Agenţia Valahia – proiect
Numele proiectului poate fi altul, mai potrivit.
Scopul acestui proiect este să sporească legăturile dintre români, indiferent în ce ţară locuiesc.
Pornim de la premisa, atât de reală, că vreo zece milioane de
români trăiesc în afara graniţelor României, ceea ce îi pune pe aceşti
români în situaţia de a fi expuşi unui proces de deznaţionalizare extrem
de păgubitor pentru România.
Globalizarea este un proces pe care nu-l vom putea ocoli, iar a
ne opune acestui proces nu este soluţia cea mai productivă. Considerăm
că strategia supravieţuirii şi dăinuirii noastre ca popor (cu o
identitate distinctă) trebuie gândită în aşa fel ca din procesul
globalizării să tragem toate foloasele posibile. (Nu numai ponoasele!)
Or, e mai mult ca sigur că românii, care deja circulă mult în
străinătate, vor circula şi mai mult în viitor, iar această circulaţie
înseamnă un număr tot mai mare de români care vor încerca să se
stabilească în străinătate pentru o anumită perioadă de timp sau pentru
totdeauna. Aceşti români nu trebuie lăsaţi la voia întâmplării, ci faţă
de ei trebuie gândită o politică prin care să-i păstrăm ca purtători ai
identităţii româneşti.
În termeni similari se pune şi problema românilor care trăiesc ca autohtoni în ţările învecinate.
La un loc este vorba de peste 10 milioane de români pentru a
căror soartă guvernanţii noştri, de ieri şi de azi, au făcut prea puţin
în ultimii 100 de ani. După 1989 s-au creat în acest scop câteva
instituţii, în cadrul guvernului, dar activitatea acestora este
insuficientă faţă de ceea ce trebuie făcut. Iar cadrul exclusiv oficial
anulează mult din efectele dorite.
Toată lumea este de acord că mult mai eficientă ar fi
activitatea unor organizaţii civile, gen ONG, fundaţii sau asociaţii.
Deja există câteva, care şi-au propus câte în lună şi în stele, dar mare
lucru nu au făcut, punând prea mult accentul pe latura spirituală şi
culturală, mulţumindu-se cu editarea unor cărţi sau fiţuici, organizarea
unor comemorări etc.
Noi propunem o strategie care vizează aspecte mai practice din
viaţa propriu-zisă a românilor din diasporă, ţinând seama de nevoile
curente, în primul rând economice, ale existenţei lor. Îi avem în vedere
pe românii stabiliţi în străinătate (în Occident, în primul rând), pe
românii din ţările învecinate, dar şi pe românii, în număr tot mai mare,
care circulă prin Europa şi America, care nu au lăsat mare lucru în
ţară, dar nici nu reuşesc să-şi facă un rost în străinătate, aşa cum le
este în intenţie. Categoria acestor tineri români este tot mai
numeroasă.
Pe toţi aceşti români, expuşi procesului de deznaţionalizare,
trebuie să-i ajutăm să-şi păstreze sentimentele româneşti, de
apartenenţă la naţionalitatea română. Trebuie să le oferim motive
concrete, palpabile, ca să fie direct interesaţi în a-şi păstra această
identitate. Iar aceste motive înseamnă o cointeresare materială care să
nu încarce bugetul Ţării prin burse, subvenţii, sponsorizări etc., ci se
poate obţine prin proiecte bine gândite, inspirate, isteţe, şi printr-o
bună organizare pe câteva idei clare.
Structura organizatorică ( numită în continuare Agenţie) prin
care vom aplica această strategie trebuie să fie independentă din punct
de vedere politic şi fără coloratură ideologică. Scopul ei, declarat şi
în public, nu poate deranja pe nimeni, pe nici unul dintre guvernanţi:
să împiedice deznaţionalizarea românilor care trăiesc în afara
graniţelor ţării.
Strategia noastră, unitară prin scopul urmărit, se compune din
mai multe proiecte. Iată câteva dintre ele, sumar schiţate ca ipoteză
de lucru și ca punct de plecare;
1. Proiectul Reţeaua Valahia se va materializa într-o primă
fază sub forma unei cărţi de adrese ale unor români din străinătate
care, prin îndeletnicirea lor, pot prezenta interes pentru românii
aflaţi în călătorie de afaceri sau de plăcere: români proprietari de
hotel, restaurant, cabinet medical sau de avocatură, farmacie, notar,
traducător oficial, reparaţii auto, video etc., editură, birou de turism
ş.a.m.d. Aşadar, adrese ale unor români care îşi oferă serviciile altor
români, cu un rabat oarecare, cât de cât atrăgător pentru posibilii
clienţi români. De exemplu, proprietarul unui restaurant care foarte rar
are toate mesele ocupate, are de câştigat dacă va avea tarife ceva mai
mici pentru clienţii români, iar aceştia îi vor umple localul. La fel,
un medic stomatolog care nu are pacienţi tot timpul. Clienţii pot fi
români din ţară, dar şi români din ţara respectivă, din străinătate,
turiști, rezidenți etc., pe care îi vom ajuta astfel să ştie unii de
alţii.
În cadrul acestui proiect se poate dezvolta şi un birou de
plasament al forţei de muncă româneşti, în care românii patroni să
angajeze pe alţi români. Bunăoară, pentru munci sezoniere în timpul
verii, patronii români din străinătate să fie ajutaţi să angajeze din
ţară tineri recomandaţi de Agenţie, iar aceşti tineri pot fi
selecţionaţi şi pregătiţi ca să devină veritabili „activişti” ai
românismului. Activişti discreţi şi eficienţi.
Se impune şi o activitate gen agenţie matrimonială, care să
mijlocească pentru românii din străinătate căsătorii cu persoane
potrivite, de origine română, din ţară sau tot din străinătate, pentru a
micşora numărul căsătoriilor mixte, ştiut fiind faptul că aceste
căsătorii mixte sunt primul pas pe calea deznaţionalizării.
2. Proiectul de turism Acasă ar urma să
promoveze schimburi turistice între români, pentru persoane cu venituri
mai modeste, tineri îndeosebi. Proiectul se adresează românilor din ţară
şi din străinătate dispuşi să găzduiască alţi români, cărora să le
întoarcă apoi vizita, evitând astfel costul hotelului. Agenţia s-ar
ocupa cu întocmirea unei liste a celor care ar agrea asemenea contacte,
întocmirea unei bănci de date privind onorabilitatea persoanelor
implicate, potenţialul lor ospitalier, vârstă, preocupări, hoby-uri
etc., ajutându-i pe cei interesaţi să-şi găsească parteneri potriviţi.
Un program special se poate concepe pentru vacanţa elevilor
români din străinătate, în tabere din România, cu program adecvat,
inclusiv cu lecţii de limba română, de istorie românească etc.
3. Reţeaua Capital Românesc ar
urmări să faciliteze contactul între oamenii de afaceri români din
străinătate, stimulându-i să se prefere unii pe alţii ca parteneri în
afaceri profitabile pentru ambii parteneri. Fireşte, intră în discuţie
şi încurajarea afacerilor între românii din Ţară şi românii din
străinătate. Agenţia şi-ar asuma în acest caz anumite obligaţii de a da
referinţe exacte, garanţii chiar, cu privire la onorabilitatea firmelor
pe care le recomandă.
Bunăoară, ar putea fi o preocupare chiar şi pentru autorităţi
ca exportul de produse româneşti să se facă prin importatori români din
străinătate. În timp, participanţii la această reţea pot fi invitaţi să
cotizez ori să sponsorizeze activităţi de interes românesc.
În timp, Agenţia poate deveni un soi de guvernămînt al
românilor transfrontalieri, scopul final fiind acela de a-i ajuta pe
români să reuşească în carieră, în viaţă, să se impună printre străini
şi să nu-şi piardă conştiinţa de români, legăturile cu ceilalţi români
şi mai ales legăturile cu Ţara.
Nu se ştie ce ne rezervă viitorul. Prezenţa unui mare număr
de români în străinătate este un fapt împlinit, asupra căruia nu mai e
de discutat pentru a reveni şi a întoarce lucrurile aşa cum au fost
cândva. Depinde de noi ca aceşti români să nu se piardă, plecarea lor să
nu fie o hemoragie care să ne ia din vlagă, ci să devină o sursă de
putere şi prestigiu pentru români în general. Ar fi cazul să preluăm din
experienţa şi practica exersată de state precum China, Israel, Ungaria,
Grecia, Turcia şi altele. Desigur, va fi să continue politica oficială,
a guvernelor ce se vor succeda, a statului român, exercitată prin
instituţiile sale: Ministerul de Externe (prin ambasade în primul rând),
Departamentul de relaţii cu românii din străinătate şi altele. La fel,
va fi să continue şi să se dezvolte acţiunea Bisericii Ortodoxe Române (
poate că şi a celorlalte culte). Dar e nevoie şi de o activitate, cât
mai diversă, care să nu se dezvolte sub egida unor autorităţi, ci să
aibă un caracter civic şi spontan, non-guvernamental, pe care să n-o
controleze autorităţile guvernamentale, dar s-o cunoască și, l nevoie,
să o sprijine. Aceste autorităţi e bine să cunoască întru totul această
activitate, s-o susţină financiar şi logistic cu discreţie, fără să pună
condiţii politice, mulţumindu-se cu beneficiile care în mod logic şi
firesc vor decurge pentru societatea românească, pentru interesele
româneşti majore, neconjuncturale. Aceste beneficii vor fi cu atât mai
mari cu cât vor rezulta dintr-o activitate în care sunt angajaţi cât mai
mulţi oameni care nu sunt plătiţi de stat pentru ceea ce fac, câştigul
şi răsplata lor provenind din însăşi activitatea prestată. Iar această
activitate îi va pune mereu în legătură cu alţi români şi cu România.
Eventuale greşeli, gafe etc. săvârşite de cei angrenaţi în
această activitate nu ar afecta cu nimic imaginea autorităţilor
româneşti care se vor putea astfel delimita, în mod diplomatic, de
excesele sau excentricităţile săvârşite de unii.
Practic, primul pas este să se înfiinţeze agenţia respectivă,
ca fundaţie sau ca asociaţie, cu un statut care să-i asigure
stabilitatea şi continuitatea. Unele asociaţii (cum ar fi Vatra
Românească) au avut de suferit de pe urma unor structuri prea
democratice, care au permis infiltrări şi crearea unor grupuri de
presiune, iar prin asta au paralizat activitatea propriu-zisă.
Agenţia poate fi creată şi prin transformarea unei fundaţii
deja existente, schimbându-i statutul şi, eventual numele. Începutul
activităţii este greu de conceput, dar nu imposibil!, fără un anumit
sprijin financiar şi logistic din partea autorităţilor. Dar nici nu
trebuie amânat până când acest sprijin se va produce.
Ion Coja
PS Persoanel interesate să participe la demararea și susținerea acestui
proiect sunt așteptate să-și declare implicarea scriindu-ne pe site http://ioncoja.ro/agentia-valahia-proiect-in-atentia-guvernantilor-si-nu-numai/, la comentariile textului de față.
Documente și studii de istorie culturală, politică, socială reproduse integral, citate parțial sau prin trimiteri la sursele disponibile online pe Internet. Acțiune fără scop lucrativ. DISCLAIMER: This site is in no way or form political, pro -capitalist, pro-nazi or pro-communism. I do not accept political, anti-semitic or other derogatory comments about any race or person alive or dead. This site is strictly for historical purposes. Please respect this.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Ion Coja. Limba română virtuală
Ion Coja Limba română virtuală 29 iulie 2017 | Doctrină naţionalistă , Lingvistică Limba română virtuală Deseori am avut acest sentiment...
-
Colecţii > PUBLICAŢII PERIODICE PUBLICAŢII PERIODICE DIN ROMANIA 75 HP (1) ADAM (16) Adam - 1929 , Adam - 1931 , Adam - ...
-
Cântecul „Noi vom fi acolo” de Eliana Popa este o piesă profundă, de protest și identitate națională, cu o încărcătură morală și ideologică...
-
Dan Culcer, O TOPIE realizabilă. Alianța sau Confederația Leitha-Caucaz? Introducere și context istoric Capitolul I. Fundamentul ist...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu