Planurile de apărare a României în faţa invaziei U.R.S.S., Ungariei şi Bulgariei
Denunţarea invaziei
Continuarea
acţiunilor trupelor sovietice şi ale membrilor Tratatului la
frontierele române au făcut ca paradei militare, programate pentru 23
august, să cuprindă şi modificări prin includerea unităţilor Gărzilor
Patriotice, ceea ce indica intenţia clară a guvernului român de a opune
rezistenţă. Dupa o constatare explicita că nu exista nici o posibilă
justificare pentru invadarea militară a unui stat socialist şi că,
printr-o astfel de acţiune, URSS şi aliaţii săi „încălcau flagrant
independenţa şi integritatea altui stat", constituindu-se într-o „gravă
ameninţare la adresa păcii în Europa" şi a „socialismului mondial",
Ceauşescu a făcut următoarea declaraţie: „S-a spus că în
Cehoslovacia există pericolul unei contrarevoluţii. Probabil că mâine
cineva va afirma că această întrunire are tendinţe contrarevoluţionare.
Dacă se va întâmpla aşa, avertizăm pe oricine că poporul român nu va
permite niciodată, nici unei forţe străine, să ne ocupe ţara... începând
de astăzi, am hotărât să înfiinţăm gărzile patriotice armate, formate
din muncitori, ţărani şi intelectuali a căror menire este aceea de a
apăra independenţa patriei noastre socialiste"[1].
Agenţii
sovietici din ţară şi din afara ei au început să propage zvonuri şi
informaţii care negau hotărârea României de a rezista şi, în schimb,
insistând că Ceauşescu „s-a lăsat dus de val" şi a devenit „iraţional"
în luările sale de poziţie[2].
În contrast cu o astfel de imagine, spionajul american a evaluat
performanta lui total diferit, raportând că după ce îşi exprimase
„totala solidaritate cu poporul cehoslovac şi cu partidul comunist
cehoslovac" şi a declarat limpede că „nimic nu poate justifica
intervenţia armată" şi „violarea flagrantă a suveranităţii naţionale",
„Ceauşescu a apelat la populaţie să fie calmă dar fermă şi vigilentă şi
gata să apere în orice moment patria socialistă, România", după care a
anunţat înfiinţarea „Gărzilor patriotice"[3].
Este interesant că, deşi a îndeplinit întocmai instrucţiunile lui
Ceauşescu referitoare la angajamentul României de a se apăra, Ion
Gheorghe Maurer, care nu luase parte la şedinţa Comitetului Executiva al
P.C.R., a fost puternic afectat de fermitatea declaraţiilor şi,
ulterior, a afirmat că o asemenea atitudine violentă era pur şi simplu o
provocare inutilă. Printre altele, i-a ameninţat pe ruşi că, dacă vor
intra în ţară, întreaga populaţie se va ridica împotriva lor. Asta a
fost pur şi simplu o invitaţie la invazie, cu o opoziţie care oricum nu
avea nici o şansă de succes! Prin ceea ce a făcut Ceauşescu a creat doar
un risc enorm pentru ţară. Ar fi putut să condamne invadarea
Cehoslovaciei, dar în nişte termeni mult mai diplomatici şi raţionali[4].
Dezinformarea
intenţionată a fost sprijinită de diplomaţii români care au perceput
enormele riscuri, dar nu au înţeles nici mecanismele de descurajare sau
importanţa „semnalelor" transmise în politica internațională. Unii
dintre aceşti diplomaţi, fie din teamă, fie din alte motive au încercat
chiar să amelioreze pe cont propriu ceea ce ei considerau a fi o gravă
eroare[5]. În
consecinţă, dezinformarea că Ceauşescu realizase cât de mare era eroarea
făcută şi bătea în retragere a fost sprijinită de iniţiativele
oficialilor români şi a devenit curând un truism al interpretărilor
occidentale[6]. În
realitate, aprecierile lui Ceauşescu erau mult mai moderate decât cele
ale Comitetului Executiv. Ele nu conţineau nimic care să nu fi fost deja
susţinut în perioada lui Gheorghiu-Dej şi au fost prezentată oficial în
publicaţiile partidului, pe tot parcursul anului 1968 şi 1969. Opinia
publică a coincis cu linia partidului, ceea ce sugera că organele de
partid promovau o politică cu adevărat românească. Dezinformarea
concertată deforma ceea ce reprezenta un indiciu clar al determinării şi
obiectivele comune ale conducerii şi ale poporului român, indicând că
era vorba de o „isterie" a lui Ceauşescu, mai degrabă ridicolă decât
demnă de admiraţie.
Participanţii
la invazie erau furioşi din cauza faptului că, în loc să fie copleşit
de demonstraţia forţei lor militare, regimul de la Bucureşti condamna
public acţiunea, atât în presa română, cât şi în forumurile
internaţionale. La plenara comună a Comitetului Central al Partidului
Socialist Muncitoresc Ungar (P.S.M.U.) şi a guvernului ungar din 23
august, reacţia partidului a instituit ceea ce va reprezenta elementul
central al unei campanii de dezinformare pe termen lung: „Comitetul
Central al Partidului Comunist Român a publicat o declaraţie prin care
condamnă această acţiune. La Bucureşti, în faţa a peste 80.000 de
oameni, Ceauşescu a protestat vehement şi pe un ton isteric. El a
anunţat înfiinţarea armatei unite a muncitorilor, ţăranilor şi
intelectualilor, care va apăra patria şi socialismul. În această
privinţă, ne întrebăm: să le apere de ce?"[7].
Stasi-ul est-german a fost mai puţin aluziv, declarând făţiş că regimul
de la Bucureşti „a înfiinţat imediat aşa-numitele miliţii, formate din
muncitori, ţărani şi intelectuali, constituite în mod clar sub forma
unor trupe de luptă, cu scopul evident de a se opune oricăror măsuri
întreprinse de ţările socialiste"[8]
China se alătură
Pentru
a rezista presiunilor militare exercitate de sovietici şi membrii
Tratatului, era nevoie de aliaţi. Este relevant faptul că regimul de la
Bucureşti a abordat în primul rând Republica Populară Chineză, de fapt,
singura putere căreia guvernul român i-a cerut în mod direct sprijinul: „În seara zilei de 21 august 1968 - menţiona un fost ambasador chinez -
Bodnăraş i-a solicitat însărcinatului cu afaceri chinez o întrevedere
urgentă, în cadrul căreia ne-a informat că trupele sovietice invadaseră
Cehoslovacia şi că România se afla în faţa unei forţe sovietice enorme.
Românii credeau că un război era iminent şi erau hotărâţi să reziste
până la sfârşit. Astfel că ei doreau să ştie dacă se pot baza pe
sprijinul guvernului chinez sau nu"[9].
Ambasadorul României la Beijing a continuat discuţiile mai detaliate
privitoare la „sprijinul chinez", cu premierul Zhou Enlai, iar
conducerea chineză a acceptat să acorde sprijin României, sprijin pe
care românii îl considerau vital pentru o „viitoare poziţie a României
faţă de evenimentele din Cehoslovacia şi relaţiile cu Uniunea Sovietică"[10].
Curând, guvernul de la Bucureşti a simţit nevoia unui sprijin şi mai
direct, întrucât trupele sovietice, bulgare şi ungare începeau să se
concentreze şi se pregăteau ostentativ pentru acţiuni ofensive, la
graniţele României. Moscova controla mai mult de patru cincimi din
frontiera de 3.150 km a României, fie direct - frontiera sovieto-română
de 1.330 km şi coasta Mării Negre de 193 km controlată de sovietici, fie
indirect - prin forţele militare subordonate Moscovei din Ungaria si
Bulgaria, la graniţa comuna cu România de 1.079 km.[11].
După cum observa şeful de atunci al statului major, Ion Gheorghe, nu
numai că armata română era depăşită numeric şi împresurată, dar „adversarii prezumtivi ne cunoşteau bine forţa şi dispersarea forţelor armate"[12].
Serviciile de informaţii elveţiene i-au contactat urgent pe omologii
lor de la Bucureşti, confirmându-le ceea ce armata română deja ştia, şi
anume că 14-15 divizii sovietice, 2-3 divizii ungare şi 4-5 divizii
bulgare au fost mobilizate la frontierele române[13].
Imediat
după parada din 23 august, Bodnăraş l-a contactat pe ambasadorul chinez
la Bucureşti, solicitând o declaraţie publică privind sprijinul
guvernului chinez, cu scopul de a domoli presiunile militare tot mai
mari ale sovieticilor. În acelaşi scop, ambasadorul român la Bejing i-a
solicitat urgent lui Zhou Enlai o întrevedere. Deşi vicepreşedintele
Congresului Poporul Chinez urma să participe la celebrarea zilei
naţionale a României, organizată la ambasada română din Beijing, Mao a
decis să îl trimită pe Zhou. Potrivit unui diplomat chinez care a
activat în regiune: „După consultări cu preşedintele Mao, premierul
Zhou Enlai a decis să participe la recepţia organizată de ambasada
română cu ocazia zilei naţionale a României. La recepţie, Zhou a
condamnat Uniunea Sovietică şi a exprimat ferm sprijinul Chinei pentru
lupta dreaptă a poporului cehoslovac. Totodată, el a subliniat faptul că
România se confruntă cu pericolul unei intervenţii şi agresiuni străine
şi că poporul chinez este ferm hotărât să sprijine lupta dreaptă a
poporului român"[14].
Paradoxul relaţiilor româno-iugoslave
La
şedinţa Comitetului Executiv din 21 august, câţiva participanţi au
cerut insistent iniţierea unui contact cu Belgradul, în scopul
coordonării reacţiei lor la potenţiala ameninţare militară sovietică.
Deşi era ezitant, Ceauşescu a fost de acord. Aceste ezitări erau dublu
motivate. Întrucât guvernul român a negat public „rolul de lider" şi
autoritatea supra-naţională a U.R.S.S., Belgradul a perceput această
acţiune ca fiind cea a unui concurent egal în ceea ce priveşte relaţiile
cu lumea nealiniata si, in special, cu S.U.A., pe care guvernul
iugoslav le considera ca fiind cruciale pentru propria sa politică
independentă[15].
Iugoslavii îşi făceau griji justificate, mai ales că influenţi
observatori politici americani deja considerau că Bucureştiul este „în
mod clar cel putin la fel de independent de Moscova ca şi Belgradul," şi
că va depăşi Belgradul foarte curând din punct de vedere al distanţării
pe plan militar[16].
În iulie 1964, Comitetul Executiv Federal al lui Tito a constatat că
„S.U.A. începea să dezvolte contacte intensive cu ţările din estul
Europei", în timp ce relaţiile dintre Belgrad şi Washington coborâseră
chiar sub nivelul existent înainte de deténte. Guvernul american devine
tot mai dezinteresat de Iugoslavia, în primul rând datorită
independenţei crescânde a unor ţări est europene, România fiind prima
dintre ele, cu care SUA a iniţiat „numeroase şi fructuoase contacte" [17].
Comitetul a concluzionat că Iugoslavia nu-şi putea permite să fie
înlocuita în aprecierile americane din cauza faptului că „succesul
relaţiilor cu S.U.A." era vital pentru „poziţionarea sa internaţională,
ca stat independent" şi „într-o mare măsură", responsabil pentru
prestigiul si influenţa Iugoslaviei faţă de „Uniunea Sovietică şi alte
state est-europene".
Lui
Tito i s-a amintit că relaţiile Belgradului cu U.R.S.S. erau „în
principal, relaţii de dependenţă" şi nu se refereau la „sinceritatea
comună în efortul de construire a socialismului", ci la „forţa poziţiei
internaţionale" a Iugoslaviei. De aceea, era absolut necesar ca
Belgradul să-şi menţină „avantajul" în relaţiile cu Washingtonul, „mai
ales" într-o perioadă în care alte state socialiste „iniţiau eforturi
deloc discrete pentru îmbunătăţirea relaţiilor cu S.U.A.". Altfel spus,
în pofida sentimentelor prieteneşti ale Iugoslaviei faţă de România,
România era mai mult o ţară problemă, decât un partener. Riscul
ca România să ia locul Iugoslaviei, de partener privilegiat al
Washingtonului era real. Iată ce se menţiona într-un raport pentru
Directorul C.I.A. elaborat cu câteva săptămâni înainte: „Dată fiind
intensificarea relaţiilor România-S.U.A., înrăutăţirea relaţiilor
româno-sovietice şi renaşterea cu vigoare a naţionalismului românesc,
sprijinit de guvern, Statele Unite trebuie să fie precaute pentru a se
evita
cazul în care iniţiativele americane şi răspunsul Bucureştiului vor
depăşi limitele tolerate de blocul sovietic... Problema în privinţa
relaţiilor S.U.A.-Iugoslavia nu este cea de construire a punţilor de
comunicare, ci de a le reface pe cele subminate de Congresul S.U.A., în
ultimii patru ani, ca reacţie la neutralitatea pro-sovietică a
Belgradului"[18].
La
rândul său, Ceauşescu manifesta reticenţă faţă de ţara vecină, de
altfel, prietenă, datorită faptului că Iugoslavia avea un cu totul alt
tip de relaţie cu Moscova. Moştenirea comună slavă şi o istorie bogată
în ceea ce priveşte sprijinul masiv acordat de Rusia împotriva
Otomanilor au influenţat relaţiile Moscova-Belgrad, uneori în mod
deschis, alteori în mod subtil. Tito se temea cu adevărat de Moscova,
mai ales în urma experienţelor din 1948-1951. În acelaşi timp, el simţea
că are o legătură adevărată cu ruşii, ceea ce contrabalansa sentimentul
de frică. Fără să aibă astfel de legături etnice sau istorice, românii
aveau mai multe motive să se teamă de Moscova. În mod paradoxal, în
chestiuni de securitate şi politică externă, Iugoslavia independentă a
lui Tito era mult mai apropiată de U.R.S.S., decât România[19].
Aşa cum remarca C.I.A., după decesul lui Stalin, Tito se alinia cu
Moscova împotriva Washingtonului referitor la „aproape orice problemă de
politică externă"[20].
De asemenea, Departamentul de Stat se plângea de „atitudinea tot mai
ostilă a Belgradului" faţă de Washington referitor la „aproape orice
problemă internaţională care implica interesele naţionale ale S.U.A."[21].
În chestiuni de importanţă vitală pentru Moscova şi Washington, cum
erau relaţiile cu China, războiul din Vietnam, Orientul Mijlociu, Tito
era de partea U.R.S.S., în timp ce Ceauşescu era de partea Statelor
Unite.
Un
paradox şi mai mare este faptul că legăturile Iugoslaviei cu Moscova în
domeniul cooperării militare erau mult mai strânse, deşi, formal,
România era aliatul militar al U.R.S.S., iar Iugoslavia nu. În 1962, la
mai puţin de un an de când Romania pusese capăt practicii de a trimite
ofiţeri români la Moscova pentru stagii de instruire pe probleme
militare şi de securitate, Iugoslavia a început să-şi trimită ofiţerii
la instruire în U.R.S.S.[22].
În 1965, Belgradul nu achiziţiona şi nici nu primea arme de la guvernul
american - o schimbare radicală faţă de situaţia existentă în urmă cu
un deceniu - în timp ce Moscova devenise singurul furnizor de
echipamente militare moderne al Iugoslaviei[23].
Între timp, Bucureştiul îşi lansa propria industrie de armament şi îşi
diversifica sursele de aprovizionare, cu scopul de a-şi reduce
dependenţa de U.R.S.S. (şi, curând, va solicita arme de la S.U.A.).
M.A.A.G., grupul de asistenţă militară al S.U.A., a avut o influenţă
predominantă la Belgrad în perioada rupturii dintre Tito şi Stalin.
Acum, serviciile de informaţii americane raportau o înmulţire a
misiunilor de pregătire ale sovieticilor, în timp ce România a refuzat
categoric instruirea sovieticilor pe teritoriul său (sau în altă parte) [24].
Astfel, în timp ce Bucureştiul nu a permis aliatului său sovietic să
utilizeze facilităţile portuare de la Marea Neagră (ceea ce nu era o
pierdere prea mare, dat fiind că sovieticii aveau facilităţi în
vecinătate), Belgradul a acordat, în mod generos, navelor sovietice
drepturi şi servicii portuare[25].
După ce i-a declarat lui Kennedy în 1963 că România nu se va alătura
U.R.S.S. în nici un război provocat de aceasta şi după ce a fost lăsată
în afara planurilor de război ale Tratatului de la Varşovia în 1965,
este limpede că guvernul de la Bucureşti considera U.R.S.S. ca pe un
agresor periculos. - Va urma -
Notă:
Textul face parte din volumul istoricului american Larry Watts,
Fereşte-mă, Doamne, de prieteni. Războiul clandestin al Blocului
Sovietic cu România, Bucureşti, Ed. RAO, 2012, cap. 15, p.385-392.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu