Declarația lui James Pettit, ambasadorul SUA la Chișinău, despre unirea
României cu Basarabia a dat naștere unui val de nemulțimiri în rândul
românilor de pe cele două maluri ale Prutului.
Un detaliu important remarcat de către Vlad Cubreacov:
ambasadorul a evitat pe întreg parcursul interviului acordat Moldova1
(cu o singură excepție) folosirea denumirii oficiale și corecte a
statului de acreditare, Republica Moldova, înlocuind-o deliberat și
exclusiv cu termenul istoric și geografic de Moldova, a cărei parte
esențială, cu cele trei capitale istorice (Baia, Suceava și Iași), se
află în cadrul României. De asemenea, pe panoul de fundal, din sediul
ambasadei SUA în Republica Moldova, denumirea corectă și oficială a
statului, cea de Republica Moldova, este substituită cu termenul istoric
și geografic de Moldova.
Fost deputat în Parlamentul Republicii Moldova, Vlad Cubreacov i-a
transmis un mesaj ambasadorului american pe care îl publicăm în
întregime.
"Excelență,
Ați declarat textual, într-un interviu acordat recent (26 august 2016)
postului public de televiziune, că: „Moldova trebuie să rămână un stat
suveran și independent în cadrul unor granițe sigure. Alăturarea
României de exemplu, ca o cale de a intra în UE sau pentru orice alt
motiv, nu este o alegere practică și nu este o alegere care va face
lucrurile mai bune aici în Moldova. Ceea ce va face lucrurile mai bune
aici în Moldova este cooperarea dintre clasa politică și oamenii din
Moldova pentru ca ei toți să contribuie la realizarea unei țări mai bune
pentru moldoveni. Moldova nu este România, Moldova își are propria sa
istorie și propriile sale provocări, printre care este faptul că Moldova
este o țară multietnică cu oameni care vorbesc limbi diferite și
desigur, mai este și problema transnistreană, care nici măcar nu este
sub controlul guvernului central, dar care are nevoie de un statut
special, dar un statut special în cadrul R. Moldova”. Totodată, i-ați
îndemnat pe cetățenii Republicii Moldova ”să se recunoască pe ei înșiși
ca moldoveni, ca o naționalitate aparte”.
Am dori să considerăm că prin această declarație ați exprimat puncte de
vedere strict personale, nu unele oficiale ale guvernului Statelor Unite
ale Americii.
Declarația dumneavoastră abordează subiecte delicate, de mare sensibilitate culturală, istorică și politică pentru noi.
În opinia noastră aceste puncte de vedere sunt greșite, contrare evidențelor și adevărului.
În plus, considerăm asemenea puncte de vedere, exprimate fără acuratețea
necesară, contrare intereselor Statelor Unite ale Americii în regiune.
Ele sunt contrare și literei și spiritului Declarației de independență a
Republicii Moldova, pe care, indiscutabil, le cunoașteți.
De asemenea, prin extrapolare, considerăm că, lansând declarația publică
citată mai sus, ați reușit să aduceți atingere, prin ricoșeu, și
intereselor legitime de unitate teritorială și suveranitate ale celor
doi buni vecini ai Republicii Moldova – Ucraina și România.
Federația Rusă a anexat Crimeea și ocupă teritorii vaste din estul
Ucrainei prevalându-se tocmai de comunitatea istorică, etnolingvistică
și culturală cu minoritarii ruși din aceste regiuni ale statului vecin.
Comunitatea de limbă, cultură și istorie, de una singură, nu poate fi
suficientă pentru dezmembrarea statelor și anexiunea lor teritorială,
chiar dacă ea este fundamentală în cazul refacerii unității distruse a
unor popoare multistatale, cum este și poporul român în ziua de astăzi,
dacă modul de realizare a acestei unități este conform dreptului
international și expresie a voinței populare, formulate într-un cadru
liber și autentic democratic.
Folosind termenii istorici și geografici de ”Moldova” și ”moldoveni” și
afirmând univoc că ”Moldova nu este România”, fără precizarea
obligatorie că ar fi vorba despre ”Republica Moldova” și ”cetățenii
Republicii Moldova”, dumneavoastră admiteți teoretic o posibilă
dezmembrare a României, prin extragerea Moldovei istorice de vest din
ansamblul statului român. Moldova, în sensul deplin, istoric și
geografic, al termenului, este cu mult mai mare decât noul stat
post-sovietic Republica Moldova, iar confuzia pe care ați admis-o voit
într-o declarație publică sugerează o posibilă suprapunere a Republicii
Moldova cu întreaga Moldovă istorică și geografică. Spre deosebire de
noul stat post-sovietic Republica Moldova, România este succesor istoric
și juridic direct al Principatului Moldova. România este un stat membru
NATO și un aliat strategic al SUA în regiune, iar termenul ”Moldova” și
infranimul românesc ”moldoveni” fac parte inseparabilă din patrimoniul
istoric și cultural al României și al poporului român astăzi bistatal.
După cum și termenul ”român” face parte inseparabilă din patrimoniul
istoric și cultural al Republicii Moldova. Denumirea corectă și oficială
a statului în care sunteți acreditat începe cu litera R, nu cu litera
M. Așa spune Declarația noastră de independență, așa spune Constituția
și legislația noastră, așa este înregistrat statul la ONU. Moldova și
Republica Moldova nu sunt unul și același lucru, iar confundarea lor
voită ori, poate, dintr-o vinovată neglijență, generează întemeiat
percepții și temeri pe care, suntem convinși, Statele Unite ale Americii
nu și le doresc.
Declarația dumneavoastră a scandalizat opinia publică locală, scoțând la
iveală o ciudată raliere la punctele de vedere ale Federației Ruse,
care, încălcând norme elementare de morală, de corectitudine politică și
de drept international, sfidează istoria tragică a Basarabiei și ne
sugerează că istoria acestor oameni și a pământurilor noastre de la
răsărit de Prut și-ar avea punctul zero la 27 august 1991, că tot ce a
fost înainte nu ar fi existat sau nu contează din perspectiva
viitorului. Declarația de independență a Republicii Moldova vă
contrazice însă. Sperăm că nu vă supărați dacă vom preciza că acest
document fundamental trebuie citit sau recitit cu atenție și respectat.
Comunitatea de istorie, de limbă, de etnie, de cultură și de
spiritualitate a României și Republicii Moldova sunt realități
indiscutabile pentru orice inteligență onestă de la noi sau de oriunde.
Nu există, așa cum ați sugerat în declarația dumneavoastră publică, un
Mihai Eminescu doar al Republicii Moldova, nu există un Ștefan cel Mare
doar al Republicii Moldova, nu există un George Enescu doar al
Republicii Moldova, nu există un mitropolit Dosoftei, un mitropolit
Varlaam, un Dimitrie Cantemir, un Bogdan Petriceicu Hașdeu, un Alexandru
Ioan Cuza, o Regină Maria, un Grigore Vieru, un Eugen Doga doar ai
Republicii Moldova, nu există o limbă, o istorie și o cultură română
doar ale Republicii Moldova, separate de România, aliatul strategic al
SUA.
Apropo de istorie și de uniri. Aici analogiile se impun și vă rugăm să
ne permiteți câteva considerații pornind tocmai de la precedentele
americane.
SUA îi datorează unei mari personalități de origine română, strălucitul
general George Pomuț, consul general al SUA la Sankt Petersburg,
cumpărarea peninsulei Alaska, care nu era deloc americană și care nu
avea absolut niciun fel de comunitate de limbă, istorie sau cultură cu
americanii la momentul achiziționării ei. Nu credem că vom comite o
impietate dacă vom opina că înainte ca vreun diplomat american să se
pronunțe asupra comunității de limbă, istorie, etnie, cultură și
spiritualitate a românilor de pe ambele maluri ale Prutului, ar fi fost
de așteptat ca măcar unul dintre ei, măcar o singură dată, să depună, cu
recunoștință, măcar o singură floare pe mormântul românului american
George Pomuț, mormânt care zace în paragină în cimitirul Smolenski din
fosta capitală nordică a imperiului țarist.
Cât despre unirea Statului Hawaii cu Statele Unite ale Americii, în
august 1959, sub aspectul istoriei, limbii sau culturii comune a
hawaiezilor cu americanii, nici nu mai are rost să vorbim. Cu toate
acestea, credem că dumneavoastră nu ați dezagrea unirea Statului Hawaii
cu SUA ca fapt împlinit și corect.
Prezentul și viitorul Republicii Moldova trebuie să-l decidă, fără
amestec din afară, poporul ei, constituit în proporție de peste 80% de
etnici români și de reprezentanți ai unor diverse minorități (ucraineni,
găgăuzi, bulgari etc.) încă supuse unor procese de rusificare, prin
instituțiile statului, inclusiv sau în primul rând prin școală, fără ca
acest fapt inacceptabil să fi trezit vreodată vreo luare de atitudine
din partea dumneavoastră. Republica Moldova este, ca și toate celelalte
state post-sovietice, cu excepția Federației Ruse, un stat național,
având o singură etnie fondatoare, nu mai multe. Faptul că societatea din
Republica Moldova este multiculturală, asemenea tuturor societăților
moderne fără excepție, și cuprinde și reprezentanți ai altor etnii
conlocuitoare nu face din Republica Moldova un stat multietnic sau
multinațional.
Publicul căruia v-ați adresat este reprezentat în proporție covârșitoare
de foști cetățeni ai României și urmași ai acestora și cuprinde astăzi
circa 1 milion de cetățeni maturi ai Republicii Moldova care, indiferent
de originea lor etnică, și-au restabilit cetățenia română, iar alte
circa 800 de mii de cereri de restabilire a cetățeniei române se află în
examinare. A le sugera astăzi, în calitate oficială, foștilor cetățeni
români și urmașilor acestora, indiferent dacă și-au restabilit deja
cetățenia română sau abia urmează să o facă, ”să se recunoască pe ei
înșiși ca moldoveni, ca o naționalitate aparte” amintește pagini triste,
tragice chiar, din perioada ocupației sovietice a Basarabiei, când
etnonimul Român și infranimul românesc Moldovean erau prezentați ca
opozabili și adversativi, nu complementari. Ideea de ”naționalitate
moldoveană aparte” a servit drept eșafodaj ideologic pentru anexiunea
stalinistă a Basarabiei în 1940, urmare a înțelegerilor secrete
sovieto-germane, dar și pentru etnocidul identitar și cultural de după
această anexiune invocată expres în textul Declarației de independență a
Republicii Moldova. Excelență, ne permitem să observăm că în actualul
amplu război hibrid desfășurat de Moscova contra Republicii Moldova, cu o
importantă componentă identitară, cu mize geopolitice și geoculturale, a
vorbi oficial despre ”moldoveni ca o naționalitate aparte” consună
perfect cu teoria de sorginte stalinistă despre ”națiunea, limba,
istoria și cultura moldoveană diferită de cea română”. Și asta în
condițiile în care Republica Moldova și România vorbesc despre ”spațiul
cultural, lingvistic și spiritual comun” al celor două state ale
noastre.
Ați invocat ”problema transnistreană, care nici măcar nu este sub
controlul guvernului central, dar care are nevoie de un statut special”.
Această afirmație nu respectă adevărul complet. În realitate, un număr
de 71 de primării din stânga Nistrului, dintre care majoritatea cu
populație etnic românească, se află sub ocupația trupelor militare și
serviciilor secrete ale Federației Ruse, asemenea Crimeii și regiunilor
Donețk și Lugansk din estul Ucrainei. Dumneavoastră vorbiți despre
faptul că partea de dincolo de Nistru, precum și o parte din trunchiul
basarabean al Republicii Moldova, aflată sub control efectiv și ocupație
militară rusă, ”are nevoie de un statut special”, fără să precizați că
este vorba despre două teritorii ale Republicii Moldova ocupate militar
de o putere străină și că un eventual statut special li s-ar putea
acorda unor localități de dincolo de Nistru doar după încetarea
ocupației, nu înainte și nici condiționat, cum lăsați să se înțeleagă.
Felul în care ați pus dumneavoastră problema se situează în afara legii
sau deasupra ei, răsturnându-i sensul și consecutivitățile pe care le
stabilește, ca și cum Federația Rusă și-ar fi retras deja trupele,
arsenalele militare și serviciile secrete din Republica Moldova sau ca
și cum acest fapt nu ar mai fi necesar din punctul dumneavoastră de
vedere.
Republica Moldova a stabilit prin Legea cu privire la prevederile de
bază ale statutului juridic special al localităților din stânga
Nistrului (Transnistria) nr. 173-XVI din 22 iulie 2005 și prin hotărâri
de parlament, votate unanim, criteriile și ordinea pentru eventuale
statute special acordate unor (nu tuturor) localități din stânga
Nistrului (nu și celor din dreapta Nistrului ocupate militar de
Federația Rusă).
Legea din 22 iulie 2005, prin alineatul 2 al articolului său 1, prevede
consecutivitatea pașilor procesului de reglementare a diferendului
moldo-rus din Transnistria: „(2) După îndeplinirea condițiilor privind
demilitarizarea, stipulate în Hotărârea Parlamentului nr. 117-XVI din 10
iunie 2005, în special a celor referitoare la onorarea de către
Federația Rusă a obligațiilor asumate la Summit-ul OSCE de la Istanbul
(1999) privind evacuarea integrală, urgentă și transparentă a trupelor
și armamentului de pe teritoriul Republicii Moldova, și după formarea,
în Transnistria, a unui sistem al puterii alese în mod democratic,
procesul de negocieri se desfășoară pentru elaborarea în comun și
adoptarea Legii organice a Republicii Moldova cu privire la statutul
juridic special al Transnistriei”. Orice discuție despre un statut
special atât timp cât Federația Rusă nu și-a evacuat integral trupele și
armamentul de pe teritoriul Republicii Moldova este susceptibilă de
tentativă de amestec extern și presiune asupra statului nostru. Este
cazul să amintim și că Legea din 22 iulie 2005 prevede că localitățile
din stânga Nistrului, ai căror locuitori vor decide în libertate să nu
facă parte din autonomia transnistreană, nu vor face parte din ea.
Alineatul 3 al articolului 3 al legii stipulează că: ”Pot intra în
componența Transnistriei sau ieși din componența ei localitățile din
stînga Nistrului în baza referendumurilor locale organizate în
conformitate cu legislația Republicii Moldova”. Ca și în cazul acordării
unui statut special autonomiei găgăuze, după cum vă este bine cunoscut,
urmare a referendumurilor locale, zeci de localități au decis în
libertate să nu facă parte din respectiva autonomie, chiar dacă proiecte
inițiale, inspirate din afara Republicii Moldova, prevedeau includerea
lor.
Sperăm că faptul că ați evitat să invocați cu prioritate în declarația
dumneavoastră publică aceste aspecte fundamentale nu înseamnă că
guvernul Statelor Unite ale Americii s-ar fi alăturat presiunilor
exercitate tot mai intens asupra Chișinăului de către Moscova și Berlin
în sensul anulării Legii cu privire la prevederile de bază ale
statutului juridic special al localităților din stânga Nistrului
(Transnistria) nr. 173-XVI din 22 iulie 2005 și a celor două hotărâri de
parlament conexe.
Domnule ambasador James Pettit, vă rugăm să observați că Declarația de
independență a Republicii Moldova statuează univoc: ”Republica Moldova
este un stat suveran, independent și democratic, liber să-și hotărască
prezentul și viitorul, fără nici un amestec din afară, în conformitate
cu idealurile și năzuințele sfinte ale poporului în spațiul istoric și
etnic al devenirii sale naționale”.
Fiți de acord, Excelență, că ideea unirii Republicii Moldova cu România
este o idee care are dreptul la existență în spațiul public și politic
al Republicii Moldova. Observăm cu toții că ea câștigă tot mai mult
teren, în special printre tineri, direct proporțional cu gradul de
desovietizare a societății și a mentalităților. Sper că veți fi de
asemenea de acord că prerogativa exclusivă de a decide în acest sens
aparține populației Republicii Moldova, într-un cadru autentic
democratic, nu diplomaților străini acreditați la Chișinău.
Formulând aceste considerații, în termeni de corectitudine și
bunăvoință, exprimăm convingerea că nu am adus niciun fel de atingere
bunelor relații strategice de parteneriat dintre Republica Moldova și
SUA sau dintre România și SUA. Sperăm de asemenea că reacția noastră
firească față de declarația dumneavoastră publică va fi înțeleasă
corect.
Vă rugăm, Excelență, să primiți asigurarea cuvenitului respect.
Vlad Cubreacov,
Președinte al Asociației ”Răsăritul Românesc” din Republica Moldova", se arată în scrisoarea deschisă.
Documente și studii de istorie culturală, politică, socială reproduse integral, citate parțial sau prin trimiteri la sursele disponibile online pe Internet. Acțiune fără scop lucrativ. DISCLAIMER: This site is in no way or form political, pro -capitalist, pro-nazi or pro-communism. I do not accept political, anti-semitic or other derogatory comments about any race or person alive or dead. This site is strictly for historical purposes. Please respect this.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Henri ROURE. O frază în plus
Mă întreb asupra indiferenței președintelui față de ceea ce simte poporul în privința lui… în pofida situației generale a țării, a unei dez...
-
Colecţii > PUBLICAŢII PERIODICE PUBLICAŢII PERIODICE DIN ROMANIA 75 HP (1) ADAM (16) Adam - 1929 , Adam - 1931 , Adam - ...
-
Cântecul „Noi vom fi acolo” de Eliana Popa este o piesă profundă, de protest și identitate națională, cu o încărcătură morală și ideologică...
-
Dan Culcer, O TOPIE realizabilă. Alianța sau Confederația Leitha-Caucaz? Introducere și context istoric Capitolul I. Fundamentul ist...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu