- LUMEA - CAPODOPERĂ A FRUMOSULUI DIVIN
- SOȚIA CREȘTINĂ - „CEA MAI PUTERNICĂ DOCTORIE DE VESELIE” A BĂRBATULUI EI
- FAMILIA CREŞTINĂ - „BISERICA DE ACASĂ”
- VOCATIA FAMILIALĂ A OMULUI
- FRUMUSEȚILE FAMILIEI CREȘTINE
- METAFIZICA SUFERINȚEI
LUMEA - CAPODOPERĂ A
FRUMOSULUI DIVIN
Pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Dionisie
Areopagitul, scriitor creștin din perioada primară a Bisericii,
vorbind despre atributele lui Dumnezeu, situa în centrul acestora
frumusețea,
considerând că Dumnezeu este Frumosul prin excelență
sau prin ființă.
El arăta că, între calitățile
Sale, Dumnezeu are în Sine „mai înainte de tot frumosul în mod
superior, frumusețea
izvorâtoare”. El este „atotfrumosul și suprafrumosul și
pururea existent și același frumos”. Frumosul acesta divin a fost
împărtășit operei Sale, fiind „începutul tuturor sau cauza
făcătoare a tuturor”. Susținându-le
și mișcându-le pe toate prin dragostea de frumusețe,
desăvârșirea în frumos devine „capătul tuturor”, „cauza
iubită și finală (căci toate se fac pentru frumos) și exemplară,
căci toate se definesc conform lui”. Concluzia sa este că „nu
există ceva din cele ce sunt, care să nu se împărtășească de
frumos și de bine”. Operele Sale poartă toate acest caracter de
frumos și calitatea de a fi frumoase.
Și
avea perfectă dreptate, căci toate celelalte numiri sau atribute
ale Lui, conduc spre desăvârșire sau sfințenie
și frumusețe
absolută.
Lumea
și omul au fost create pentru a se împărătăși de acest frumos
divin, iar urcușul ei spre desăvârșire este un progres în frumos
și în bine. Creația
este operă a iubirii supraființiale
a lui Dumnezeu, de o frumusețe
inefabilă. Încă de la crearea ei, Dumnezeu, precum notează
aghiograful, a văzut că toate erau „bune foarte”, că purtau
caracterul de desăvârșire inițială
sau prin actul creării lor.
Cosmosul,
care în limba greacă definește perfect modul în care a fost creat
de Dumnezeu, ca o podoabă
sau o armonie
desăvârșită, dă mărturie despre atotputernicia și
atotînțelepciunea
Creatorului, despre bunătatea și frumusețea
Lui. El este asemenea unei grandioase lucrări, unui minunat album în
care omul poate descoperi calitățile
lui Dumnezeu, și în același timp, o cale prin care el îl poate
cunoaște pe Ziditorul ei. Prin bogăția
de forme și manifestări, prin varietatea de nuanțe
și aspecte, ea este un tratat viu de estetică perfectă. Nu există
creație
mai frumoasă în posibilități
și potențialități,
mai bogată în forme, decât lumea prezentă.
Ea
a fost zidită cu o înțelepciune
atât de înaltă și poartă în sine rațiuni
atât de puternice, încât nici măcar egoismul și rapacitatea
sistematică de care dă dovadă omul, exploatându-o nemilos și
spre a sa satisfacție,
nu le pot distruge.
Însuși
episodul biblic în care Adam dă nume tuturor celor create
demonstrează legătura care exista între lume și om - regele și
preotul acesteia. Dându-le tuturor „nume potrivite”, primul om a
arătat că avea o cunoaștere interioară în lor, numindu-le pe
fiecare în conformitate cu specificul și particularul lor. A
demonstrat că le cunoștea în acele rațiuni
interioare pe care Dumnezeu le-a zidit în ființa
fiecăreia dintre ele, atunci când a adus-o la existență.
Simpla
observare a naturii, a lumii create, descoperă frumusețea
ei și dă mărturie despre Creatorul ei iubitor de frumos și
desăvârșire. Câtă bogăție
întâlnim în paleta de culori aproape infinită a naturii! Câtă
frumusețe
se ascunde în atât de bogatele nuanțe
ale plantelor și câtă raționalitate
într-un fagur de miere; câtă liniște în seninul cerului și câtă
profunzime în adâncul stelelor!
Orice
artist, lucrând cu numeroasele categorii ale esteticului, are
prilejul să constate, contemplând lumea, că aceasta oferă cel mai
bogat și frumos tratat de estetică. Pe acestea contemplându-le
psalmistul, a constatat că: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și
facerea mâinilor Lui o vestește tăria” și a ajuns să exclame:
„Minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu înțelepciune
le-ai zidit”. La această constatare din vechime au ajuns și marii
cercetători, oamenii de știință,
care, astăzi, confirmă deplin adevărurile scripturistice privind
creația
lumii. Comunitatea științifică
mondială constată că modul elaborat al alcătuirii lumii,
raționalitatea
pe care această o exprimă, demonstrează că nu poate fi opera
hazardului, ci este opera atotînțeleaptă
a unui Creator bun și iubitor, atotînțelept
și desăvârșit. Lumea prezentă trădează existența,
dincolo de ea, a unui Creator și Proniator atotînțelept.
Sfinții
Părinți,
vorbind despre lume, așa cum a fost ea creată, o socotesc a fi fost
un rai în potență
și o biserică în extensie. Dacă omul ar fi păstrat-o în această
stare de potențială
desăvârșire și frumusețe
originară, ea s-au fi dezvoltat într-un rai real.
După
căderea în păcat a primilor oameni, lumea însăși s-a îndepărtat
de aceștia, devenind, dintr-un potențial
rai, un loc de exersare spirituală. Prin atitudinea sa, omul poate
face din lumea prezentă o cale spre rai sau, dimpotrivă, un drum
spre iad. Atunci când îi descoperă bogatele rațiuni
duhovnicești, zidite de Creator în mod intrinsec în toate formele
ei de manifestare, ea devine o scară a paradisului. Când,
dimpotrivă, se împiedică în formele și lucrurile care o
alcătuiesc, ea se transformă într-o piedică în calea mântuirii
și devine un drum spre iadul veșnic.
Or,
drama lumii contemporane o constituie atitudinea iresponsabilă a
omului modern, care, preocupat de propriile interese, de satisfacerea
poftelor și dorințelor
sale individuale și egoiste, exploatează nemilos și irațional
creația,
ceea ce a provocat o profundă criză ecologică, având consecințe
catastrofale pentru întreaga omenire. Datorită acestei atitudini,
astăzi putem desluși un adevărat „suspin al creației”,
la care făcea referire Sfântul Apostol Pavel, în scrierile sale.
De
atitudinea viitoare a omului față
de această operă a frumuseții
și iubirii divine, care este lumea, depinde fericirea și siguranța
vieții,
în viitor. Dacă omul Îl va descoperi pe Dumnezeu în lucrarea Sa,
dacă va arăta discernământ în raport cu lumea, contemplându-i
frumusețea
și sporindu-o, ea va fi un rai potențial,
anticipând frumusețile
viitoare și veșnice. Dacă, dimpotrivă, va continua să își
satisfacă prin intermediul ei poftele sale egocentrice și egoiste,
exploatându-o fără cumpătare și doar în interesul său, ea va
deveni un trist loc de surghiun pentru ființa
umană, tot mai apăsată de povara lumii și de grijile vieții
prezente.
În
prima situație,
va descoperi Frumosul din lucrurile Sale și va participa la
frumusețea
lumii, înduhovnicindu-o și transfigurându-o; în cea de-a doua, o
va perverti și desfigura, ascunzându-i și distrugându-i
frumusețea
creaturală.
În
primul caz, se vor adeveri încă o dată cuvintele lui Dostoievski:
„Frumusețea
va mântui lumea”. În cel de-al doilea, vom observa că iadul nu
este doar o stare viitoare, ci el se instaurează încet, încă din
lumea și din viața
prezentă.
SOȚIA
CREȘTINĂ - „CEA MAI PUTERNICĂ DOCTORIE DE VESELIE” A
BĂRBATULUI EI
pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Sfântul
Ioan Gură de Aur, neîntrecut rapsod al frumuseţilor familiei
creştine, numeşte soţia a fi „liman” bărbatului ei şi „cea
mai puternică doctorie de veselie”1.
El
compară viaţa şi osteneala soţului cu aceea a unui încercat
navigator, care ani mulţi şi grei a străbătut mările şi
oceanele lumii, înfruntând furtuni şi uragane, pericole şi
încercări, fiecare dintre ele căutând să îi scufunde corabia şi
să îi înece echipajul.
Însă,
sentimentul de linişte şi siguranţă, de deplină acalmie şi
armonie, pe care le trăieşte în momentul în care aruncă ancora
la ţărm, dar mai ales atunci când păşeşte pe pământ,
certitudinea că nici un val nu îl mai poate scufunda, trebuie să
îl trăiască soţul creştin, neînfricatul marinar, atunci când
păşeşte pragul casei sale. Iar responsabilitatea şi datoria
creării acestei stări îi revine alesei sufletului său, soţiei
sale.
Orice
femeie care îşi cultivă calităţile şi darurile sale, orice
soţie care doreşte să aducă împlinire soţului ei şi să
constituie pildă înaltă copiilor lor, dobândindu-şi în acest
mod realizarea de sine, conştientizează faptul că lumea în care
cu toţii trăiesc este una nu cu mult mai puţin frământată şi
zbuciumată, în comparaţie cu valurile mării. Că sufletul omului
de astăzi, dar în mod deosedit a celor de care ea se îngrijeşte,
este lovit şi brăzdat de ispite şi încercări, de dureri şi
supărări, de suferinţe şi necazuri tot mai numeroase. Pe toate
caută să le aline, pe toate vrea să le uşureze, de toate ar vrea
să ne elibereze. Mai bine decât oricine, o soţie şi o mamă
creştină devotată suferă odată cu cei apropiaţi , datorită
slăbirii dorului de viaţă spirituală înaltă şi a înlocuirii
adevăratelor virtuţi cu false valori, incapabile să îi aducă
omului împlinirea. Și din acest motiv încearcă, măcar în sânul
casei sale, să creeze şi să întreţină starea de bucurie şi de
armonie, sentimentul de confort sufletesc şi pace duhovnicească.
Spre
deosebire de bărbat, care este, prin constituţia sa, un introvertit
cu predilecţie, femeia este o extatică, o extrovertită. Pentru ea,
adevărată sa vocaţie o constituie dăruirea iubirii, împărtăşirea
sensibilităţii şi a bunătăţii fiinţei sale. Femeia sau soţia
creştină este cea care întreţine, prin excelenţă, duhul sau
atmosfera familiei; de la ea toţi - soţ şi copii - aşteaptă
încurajare şi ajutor, sprijin şi alinare. Iar o soţie şi o mamă
iubitoare este totdeauna conştientă de acest rol pe care membrii
familiei sale vor să îl vadă împlinit la modul sublim.
Prin
urmare, o calitate esenţială a soţiei creştine este aceea de a
crea în casa sa o atmosferă de căldură sufletească şi armonie
familială, de siguranţă şi confort interior. De fiecare dată
când soţul ei, adesea ostenit de greutatea unei zile împovărătoare
de muncă, în care a alergat poate de dimineaţa devreme şi până
la orele târzii ale serii, cu scopul de a oferi familiei sale cele
de trebuinţă vieţii şi dezvoltării ei, păşeşte pragul casei
lor, trebuie să descopere la soţia sa şi mama copiilor lor chipul
ei bun şi blând, dătător de bucurie, linişte şi alinare, să îi
vadă surâsul cald şi drag, să îi audă glasul ei mângâietor,
asemenea unui balsam, să îi simtă iubirea curată şi
dezinteresată. Iar toate aceste înalte sentimente trebuie să fie
egal împărţite soţului şi copiilor ei, ceea ce va face din
căminul lor o oază de linişte şi pace sufletească, într-o lume
atât de zgomotoasă, un colţisor de rai, încă din lumea şi din
viaţa prezentă.
În
acest mod, soţia şi mama dreptmăritoare va fi cu adevărat „liman”
bărbatului ei şi copiilor lor, „cea mai puternică doctorie de
veselie” a familiei sale. În prezenţa ei şi alături de aceasta,
fiecare dintre ei va simţi căldură şi bucurie, ajutor şi
speranţă. Va avea sentimentul unei vieţi împlinite şi fericite.
Iată cum descrie Sfântul Ioan starea pe care este datoare să o
creeze o bună soţie în mijlocul familiei sale: „Ea trebuie, când
soţul intră agitat şi obosit, adesea mort pentru şocurile vieţii
dinafară, să fie mângâietoarea lui şi sfătuitoarea lui
iubitoare”2.
Sau, într-un pasaj mult mai larg, sunt astfel descrise sentimentele
pe care le statutează Sfântul Părinte la temelia relaţiei dintre
cei doi soţi: „Să statornicim în casă, spune el, pace adâncă,
ca şi femeia să poată să se întoarcă la bărbatul ei, dar şi
bărbatul ei să-şi găsească la ea, ca într-un port, scăparea de
grijile şi tulburările din afară. La ea să afle bărbatul
întreaga mângâiere. Că spre ajutor i-a fost dată femeia, pentru
ca bărbatul, îndestulându-se cu mângâierile ei, să poată ţine
piept atacurilor ce vin asupra lui. Dacă femeia este cuminte şi
blândă, aduce mângâiere bărbatului ei, nu numai prin traiul lor
împreună, ci-i este de folos şi în celelalte treburi, îi
uşurează munca şi nu-l lasă să simtă greutăţile ce se nasc în
fiecare zi fie în casă, fie afară de casă; femeia ca un corăbier
încercat, prin înţelepciunea ei, potoleşte furtuna din sufletul
bărbatului, iar prin priceperea ei îi uşurează mult viaţa. Pe
nişte oameni aşa uniţi nimic din viaţa aceasta nu-i poate
întrista, nici nu le poate strica bucuria. Când este înţelegere
între femeie şi bărbat, când este între ei pace şi legătura
dragostei, toate le merg din plin. Nu pot cădea pradă uneltirilor,
pentru că sunt întăriţi de un zid mare şi puternic, adică de
înţelegerea lor cea după Dumnezeu. Înţelegerea aceasta îi face
mai tari ca diamantul, înţelegerea aceasta îi face mai puternici
ca fierul, înţelegerea aceasta le ajută mai mult ca bogăţia,
înţelegerea aceasta îi ridică la cea mai înaltă strălucire;
înţelegerea aceasta le pricinuieşte cu îmbelşugare mare şi
bunăvoinţa cea de la Dumnezeu. Să nu socotim, deci, vă rog, ceva
mai de preţ ca înţelegerea aceasta: să facem totul, să ne
străduim cât putem ca să fie linişte şi pace în casele
noastre3.
La
toate aceste calităţi şi osteneli ale soţiei, soţul trebuie să
arate preţuire şi recunoştinţă, să adauge înţelegere şi
ajutor. Familia constituie echipajul pe care acesta şi l-a ales pe
uscat, iar înţelepciunea şi prudenţa, curajul şi iscusinţa pe
care le-a arătat în timp de furtună membrilor corabiei, este dator
a le arăta şi cultiva şi în cadrul restrâns al familiei sale.
Și, tot astfel, are datoria de a scoate din frământare şi
tulburare, din zbucium şi furtună sufletească, viaţa şi inimile
celor apropiaţi ai săi, cu acelaşi calm şi discernământ, pe
care le-a demonstrat atunci când se afla pe mare.
Atenţia
unuia faţă de altul este, de această dată, astfel descrisă de
Sfântul Ioan: „Femeile să-şi iubească atâta bărbaţii, încât
să nu pună nimic mai presus de mântuirea lor, bărbaţii, să aibă
atât de multă dragoste de femeile lor, încât să facă totul ca
şi cum ar avea amândoi un singur suflet şi un singur trup. După
cum niciodată trupul nu se răscoală împotriva lui însuşi şi
nici sufletul contra lui însuşi, tot aşa şi bărbatul şi femeia
nu trebuie să se scoale unul împotriva altuia, ci să fie uniţi.
Atunci se vor putea revărsa asupra lor nenumărate bunătăţi.
Unde-i atâta de mare înţelegere, acolo-i adunarea tuturor
bunătăţilor, acolo-i pace, acolo-i vedenia cea duhovnicească;
acolo nu se vede luptă, nici bătaie, nici duşmănie, nici ceartă,
ci toate sunt izgonite, pentru că înţelegerea dintre soţi,
rădăcina tuturor bunătăţilor, înţelegerea adică, face să
dispară toate acestea”4.
În
acest dialog responsabil al iubirii şi dăruirii, grija celor doi
soţi trebuie să se îndrepte către copiii lor, fiindu-le acestora
înalte modele şi oferindu-le încredere şi întărire. Astfel,
dacă soţia este portul sau limanul, bărbatul ei este ancora, care,
fiind adânc înfiptă în pământ, dă tărie şi stabilitate
familiei, iar copiii sunt soarele cel senin, ce se arată dincolo de
furtună şi după o necontenită ploaie.
FAMILIA CREŞTINĂ -
„BISERICA DE ACASĂ”
pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Sfânta
Scriptură ne arată că Dumnezeu, după ce l-a creat pe primul om -
Adam, a văzut că nu este bine ca el să fie singur şi de aceea i-a
creat un ajutor pe potrivă , în persoana primei femei - Eva - al
cărei nume înseamnă «viaţă», pentru că mama sau femeia este
cea care dă şi perpetuează viaţa. Singurătatea este socotită,
pe bună dreptate, o mare suferinţă, şi de aceea, Dumnezeu, din
dragoste faţă de fiinţa creată, i-a rânduit sprijin şi ajutor
în persoana iubită.
Biserica noastră Ortodoxă,
întemeindu-se pe cuvintele de Dumnezeu inspirate ale Sfinţilor
Părinţi, consideră familia o adevărată binecuvântare, un loc al
iubirii şi dăruirii reciproce, dar, în acelaşi timp, şi un altar
de jertfă. Sfinţi Părinţi precum Sfântul Ioan Gură de Aur
vorbesc despre familie ca despre un leagăn al omenirii, o mică
biserică sau biserica de acasă, un mediul al creşterii şi
desăvârşirii morale, un mic rai în lumea prezentă.
Spiritualitatea Ortodoxă
dezvoltă poate cea mai frumoasă şi înaltă învăţătură
posibilă, referitoare la iubirea dintre soţi, pe de o parte, şi
dintre aceştia şi copii pe de altă parte. Ea arată că femeia sau
soţia constituie, pentru soţul creştin, cea mai mare binecuvântare
pe care Dumnezeu i-o poate oferi acestuia pentru a-i înfrumuseţa
viaţa cu însuşirile ei specifice, legate de frumuseţea
sufletească, delicateţea, dragostea, gingăşia, candoarea şi
bunătatea, calităţi ce trebuie să împodobească fiinţa femeii.
În mod similar, bărbatul sau soţul creştin constituie, pentru
soţia sa iubitoare, cel mai mare dar pe care aceasta îl poate primi
în viaţă, pentru ca, la rândul lui, să-i îmbogăţească viaţa
cu trăsăturile legate mai ales de caracterul, statornicia şi
fermitatea sa.
Scopul familiei creştine îl
constituie devenirea umană, creşterea duhovnicească. Cei doi soţi
au vocaţia de a se întrece unul pe altul în fapte de virtute
creştină, de bunătate şi dăruire, de iubire şi respect, astfel
încât fiecare dintre ei să îşi dobândească, prin intermediul
şi cu ajutorul celuilalt mântuirea şi să contribuie fundamental
şi la mântuirea celuilalt. În acest circuit al darurilor, fiecare
dăruieşte şi se dăruieşte chiar pe sine, fără a sărăci
material sau spiritual, ci îmbogăţindu-se infinit şi îmbogăţind
sufleteşte şi pe celălalt.
Raportul dintre soţi nu
înseamnă, în cadrul familiei creştine, nici despotism, din partea
soţului, nici supunere necondiţionată, din partea soţiei, ci
dragoste, respect, înţelegere şi ajutor. Cea care aruncă punţi
de legătură între autoritate, libertate, ascultare şi dăruire
este dragostea creştină, care face conducerea netiranică şi
ascultarea plăcută. Astfel, familia este o şcoală a iubirii şi
dăruirii de sine, spre binele celorlalţi membri ai ei.
Spiritul de jertfă, dorinţa
de înţelegere reciprocă şi de armonie trebuie să fie constante
şi dominante ale familiei creştine. Când iubim cu adevărat,
simţim că preocupările noastre, bucuriile şi necazurile
personale, indiferent de intensitatea lor, devin mici şi
neînsemnate, în comparaţie cu bucuriile, grijile sau încercările
persoanei iubite. Trăim viaţa noastră din perspectiva vieţii
sale. Ne uităm pe noi înşine, gândind şi trăind din perspectiva
sufletească a celuilalt. Suntem în stare să ne sacrificăm
fericirea noastră, pentru a oferi bucurie celuilalt, trăind
bucuriile şi dramele lui, ca pe ale noastre. Aceasta este „taina
cea mare”, despre care vorbeşte Sfântul Apostol Pavel, pe care o
înfăptuieşte iubirea creştină, „în Hristos şi în Biserică”.
La rândul lor, pruncii sau
copiii constituie, aşa cum acelaşi Sfânt Ioan Gură de Aur
considera, „cea mai mare mângâiere” pe care Dumnezeu a oferit-o
oamenilor după căderea acestora în păcat, după pierderea
nemuririi. Ei sunt un real sprijin şi o dulce mângâiere în
clipele de bătrâneţe şi încercare. Copiii sunt raza de lumină
şi izvorul de bucurie din sufletul părinţilor, toiag bătrâneţilor
şi neputinţelor celor ce i-au născut şi crescut.
Fiecare copil vine în
familia sa şi în viaţa părinţilor ca un dar divin şi o cerească
binecuvântare. Naşterea unui copil, într-o familie, este semn că
Dumnezeu a privit la părinţii acestuia, îi iubeşte şi îi
binecuvântează. Din acest motiv, bucuriile adevăraţilor părinţi
sunt împlinirile şi reuşitele copiilor lor, după cum şi cele mai
grele necazuri nu sunt cele personale, ci înfrângerile, eşecurile
şi necazurile copiilor, pentru că ei trăiesc pentru şi prin
aceştia.
Educaţia este cea mai
frumoasă şi cea mai grea artă, părinţii fiind chemaţi să
devină iscusiţi artişti. Copilul, arată, acelaşi Sfânt Părinte,
este, la început, asemenea unui bloc de marmură de mare preţ.
Precum sculptorul trebuie să dea formă frumoasă acestuia, tot aşa
şi părinţii trebuie să înfrumuseţeze viaţa copiilor cu
virtuţile cele mai înalte, odată ce, de efortul lor în educarea
lor depinde mântuirea sufletelor. Un rol special în educarea
copiilor cu care Dumnezeu ne binecuvintează viaţa îi revine soţiei
sau mamei creştine. Ea trebuie să fie, cu adevărat, icoană, model
de credinţă şi virtute creştină şi, prin dragostea sa, să
încălzească şi să împodobească viaţa familiei sale.
Prin urmare, familia este
locul şi mediul în care omul îşi desfăşoară cea mai mare parte
a vieţii sale şi de aceea căminul trebuie să devină o oază de
pace, linişte şi mângâiere, o biserică în miniatură şi un mic
rai, într-o lume tot mai frământată şi, pe zi ce trece, mai
tulburată. Iată, aşadar, iubită mamă creştină şi iubite tată
dreptmăritor, sublima chemare pe care v-a dat-o Dumnezeu!
VOCATIA FAMILIALĂ A
OMULUI
pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Din
primele pagini și capitole ale Sfintei Scripturi a Vechiului
Testament, în cartea Genezei, autorul biblic exprimă o „bunăvoire”
a lui Dumnezeu, aceea de a fi creat pe om, ființa
Sa iubită, regele și preotul întregii creații,
spre împlinire în dialog și comuniune cu un „altul”, care îi
devine un „aproape”, mai interior chiar decât își este el
însuși. Prin exprimarea faptului că „a văzut Dumnezeu că nu
este bine ca omul să fie singur” (Facere 2,18), se arată, încă
din primele momente ale existenței
umane, dorul ființial
al omului spre deschidere și dialog, spre comuniune de trăire, spre
împărtășire de sentimente și speranțe.
Pe bună dreptate, se poate afirma, în deplină consonanță
cu teologul occidental Paul Evdokimov, că „nu există decât o
suferință,
aceea de a fi singur”5.
Urmarea
acestei constatări din partea lui Dumnezeu a fost crearea, spre
ajutorarea bărbatului, a primei femei - Eva, mamă a neamului
omenesc. Crearea Evei din coasta lui Adam are o semnificație
spirituală înaltă. O cugetare înțeleaptă
spune că „Dumnezeu a creat femeia din coasta bărbatului cu un
scop. Nu din capul lui, pentru ca să-l stăpânească, și nici din
picioarele sale, pentru a nu fi călcată în picioare, ci dintr-o
parte de sub brațul
său protector, încât să meargă alături pe drumul vieții”6.
Ea nu a fost creată din capul acestuia, pentru a deveni superioară
și conducătoare a lui, nici din picioarele sale, ca una ce ar fi
fost în istorie și în viața
personală inferioară și umilă, nici din mâinile lui, ca o simplă
extensie a acestuia și pentru a-i împlini sarcinile și
responsabilitățile
lui, ci din coasta sa, dintr-un loc mult mai apropiat de inima sa, de
sufletul său, decât celelalte organe, confundându-se, prin
dragoste, cu însăși ființa
lui.
De
atunci și până la sfârșitul vieții
pe pământ, bărbatul și femeia se vor căuta necontenit, își vor
căuta împlinirea unul alături de celălalt și prin acesta, vor
căuta să fugă de singurătate unul în brațele
celuilalt, sub ocrotirea vieții
și inimii celuilalt. Bărbatul și femeia - iș
și ișa
- își vor căuta fiecare jumătatea, „sufletul pereche” și nu
vor trăi cu adevărat viața
decât prin descoperirea lui. Căutarea constituie tensiunea
esențială
și existențială
a vieții
lor, rațiunea
fericirii lor, iar aflarea - sensul ei suprem. Prin urmare, bărbatul
- urmașul lui Adam - își va căuta coasta lipsă - femeia sa, fără
de care niciodată nu mai este om deplin, iar femeia își va căuta
locul din care a fost luată și creată7,
cei doi întâlnindu-se și împlinindu-se astfel pentru totdeauna.
Omul
are o vocație
familială, se împlinește deplin, ca ființă,
și își actualizează plenar toate potențele
ființei
sale doar în comuniune și împărtășire de ființă
și sens. Cel mai adesea iluzia, arareori realitatea fericirii sale,
o gustă alături de o altă persoană. În timp ce marile tragedii
ale lumii și vieții,
la modul general, și în mod particular cele personale, sunt trăite
în singurătate și tăcere, bucuriile sunt experiate în comuniune
și dăruire. În vreme ce simte nevoia să-și limiteze suferința,
izolându-o doar la propria ființă
și sperând astfel să o elimine, omul își comunică bucuria,
pentru a fi deplin trăită, dorind să o împărtășească și să
o multiplice. Dacă suferințele
personale, ca nedeplinătăți
și prilejuri de smerire, sunt trăite intens și personal,
bucuriile, ca prilejuri de realizare de sine, își capătă valoare
reală doar prin împărtășirea lor celor apropiați
și confidenți.
Ființa
umană își arată vocația
ei esențială,
familială, chiar și în afara familiei, de către persoanele
solitare, sau mai presus de familie, în viața
monahală. Atât persoana celibă, purtând în sine nostalgia
comuniunii, cât și monahul, ridicându-se printr-o viață
de asceză trupească și sufletească, la „chipul îngeresc” de
viețuire,
aparțin
marii familii umane și sunt încorporați
familiei Bisericii, prototip al relațiilor
dintre bărbat și femeie și conducând spre Arhetip - Sfânta
Treime. Astfel, indiferent căreia dintre cele două forme sociale de
viețuire
i-ar aparține
- fie cea mirenească, fie cea monahală -, omul își manifestă
vocația
lui comunitară, de ființă
dialogică și, în mod special, cea familială. Dacă pentru cei
care trăiesc în lume și în societate, mare parte a dialogului se
poartă cu semenii și cu ei înșiși, pentru cei ce trăiesc în
absența
semenilor, în singurătate și recluziune, dialogul este purtat pe
aripile rugăciunii, cu Părintele Ceresc.
Această
înaltă trăsătură a sufletului omului face parte din caracterul
nealterabil al „chipului lui Dumnezeu”, după care a fost creat.
Și, precum Creatorul său este Treime de Persoane, la fel și omul
tinde să exprime acest raport în viața
sa. Iubirea intratrinitară, ce caracterizează relațiile
dintre Persoanele Sfintei Treimi, își are corespondent și reflexie
în relațiile
de iubire și dăruire dintre oameni, încât se poate afirma că, pe
măsura cultivării și extinderii iubirii sale la semenii săi,
ființa
umană își actualizează virtualitățile
chipului divin, pe care îl poartă în sine, conducându-l spre
asemănarea cu Părintele său Ceresc. Maximum de iubire devine
astfel maximum de har și plinătate de sfințenie.
Vocația
familială a ființei
umane este una esențială
și originară, dată ei prin creație
și înscrisă în profunzimile sale, în însuși chipul lui
Dumnezeu, pe care îl păstrează în străfundurile ființei
sale. În măsura în care își împlinește această vocație,
fie în cadrul marelui neam omenesc, fie în cadrul familiei
eclesiale, pe care o reprezintă Biserica, sau a celei restrânse -
căminul său - ea dă expresie chipului său dumnezeiesc și pune în
lucrare darurile acestuia. Maximum de iubire devine astfel maximum de
apropiere și asemănare cu Dumnezeu.
Trăind
în golul singurătății,
ea lasă neactualizată trăsătura cea mai importantă a chipului
său divin, izolându-se și privându-se ea însăși de
împărtășirea de Dumnezeu și de darurile Sale supraființiale.
FRUMUSEȚILE
FAMILIEI CREȘTINE
Pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEŞU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iaşi
O
statistică realizată recent, la nivelul țărilor
membre ale Uniunii Europene, constata că la fiecare 30 de secunde se
pronunță
un divorț,
iar la fiecare 27 de secunde se săvârșește un avort. Din trei
familii europene, doar una mai dă naștere la copii și chiar și
numărul acestora este limitat cel mai adesea la unul sau maxim doi
copii. Contracepția
este tot mai larg răspândită, iar cabinete și persoane
„specializate” în tehnica uciderii pruncilor stau la dispoziția
femeilor însărcinate, oferindu-le consiliere și recomandându-le
mijloacele cele mai sigure de „prevenire” a unei sarcini
nedorite, iar în cazul apariției
unei astfel de situații,
tehnicile cele cele mai sigure de „lepădare” a materialului
genetic, precum este numit embrionul format și din care s-ar fi
dezvoltat viitoarea ființă,
dacă viața
ei nu ar fi fost întreruptă atât de brutal și prin consimțământul
persoanei care ar fi trebuie să îi fie cea mai apropiată și
ocrotitoare - mama.
Așa
se face că în prezent sporul demografic este unul negativ la
nivelul întregului continent, în sensul că în nici o țară,
dincolo de eforturile semnificative ale științei
medicale de a prelungi speranța
și durata de viață
a omului, numărul nașterilor anuale nu îl depășește pe cel al
deceselor.
O
știre larg colportată în urmă cu doi ani anunța
că un europarlamentar britanic, în contextul încălzirii globale
și făcând niște calcule absolut absurde, legate de nivelul de
poluare din partea omului, considera că părinții
și familiile care dau naștere la mai mult de unul sau doi copii
sunt complet iresponsabile și atentează grav la integritatea
mediului, a planetei, care, în viziunea sa, era afectată și
poluată de fiecare nouă ființă
umană, iar soluția
tacită propusă de el era salvarea planetei, prin limitarea până
la omorâre, a potențialilor
sau noilor ei locuitori.
Cu
toate acestea, un raport al Parlamentului European de la finele
anului 2008, ajungând la concluzia că Europa a devenit un continent
îmbătrânit, aflat într-o reală „iarnă demografică”,
recomanda înființarea
la nivelul fiecărei țări
membre a unor așa-zise Ministere ale Familiei, care să elaboreze și
să implementeze politici sociale, demografice, menite să încurajeze
întemeierea familiilor și nașterea de copii.
În
ciuda și împotriva tuturor convulsiilor lumii moderne și a rănilor
familiei contemporane, credința
și spiritualitatea ortodoxă apără frumusețile
și propovăduiește multitudinea de binecuvântări pe care căsnicia
și căminul creștin le împărtășesc ființei
umane.
O
învățătură
fundamentală a antropologiei ortodoxe este cea potrivit căreia
omul, creat „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu” (Fac.
1,27), este o ființă
comunitară, socială. El nu se simte niciodată cu adevărat
împlinit în singurătate și solitar, ci în comuniune și
împărtășire de iubire. El simte neîncetat dorul de a se împlini
și realiza alături de o persoană iubită, la a cărei mântuire să
contribuie în egală măsură. El simte nevoia unei ființe
căreia să-i împărtășească necazurile și împlinirile sale, în
speranța
că alături de un astfel de „suflet pereche”, de „jumătatea”
sa, care să „rezoneze” la trăirile și sentimentele sale,
necazurile se vor împuțina
și se vor alina, iar bucuriile se vor înmulți
și înduhovnici.
Prin
urmare, familia a fost rânduită de Dumnezeu încă din paradis,
pentru ca omul să progreseze în virtute și iubire față
de Părintele său ceresc, alături de semenii săi și în mod
deosebit în sânul neamului și a casei sau familiei sale.
Acordând
o cinstire deosebită Sfintei Taine a Cununiei și familiei creștine,
credința
ortodoxă dezvoltă o învățătură
sublimă privind vocația
și rolul soților,
unul în viața
celuilalt și în cadrul căminului căruia ei îi pun bază prin
actul sfânt al căsătoriei.
În
lumina credinței
creștine, soții
își sunt unul altuia dar
și binecuvântare.
Astfel, pentru un soț
dreptmăritor, soția
sa reprezintă cea
mai frumoasă binecuvântare
pe care Dumnezeu-Iubire i-o poate oferi bărbatului, pentru ca
aceasta să îi împodobească viața
și sufletul cu trăsăturile legate de „eternul” ei feminin:
căldura sufletească, bunătatea, delicatețea,
sensibilitatea, fiind sprijin și ajutor pe valurile atât de
învolburate ale vieții
prezente, către țărmul
mântuirii.
La
rândul său, un soț
bun și iubitor constituie pentru soția
sa creștină cel
mai înalt dar
pe care Același Dumnezeu i-l oferă femeii, pentru ca, la rândul
său, și el să îi împodobească și să îi înnobileze
personalitatea cu trăsăturile legate mai ales de voință,
fermitate, caracter și generozitate.
Conform
„Apostolului neamurilor”, rostul soților,
unul în viața
celuilalt, îl constituie întrecerea în fapte de cinste, în fapte
bune și virtuți
creștine, pentru ca astfel, unul alături de celălalt, să își
dobândească și să contribuie la dobândirea mântuirii celuilalt.
Potrivit
aceleiași rânduieli atotînțelepte
a lui Dumnezeu, familia este binecuvântată, în mod firesc, cu
darul nașterii de prunci, pe care Sfântul Ioan Gură de Aur îi
considera a fi „mângâiere neamului omenesc”, după căderea în
păcat a primilor oameni și după pierderea veșniciei, „sprijin”
și „toiag” bătrâneților
părinților
care i-au născut, crescut și educat, la vremea bătrâneților
și neputințelor
. Prin urmare, scopurile generale ale căsniciei sunt, din punctul de
vedere al credinței
creștine: 1) izbăvire de patima desfrânării și 2) nașterea de
prunci; 3) ajutorul reciproc și 4) dobândirea sfințeniei,
unul pentru celălalt.
Familia
creștină este considerată, în învățătura
de credință
răsăriteană, a fi chemată să devină un colțisor
de rai încă din lumea aceasta, o antecameră a Împărăției
cerurilor, o pregustare a fericirii viitoare și veșnice.
Soții
creștini trebuie să își dea reciproc concursul ca, prin faptele
lor bune, să facă din casa lor o „mică Biserică” sau
„Biserica de acasă”, altar de jertfă a egoismului, arenă de
luptă împotriva păcatelor și a patimilor, loc de cultivare și de
exersare a virtuților
creștine.
În
cadrul familiei creștine, copiii reprezintă adevărate daruri
cerești și binecuvântări dumnezeiești, alinare și mângâiere
sufletelor părinților
care le-au dat viață,
i-au crescut și educat. În viața
unei mame iubitoare și a unui tată bun, de cum se nasc copiii, nu
mai trăiesc pentru ei înșiși și nici doar pentru ei, ci prin și
pentru copiii lor. Nu există bucurie mai mare pentru o mamă
iubitoare și pentru un tată responsabil, decât bucuria și
împlinirea copiilor lor! Poate, de multe ori, părinții
au prilejuri de mai mare împlinire și ocazia unor mai înalte
realizări, însă nimic nu le aduce mai multă fericire, precum o
fac bucuriile sau reușitele copiilor lor. De la cele mai mărunte și
nesemnificative și până la cele mai frumoase și trainice, toate
au o altă rezonanță
în sufletele părinților,
un alt farmec și o altă frumusețe.
La fel însă, de la necazurile cele mai mici și trecătoare ale
copiilor și până la cele mai grele și dureroase suferințe
ale acestora, parcă nimic nu rănește și nu întristează inima
părinților
mai mult decât nereușitele, durerile și înfrângerile copiilor
lor. Pe ele le resimt mult mai dramatic, pentru că, precum la
împlinirea copiilor, se adaugă bucuria părinților,
la fel la durerea copiilor, se adaugă suferința
celor ce le-au dat viața.
Pe toate acestea ar fi dispuși părinții
să le poarte. Bucuriile lor le dăruiesc copiilor lor, pentru a le
face viața
mai frumoasă și, dacă ar putea-o face fizic, le-ar purta și cele
mai apăsătoare suferințe,
le-ar lua numai asupra lor, pentru a le ușura și îndulci trecerea
prin lume.
Mama
este cel dintâi preot și pedagog al casei. Alături de ea și de la
ea văzând, copilul își unește mânuțele-i
în fața
icoanelor și descoperă lumea binecuvântată a rugăciunii,
dialogul sincer și curat cu Dumnezeu, pe care, indiferent încotro
îl vor duce cărările vieții
sale, de câte ori își va aduce aminte de el și îl va retrăi, va
auzi și va simți,
la capătul strigării sale, glasul și ajutorul Părintelui Ceresc.
Și
tot ea este cea care îi poartă pașii săi mărunți
către ceea ce în viața
omului constituie o adevărată oază de liniște și mângâiere, un
loc al păcii și al alinării rănilor tainice, Biserica sau Casa
Tatălui Ceresc. În acea ambianță
de rugăciune și cântare, el simte pentru prima dată cerul
coborându-se în lumea aceasta și sălășluindu-se în sufletu-i
curat și bun.
Ea
îi veghează mersul său prin viață
și îi oferă ca model tot ce are mai înalt și sfânt. Este
capabilă să se sacrifice pe sine, să-și dăruiască propria-i
viață
și liniște, pentru copii și pentru familia sa. De aceea, poate cea
mai potrivită și înaltă comparație
pentru viața
de jertfă a mamei este cea a lumânării. Precum albinele culeg ceea
ce este mai curat și mai frumos din flori, iar prin osteneală fac
cea mai curată ceară, oferită la altar, la fel și viața
mamei creștine, se oferă familiei sale, luminând frumos și lin în
jurul ei, pentru a-i ajuta pe ceilalți
să vadă limpede drumul cel demn în viață.
Astfel, luminând în jurul ei, ea se sfârșește.
O
familie binecuvântată, clădită pe valorile virtuților
creștine este o școală a virtuților,
a iubirii și dăruirii, un laborator al desăvârșirii creștine, o
„Biserică în miniatură” sau „Biserica de acasă”,
antecameră și pregustare a bucuriilor viitoare și veșnice din
Împărăția
Cerurilor.
În
acest mod, căsătoria și familia creștină se vor ridica deasupra
poftelor și instinctelor, în lumea atât de bogată a vieții
spirituale, căsătoria își va redobândi statutul ei înalt de
Sfântă Taină, în vremuri ca acestea, tot mai frământate din
existența
și istoria neamului omenesc și a ființei
umane, în care pofta și plăcerea par a fi punctele de forță
ale unei noi religii, tot mai puternic proclamată : cea a plăcerilor
efemere și iluzorii.
METAFIZICA SUFERINȚEI
Pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Realitatea
și universalitatea suferinței
umane constituie unul dintre adevărurile cele mai dureroase ale
existenței
umane, viața
omului putând fi considerată o luptă neîncetată împotriva
răului fizic și moral, a necazurilor, suferinței
și durerii, a bolii și a morții.
Opiniile, convingerile, conduitele și comportamentele umane variază,
în această privință,
de la eschivare și refuz, la trăirea lor cu disperare și
deznădejde, sau, dimpotrivă, la asumarea lor în spirit creștin,
la descoperirea sensurilor lor profunde, ceea ce conduce la primirea
și depășirea lor cu demnitate sufletească și noblețe
spirituală.
Meditând
profund asupra acestora, Spiritualitatea Ortodoxă dezvoltă o
învățătură
plină de optimism creștin și de nădejde în ajutorul lui
Dumnezeu, capabilă să dea încercărilor, durerilor și suferinței
o valoare duhovnicească pozitivă, mântuitoare.
Un
prim adevăr, asupra căruia insistă Sfinții
Părinți
ai Spiritualității
Răsăritului ortodox, în dezvoltările pe care le dau acestei teme
de adâncă meditație
și de trăire duhovnicească, îl constituie faptul că ele nu sunt
nici dorite, nici voite de Dumnezeu, ci au pătruns în firea celor
create și în viața
omului, ca urmare a păcatului strămoșesc și sunt amplificate de
păcatele personale. Nu trebuie căutate și nici cerute, însă, în
momentul în care au pătruns în viața
personală, trebuie asumate, sau, așa cum ne învață
aceiași Părinți
duhovnicești, de Dumnezeu inspirați,
să încercăm să „facem filosofia” lor, adică să încercăm
cât mai mult cu putință
să le înlăturăm și să le îndepărtăm de la noi, printr-un
comportament plin de discernământ și trezvie, de înfrânare
trupească și sufletească. Odată descoperite și experiate, să
cercetăm sensul lor mântuitor, căutând să aflăm care sunt
cauzele care le-au produs, și să ne ostenim, în măsura în care
acest lucru mai este posibil, să le înlăturăm sau să le limităm
efectele, iar când nici măcar acest lucru nu mai stă în putința
noastră, să ne purtăm cu răbdare și nădejde în ajutorul și
răsplata din Părintelui Ceresc.
Scopul
general al tutoror pătimirilor „fără de voie” din această
viață
îl constituie întoarcerea de la păcat la virtute, de la moartea
spirituală la viața
duhovnicească. Reală „mucenicie a conștiinței”,
„școală a virtuților
creștine” și „laborator al pregătirii mântuirii”,
încercările și durerile „fără de voie” constituie adevărate
căi de redobândire a sănătății
spirituale, pierdute prin îmbolnăvirea și orbirea, prin
intoxocarea și vătămarea ontologică, produse de păcate și de
patimi, ca boli ale sufletului și forme ale cancerului spiritual.
Necazurile și suferințele
prezente sunt, potrivit Sfântului Ioan Gură de Aur, un „dascăl
bun”, care îl „trezește” pe om din suficiența
sa, din automulțumirea
cu starea sa, oferindu-i un bun prilej de autocunoaștere și de
profundă introspecție,
dar, în același timp, o șansă de a-L descoperi și de a se
apropia de Dumnezeu, Doctorul Suprem, Izvor al milei și alinării
trupești și sufletești.
Aceeași spiritualitate
ortodoxă ne învață
că Dumnezeu nu îngăduie niciodată să fim încercați
peste puterile noastre de suportare, ceea ce înseamnă că toate
relele pătimiri sunt în limitele firii, sunt suportabile, însă
„pragul de suportabilitate” sau capacitatea de a le primi,
suporta și depăși în plan moral diferă în funcție
de arhitectura psihologică a fiecăruia, de caracterul și
temperamentul lui, dar mai ales de convingerile sale de natură
spirituală.
Durerile și suferințele
noastre, oricât de grele și de îndelungate ni s-ar părea, nu
depășesc puterile de îndurare ale ființei
umane, însă ceea ce le face să pară mai ușoare sau, dimpotrivă,
infernale, este percepția
noastră asupra lor, starea și „așezarea” spirituală cu care
le însoțim.
În plus, precum ne arată Sfântul Isaac Sirul, Dumnezeu oferă
omului aflat în necazuri un „dar” special - „duhul harului”,
proporțional
cu măsura încercărilor. Acesta rodește variat, având o lucrare
multiformă: ajută la primirea sau asumarea suferințelor
fără revoltă, la răbdarea lor cu tărie, la exersarea nădejdii
în ajutorul lui Dumnezeu și al semenilor, dezleagă izvoarele
pocăinței,
ale plânsului și ale lacrimilor spirituale, îi dă speranță
în ajutor și răsplată din partea Părintelui Ceresc, într-o
exprimare concisă, îi dă celui suferind, tăria stâncii în fața
valurilor vieții.
Totodată, suferințele
actuale sunt proporționale
cu păcatele sau cu virtuțile
personale, astfel încât, cei mai încercați
sunt cei mai păcătoși, dar și cei mai virtuoși. La aceștia din
urmă, necazurile sunt mai grele și răsar la tot pasul, constituind
o formă de probare a dragostei lor față
de Dumnezeu și de bogata lume spirituală. Atât pentru unii, cât
și pentru ceilalți,
durerile și suferințele
din lumea aceasta nu sunt semne ale pedepsei și „bătăii” din
partea lui Dumnezeu. Chiar dacă sunt numite „Toiagul
Judecătorului”, arată dragostea și atotînțelepciunea
divină, sunt expresii ale tainei iubirii multmilostive a lui
Dumnezeu față
de lume și față
de om - regele și preotul creației,
ființa
cea mai dragă a Sa.
În ultimă instanță,
durerea, suferința
și boala pot fi considerate a fi un dușman al vieții
noastre prezente. Un dușman nedorit și nepoftit, dar care pătrunde
în ea la un moment dat, uneori atunci când suntem cel mai puțin
dispuși sau pregătiți
pentru o astfel de „vizită”. Odată ce vom avea de călătorit
împreună, pe calea strâmtă și aspră a mântuirii, trebuie să
încercăm să aflăm cum îl putem transforma, dacă nu într-un
prieten, măcar într-un aliat, smulgând sensurile profunde și
mântuitoare ale tuturor evenimentelor vieții,
fie bune, fie grele, sensuri capabile să îi ofere omului fericirea,
dar nu una trupească și trecătoare, ci duhovnicească și veșnică.
„FILOSOFIA BOLII” -
PARTE A „FILOSOFIEI VIEȚII”
ȘI
CONDIȚIE
A MÂNTUIRII
Pr.
prof. univ. dr. Ioan C. TEȘU
Facultatea
de Teologie Ortodoxă „D. Stăniloae” Iași
Teologia și spiritualitatea
ortodoxă, constatând legea generală, în baza căreia suferința
devine mai devreme sau mai târziu, dintr-o experiență
universal-umană, una personală, caută să o valorifice și să o
valorizeze în sens pozitiv profund, îndemnând persoana aflată
într-o astfel de „situație
limită” să desprindă sau, mai degrabă, să smulgă suferinței
partea ei pozitivă, să o însoțească
nu de revoltă, inacceptare, apostazie, degradare morală, pe fondul
involuției
psihice, ci, mai mult decât în resemnare, să încerce să îi
descopere sensurile ei adânci și să le exploateze spiritual. Iar a
descoperi aceste sensuri profunde ale bolii, capabile să o ușureze,
înseamnă a-i descifra cauzele îndepărtate și imediate și a
încerca să le înlăturăm; a înțelege
că adevărata cale de „purtare” a lor nu este revolta, ci
primirea lor cu mulțumire,
răbdare și noblețe
sufletească, în nădejdea milostivirii divine, ceea ce îi ușurează
apăsarea.
Sfinții
Părinți
ne recomandă să facem permanent „filosofia vieții”,
iar atunci când suntem încercați
cu suferințe,
„filosofia bolii”, adică să medităm profund asupra lor,
întrebându-ne care sunt cauzele și sensurile lor adânci, cum
trebuie să le abordăm pentru a le ușura greutatea și a le înmulți
beneficiile.
În primul rând, a „face
filosofia bolii” înseamnă a deosebi cu mult discernământ asupra
originii și cauzelor încercărilor noastre, a încerca să
identificăm căror factori se datorează, iar aceștia sunt, la
modul general: păcatul strămoșesc, vulnerabilitățile
arborelui genealogic (ereditatea negativă) și păcatele personale.
Mai presus de acestea sunt încercările venite spre „cercare”,
pentru a ne proba calitățile
morale și pentru a le răsplăti, atunci când sunt reale și
înalte.
Odată descoperite sau măcar
limitate cauzele biologice și spirituale ale bolii, a „face
filosofia” acesteia presupune lupta împotriva ei, spre a o
îndepărta. În fața
bolii, omul nu trebuie să adopte o atitudine pur pasivă, de
acceptare și resemnare, ceea ce creează un teren și mai larg
manifestării suferinței
și evoluției
nefavorabile bolii, ci, dimpotrivă, atât personal, cât și cu
ajutorul suportului celorlalți:
familie, apropiați,
prieteni, medici, preoți,
psihologi, trebuie să înfrunte boala, să aibă față
de ea o atitudine ofensivă, combativă.
Atitudinea ofensivă se
manifestă mai întâi ca o luptă de prevenire a bolilor, printr-un
stil de viață
trupească și duhovnicească echilibrat. Aceasta înseamnă mai mult
lupta cu sine decât cu posibile boli și suferințe,
trezvie și vigilență,
controlare și observare strictă a tuturor puterilor, organelor,
facultăților,
sistemelor trupești și sufletești, pentru a le păstra în
echilibrul specific stării de sănătate.
Chiar și atunci când, în
ciuda acestei vigilențe
și cumpătări, datorită unor predispoziții
sau factori genetici, ori a unor cauze independente de stilul
armonios de viață
practicat, boala, totuși, se instalează, încă de la debutul ei,
dar în oricare etapă de evoluție
a acesteia, „omul trebuie, în primul rând, să nu rămână pasiv
în boală, să nu se lase stăpânit, înlănțuit
și doborât de ea, ci, dimpotrivă, să se păstreze într-un
dinamism treaz, așteptând ajutorul dumnezeiesc”8.
Adânca meditație
asupra suferințelor
personale conduce la „asumarea” bolii, dar una pozitivă și
dinamică, în scopul ușurării efectelor ei, a prelungirii
perioadei de viață
și sporirii, pe cât posibil, a calității
ei ; pentru momente limitate, asemenea unor licăriri de soare
printre norii întunecați.
Chiar și atunci când boala s-a instalat în viața
noastră, zguduindu-ne din temelii ființa
și influențând
radical relația
noastră cu lumea, cu semenii, cu familia, trebuie să căutăm,
chiar și în cele mai dureroase suferințe
sau faze ale bolii, liniștea lăuntrică, bucuria și împlinirea,
descoperind și prețuind
alte valori ale vieții.
Să le cultivăm, chiar și în ciuda suferinței
și a neputinței
trupești și, de obicei, aceste valori sunt cele spirituale, pe care
omul le-a ignorat, poate, anterior.
Atitudinea omului față
de suferința
proprie este, așadar, diferită. Dacă unii o resping și caută să
o refuze prin neacceptarea și neînțelegerea
sensului ei profund, deși fac experiența
ei, alții,
asumându-o, și-o ușurează și o fac folositoare și mântuitoare.
Însă neacceptarea acestei cruci nu face altceva decât să ne
împovăreze suferința,
pentru că, potrivit Sfântului Isaac Sirul, „toate greutățile
și necazurile ce nu sunt răbdate au în ele un chin îndoit. Căci
răbdarea micșorează apăsarea lor”9.
În mod similar, Cuviosul Paisie Aghioritul învață
că, atunci când ne gândim la durere, ea se mărește, după cum
abordarea sau înfruntarea ei în mod greșit, cu revoltă, dublează
durerea10.
Necazurile și suferințele
pe care le acceptăm și pentru care căutăm să le descifrăm
sensul mântuitor, sunt „îndurate” mai ușor, încât și
durerea sau apăsarea lor par mai mici, în timp ce revolta față
de ele le îngreunează covârșitor și nu numai la nivel psihic,
prin împotrivirea față
de ele, ci și din punct de vedere somatic, în baza strânsei
legături ce există între trup și suflet.
Considerând boala a fi o
adevărată „mucenicie”, Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă
să o suportăm „cu noblețe
și cu mulțumire”.
Noblețea
sufletească, la vreme de boală și în timp de încercare, înseamnă
a nu învinovăți
pe nimeni pentru suferințele
noastre, ci a considera că ele ni se datorează în exclusivitate; a
nu ne plânge sau lamenta, indiferent de durerea pe care ele ne-o
produc; a ne păstra optimismul și bunătatea, nelăsând ca
suferința
trupească să ne altereze psihicul, starea și „așezarea”
lăuntrică. Am putea spune că noblețea
duhovnicească echivalează, într-o astfel de situație,
cu eroismul moral, ce trebuie să caracterizeze întreaga viață
a creștinului, care este o luptă permanentă, văzută și
nevăzută, cu răul fizic și moral. Și, într-adevăr, valoarea
sau eroismul unei persoane își găsește o probă edificatoare în
răbdarea necazurilor.
Sfântul Părinte recomandă
ca, în vreme de necaz și încercare, de boală și suferință
trupească, să încercăm să excelăm în plan spiritual, cultivând
faptele bune și virtuțile,
bunătatea și respectul față
de toți
ceilalți,
iubirea, mulțumirea
și milostenia. Faptele bune ne dau încredere în puterile noastre
sufletești, chiar și pe fondul slăbirii celor fizice, și,
totodată, speranța
că și Dumnezeu se va milui asupra noastră. În necaz și în
boală, este potrivit să facem fapte bune, de milă trupească și
sufletească, față
de semenii noștri, indiferent de starea în care se află ei -
sănătoși sau bolnavi - și cu atât mai mult, când cunoaștem cât
de mult prețuiește,
la vreme de încercare, necaz, boală sau suferință,
o faptă de bunătate, tandrețe
și delicatețe
sufletească, un cuvânt de mângâiere și alinare.
O cale de a mai uita de
durerea sau suferința
noastră este aceea de a ne implica activ mai întâi în lupta de
vindecare a bolii personale, dar și în ușurarea suferințelor,
necazurilor, lipsurilor altora, prin fapte de slujire a semenilor
noștri.
Totdeauna, când suntem
necăjiți
și întristați,
bolnavi și încercați,
ne este de mare folos să ne comparăm cu alții,
mult mai încercați
decât noi și care mai găsesc încă resurse să lupte împotriva
durerilor și a suferințelor,
precum și a deprimării cauzate de acestea. Poate unii dintre ei au
o origine mai nobilă decât noi, o pregătire superioară nouă și
o viață
spirituală mai înaltă și tot sunt încercați.
Cu atât mai mult suntem noi pasibili de astfel de suferințe!
Însă modelul sublim spre
care trebuie să îndreptăm inimile noastre, în momente de
dificultate, îl constituie Mântuitorul Iisus Hristos. Acesta S-a
întrupat din iubirea infinită a lui Dumnezeu Tatăl pentru
mântuirea noastră. A dus o viață
de sfințenie,
însă în smerenie, slujind tuturor. Chiar și atunci când a fost
chinuit și răstignit pe nedrept, S-a rugat Tatălui Ceresc pentru
iertarea păcatelor celor ce L-au răstignit. Iar după Slăvita Sa
Înviere din morți,
primele cuvinte pe care le-a adresat femeilor mironosițe,
Apostolilor și ucenicilor Săi, nu au fost unele de blestem și
pedeapsă, ci de iertare și binecuvântare: „Bucurați-vă!”
În toate încercările și
suferințele
prezente, creștinul trebuie să aibă convingerea că, oricât de
multe și de grele ar fi ele, odată și odată, în cel mai rău
caz, odată cu viața
proprie, ele se vor încheia pentru el. Însă, pentru modul în care
s-a comportat în acele situații,
ca, de altfel, în întreaga sa viață,
omul își va lua răsplata sau osânda faptelor sale.
1
Sfântul Ioan Gură de Aur, Comentariile
sau Tâlcuirea Epistolei întâi către Corintheni. Omilia XXVI,
traducere din limba elină, după ediția
Oxonia, 1847 de Arhim. Theodosie Athanasiu, Egumenul Mănăstirii
Precista Mare din Roman, ediție
revizuită de Constantin Făgețean,
Editura Sophia, București, 2005, p. 279, în volumul (Antologie
tematică din opera Sfântului Ioan Gură de Aur),
antologie și studii introductive Drd. Liviu Petcu, vol. I (A-I),
TRINITAS, Iași, 2007, p. 282.
2
Idem, Bogățiile
oratorice ale Sfântului Ioan Gură de Aur,
în limba franceză de Jean Doublet, traduse în limba română de
diacon Gheorghe Băbuț,
Editura „Pelerinul Român”, Oradea, 2002, p. 254, în volumul
(Antologie tematică din opera
Sfântului Ioan Gură de Aur),
antologie și studii introductive Drd. Liviu Petcu, vol. I (A-I),
TRINITAS, Iași, 2007, p. 282.
3
Idem, Omilii la Facere. Omilia
XXXVIII, în traducere,
introducere, indici și note de Pr. D. Fecioru, în colecția
„Părinți
și scriitori bisericești”, vol. 22, EIBMBOR, București, 1989,
p. 157, în volumul Lumina
Sfintelor Scripturi...,
p. 297.
4
Idem, Omilia XLV,
în vol. cit.,
p. 130.
5
Paul Evdokimov, Taina iubirii.
Sfințenia
unirii conjugale în lumina tradiției
ortodoxe, ediția
a II-a revăzută, traducerea Gabriela Moldoveanu, Asociația
filantropică medicală creștină CHRISTIANA, București, 1999, p.
127.
6
Anonim, la Zig Ziglar, Secretul
căsniciei fericite,
traducere de Irina-Margareta Nistor, Curtea Veche, București, 2001,
p. 136.
7
Marko I. Rupnik, Serghei S. Averințev,
Adam și coasta sa.
Spiritualitatea iubirii conjugale,
traducere de Constantin Hadarag, Editura Ars Longa, Iași, 1996, p.
25.
8
Jean-Claude LARCHET, Creștinul
în fața
bolii, suferinței
și morții,
traducere din limba franceză de Marinela Bojin, Editura Sophia,
București, 2004, p. 71.
9
Sfântul ISAAC SIRUL, Cuvinte
despre nevoință.
Cuvântul XLVI: Despre felurile diferitelor încercări și câtă
dulceață
au în ele încercările ce ne vin și le răbdăm pentru adevăr.
Și despre treptele și felurile de viețuire,
prin care trece omul cel înțelept,
în Filocalia,
vol. X, pp. 247-248.
10
Cuviosul PAISIE AGHIORITUL, Cuvinte
duhovnicești. IV. Viața
de familie,
traducere din limba greacă de Ieroschim. Ștefan Nuțescu,
Schitul Lacu-Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București,
2003, p. 234: „Pentru că de nu înfrunți
corect durerea, te va durea de două ori mai mult. Dacă te gândești
la durere, ea se va mări. În timp ce un gând bun, de pildă, dacă
îți
aduci aminte de cei care suferă mai mult decât tine, sau dacă
psalmodiezi puțin,
durerea se uită”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu