Magda URSACHE
Din gradina lui Dumnezeu-Popescu
Mă simt obligată să
reintru – nu-i chip altfel, cîtă vreme dezorientarea continuă –
în cursa cu obstacole, ceea ce înseamnă, după mine, luare
de poziţie contra publiciştilor (intelectuali şi mai puţin
intelectuali sau mai mult sau mai puţin publici), eseiştilor,
istoricilor, filosofilor cu atitudine simpatetică faţă de
comunism. Iată-i gata să-i resusciteze, prin respiraţie gură la
gură, ideologia. Şi sunt de toate vîrstele şi calibrele: vechi
agitpropi kominternişti, tovarăşi de steag socialist, fiii celor
dintîi, tineri pe care căderea dictaturii i-a prins cînd aveau
paişpe-cinşpe ani, unii chiar mai cruzi, abia deveniţi „şoimi
ai patriei” sau nenăscuţi în fostul regim. Roboţii mari ai
Puterii, dar şi roboţeii păstrînd sechelele programului comunist:
antimemorie, antireligie, antitradiţie, privesc cu înţelegere
multă utopia comunistă, ca să nu-i spun cea mai mare
minciună istorică. Detritusurilor marxiene, vechii ciocli ai
capitalismului (putred), li se aliază (sau alienează e cuvîntul?)
juni marxologi, declarînd că „Marx e cool”, iar Lenin şi mai
cool. N-a scris J.-P. Sartre, orb sau orbit de avantaje materiale,
într-un reportaj moscovit, că „în URSS libertatea de a critica e
totală”?
Unii aparatcici se arată
ostili total comunismului (s-au şi reciclat, trecînd să predea
istoria religiilor; îşi construiesc biografia, mai greu fiind cu
bibliografia; scripta manent) şi-i caută prin familie pe
popa Ilie, pe călugărul Vasile etc.; alţii ies la rampă să-şi
justifice erorile şi ororile, doar e democraţie şi încă
„originală”; zîmbitoare, ca şi tautologica democraţie
populară, şi ea cu faţă zîmbitoare. Dar în trend nu mai este
dereticarea CV-ului (cum a procedat Ileana Vrancea, devenită
lovinescoloagă), ci, cum spuneam, resuscitarea sistemului, dorinţa
de revenire la vechiul regim.
Gata să inverseze polii
binelui şi ai răului se arată, deopotrivă, staliniştii duri, dar
şi ceauşiştii forte, adepţii „dictaturii de dezvoltare”, ca
Ştefan Andrei, recent ocultat. Peste toată dezbaterea, apare,
flying flag, însuşi Tovarăşul Dumnezeu,
specialistul nr. 1 în propagandă, altfel spus, în marketingul PCR.
Mai era un Dumnezeu peste Tov Dumnezeu-Popescu, Tov Ceauşescu, atîta
tot. Şi cum de necuprins fiind grădina lui Dumnezeu-Popescu, iar
Tovarăşul Dumnezeu un bun avocat al diavolului, tineri eseişti pun
în chestiune comunismul ca fiind raiul pe pîmînt: bunăstahrea
tutulor (în pronunţia şi-n opera lui Ceauşescu), egalitatea
şanselor, coeziunea socială, progresul… şi alte idei deprinse pe
vremea cînd minciuna ideologică stătea cu şcoala la masă.
Să fie tentaţia
practicilor totalitare, a dictaturii înscrisă în legile omeneşti
sau destructurarea nouăzecistă n-a cunoscut restructurarea într-o
nouă ordine/ lege? Stînga iliescă a vrut de la începutul
începutului să dea faţă luminoasă socializmului,
argumentînd că nu ideologia poartă vina, ci cel care a aplicat-o:
împuşcatul.
Să facem o mică
recapitulare a cursei cu obstacole. Iniţial, au fost declaraţii
răzleţe că discursul anticomunist e exagerat şi
simplificator; epitetele s-au înmulţit repede: vetust,
rigid, umoral; anticomuniştii suferă de lapsus-uri; uită ce-a
fost bun (dar ce-a fost bun?; aduceţi-mi aminte!). Pe urmă, s-a
vorbit de raportare viscerală la comunism. De la anticomunism
de oldboys s-a trecut la anticomunism de şacali,
reactivîndu-se apelative ca animalule, şobolanule, hieno, ba
chiar… stalinistule, pentru un stalinofob notoriu.
Anticomuniştii sunt
revanşarzi, s-a afirmat cu un termen luat din vocabularul
Komintern. S-a cerut cumpătare şi empatie pentru călăi, blîndeţe
şi iertare creştină pentru atei. Că ai în familie un deţinut
politic, un „puşcăriaş”, un „bandit”, cum li se spunea
opozanţilor regimului roşu, nu intră în calculele acestor
opiniomani de extremă stîngă. Atrocităţile dejisto-paukeriste?
Ia să ne mai lase ăştia cu bunicii lor morţi în puşcării. Doar
n-o să rămînem în faza anatemizării, ca Goma, cu
„ororile” lui narate în romane. Ce dacă lui Dario Fertilio,
ziarist la Corriere della Sera, experimentul Piteşti i se pare
„tristul record al terorii”? Da’ ce, Goma-i scriitor? N-are
talent, a hotărît-o Securitatea şi a prins. Iar Radu Ioanid dă
ritos replică lui Gabriel Andreescu: „Persist şi semnez. Paul
Goma este un antisemit sălbatic”. După îndemnul la calm,
iertăciune, toleranţă (ca şi cum toleranţa n-ar avea limitele
ei), a venit alt îndemn: la discreditarea anticomuniştilor. Goma e
personalitate controversată, dar Pleşiţă a avut liber la OTV,
necenzurat pînă-n moarte (2009).
Sigur că Goma, de la
Paris i-a dat replică lui Victor Druţă, de la Roma: „crezi că
memoria, sufletul omului mai poate fi „tolerant” cu Intoleranţa,
cu Brutalitatea, cu Sălbăticia?” Atitudinea lui tranşantă a
fost cauza pierderii premiului Republicii Moldova. Sora România nici
nu s-a gîndit să i-l propună măcar.
Vrem să ne descotorosim
de trecutul care ne oripilează; terminaţi cu întreţinerea
memoriei Gulagului, cer indivizi care au schimbat limba de lemn pe
limba vechilor cazanii, de la reportaje socialistichii la pisanii.
Cît despre postmodernişti, ei nu-l agreează pe Goma pentru că
prozatorul nu se joacă postmodern cu trecutul.
După condamnarea de
faţadă a comunismului în Parlament, corul goşist a prins alte
acute: Cum să dai într-un duşman (cal) mort? Gata, Tismăneanu a
produs Raportul. N-aţi citit ce scrie pe copertă? F-I-N-A-L. Ceasul
despărţirii de comunism a trecut, chit că pentru unii a fost un
„travaliu de doliu”. Am lupta, chipurile, cu un comunism mort
şi-ngropat. Ba n-a muritu, doar un pic s-o hodinitu.
Iniţial, aşadar, se
ducea o bătălie între dejişti şi ceauşişti, acuzîndu-se
reciproc. History! Par a se fi regrupat pe aceeaşi linie de front,
ca să refacă solidaritatea socială de oţel, în numele cauzei. Şi
asta cu ajutorul tinerei generaţii care, prin cîţiva reprezentanţi
ai ei, plîng şi suspină după inexistenţa unei stîngi puternice.
Numai bătrînii conservatori (a fi conservator înseamnă a fi
anticomunist şi naţionalist, că tot au vrut sovieticii
deznaţionalizarea) văd răul absolut în comunism. Cei tineri îl
re-gîndesc. Ştiu aceşti re-gînditori ai regimului politic
criminal ce înseamnă MSV (muncă silnică pe viaţă), DO
(domiciliu obligatoriu), deţinut CR (contrarevoluţionar)? Că unul
din nouă locuitori ai ţării, de la 12 la 85 de ani, au trecut prin
violenţe inimaginabile fizice şi psihice, în timpul anchetelor? Că
lectura ori citarea unei cărţi interzise te băga în gherlă?
Tăbliţele de săpun de la Itşet-ip de Mihai Buracu ar
trebui să intre în lista lecturilor şcolare obligatorii. Buracu
(împreună cu cîţiva colegi) îşi ajutase cu ceva bani profesoara
de română, soţul fiindu-i arestat. A fost închis în camera 4
Spital din Piteşti. În două luni a albit, era alb complet la 21 de
ani. Elevii şi studenţii creştini şi patrioţi erau ţinta
„reeducatorilor”. Şi ce-a vrut experimentul Piteşti decît
distrugerea solidarităţii între deţinuţii politici, împinşi cu
bîtele să se chinuie între ei? O să moară şi ultimele victime
ale experimentului Piteşti (Mihai Buracu a şi murit) şi atunci,
gata, torţionarii vor intra în istorie ca eroi ai luptei de clasă
şi se va studia din nou Lazăr de la Rusca de Dan
Deşliu, că tot s-a scos din manual Moartea căprioarei.
Canalul? Cutare eseist
vrea să se scuture (ca un cîine ud) de „picăturile lui de
sînge”. Despre Drum fără pulbere ni se spune că-i proză
scrisă cu talent de răsfăţatul proletcultului, Petru Dumitriu.
Despre Istoria Canalului, frămîntat din noroi, apă, sînge, oase
(v. docu-romanul lui Valentin Hossu-Longin, Canalul Morţii.
Martor (Fundaţia Academia Civică, 2013), preferăm să tăcem.
Cum s-a procedat: s-a
făcut întîi o etnoimagine fără eroi şi fără martiri
(mijloacele nu scuză scopul). Şi pentru că n-am avea eroi, atunci
o preaslăvim pe „Ana noastră” (sintagma lui Brucan din
„Scînteia”) ca măiastră oratoare şi „Passionaria
Balcanilor” şi-i găsim loc şi lui Ceauşescu. Printr-un istoric
(Andrei Cioroianu, Ce Ceausescu qui hante les Roumains (Curtea
Veche Publishing, Bucureşti., 2004) şi printr-un cineast (Andrei
Ujică, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, film lansat pe
ecrane în 2010, dacă nu mă înşel) s-a trecut la reconsiderarea
„înaltei personalităţi” scornicene. Nu-mi vine mie să cred ce
scriu: Ceauşescu va intra (spun stelele?) în istorie ca martir,
ca erou al neamului etc. Mai mult decît atît, e plasat de
Alexandru Matei (cu recomandarea lui Cioroianu: tînăr „citit, cu
umor şi bun-simţ”) în Grădina Ghetsimani. Cel răstignit pe
zidul Tîrgoviştei e Iisus al timpurilor noastre, nu altcine. Ce
dacă a ucis, a înfricoşat, a promis, a înşelat? Ceauşescu, ni
se spune din inerţie sau din inepţie, este Mîntuitorul.
Ce-i drept, ne-a cam mîntuit! De la voievodul Ceau, pictat ciocnind
cupa de şampanie cu Ştefan cel Mare, s-a ajuns la
Ceauşescu-Mîntuitorul, reconsiderat în numele binelui comun,
ca şi cum asta ar fi făcut, bine, ba chiar bine
evanghelic, demolînd Sfînta Vineri. „Nicolae Ceauşescu, ne
spune Alexandru Matei, perpetuează tradiţia martirului român. Cînd
îl sanctificăm, dragi tovarăşi? În postumitate, va primi
„medalia Istoriei”, ne asigură tînărul eseist, pe cuvîntul
lui de pionier. De aici pînă la a-l declara supraom n-au
rămas decît cîţiva cuadraţi sau pixeli, ceea ce i se pare lui A.
Cioroianu copleşitor, în numele culturii dialogului,
argumentului, polemicii.
Dacă într-un manual de
istorie eroismul revoluţionar a fost ilustrat cu chipurile lui
Tatulici şi Esca, de ce n-ar fi şi Ceaucesco un romantic
revoluţionar? De aici şi disputa: la fel de… avenit,
altcineva îl consideră pe Ceauşescu avangardist, aparţinînd
avangardei, dacă şi Salvador Dali (v. scrisoarea publicată de
„Scînteia”, în 4 aprilie 1974) l-a felicitat pe imperialul
nostru preşedinte al republicii cu sceptru la purtător. Că Dali o
făcea în bătaie de joc îi scapă.
Tinerii procomunişti se
întrec în a aduce argumente în favoarea unui Ceauşescu-artist,
homo aestheticus, de cuprins în sfera sublimului. Şi ce
subtil e Andrei Ujică, văzînd sub coaja dictatorului miezul:
dictatorul artist.
„La urma urmei,
dictatorul nu e decît un artist, ce are posibilitatea să-şi pună
integral în practică egoismul. E doar o chestiune de nivel estetic
dacă el se numeşte Baudelaire sau Bolintineanu, Ludovic al XVI-lea
sau Nicolae Ceauşescu”. Chiar. Ce mi-i Baudelaire, ce mi-i
Ceauşescu. Albatroşi ucişi, amîndoi.
În această logică a
absurdului, se poate afirma orice, hîrtia suportă: Ceau a vrut
Nobelul pentru pace; pe cale de consecinţă, n-a fost violent. E şi
autorul unui vers mare: „Să facem din tun tractoare”, ceea ce
l-a inspirat pe Adrian Păunescu, probabil, să îndemne: „Iubiţi-vă
pe tunuri!” Ce dacă a participat (de tînăr), cu arma-n mînă,
la lupta de clasă socială, pro colectivizare?
Alt simpatizant (sau
acelaşi?) merge mai departe, găsindu-l pe scorniceştean bretonian
(v. Manifestul suprarealist al lui André Breton, din 1924).
Aşa da: Ceauşescu era… suprarealist, cerîndu-ne imposibilul: să
trăim fără apă, lumină, căldură, hrană.
Ce ne mai spun tinerii,
pe cuvînt de utecist? Că regretă entuziasmul colectiv. Asta
dacă osanalele unanime şi aplauzele la unison sunt semn de
solidaritate, dacă spectacolul ordinii de pe stadioane nu era
supravegheat de forţa Secu.
Hotărît, nu bătrînii
nostalgici care aprind lumînări la Ghencea, în decembrie, sunt
pericolul, ci tinerii care consideră comunismul „una dintre cele
mai frumoase utopii din istoria umanităţii”. Şi cum, zic ei, să
condamni o utopie măreaţă? Cum să fie acuzate şi, cu atît
mai puţin, pedepsite, răzbunate crimele celor care au
investit (gloanţe) în frumoasa ideologie? Spus net: utopie rea, cea
mai rea utopie posibilă, asta e comunismul. Pentru oameni normali,
înseamnă anormalitate. Ce beneficii, ce laturi bune să preluăm
din socialism? Ni se propune să vorbim relaxat despre utopia
bună a egalităţii sociale? A fost aşa ceva? Ei, părinţii,
la Canal; noi, copiii, duşi cu şcoala la filmul sovietic Haz,
cîntec şi dans. Să regretăm acest coşmar, acest dezastru,
disperarea, ura, frica? Să aşteptăm alţi „cavaleri ai
dreptăţii”, cum le spune Richard Rorty, intelectuali morali ca
neo-marxişti? Ca să ne aducă iarăşi binele comun(ist)?
Comunismul, după cîte
ştiu, nu este materie de studiu la şcoală. La Facultăţile de
Istorie s-o preda vreun Curs de Martirologie? Că avem destui sfinţi
ai închisorilor, contestaţi ştim de cine. Şi dacă nici acum nu
suntem în stare să recitim trecutul, istoria scrisă de comunişti,
şi să-i contestăm neadevărurile, atunci sechelele nu se vor
şterge. N-o învăţa istoria pe nimeni nimic, aşa cum susţine Zoe
Petre, dar rolul ei, menirea ei, obligaţia ei, datoria ei este să
înveţe, să deschidă ochii. Un proces al comunismului cu rol
salutar, asta a lipsit şi lipseşte.
Cît despre cei care
rătăcesc, mă tem că singura soluţie de a-i dezmetici ar fi să
trăiască la fel ca noi ceauşismul. Băieţii ăştia de extremă
stîngă n-au decît să aparţină pe veci nu lui Dumnezeu, ci
Tovarăşului Dumnezeu.
Magda Ursache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu