Prof. Ioan Aurel Pop: Arsenalul de idei pentru cercurile ungare care deplâng Marea Unire de la 1918 sunt oferite de românii înșiși. Aceiași români care cultivă blamarea istoriei naționale, resping unitatea românească și cer felurite autonomii istorice
Profesorul Ioan Aurel Pop rectorul Universității Babeș-Bolyai
trage atenția asupra „crasei lipse de cultură istorică a opiniei
publice actuale”, pe fondul căreia „forțele interne (...) care combat
ideea de unitate românească sunt dublate de unele din exterior”.
Renumitul profesor spune că arsenalul de idei pentru cercurile ungare
care deplâng Marea Unire românească de la 1918 sunt oferite, în mare
parte, de românii înșiși. Aceiași români care cultivă blamarea istoriei
naționale, care resping unitatea românească, care cer felurite autonomii
istorice, care condamnă „miticismele" și „balcanismele" cu scopul
subminării României.
Profesorul Ioan Aurel Pop anticipează, de altfel, că, prin
scoaterea lucrurilor din context, România va fi criticată pentru
naționalism, pentru preamărirea actului de la 1918 prin politica sa de
stat, iar Ungaria va fi lăudată pentru obiectivitate, pentru cercetările
istorice critice, pentru elucidarea dezinteresată a umbrelor
trecutului.
În textul intitulat „Precizări privind „războiul informațional”
contemporan", publicat marți seara pe contul său de pe o rețea de
socializare, rectorul Universității Babeș-Bolyai (UBB), Ioan Aurel Pop,
vorbește în termeni extrem de duri despre forțele interne și externe
„care combat ideea de unitate românească”, în perspectiva Centenarului
Unirii din 1919, scrie Ziua de Cluj.
Redăm în continuare textul publicat de Ioan Aurel Pop:
„La finele Primului Război Mondial și în perioada imediat următoare
(1918-1920) s-au conturat două mari grupuri de state și națiuni în
Europa: unele mulțumite de destrămarea imperiilor dominatoare și
multinaționale (german, austro-ungar, rus, turc) și de formarea statelor
naționale sau federale pe ruinele acestora; altele nemulțumite și
frustrate, în urma pierderii forței și influenței de altădată, a
imenselor teritorii și a numeroaselor popoare și etnii. Nemulțumiții
s-au regrupat treptat și au condus la Al Doilea Război Mondial, după
care, în linii mari, ordinea politico-teritorială a rămas, cu unele
modificări, ca aceea interbelică. Marele profitor a fost URSS, care a
trăit momentul destrămării in perioada lui Gorbaciov și mai ales în
1989-1991. Statele care se formaseră în 1918, prin voința popoarelor și
care fuseseră consfințite prin Conferința de Pace de la Paris
(1919-1920), au rămas aproape cum au fost (chiar dacă Iugoslavia și
Cehoslovacia s-au destrămat), adică formate tot pe criterii naționale,
state ale polonezilor, românilor, cehilor, slovacilor, sârbilor,
croaților, slovenilor, lituanienilor, letonilor, estonilor etc. Și
frustrările au rămas aproape la fel, de aceea este firesc ca, la un
secol de atunci, unii să sărbătorească și alții să fie nostalgici și
triști. Vocile nemulțumite de formarea României întregite se regrupează
acum, cu ocazia centenarului și recurg la forme variate de exprimare. Pe
fondul unei crase lipse de cultură istorică a opiniei publice actuale,
forțele interne care cultivă relativismul istoriei și care combat ideea
de unitate românească sunt dublate de unele din exterior.
Pentru a pregăti sărbătoarea centenarului Marii Uniri, statul român
a creat în 2016 un organism guvernamental, condus de un secretar de
stat. Între timp, deja s-a schimbat structura acestui „departament", dar
strategia și tactica sa nu sunt clare, mai ales că nu are încă un buget
aprobat și nici precizate modalitățile de a procura fonduri din alte
surse.
Între timp, în Ungaria, „Grupul de
cercetători științifici ai Academiei de Științe Ungare - Elan-Trianon
100", deși nu figurează ca un organism guvernamental, este, în fapt,
puternic susținut de autorități, este format dintr-o redutabilă echipă
de istorici, istorici de artă, istorici literari și sociologi,
beneficiind de substanțiale fonduri, eșalonate pe cinci ani.
Echipa are scopul să elucideze în principal condițiile în care s-au
încheiat tratatele de pace și, mai ales cel de la Trianon, tratate care
au condus la „pedepsirea" Ungariei, la privarea sa de „două treimi din
teritoriu și din populație". Cel puțin acestea sunt expresiile
discursului oficial din Ungaria contemporană, țară care, deși aliată cu
România în NATO și membră, ca și România, în UE, și-a oprit, în 2016,
diplomații să participe la celebrarea Zilei Naționale a României! Eu nu
mai cunosc un caz similar de inamiciție, de ofensă directă și oficială
în cadrul UE!
Din păcate, arsenalul de idei pentru cercurile ungare care deplâng
Marea Unire românească de la 1918 sunt oferite, în mare parte, de
românii înșiși, de acei români care cultivă blamarea istoriei naționale,
care resping unitatea românească, care cer felurite autonomii istorice,
care condamnă „miticismele" și „balcanismele" cu scopul subminării
României. Prevăd că, scoțând lucrurile
din context, România va fi criticată pentru naționalism, pentru
preamărirea actului de la 1918 prin politica sa de stat, iar Ungaria va
fi lăudată pentru obiectivitate, pentru cercetările istorice critice,
pentru elucidarea dezinteresată a umbrelor trecutului.
Pe fondul ideii că românii au trăit până în secolul al XIX-lea în
două țări distincte și în provincii istorice cuprinse în imperii
străine, se cultivă destul de insistent ideea dezbinării românești, a
„inventării" numelui de România, a noutății ideii de unitate politică și
a civilizației diferite din Transilvania în raport cu ceea ce era în
regiunile extracarpatice. Din arsenalul
unor epoci pe care le credeam apuse și al unor ideologii totalitare
condamnate de istorie, se revitalizează idei teoretice precum:
majoritățile etno-demografice sunt relative și voința lor nu mai
contează astăzi; popoarele fără statalitate veche sunt popoare fără
istorie și, prin urmare, au drepturi limitate; autonomiile teritoriale pe criterii etnice au rădăcini vechi, verificate de istorie etc.
În mod concret, despre trecutul românilor și despre realitățile
românești, se insinuează vechi sloganuri, actualizate prin adaptări
recente: românii sunt un popor nou, intrat târziu în istorie; valahii și
românii sunt popoare diferite; Transilvania nu are legătură cu istoria
românilor; numele lui Iancu de Hunedoara trebuie schimbat în Ioan de
Hunedoara; particula Napoca trebuie scoasă din numele municipiului
Cluj-Napoca; imnul de stat - care ar exprima idei retrograde și în care
este vorba și despre Corvini - trebuie înlocuit etc.
Unele dintre aceste „îndreptări„ par inofensive: a spune Ioan în
loc de Iancu nu schimbă mare lucru, decât că ne îndepărtează de esența
unei forme românești diminutivate (Iancu provine tot din Ioan) și de
apropierea de numele unui erou național românesc - Avram Iancu;
scoaterea particulei Napoca din numele orașului Cluj-Napoca ar șterge
mai mult de un mileniu de istorie, adică tocmai rădăcinile daco-romane
ale românilor (atâtea câte sunt ele).
Unele dintre aceste „propuneri prind la publicul larg, mai ales în
străinătate, și datorită curentului dacist (tracist), care-i așază pe
daco-geți și pe traci la temelia tuturor popoarelor europene, cu o limbă
primordială din care s-ar trage latina, cu priorități în toate
domeniile, de la scris și astronomie până la arhitectură și medicină
etc.
Denigrarea istoriei și vieții românilor este astfel ușor de făcut,
mai ales că datele sale esențiale sunt oferite de cealaltă extremă din
cultura românească, aceea care acceptă doar nimicnicia românilor,
spiritul lor gregar, de popor fără voință, de masă informă, „umbră fără
schelet", formată din „fețe patibulare", cu „guri vulgare", „puturoși",
cu un „amestec apos" în loc de creier, cu o istorie în care toți „au
urinat" peste noi și din care a rezultat limba română, „bună numai
pentru înjurături" etc.
O altă variantă a acestei extreme afirmă că nu ne cunoaștem corect
trecutul, fiindcă toți marii istorici și oameni de cultură români au
operat doar cu mituri naționaliste. Pe acest fundal trist - pregătit de
unii dintre noi înșine - este foarte ușor ca anumiți factori din afară
să combată unitatea românească, actul de la 1 Decembrie 1918, ideea de
solidaritate a românilor ca popor și ca națiune.
Precizez că mesajul meu pe această temă, de la Academia Română, era
menit să sensibilizeze factorii de răspundere din România în legătură
cu pregătirea inadecvată centenarului Marii Uniri și să ofere un exemplu
de „eficiență" în tratarea chestiunii secolului trecut de la finele
Primului Război Mondial. „Eficiența" se referea la vecinii maghiari,
care, desigur, nu se pregătesc să celebreze unirea Transilvaniei cu
România!
Este clar, după toate semnalele pe
care le avem, că mesajele venite dinspre Ungaria și chiar din România
nu sunt și nu vor fi prietenești. Presa scrisă și vorbită, unele
televiziuni au preluat însă - așa cum se întâmplă mai nou peste tot -
mesajul meu trunchiat și i-au dat o amploare și o dimensiune pe care nu
le-a avut. Prin poziția mea nu am jignit pe nimeni, ci am atras
atenția asupra unor realități care, netratate la timp și în mod
înțelept, pot învenina și mai mult raporturile româno-ungare", a scris
Ioan Aurel Pop, rectorul UBB.
Secțiuni:
Educație
Istorie
Prima pagină
Știri
Persoane:
Ioan Aurel Pop
Organizații:
NATO
Uniunea Europeană
Universitatea Babeș-Bolyai
Tip conținut:
Știri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu