Procedura legislativă de adoptare a unei legi
Pentru ca întregul mecanism să se declanşeze este nevoie ca cineva să
propună proiecte de legi – care, la capătul unui proces dificil şi, de
regulă, îndelungat, să devină legi. Pentru ca un text să ajungă a fi
discutat în Parlament el trebuie să îndeplinească unele condiţii.
Au iniţiativă legislativă:
1. Guvernul, ca instituţie, este cel mai îndreptăţit să conceapă
şi să propună proiecte de legi – fără de care schimbările pe care acesta
şi le-a propus în viaţa societăţii nu pot avea loc.
Proiectele de lege sunt produsele unor echipe de lucru
dintr-unul sau mai multe ministere, aprobate ulterior în cadrul unei
şedinte în plen a Guvernului. Avizarea în cadrul unei astfel de şedinţe
presupune adoptarea câte unei Hotărâri de Guvern, în parte pentru
fiecare proiect, privind înaintarea spre dezbaterea de către Parlament a
respectivului proiect de lege. Odată şedinţa de Guvern încheiată,
Secretarul General al Guvernului trimite proiectul, textul Hotărârii de
Guvern şi o scrisoare însoţitoare standard Secretarului General al
Camerei Deputatilor sau Senatului – cu rugamintea de a declanşa
procedura de dezbatere parlamentară (trimiţând, totodată, proiectul spre
informare celeilalte Camere). Până la promulgare, textul cu pricina va
purta titlul de proiect de lege.
2. Un parlamentar sau mai mulţi pot depune şi ei propunerea
legislativă, împreună cu o scrisoare însoţitoare, la Secretarul General
al Camerei de care aparţin, iar acesta îl trimite spre avizare
Consiliului Legislativ.
În cazul textelor provenite de la deputaţi sau senatori,
acestea se numesc propuneri legislative. Parlamentarii înşişi pot
propune amendarea legislaţiei. Este nevoie ca fie şi un singur
parlamentar să semneze o propunere legislativă pentru ca ea să fie
înregistrată şi să fie luată în discuţie. Fireşte, însă, cu cât ea este
semnată de mai mulţi parlamentari, chiar din mai multe partide, cu atât
câştigă în reprezentativitate.
3. 100.000 de cetăţeni, care să provină din cel puţin un sfert din
judeţele ţării, iar în fiecare dintre acestea să se strângă minimum
5.000 de semnături, în cazul legilor organice şi ordinare.
Cetăţenii nu pot avea initiaţivă legislativă în probleme
fiscale, cu caracter internaţional sau cu privire la amnistii ori
graţieri.
4. Preşedintele, doar în cazul legilor de modificare a
Constituţiei, la propunerea Guvernului, a cel puţin un sfert din numărul
deputaţilor sau senatorilor sau 500.000 de cetăţeni din cel puţin
jumătate din judeţele ţării (în fiecare dintrea acestea trebuie strânse
cel puţin 20.000 de semnături).
Cine intră în posesia proiectului de lege şi ce face cu el?
Textul proiectului de lege sau al propunerii legislative trebuie să
fie depus la Camera care trebuie să îl dezbată prima, în funcţie de
domeniul la care face referire propunerea respectivă. Textul este luat
la cunoştinţă de către Biroul Permanent al Camerei respective în prima
sa şedinţă de după depunerea spre înregistrare. De asemenea, în prima
şedinţă a plenului Camerei, reprezentantul Biroului Permanent care
conduce şedinţa anunţă titlul proiectului de lege respectiv, numele
iniţiatorului sau iniţiatorilor, precum şi comisia sesizată pentru a-l
examina în fond şi eventualele comisii care urmează să dea avize la
acest text.
Nu există o frecvenţă anume cu care se întruneşte Biroul Permanent al
fiecărei Camere – însă, ţinând seama de atribuţiile pe care le are,
acest lucru se întâmplă ori de câte ori este nevoie, chiar mai des decât
o dată pe zi.
În momentul anunţării în plen a tuturor elementelor care îl
identifică, textul care aspiră la titlul de lege are, deja, un număr de
ordine, care îl va însoţi până la părăsirea Camerei în care e discutat.
Textul se imprimă şi se distribuie parlamentarilor şi, în acelaşi
timp, este trimis spre dezbatere şi avizare comisiilor permanente
competente.
Biroul Permanent poate stabili un termen în care comisia sesizată în
fond trebuie să-şi depună raportul. În cazul Camerei Deputaţilor,
regulamentul său de funcţionare prevede că aceste termene “nu pot fi, de
regulă, mai mici de 14 zile sau mai mari de 60 de zile”. Modificarea
termenului decis de Biroul Permanent pentru prezentarea raportului
comisieiăcomisiilor, odată hotărât, poate fi decisă numai de către
plenul Camerei în cauză.
Comisia sesizată în fond poate stabili un termen în care să-i fie
remise avizul sau avizele celorlalte comisii care examinează proiectul
de lege sau propunerea legislativă – prin consultare cu acestea şi
ţinând seama de termenul în care Biroul Permanent i-a cerut să prezinte
raportul. În caz de nerespectare a acestui termen, comisia sesizată în
fond nu e obligată să aştepte avizul sau avizele celorlalte comisii şi
îşi poate redacta raportul.
Pentru ca şedintele comisiilor să aiba loc în mod legal, e necesară
participarea majorităţii membrilor care le compun, iar hotărârile se
adopta cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Ceea ce numim hotărâri
sunt cele două tipuri de produse ale muncii comisiilor – rapoartele şi
avizele. Rapoartele finale, în forma în care se înaintează Biroului
Permanent, conţin aprecieri generale la adresa proiectului de lege sau
propunerii legislative, propuneri motivate, privind admiterea acestora
fără modificări, respingerea sau admiterea cu modificări – făcând
referire la avizele primite de la alte comisii, la toate amendamentele
primite şi la avizul Consiliului Legislativ. În cazul – cel mai
frecvent, de altfel – în care comisia optează pentru promovarea
iniţiativei legislative cu modificări, raportul va marca într-o anexă
fiecare articol sau paragraf dintr-un articol propus spre modificare,
alături de versiunea propusă de comisie şi de motivarea acestei
versiuni. În fine, rapoartele şi avizele cuprind, obligatoriu, pe lângă
opinia majorităţii membrilor comisiei, şi părerea contrară motivată a
celorlalţi membri ai acesteia.
Raportul final este înaintat Biroului Permanent. Din momentul în care
este înregistrat ca atare, raportul este multiplicat şi distribuit
parlamentarilor şi presei, iar iniţiativa legislativă care face obiectul
raportului intră automat pe ordinea de zi a Camerei respective.
Proiectul ordinii de zi (lista proiectelor ce vor fi discutate într-o
săptămână dată din timpul sesiunii parlamentare, aşezate în ordinea
discutării lor), însoţit de proiectul programului de lucru, se întocmesc
de către Biroul Permanent al Senatului şi de Comitetul ordinii de zi al
Camerei Deputaţilor şi se comunică plenului în ultima zi lucrătoare a
săptămânii anterioare celei vizate de respectiva ordine de zi – joia.
Comunicarea către plen presupune aprobarea sa de către Biroul Permanent
prin votul majorităţii parlamentarilor prezenţi. În cadrul şedinţei
Biroului Permanent, reprezentanţii partidelor comunică priorităţile
legislative ale fiecărui partid în parte şi încearcă să-şi promoveze
iniţiativa legislativă preferată pe un loc cât mai bun pe listă.
Din momentul în care iniţiativa legislativă părăseşte comisia, încep
primele negocieri pentru promovarea unui anumit text pe o poziţie
fruntaşă a ordinii de zi. Initiaţivele legislative avizate de comisii se
înscriu în proiectul ordinii de zi în cel mult 10 zile de la primirea
raportului comisiei sesizate în fond, urmând să se decidă locul acestora
pe ordinea de zi.
Ordinea de zi poate fi modificată luni, în deschiderea săptămânii de
lucru – la cererea Guvernului, a Biroului Permanent sau a unui grup
parlamentar. Motivarea cererii de modificare a ordinii de zi se face
printr-o singură luare de cuvânt a reprezentantului celor care au cerut
modificarea. Dacă există opoziţie, se dă cuvântul unui singur vorbitor
care se opune propunerii, după care propunerea de modificare se supune
la vot. Fireşte, fiecare din cei îndreptăţiţi poate solicita modificarea
ordinii de zi sau a programului de lucru – cu condiţia să nu solicite o
modificare deja respinsă prin vot.
Modificarea ordinii de zi sau a programului se aprobă, de asemenea, cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
Un text care nu comportă probleme deosebite şi are mai mult de două articole trece prin trei etape principale:
* dezbaterea generală,
* dezbaterea şi votul pe articole,
* votul final pe ansamblul legii.
Dezbaterea generală
Dezbaterea generală debutează cu prezentarea, de către iniţiator, a
motivelor care au condus la promovarea proiectului, urmată de
prezentarea raportului comisiei – de către preşedintele acesteia sau de
către un raportor desemnat de comisie. După care, fiecare grup
parlamentar are dreptul să înscrie la cuvânt câte un reprezentant. Se
face o listă a doritorilor să intervină, iar preşedintele de şedinţă dă
cuvântul reprezentanţilor grupurilor parlamentare în ordinea înscrierii.
După ce lista vorbitorilor a fost epuizată, iniţiatorul mai are dreptul
de a lua cuvântul încă o dată, înaintea încheierii dezbaterilor
generale, pentru a-şi apăra proiectul de eventualele obiecţii împotriva
proiectului în ansamblu. În această primă etapă, discuţiile se poartă
asupra motivaţiilor şi utilităţii generale a proiectului. Dacă prin
raportul comisiei se propune respingerea proiectului, preşedintele de
şedinţă cere Camerei să se pronunţe prin vot imediat după încheierea
dezbaterilor generale.
Dezbaterea pe articole
Dezbaterea pe articole începe în cazul admiterii proiectului.
Preşedintele de şedinţă citeşte fiecare articol în parte, urmat de
amendamentele care i-au fost aduse (doar cele privind gramatica şi
tehnica legislativă). Este discutat şi, ulterior, votat fiecare articol
în parte, dar începând cu amendamentele.
Discutarea amendamentelor începe cu cele prin care se propune
eliminarea unui text cuprins în articolul care se discută şi continuă cu
cele în care se propun modificări sau completări. Plenul Camerei se
pronunţă prin vot distinct asupra fiecărui amendament, ca şi asupra
fiecărui articol.
Votul în ansamblu
Votul în ansamblu începe după ce textul initiaţivei legislative a
fost votat articol cu articol. În toate Parlamentele lumii, votul final
asupra unui proiect de lege este, practic, cel mai important moment al
procesului – anunţat cu mai multe zile înainte, pentru optima mobilizare
a parlamentarilor, mai ales atunci când e vorba de legi importante şi,
deci, disputate.
Diversele tipuri de viitoare legi se cer votate de o anume majoritate:
* legile constituţionale (prin care se amendează Constituţia) –
de cel puţin două treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor
(majoritate calificată),
* legile organice (pentru reglementarea organizării unor instituţii)
– de către jumătate din numărul deputaţilor respectiv, senatorilor
(majoritate absolută),
* legile ordinare de către jumătate din numărul deputaţilor, respectiv senatorilor prezenţi în sala (majoritate simplă).
Există două posibilităţi de a întoarce din drum initiaţiva legislativă de către:
* Curtea Constituţională,
* Preşedintele României
Înainte de a fi trimisă spre promulgare, legea rămâne cinci zile la
Secretariatele celor două Camere – timp în care Preşedintele ţării, unul
din preşedinţii celor două Camere, Guvernul, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie sau minimum 25 de senatori sau 50 de deputaţi pot cere Curţii
Constituţionale să se pronunţe asupra ei cu privire la
constituţionalitatea unor articole din iniţiativa legislativă sau a
textului în ansamblu. Curtea Constituţională are dreptul de a se sesiza
şi din oficiu asupra constituţionalităţii legilor şi se pronunţă
enunţând o decizie publicată în Monitorul Oficial al României. Prin
această decizie, Curtea se pronunţă cu privire la obiecţia de
neconstituţionalitate ridicată de cei care au sesizat-o.
Forma revizuită a Constituţiei României din 2003 elimină
posibilitatea Parlamentului de a anula deciziile Curţii Constituţionale.
Astfel, Parlamentul trebuie să pună de acord dispoziţiile considerate
neconstituţionale cu conţinutul deciziilor Curţii în termen de 45 de
zile, perioadă în care prevederile respective sunt suspendate de drept.
Dispoziţiile din legile în vigoare declarate neconstituţionale prin
decizia Curţii îşi încetează efectele în termen de 45 de zile.
Pe baza raportului Comisiei juridice, care cuprinde propuneri pentru
eliminarea sau modificarea prevederilor declarate neconstituţionale prin
decizia Curţii Constituţionale, camera reexaminează prevederile
respective şi face corelările tehnico-legislative necesare. Astfel că,
atunci când celor două Camere le vine rândul să se pronunţe, fiecare
dintre ele votează în primul rând raportul Comisiei Juridice.
În cazul în care Preşedintele României se decide să ceară
reexaminarea textului unei viitoare legi, gest pe care poate să-l facă o
singură dată, pentru un proiect de lege, el trebuie să folosească acest
drept al său în maximum 20 de zile de la primirea spre promulgare. În
această situaţie, cea care se pronunţă asupra solicitării preşedintelui
este comisia avizată iniţial în fond, iar cele două Camere votează
eventualele modificări cu majoritatea cerută de tipul de lege astfel
blocată de la promulgare. După discutarea solicitarii Preşedintelui,
noua trimitere spre promulgare îl obligă pe acesta să procedeze la
aceasta în maximum 10 zile de la primire.
Sursa textuluide mai sus : http://www.variantacojocaru.ro/?p=6#comment-9
Documente și studii de istorie culturală, politică, socială reproduse integral, citate parțial sau prin trimiteri la sursele disponibile online pe Internet. Acțiune fără scop lucrativ. DISCLAIMER: This site is in no way or form political, pro -capitalist, pro-nazi or pro-communism. I do not accept political, anti-semitic or other derogatory comments about any race or person alive or dead. This site is strictly for historical purposes. Please respect this.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Măsuri de contracarare şi protecţie privind recunoaşterea unui videoclip sau o fotografie făcută cu inteligenţa artificială:
Pentru videoclipuri deepfake: 1. Trebuie verificat clipitul ochilor - în multe deepfake-uri vechi, clipitul era anormal, însă, în anul 202...
-
Colecţii > PUBLICAŢII PERIODICE PUBLICAŢII PERIODICE DIN ROMANIA 75 HP (1) ADAM (16) Adam - 1929 , Adam - 1931 , Adam - ...
-
Cântecul „Noi vom fi acolo” de Eliana Popa este o piesă profundă, de protest și identitate națională, cu o încărcătură morală și ideologică...
-
Dan Culcer, O TOPIE realizabilă. Alianța sau Confederația Leitha-Caucaz? Introducere și context istoric Capitolul I. Fundamentul ist...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu