Bogdan Naumovici crede că românii trebuie să înceapă să-şi promoveze valorile / FOTO: Grup RC
"Cel mai tare mă deranjează la România că încurajăm mediocritatea, iar de aici se trag o grămadă de chestii rele. Nu ne place să ajutăm locomotivele, pe cei care fac performanţă. Suntem mult mai preocupaţi de cazurile sociale", spune Bogdan Naumovici, Creative Director 23 Communication Ideas şi autorul spotului "Laser, frate!", desemnat luna trecută cea mai bună reclamă românească din ultimii zece ani. "Se vede şi la concursurile de talente, la "Românii au talent" n-a câştigat cel mai talentat participant", oferă publicitarul un exemplu.
Cum au dresat politicienii electoratul
Promovarea mediocrităţii nu se limitează însă la industria media, ci caracterizează toate nivelurile societăţii româneşti, de la politică la fotbal: "În 1990, când i-am avut pe Radu Câmpeanu sau pe Ion Raţiu candidaţi la preşedinţie, noi l-am ales pe Ion Iliescu cu 87%. Românii n-au vrut o influenţă occidentală, elegantă, l-au preferat pe Ion Iliescu, care părea unul de-al lor şi le dădea siguranţă. În prezent, aşteptările pe care le au oamenii de la politicieni nu sunt să nu fure, ci să fure dar să şi facă ceva. Modelele de succes ale funcţiei de primar sunt Radu Mazăre şi Gheorghe Pinalti, despre care se spune că au furat dar au şi făcut ceva. Am vorbit cu oameni care au astfel de aşteptări şi i-am întrebat: "Voi furaţi la locul vostru de muncă!" Au spus că nu, dar li se pare normal ca politicienii s-o facă. Nici nu le trece prin cap că o persoană ar putea intra în politică din vocaţie. Încurajarea mediocrităţii face ca românii să aibă aşteptări extrem de joase, iar un alt exemplu este fotbalul. Când naţionala joacă cu un adversar puternic, precum Italia, Olanda sau Franţa, ne bucurăm că facem zero la zero".
Potrivit lui Bogdan Naumovici, glorificarea mediocrităţii în România îşi are rădăcinile într-o invidie distructivă. Creativul-şef de la 23 Communication Ideas spune că pizma se poate concretiza uneori în ceva constructiv, însă nu e cazul pe plaiurile mioritice. "Singurele topuri sunt cele ale milionarilor, Top 300, Top 500. Ne uităm la oamenii de acolo şi spunem: "Dă-i bă dracu, că toţi au furat". Nu suntem interesaţi să învăţăm de la oamenii care au avut succes fără să fure".
Leneşi, dar cu pretenţii
Pe lângă invidie, un alt defect al românilor este lenea, susţine publicitarul. "În mod paradoxal, românii sunt leneşi dar au o părere foarte bună despre ei înşişi. Ni se pare că suntem foarte şmecheri. Ne uităm la nemţi, vedem că au autostrăzi, o societate prosperă, civilizaţie, dar spunem despre ei că n-au simţul umorului. Pentru români nu cotează că inginerii germani sunt printre cei mai buni din lume. Ni se pare ciudat că o marcă de maşină cheamă în service-uri mii de modele pentru că bate nu ştiu ce piesă şi ne mândrim că noi am fi rezolvat problema cu o liţă", arată Naumovici cum românii ilustrează adeseori proverbul "prostul nu e prost destul până nu e şi fudul".
Colegii de la Gândul au lansat campania De ce iubim România. Anul trecut, REALITATEA.NET încerca România care ne place. Şi, oricât de multă nevoie am avea de o gândire pozitivă, nu ne-am putut abţine să ne gândim la motivele pentru care nu o mai iubim.
Unii ar spune că sunt 22 de milioane de motive pentru asta, dar e doar o glumă proastă. La fel ca multe alte proverbe de genul "Avem o ţară frumoasă, păcat că e locuită" care duc în acelaşi loc: România are "un ceva" deosebit care te face să trăieşti aici, în ciuda defectelor. O iubeşti, dar ca pe un viciu.