintre
inovatori. El desăvârșește, actualizează șl reactualizează, trăiește în
plin prezent. I se potrivește observația lui N. Manolescu, care,
referindu-se la Geo Dumitrescu, scria: „elocvența e regăsită ca o
necesitate a conștiinței de a se justifica și de a convinge"
(Metamorfozele poeziei, p. 123). Am adăuga: necesitatea de a nu accepta
mistificarea și a învinge, cum spuneam, pentru că aceasta e datoria unui
poet comunist. Pentru a fi un mare poet, lui Adrian Păunescu îi
lipsește acea conștiință artistică care implică adecvarea scriiturii la
Idee, adică crearea unei poezii a epocii revoluției socialiste prin
dezmembrarea vechilor convenții literare și reconstrucție. Versul său
rămâne acela a unui Bolintineanu sau Alexandrescu puși să trăiască în
1972 iar grija de a fi comunicabil, inteligibil la prima lectură îl face
să neglijeze căutarea unei expresii poetice, adecvată și nouă. Să fie
oare imposibilă încă apariția unui poet care să modifice poezia,
modificându-șl conștiința. Avem nevoie de un Béranger sau de un
Lautréamont?
Vatra, nr. 2 /1972, Viața literară, p.4
Editura Cartea Românească, 1971
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu