IICCMER investighează 35 de persoane suspectate că au comis crime în timpul regimului comunist
În urma cercetărilor desfășurate în ultima perioadă, IICCMER a identificat numeroase fapte cu posibile consecințe de natură penală comise de 35 de angajați ai Direcției Generale a Penitenciarelor în urma exercitării funcțiilor în perioada 1950-1964.
Există indicii temeinice cu privire la săvârșirea de către persoanele identificate a unor grave infracțiuni în penitenciarele ori lagărele și coloniile unde aceștia activau. În aceste cazuri, faptele celor 35 de persoane întrunesc elementele constitutive ale infracțiunilor de omor deosebit de grav sau genocid.
Persoanele investigate au vârste cuprinse între 81 și 99 de ani și locuiesc pe teritoriul României. Totodată, IICCMER a intrat în posesia datelor de identificare, a numelor și adreselor exacte ale persoanelor în cauză.
« Mascarada la care a fost supusa Romania a fost absurda si a reprezentat una dintre primele ocari adresate de Basescu Romanilor. Tocmai puiul de vipera stalinista, Vladimir, fiul lui Leonid Tismaneanu, a fost “delegat” sa condamne public comunismul. A semanat cu o sceneta ce-ar fi putut fi imaginata de catre Dante Alighieri : diavolul, cu crucea in mana si biblia la subraț, ține lectii de creștinism în grădina paradisului ! Cam așa am perceput aceasta “demascare” a comunismului, facuta de tîrcovnicul activist UTC V. Tismaneanu. », scria cineva pe blogul lui Ion C.
Extras din revista B.I.R.E. (Paris) nr. 774 din1apr.1983 :
« Executând cu zel odioasa sa meserie, el [col. Andrei Coler] a chinuit şi a adus până în pragul morţii mii de fiinţe omeneşti a căror singură vină era aceea de a se fi opus marxismului. Slujitor devotat al puterii comuniste, Andrei Coler s-a făcut vinovat de cele mai grave crime împotriva umanităţii ; Cu siguranţă că dacă mâine s-ar deschide procesul torturilor şi omorurilor făcute de comunişti în România, colonelul de securitate Coler ar fi condamnat la cea mai gravă pedeapsă pe care oamenii o pot pronunţa împotriva unui semen de-al lor, căci iertarea unui asemenea criminal nu stă în puterea lor. Persoanele care au cunoştinţă de activitatea lui A. Coler sunt rugate să contacteze pe dl. Radu Câmpeanu, 117 rue de Reuilly, 75012 Paris ».
«Pentru lămurirea cititorului trebuie arătat că Andrei Coler, colonel de securitate, fost director al închisorii Aiud, a fost în Ministerul de Interne unul din colaboratorii coloneilor torţionari Zeller şi Dulgheru (numele ultimului la naştere era Dulberger) şi unul din asistenţii generalului sovietic Alexandru Nikolski (numele la naştere, Boris Grunberg) despre care s-a spus că, împreună cu Ana Pauker, a pus la punct şi aplicat planul demenţial de „reeducare” în câteva închisori, printre care cele de la Piteşti şi Aiud. Conform acestui plan, deţinuţii politici erau supuşi unor torturi bestiale, erau bătuţi în aşa hal şi înfometaţi în aşa grad încât deveneau literalmente epave omeneşti, pierdeau orice urmă de umanitate, pierdeau mai ales ceea ce Ana Pauker numea „ideile fasciste”, li se dădea să mănânce excremente şi să bea urină, erau obligaăi să ia parte la slujbe „religioase” în cursul căror îl batjocoreau pe Iisus Christos. Unii au ajuns să-şi bată şi să-şi tortureze colegii de detenţie cu aceeaşi ură subumană cu care fuseseră bătuţi şi torturaţi ei înşişi. »
Un alt comentariu de pe acelaéi blog merită să fie reţinut.
« Multi dintre criminalii din perioada 1945-1964, acei care mai trăiesc, trebuiesc căutati în Israel deoarece după epurarea organelor de Securitate și a activului de partid, de criminalii securiști ce aveau origine evreiască, de către Ceausescu, aproximativ 500 de angajati ce au deținut funcții de decizie și conducere din fruntea acestei instituții criminale, a Securității, au emigrat în aceasta țară, țara unde au continuat să primească pensii foarte grase plătite de statul român. Cei care mai trăiesc primesc și astăzi pensiile grase plătite din banii bugetului de stat al României. »
Nicolae Ceușescu a tolerat în aparatul de conducere al partidului pe toată perioada personaje dubioase, ca și el. Spioni sovietici, agenți de influență. Poate că le cunoștea activitatea dar prefera să-i aibă sub control, aproape de el, mai ușot de supravegheat, poate.
Ce legături există între personaje de la începutul textului, Tismăneanu și Coler ? Legături invizibile dar active, dubla solidaritate etnică și de clasă. Aflat într-un punct cheie, la conducerea IICCC, Vladimir Tismăneanu a blocat, ab ovo, sub pretextul prirorității cercetării științifice față de acțiunea justițiară, adunarea de probe juridice valabile pentru acționarea în justiției a celui de al doilea personaj, prin dubla solidaritate etnică și de clasă.
Care este realitatea ? Există emigranți evrei protejați de cetățenia israeliană care să fi avut o activitate criminală în România, înainte de plecare ?
Care sunt convențiile dintre România și Israel privitoare le extradarea criminalilor? Există pe teritoriul Ungariei supraviețuitori care au lucrat în aparatul de represiune din anii ocupației maghiare și care au fost tolerați de regimul comunist ungar, din pricini de solidaritate etnică?
Am cercetat situl Ministerului Justiției, unde se pot citi tratatele bilateriale ale României pe tema coperării judiciare internaționale.
Țările care ar putea să găzduiască sau au găzduit astfel de criminali ar fi Statele Unite, Rusia, Israel și Ungaria, în principiu.
Cu Statele Unite există o convenție de extrădare. Nu și cu celelalte, se pare. In Monitorul Oficial nr. 387, partea I, din 21.05.2008 a fost publicata Legea nr. 111/2008 pentru ratificarea Tratatului de extradare dintre Romania si Statele Unite ale Americii, semnat la Bucuresti la 10 septembrie 2007.
Prin tratat cele două părți convin să-și extradeze reciproc persoanele urmărite penal, gasite vinovate sau condamnate de autoritatile statului solicitant pentru infractiunile care dau loc la extradare. Tratatul fixeaza criterii generice, iar nu infractiunile concrete pentru care se acorda extradarea.
Nu se acorda extradarea pentru infractiuni politice. De asemenea, nu se acorda extradarea daca persoana cautata a fost condamnata sau achitata pentru infractiunea respectiva in statul solicitat. Extradarea poate fi refuzata daca s-a implinit termenul de prescriptie a raspunderii penale sau a executarii pedepsei potrivit legii statului solicitant.
Tratatul stabileste procedura de extradare, circuitul informatiilor si al documentelor etc.
Pentru STIRI.JURIDICE,
SAVESCU & ASOCIATII
SAVESCU & ASOCIATII
Un specialist ar putea preciza aplicativitatea și limitele acestor tratate.
Textul este aici.
[Materialul de fata a fost preluat din Indaco Legenet legenet.indaco.ro]
Articol unic
Se ratifica Tratatul de extradare dintre Romania si Statele Unite ale Americii, semnat la Bucuresti la 10 septembrie 2007.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Tratat de extradare dintre Romania si Statele Unite ale Americii 2007
Ministerul Justitiei Romania si Statele Unite ale Americii, denumite in continuare parti, vazand Conventia de extradare incheiata si semnata la Bucuresti la 23 iulie 1924 dintre Romania si Statele Unite ale Americii si Conventia aditionala semnata la Bucuresti la 10 noiembrie 1936, luand in considerare faptul ca Romania si Statele Unite ale Americii aplica in prezent dispozitiile acestor conventii, fiind constiente de obligatiile asumate potrivit Acordului de extradare dintre Uniunea Europeana si Statele Unite ale Americii, semnat la Washington DC la 25 iunie 2003, tinand cont de necesitatea respectarii drepturilor omului si suprematiei legii si dorind sa asigure intre cele doua parti o cooperare mai eficienta in lupta impotriva criminalitatii si, in acest scop, sa incheie un nou tratat pentru extradarea infractorilor, au convenit urmatoarele:
Articolul 1 - Obligatia de a extrada
Partile convin sa-si extradeze reciproc, in conformitate cu dispozitiile prezentului tratat, persoanele urmarite penal, gasite vinovate sau condamnate de catre autoritatile statului solicitant pentru o infractiune care da loc la extradare.
Articolul 2 - Infractiuni care dau loc la extradare
(1) O infractiune da loc la extradare daca este pedepsita de legea ambelor parti cu o pedeapsa privativa de libertate mai mare de un an sau mai severa. In cazul in care cererea de extradare are ca obiect executarea de catre o persoana condamnata a unei pedepse aplicate pentru o infractiune care da loc la extradare, pedeapsa privativa de libertate ramasa de executat trebuie sa fie de cel putin 4 luni.
(2) De asemenea, pot da loc la extradare tentativa, asocierea sau participarea la savarsirea oricareia dintre infractiunile mentionate la alin. (1).
(3) In sensul prezentului articol, o infractiune da loc la extradare:
a) indiferent daca legea statelor solicitant si solicitat incadreaza sau nu actiunile ori omisiunile care constituie infractiunea in aceeasi categorie de infractiuni sau descriu infractiunea prin aceeasi terminologie;
b) indiferent daca infractiunea este sau nu una dintre acelea pentru care legislatia federala a Statelor Unite ale Americii prevede dovedirea unor aspecte precum folosirea transportului interstatal ori folosirea serviciilor postale sau a altor facilitati care afecteaza comertul interstatal ori exterior, aceste aspecte fiind doar de natura a stabili competenta pentru o instanta federala din Statele Unite ale Americii; si
c) indiferent daca, in cauzele penale privitoare la impozite si taxe, obligatii vamale, controlul operatiunilor valutare, importul sau exportul de marfuri, legislatia statelor solicitant si solicitat prevede ori nu acelasi tip de impozite si taxe, obligatii vamale sau controlul operatiunilor valutare, importul ori exportul acelorasi tipuri de marfuri.
(4) Daca infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului statului solicitant, extradarea va fi acordata, daca sunt indeplinite celelalte conditii pentru extradare, in cazul in care legislatia statului solicitat permite aplicarea unei pedepse pentru o infractiune comisa in afara teritoriului sau in imprejurari similare. Daca legislatia statului solicitat nu permite aplicarea unei pedepse pentru o infractiune comisa in afara teritoriului sau in imprejurari similare, autoritatea executiva a statului solicitat poate, acest fapt fiind la latitudinea ei, sa procedeze la extradare, daca toate celelalte conditii pentru extradare sunt indeplinite.
(5) Daca extradarea este acordata pentru o infractiune care da loc la extradare, se va acorda extradarea si pentru orice alta infractiune mentionata in cererea de extradare, chiar daca pentru aceasta infractiune se prevede o pedeapsa privativa de libertate de un an sau mai mica, daca toate celelalte conditii prevazute pentru extradare sunt indeplinite.
Articolul 3 - Cetatenia
Extradarea nu va fi refuzata pe baza cetăteniei persoanei cautate.
Articolul 4 - Infractiuni politice si militare
(1) Extradarea nu va fi acordata daca infractiunea pentru care se solicita extradarea este o infractiune politica.
(2) In sensul prezentului tratat nu sunt considerate infractiuni politice urmatoarele:
a) omorul sau alta infractiune violenta impotriva sefului de stat al uneia dintre parti sau impotriva unui membru al familiei acestuia;
b) o infractiune pentru care ambele parti au in baza unui tratat international multilateral obligatia de a extrada persoana cautata sau de a supune cazul autoritatilor lor competente, in vederea luarii unei decizii asupra urmaririi penale;
c) omorul, uciderea din culpa, vatamarea corporala cu intentie, vatamarea corporala grava, atacul cu intentia de a pricinui o vatamare fizica grava sau o agresiune sexuala grava;
d) infractiunile care implica rapirea sau orice alta forma de detentie ilegala, inclusiv luarea de ostatici;
e) plasarea, folosirea, amenintarea cu folosirea sau posesia unui material exploziv, incendiar ori distructiv capabil sa puna in pericol viata sau sa cauzeze vatamari fizice considerabile ori sa provoace pagube materiale substantiale proprietatii; si
f) planuirea sau tentativa la savarsirea oricareia dintre infractiunile sus-mentionate ori participarea la comiterea unor astfel de infractiuni.
(3) Fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (2), extradarea nu va fi acordata daca autoritatea competenta a statului solicitat apreciaza ca cererea este motivata politic.
(4) Autoritatea competenta a statului solicitat poate refuza extradarea pentru infractiuni militare care nu sunt infractiuni de drept comun.
(5) In intelesul prezentului articol, pentru Statele Unite ale Americii autoritatea competenta este Ramura executiva.
Articolul 5 - Urmariri anterioare (Ne bis in idem)
(1) Extradarea nu va fi acordata daca persoana cautata a fost condamnata sau achitata in statul solicitat pentru infractiunea pentru care se solicita extradarea.
(2) Extradarea nu va fi impiedicata de faptul ca autoritatile statului solicitat au decis:
a) sa nu urmareasca penal persoana cautata pentru faptele pentru care se solicita extradarea;
b) sa inceteze orice procedura penala inceputa impotriva persoanei cautate pentru aceleasi fapte; sau
c) sa cerceteze persoana cautata pentru aceleasi fapte pentru care se solicita extradarea.
Articolul 6 - Prescriptia
Extradarea poate fi refuzata daca s-a implinit termenul de prescriptie a raspunderii penale sau a executarii pedepsei potrivit legii statului solicitant. Statul solicitat va tine cont de actele care ar intrerupe sau suspenda termenul de prescriptie in statul solicitant.
[Aici se afla cheia, prescriptia e in functie de calificarea juridica a crimei]
Articolul 7 - Pedeapsa capitala
Atunci cand, potrivit legii statului solicitant, infractiunea pentru care se solicita extradarea este pedepsita cu moartea si nu este pedepsita cu moartea de legea statului solicitat, statul solicitat poate acorda extradarea cu conditia ca pedeapsa capitala sa nu fie aplicata persoanei cautate sau, daca pentru motive procedurale o asemenea conditie nu poate fi indeplinita de catre statul solicitant, cu conditia ca pedeapsa cu moartea, in cazul in care va fi aplicata, sa nu fie executata. Daca statul solicitant accepta extradarea sub conditia prevazuta de acest articol, trebuie sa respecte conditia.
Articolul 8 - Procedura de extradare si documentele necesare
(1) Cererile de extradare si documentele in sustinerea acestora trebuie prezentate pe cale diplomatica, fapt ce include modalitatea de transmitere prevazuta la art. 12 alin. (4).
(2) Cererile de extradare vor fi insotite de:
a) documente, declaratii sau alte categorii de informatii privind identitatea si localizarea probabila a persoanei cautate;
b) informatii care descriu faptele care stau la baza infractiunii si un scurt istoric al cazului din punct de vedere procedural;
c) textele legale relevante care reglementeaza elementele constitutive ale infractiunii pentru care se solicita extradarea;
d) textele legale relevante care prevad o pedeapsa pentru infractiunea pentru care se solicita extradarea;
e) textele legale relevante privind prescriptia raspunderii penale sau a executarii pedepsei si informatii privind aplicarea acestora in cazul infractiunii pentru care se solicita extradarea; si
f) documentele, declaratiile si alte categorii de informatii prevazute la alin. (3) si (4), dupa caz.
(3) Pe langa cerintele prevazute la alin. (2), cererea de extradare a unei persoane inculpate pentru savarsirea unei infractiuni va fi insotita de:
a) copia mandatului sau ordinului de arestare ori de detentie emis de un judecator, instanta sau de alta autoritate competenta;
b) copia actului de acuzare; si
c) orice informatii de natura sa ofere motive rezonabile sa se creada ca persoana cautata a savarsit infractiunea pentru care se cere extradarea.
(4) Pe langa cerintele prevazute la alin. (2), cererea de extradare a unei persoane care a fost gasita vinovata sau condamnata pentru o infractiune pentru care se solicita extradarea va fi insotita de:
a) copia hotararii de condamnare sau, in cazul in care persoana cautata a fost gasita vinovata, dar nu i s-a aplicat pedeapsa, o declaratie data de autoritatea judiciara care atesta stabilirea vinovatiei;
b) informatii care dovedesc ca persoana cautata este persoana a carei vinovatie a fost stabilita;
c) daca persoana cautata a fot condamnata, o declaratie privind stadiul executarii pedepsei; si
d) in cazul unei persoane care a fost gasita vinovata sau condamnata in lipsa, documentele prevazute la alin. (3) si informatii privind imprejurarile in care persoana a lipsit de la procedurile penale.
Articolul 9 - Informatii suplimentare
Statul solicitat poate sa ceara statului solicitant sa furnizeze informatii suplimentare intr-un termen rezonabil indicat, daca apreciaza ca informatiile prezentate in sprijinul cererii de extradare nu sunt suficiente pentru a indeplini cerintele prevazute de prezentul tratat. Astfel de informatii suplimentare pot fi solicitate si transmise direct intre Ministerul Justitiei din Romania si Departamentul de Justitie al Statelor Unite ale Americii.
Articolul 10 - Admisibilitatea documentelor
Documentele care poarta certificarea sau sigiliul Ministerului Justitiei din Romania sau Departamentului de Justitie al Statelor Unite ale Americii sau al ministerului ori departamentului responsabil pentru afaceri externe al statului solicitant vor fi admisibile in procedura de extradare in statul solicitat, fara o alta certificare, autentificare sau legalizare.
Articolul 11 - Traducerea
Toate documentele prezentate de statul solicitant trebuie traduse in limba statului solicitat, daca nu se convine altfel.
Articolul 12 - Arestarea provizorie
(1) In caz de urgenta, statul solicitant poate cere arestarea provizorie a persoanei cautate, in asteptarea cererii de extradare si a documentelor anexate acesteia. Cererea de arestare provizorie poate fi transmisa pe cale diplomatica sau direct intre Ministerul Justitiei din Romania si Departamentul de Justitie al Statelor Unite ale Americii. Pentru transmiterea unei asemenea cereri pot fi utilizate si canalele Organizatiei Internationale a Politiei Criminale (Interpol).
(2) Cererea de arestare provizorie va cuprinde:
a) descrierea persoanei cautate;
b) localizarea persoanei cautate, daca este cunoscuta;
c) o scurta expunere a faptelor, incluzand, daca este posibil, data si locul savarsirii infractiunii;
d) o descriere a dispozitiilor legale incalcate;
e) o declaratie privind existenta unui mandat sau ordin de arestare ori de detentie sau o declaratie a vinovatiei ori de condamnare a persoanei cautate;
f) o declaratie potrivit careia cererea de extradare a persoanei cautate si documentele in sprijinul cererii de extradare vor fi transmise in termenul prevazut in prezentul tratat.
(3) Statul solicitant va fi informat fara intarziere cu privire la urmarea data cererii de arestare provizorie, precum si cu privire la motivele care impiedica sa se dea curs cererii.
(4) Cu exceptia cazului in care exista motive temeinice pentru mentinerea in stare de arest, persoana care a fost arestata provizoriu va fi pusa in libertate la expirarea unei perioade de 60 de zile de la data arestarii provizorii, daca statul solicitat nu a primit cererea oficiala de extradare si documentele in sprijinul acesteia, cerute potrivit art. 8. In acest scop, primirea cererii oficiale de extradare si a documentelor in sprijinul cererii de extradare de catre ambasada statului solicitat in statul solicitant, pana la data mentionata mai sus, constituie primirea de catre statul solicitat.
(5) Punerea in libertate potrivit alin. (4) nu exclude rearestarea ulterioara in vederea extradarii si extradarea persoanei respective daca cererea de extradare si documentele in sprijinul acesteia sunt primite la o data ulterioara.
Articolul 13 - Hotararea si predarea
(1) Statul solicitat informeaza prompt statul solicitant cu privire la hotararea sa asupra cererii de extradare.
(2) In caz de respingere totala sau partiala a cererii, statul solicitat comunica motivele refuzului. Statul solicitat transmite, la cerere, copiile hotararilor judecatoresti pertinente.
(3) In cazul in care cererea de extradare este aprobata, autoritatile statului solicitant si ale celui solicitat vor conveni asupra datei si locului predarii persoanei cautate.
(4) In cazul in care persoana cautata nu este preluata de pe teritoriul statului solicitat in perioada de timp prevazuta de legislatia acelui stat, persoana respectiva poate fi pusa in libertate si statul solicitat are dreptul sa refuze o cerere ulterioara de extradare pentru aceeasi infractiune sau aceleasi infractiuni.
Articolul 14 - Predarea temporara si predarea amanata
(1) Daca se acorda extradarea unei persoane care face obiectul unui proces penal sau se afla in executarea unei pedepse in statul solicitat, statul solicitat poate preda temporar persoana cautata statului solicitant in vederea urmaririi penale. Persoana astfel predata va fi tinuta in stare de arest in statul solicitant si va fi returnata in statul solicitat dupa finalizarea procedurilor impotriva persoanei respective, in conformitate cu conditiile ce vor fi stabilite prin acord intre parti. Timpul petrecut in arest pe teritoriul statului solicitant in timpul urmaririi penale poate fi computat din perioada ramasa de executat in statul solicitat.
(2) Statul solicitat poate amana procedurile de extradare privind o persoana care este urmarita penal sau se afla in executarea unei pedepse in acel stat. Amanarea poate continua pana cand urmarirea persoanei cautate s-a finalizat sau pana cand pedeapsa aplicata a fost executata.
Articolul 15 - Cereri de extradare sau predare formulate de mai multe state
(1) Daca statul solicitat primeste cereri de extradare privind aceeasi persoana de la statul solicitant si de la un alt stat sau alte state, fie pentru aceeasi infractiune, fie pentru infractiuni diferite, autoritatea executiva a statului solicitat va stabili carui stat, daca este cazul, va preda acea persoana.
(2) In cazul in care Romania primeste o cerere de extradare formulata de Statele Unite ale Americii si o cerere de predare in baza unui mandat european de arestare pentru aceeasi persoana, fie pentru aceeasi infractiune, fie pentru infractiuni diferite, autoritatea sa judiciara sau orice alta autoritate care ar putea fi desemnata ulterior va determina carui stat, daca este cazul, va preda acea persoana.
(3) La luarea unei decizii potrivit alin. (1) si (2), statul solicitat va tine seama de toate elementele relevante, inclusiv, dar fara a se limita la, de urmatoarele:
a) daca cererile au fost formulate in baza unui tratat;
b) locul unde fiecare infractiune a fost savarsita;
c) interesele statelor solicitante;
d) gravitatea faptelor;
e) nationalitatea sau cetatenia victimei;
f) posibilitatea unei extradari ulterioare intre statele solicitante; si
g) ordinea cronologica a primirii cererilor din partea statelor solicitante.
Articolul 16 - Sechestrarea si remiterea de bunuri
(1) In limitele permise de propria legislatie, statul solicitat poate sechestra si remite statului solicitant toate obiectele, inclusiv bunurile, documentele, mijloacele de proba si toate castigurile in numerar sau sub orice alta forma, care au legatura cu infractiunea pentru care se acorda extradarea. Obiectele mentionate mai sus pot fi remise chiar daca extradarea nu poate deveni efectiva din cauza decesului, disparitiei sau evadarii persoanei cautate si pot fi remise inainte de extradare.
(2) Statul solicitat poate conditiona remiterea obiectelor de oferirea unor asigurari satisfacatoare din partea statului solicitant ca acestea vor fi returnate in statul solicitat cat mai curand posibil. Statul solicitat poate, de asemenea, sa amane remiterea unor asemenea obiecte daca acestea sunt necesare ca mijloace de proba in statul solicitat.
(3) Drepturile tertilor vor fi respectate pe deplin, potrivit legislatiei statului solicitat.
Articolul 17 - Regula specialitatii
(1) Persoana care a fost extradata in temeiul prezentului tratat nu poate fi arestata, judecata sau pedepsita in statul solicitant decat pentru:
a) orice infractiune pentru care extradarea a fost acordata sau o infractiune denumita in alt mod, bazata pe aceleasi fapte ca infractiunea pentru care extradarea a fost acordata, daca o asemenea infractiune da loc la extradare sau este o infractiune inclusa mai usoara decat aceasta;
b) orice infractiune savarsita dupa extradarea persoanei; sau
c) orice infractiune pentru care autoritatea competenta a statului solicitat consimte ca persoana sa fie arestata, judecata sau pedepsita. In acest scop:
(i) statul solicitat poate cere transmiterea documentelor mentionate la art. 8; si
(ii) persoana extradata poate fi arestata de statul solicitant pentru o perioada de 90 de zile sau pentru o perioada mai lunga pe care statul solicitat o poate autoriza, cat timp cererea pentru acordarea consimtamantului este in curs de solutionare.
(2) O persoana extradata potrivit prezentului tratat nu poate fi extradata sau predata ulterior pentru nicio infractiune savarsita anterior extradarii catre statul solicitant, cu exceptia cazului in care statul solicitat consimte.
(3) Alin. (1) si (2) nu impiedica arestarea, judecarea sau pedepsirea persoanei extradate ori extradarea persoanei respective catre un stat tert, daca:
a) dupa extradare, persoana paraseste teritoriul statului solicitant si se intoarce pe acest teritoriu in mod voluntar; sau
b) persoana respectiva nu paraseste teritoriul statului solicitant in termen de 20 de zile de la data la care este libera sa plece.
(4) In intelesul prezentului articol, pentru Statele Unite ale Americii autoritatea competenta este Ramura executiva.
Articolul 18 - Proceduri simplificate
Daca persoana cautata consimte sa fie predata catre statul solicitant, statul solicitat poate, in conformitate cu principiile si procedurile prevazute de sistemul sau juridic, sa predea persoana respectiva cat mai repede posibil, fara alte proceduri.
Consimtamantul persoanei poate include renuntarea sa la protectia oferita de regula specialitatii.
Articolul 19 - Tranzitul
(1) Romania poate autoriza tranzitul pe teritoriul sau al unei persoane predate Statelor Unite ale Americii de un stat tert sau de Statele Unite ale Americii unui stat tert. Statele Unite ale Americii pot autoriza tranzitul pe teritoriul sau a unei persoane predate Romaniei de un stat tert sau de Romania unui stat tert.
(2) O cerere de tranzit trebuie transmisa pe cale diplomatica sau direct intre Ministerul Justitiei din Romania si Departamentul de Justitie al Statelor Unite ale Americii. Mijloacele Interpolului pot fi de asemenea utilizate pentru transmiterea unei asemenea cereri catre autoritatile sus-mentionate. Cererea de tranzit va contine o descriere a persoanei in tranzit si o scurta expunere a faptelor cauzei. Persoana in tranzit va fi tinuta in stare de arest pe durata tranzitului.
(3) In cazul in care un stat utilizeaza tranzitul aerian si nu este prevazuta o aterizare pe teritoriul celuilalt stat, autorizarea nu este necesara. In cazul care are loc o aterizare neprevazuta, statul unde are loc aterizarea poate solicita prezentarea unei cereri de tranzit, potrivit alin. (2), si poate retine persoana respectiva pana cand cererea de tranzit este primita si tranzitul este efectuat, atat timp cat cererea de tranzit este primita in termen de 96 de ore de la data aterizarii neprevazute.
Articolul 20 - Reprezentare si cheltuieli
(1) Statul solicitat va consilia, asista, aparea in instanta si reprezenta interesele statului solicitant in orice proceduri determinate de cererea de extradare.
(2) Statul solicitant suporta toate cheltuielile privind traducerea documentelor de extradare si transportarea persoanei predate. Statul solicitat suporta orice alte cheltuieli aparute in acel stat in legatura cu procedurile de extradare.
(3) Niciunul dintre state nu va avea vreo pretentie pecuniara fata de celalalt stat, care rezulta din arestarea, detinerea, audierea sau predarea persoanelor potrivit prezentului tratat.
Articolul 21 - Consultari
(1) Partile se pot consulta reciproc in legatura cu solutionarea unor cazuri individuale si in scopul unei aplicari eficiente a prezentului tratat.
(2) In cazul in care statul solicitant are in vedere transmiterea unei informatii deosebit de delicate in sprijinul cererii de extradare, poate consulta statul solicitat pentru a stabili masura in care informatiile pot fi protejate de statul solicitat. Daca statul solicitat nu poate sa protejeze informatia in forma ceruta de statul solicitant, acesta va stabili daca asemenea informatii vor fi totusi transmise.
Articolul 22 - Aplicarea
Prezentul tratat se aplica infractiunilor savarsite atat inainte, cat si dupa data intrarii sale in vigoare.
Articolul 23 - Ratificarea, intrarea in vigoare si incetarea
(1) Prezentul tratat este supus ratificarii; instrumentele de ratificare vor fi schimbate cat de curand posibil.
(2) Prezentul tratat intra in vigoare odata cu schimbul instrumentelor de ratificare.
(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentului tratat, Conventia de extradare incheiata si semnata la Bucuresti la 23 iulie 1924 dintre Romania si Statele Unite ale Americii si Conventia aditionala semnata la Bucuresti la 10 noiembrie 1936, denumite impreuna tratatele anterioare, isi vor inceta efectele. Cu toate acestea, tratatele anterioare se aplica oricaror proceduri de extradare in cazul carora documentele de extradare au fost deja supuse instantelor statului solicitat la data intrarii in vigoare a prezentului tratat, insa art. 2, art. 14 alin. (1) si art. 18 din prezentul tratat vor fi aplicabile si acestor proceduri, iar art. 17 din prezentului tratat se va aplica si persoanelor extradabile potrivit tratatelor anterioare.
(4) In ceea ce priveste procedurile de extradare in cazul carora cererile de extradare au fost primite de catre statul solicitat, dar nu au fost supuse instantelor inainte de intrarea in vigoare a prezentului tratat, statul solicitant, dupa intrarea in vigoare a prezentului tratat, poate modifica sau completa cererea de extradare in masura in care este necesar pentru ca aceasta sa fie supusa instantelor statului solicitat, potrivit prezentului tratat.
(5) Oricare dintre state poate denunta prezentul tratat, in orice moment, printr-o notificare scrisa transmisa pe cale diplomatica, si incetarea isi va produce efectele la 6 luni de la data primirii notificarii.
Drept care subsemnatii, deplin imputerniciti, am semnat prezentul tratat.
Semnat la Bucuresti, in doua exemplare, astazi, 10 septembrie 2007, in limbile romana si engleza, ambele texte fiind egal autentice.
Poate fi de interes si:
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu