Bogdan Naumovici: "Românii sunt leneşi, dar au o părere foarte bună despre ei"
02 nov 2011, 12:11 |
Actualizat Miercuri, 02 Noiembrie 2011 16:22
cristian.bandea | REALITATEA.NET
În cadrul campaniei realitatea.net "De ce NU iubim România", creatorul celei mai bune reclame româneşti din ultimii zece ani a vorbit despre ceea ce îl deranjează la ţara în care s-a născut. Campania REALITATEA.NET nu are scopuri distructive, ba din contră. Considerăm că nu avem cum să devenim mai buni dacă vom continua să ascundem gunoiul sub preş.
Bogdan Naumovici crede că românii trebuie să înceapă să-şi promoveze valorile / FOTO: Grup RC
Cum au dresat politicienii electoratul
Promovarea mediocrităţii nu se limitează însă la industria media, ci caracterizează toate nivelurile societăţii româneşti, de la politică la fotbal: "În 1990, când i-am avut pe Radu Câmpeanu sau pe Ion Raţiu candidaţi la preşedinţie, noi l-am ales pe Ion Iliescu cu 87%. Românii n-au vrut o influenţă occidentală, elegantă, l-au preferat pe Ion Iliescu, care părea unul de-al lor şi le dădea siguranţă. În prezent, aşteptările pe care le au oamenii de la politicieni nu sunt să nu fure, ci să fure dar să şi facă ceva. Modelele de succes ale funcţiei de primar sunt Radu Mazăre şi Gheorghe Pinalti, despre care se spune că au furat dar au şi făcut ceva. Am vorbit cu oameni care au astfel de aşteptări şi i-am întrebat: "Voi furaţi la locul vostru de muncă!" Au spus că nu, dar li se pare normal ca politicienii s-o facă. Nici nu le trece prin cap că o persoană ar putea intra în politică din vocaţie. Încurajarea mediocrităţii face ca românii să aibă aşteptări extrem de joase, iar un alt exemplu este fotbalul. Când naţionala joacă cu un adversar puternic, precum Italia, Olanda sau Franţa, ne bucurăm că facem zero la zero".
Potrivit lui Bogdan Naumovici, glorificarea mediocrităţii în România îşi are rădăcinile într-o invidie distructivă. Creativul-şef de la 23 Communication Ideas spune că pizma se poate concretiza uneori în ceva constructiv, însă nu e cazul pe plaiurile mioritice. "Singurele topuri sunt cele ale milionarilor, Top 300, Top 500. Ne uităm la oamenii de acolo şi spunem: "Dă-i bă dracu, că toţi au furat". Nu suntem interesaţi să învăţăm de la oamenii care au avut succes fără să fure".
Leneşi, dar cu pretenţii
Pe lângă invidie, un alt defect al românilor este lenea, susţine publicitarul. "În mod paradoxal, românii sunt leneşi dar au o părere foarte bună despre ei înşişi. Ni se pare că suntem foarte şmecheri. Ne uităm la nemţi, vedem că au autostrăzi, o societate prosperă, civilizaţie, dar spunem despre ei că n-au simţul umorului. Pentru români nu cotează că inginerii germani sunt printre cei mai buni din lume. Ni se pare ciudat că o marcă de maşină cheamă în service-uri mii de modele pentru că bate nu ştiu ce piesă şi ne mândrim că noi am fi rezolvat problema cu o liţă", arată Naumovici cum românii ilustrează adeseori proverbul "prostul nu e prost destul până nu e şi fudul".
Colegii de la Gândul au lansat campania De ce iubim România. Anul trecut, REALITATEA.NET încerca România care ne place. Şi, oricât de multă nevoie am avea de o gândire pozitivă, nu ne-am putut abţine să ne gândim la motivele pentru care nu o mai iubim.
Unii ar spune că sunt 22 de milioane de motive pentru asta, dar e doar o glumă proastă. La fel ca multe alte proverbe de genul "Avem o ţară frumoasă, păcat că e locuită" care duc în acelaşi loc: România are "un ceva" deosebit care te face să trăieşti aici, în ciuda defectelor. O iubeşti, dar ca pe un viciu.
Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/bogdan-naumovici-romanii-sunt-lenesi-dar-au-o-parere-foarte-buna-despre-ei_883521.html#ixzz1kOCblv4t
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu