Academia Română vine cu precizări privind
Conținutul Rezoluției de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia și
chestiunea autonomiei, în urma unor declarații făcute recent de liderul
UDMR, Kelemen Hunor.
„Cererea de
aplicare a unor deziderate cuprinse în acest document presupune
recunoașterea tuturor prevederilor în cauză și, în primul rând, a
deciziei de unire a Transilvaniei cu România. Cum să invoce
nerespectarea unor afirmații, principii, drepturi, cuprinse în rezoluția
menționată, cei care nu recunosc esența actului despre care scriem
aici? Dar chiar și așa, principiile în cauză, analizate la rece, corect
și obiectiv, se vede că nu se referă la autonomie în sensul invocat de
unii lideri maghiari”, precizează comunicatul semnat de Prezidiul Academiei Române.
Publicăm mai jos comunicatul integral:
„Academia Română face câteva precizări
privind Conținutul Rezoluției de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia și
chestiunea autonomiei, ca urmare a apariției în presă a unor declarații
aparținând domnului Kelemen Hunor, președintele UDMR.
Termenul de autonomie, în înțelesul invocat
de unii lideri politici actuali, nu este folosit decât o singură dată în
textul Rezoluției de la 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia, anume la
articolul al II-lea: „Adunarea Națională rezervă teritoriilor sus
indicate (Transilvania, Banat și Țara Ungurească1) autonomie provizorie
până la întrunirea Constituantei, aleasă pe baza votului universal”.
După cum se vede, este vorba despre decretarea autonomiei teritoriilor
locuite în majoritate de români, unite cu România (circa 100.000 de km
pătrați), teritorii privite în întregimea lor. În al doilea rând, chiar
și acestor teritorii, Adunarea le-a acordat autonomie provizorie, doar
până la întrunirea adunării, alese prin vot universal, menite să dea
Regatului României o nouă Constituție. Toate aceste prevederi s-au
respectat cu strictețe, iar Transilvania cu Banatul și Părțile vestice
s-au încadrat definitiv în România, fără nicio autonomie, doar după
îndeplinirea condițiilor indicate. Cei care critică neaplicarea
Rezoluției de la 1 Decembrie „uită” o chestiune esențială, anume
„decretarea” unirii. Punctul nodal al documentului este tocmai unirea
românilor respectivi și a teritoriilor menționate cu România! Iar
această unire a fost „decretată” de către cei 1.228 de delegați, aleși
în chip democratic și posesori de documente oficiale („credenționale”),
ai tuturor românilor în cauză. Cererea de aplicare a unor deziderate
cuprinse în acest document presupune recunoașterea tuturor prevederilor
în cauză și, în primul rând, a deciziei de unire a Transilvaniei cu
România. Cum să invoce nerespectarea unor afirmații, principii,
drepturi, cuprinse în rezoluția menționată, cei care nu recunosc esența
actului despre care scriem aici? Dar chiar și așa, principiile în cauză,
analizate la rece, corect și obiectiv, se vede că nu se referă la
autonomie în sensul invocat de unii lideri maghiari.
Oricine poate și trebuie să citească atent
Rezoluția Marii Adunări Naționale și să judece singur. Adunarea pomenită
– după decretarea solemnă a Unirii – a stabilit următoarele principii
fundamentale: „deplina libertate națională pentru toate popoarele
conlocuitoare”, „egala îndreptățire și deplina libertate autonomă
confesională pentru toate confesiunile din stat”. „Deplina libertate
națională” este explicată clar, fără putință de interpretări paralele și
ea însemna, pentru autorii Rezoluției, dreptul „popoarelor
conlocuitoare” de a se „instrui, administra și judeca în limba proprie”,
de „a fi reprezentat în corpurile legiuitoare” ale României, de a fi
reprezentat în guvernarea țării.
Ce se poate constata în legătură cu aceste
principii? Maghiarii din România „se instruiesc” în limba lor, în mod
gratuit și, adesea, cu burse din partea statului, de la grădiniță până
la doctorat și la studiile post-universitare. Nu există program de
studii superioare, de exemplu, cerut de maghiari care să nu fi fost
aprobat de organele statului român. Condiția este cea mai generoasă din
Europa: să existe cel puțin zece doritori care să urmeze acea
specialitate. Dar, în spiritul discriminării pozitive, se aprobă și
specializări cu 7-8 cursanți. Prin urmare, pentru câte 10 amatori de
studii în maghiară sunt plătiți de stat câte circa 20 de profesori
maghiari. Iar dacă nu sunt 10 doritori de astfel de studii în România,
sunt aduși tineri din Ungaria, care, în spiritul reglementărilor
europene, studiază în România, în ungurește, pe locuri bugetate de
statul român. Mai mult: un student care învață în ungurește primește de
la stat finanțare dublă (iar unul care învață în nemțește primește de
2,5 ori mai mult) în raport cu unul care studiază în românește.
Niciodată, în România de după 1918, sistemul de educație de toate
gradele în limba maghiară nu a fost oprit, ci doar restricționat, în
vremea comunismului naționalist (în anii ’80 ai secolului al XX-lea).
Prin urmare, maghiarii din România au șansa să fie perfect bilingvi și
să poată ocupa orice funcție, oriunde în țară, la fel ca și etnicii
români. Despre administrația în limba proprie, la fel: peste tot în
țară, maghiarii sunt reprezentați în administrație în proporție cu
numărul lor, iar în satele, comunele, orașele, municipiile și județele
unde ei predomină administrația este, practic, maghiară, desfășurată în
limba maghiară. „Judecarea” se face, de asemenea, în teritoriile
majoritar maghiare, cu judecători și grefieri maghiari. Statul român
asigură traducători ori de câte ori este necesar. Prin urmare, orice
împricinat, martor etc. poate vorbi în fața instanței, în mod
neîngrădit, în ungurește.
Este drept că, în documentul invocat, se mai
folosește o dată cuvântul autonomie (mai exact adjectivul „autonom”,
cum s-a văzut), anume în articolul III, atunci când se vorbește despre
„deplina libertate autonomă confesională pentru toate confesiunile din
stat”. Dar aici este vorba, evident, despre religie, despre confesiuni
și nu numai despre cele maghiare (calvină, romano-catolică din Ardeal,
unitariană etc.), ci despre toate.
Prin urmare, în documentul de la 1 Decembrie
1918 de la Alba Iulia nu este vorba nicăieri despre acordarea
autonomiei (teritoriale, culturale, regionale, judiciare,
administrative, politice etc.) pentru vreo minoritate (sau „popor
conlocuitor”, cum se zicea atunci), ci despre asigurarea „deplinei
libertăți naționale”, în sensurile precizate, anume dreptul de a se
instrui, administra, judeca în limba proprie, de a fi reprezentate în
guvern, parlament etc. Or, toate acestea s-au îndeplinit și se
îndeplinesc zi de zi. Firește, nu există nici aici – ca în orice lucru
omenesc – perfecțiune. Toate organismele internaționale, inclusiv cele
ale Uniunii Europene, recunosc oficial că România respectă standardele
recunoscute privind minoritățile naționale și că, în multe privințe,
legislația românească acordă mai multe drepturi decât prevăd aceste
standarde. În acest spirit, legislația românească prezentă asigură de
fapt autonomia comunităților maghiare din România, în sensul asigurării
educației, justiției și administrației proprii, adică exact cum prevedea
Rezoluția de la Alba Iulia și cum pretind reglementările actuale,
oficializate în plan internațional.
Facem aceste precizări în contextul
declarațiilor domnului Kelemen Hunor, președintele Uniunii Democrate
Maghiare din România, facute la cel de al XIV-lea Congres al UDMR
desfășurat la Cluj-Napoca în luna februarie 2019.
În plus, Academia Română ia act cu
nemulțumire de declarațiile făcute în cadrul Consiliului
Reprezentanților Unionali al UDMR, la Oradea, în data de 9 martie 2019,
în care afirmă, într-o formulare aluzivă, ambiguă și nu tocmai coezivă,
că instituții din cadrul Academiei Române, pe care nu le numește, ar
avea intenția de a „nu exista reprezentare maghiară în România”. Redăm
declarația, conform agenției de știri Mediafax:
„Dacă cineva nu citește altceva decât că
Academia Română, una dintre instituțiile acesteia, conducătorul
acesteia, și nu doresc să dau nume, ce fel de studii publice, atunci
este clar, și nu este vorba despre un partid politic sau o organizație,
care sunt intențiile. Intenția este să nu existe reprezentare maghiară
în România, ca un partid mixt să preia reprezentarea maghiarilor, ca
maghiarii să fie categorisiți pe marginea unei ideologii.”
Câteva instituții de presă din România au
preluat această declarație extrapolând și susținând că UDMR se află în
război cu Academia Română, în condițiile în care domnul Kelemen Hunor
însuși precizează în propriul său discurs că „aceste intenții le-am
văzut până acum din alte direcții și nu din cetatea științei românești”.
În acest context, atragem atenția că
declarația domnului Kelemen Hunor este de natură strict politică, făcând
referire la viitoarele alegeri ce vor avea loc în România, și că
Academia Română este, prin statut, o instituție apolitică, neimplicată
în procesul electoral, care nu face declarații de natură politică, nici
de susținere, nici de obstrucționare a vreunei formațiuni politice.
Academia Română, în virtutea misiunii sale
de instituție fundamentală a statului modern român democratic, pe care o
îndeplinește de 153 de ani, pledează pentru manifestarea democratică a
tuturor cetățenilor României, fără nicio discriminare, și pentru
respectarea drepturilor constituționale.
Considerăm deci aceste declarații ale
domnului Kelemen Hunor lipsite de onestitate în raport cu Academia
Română și ne opunem încercării de a atrage instituția academică într-un
conflict, de orice tip ar fi el, după cum respingem cu fermitate
transformarea Academiei Române în temă de campanie electorală pentru
vreo formațiune, fie ea politică sau doar uniune etnică.
Reafirmăm cu tărie că Academia Română nu
restrânge reprezentarea minorităților în România, nu intervine în
relația dintre comunitățile română și maghiară și nu atacă activitatea
vreunui partid politic sau organizație. Dimpotrivă, susținem prevederile
constituționale care reglementează relația dintre majoritate și
minoritate și aducem în atenție articolul 6 din Constituția României,
care prevede garantarea „dreptului la păstrarea, la dezvoltarea și la
exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase”
pentru persoanele aparținând tuturor minorităților naționale: maghiară,
germană, bulgară, armeană, evreiască, ucraineană și toate celelalte.
Biroul Prezidiului Academiei Române”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu