Istoricul basarabean antiunionist Sergiu Nazaria declară : «SCOPUL DECRETULUI LUI MIHAI GHIMPU ESTE DE A DELEGALIZA STATUL REPUBLICA MOLDOVA»
Preşedintele Asociaţiei Istoricilor şi Politologilor "Pro Moldova",
Sergiu Nazaria :
despre Decretul preşedintelui interimar Mihai Ghimpu privind instituirea zilei de 28 iunie 1940 drept zi a ocupaţiei sovietice şi despre opinia experţilor Academiei de Ştiinţe a Moldovei
Vezi conferința de presă.http://www.patriotism.md/?p=2326
Complement de informație
Afacerea “Holocaustul evreiesc în Moldova”. Toate episoadele
iunie 16 2005 - 12:20 (Centrul de Monitorizare şi Analiză Strategică) |
|
De la
obţinerea independenţei pînă în prezent, orice scandal public cu
implicarea cozilor de topor guvernamentale poate fi catalogat ca o
afacere.
Sensul acestui
termen ar fi următorul: “înţelegere orală sau scrisă între două sau mai
multe părţi în scopul obţinerii unui profit din efectuarea unei
activităţi”. Aceasta este definiţia uzuală care m-a lovit în cap de
dimineaţă pe stomacul gol.
Afacerea
ce urmează să o descriu ar putea să se înscrie într-un scenariu mai
general “Turmentaţi cetăţeanul moldovean !” (vb. la imperativ) sau
„Aşa-i istoria pe la noi!”.
A
scrie astăzi despre holocaustul evreiesc este foarte riscant. Aceasta
pentru că dezvăluirea unor noi informaţii cu privire la evrei ar putea
fi catalogată ca antisemitism, iar autorul asociat cu Hitler. Şi asta nu
este o glumă.
Episodul I
Holocaustul
evreilor este deja o chestiune răsuflată. Mai degrabă aş zice
terfelită. Şi asta datorită intervenţiilor anumitor indivizi care au
dorit să profite pe seama evreilor morţi în timpul celui de-al doilea
război mondial. Chestiunea în discuţie mai este influenţată şi de alţi
cîţiva factori.
În primul
rînd, pentru că tratarea holocaustului ţine de domeniul istoriei,
ştiinţă care deseori suferă de o insuficienţă de sinceritate din cauza
includerii intereselor politice sau de altă natură.
În
al doilea rînd, pentru că amintirile despre evenimentele tragice cu
privire la masacrarea evreilor în Transnistria în anii celui de-al
doilea război mondial mai sînt vii. Astfel, aceste amintiri îi determină
pe posesorii lor de a dramatiza şi extrapola soarta evreilor, ca una
specială, din întregul calvar al vieţii şi morţii din perioada anilor
1939-1945.
În pofida
trăsăturilor pe care le-am enumerat, unii s-au încumetat să scrie şi
chiar să publice diverse materiale pretins istorice ori analitice despre
problema dată. Autorul unei asemenea lucrări este Sergiu Nazaria,
cunoscut mai mult ca autor al cursului integrat de istorie a Moldovei.
Monografia
sa, intitulată “Holocost v Moldove” (Holocaustul în Moldova) a fost
editată în primăvara acestui an la iniţiativa Asociaţiei evreilor foşti
deţinuţi în lagărele de concentrare şi ghetourile fasciste cu sprijinul
Institutului de Stat de Relaţii Internaţionale din Moldova. În cadrul
acestui institut, cartea şi autorul ei au avut parte de o prezentare
grandioasă cu participarea unor reprezentanţi ai misiunilor diplomatice.
Vom
remarca şi faptul, deloc de ignorat, că la momentul prezentării cărţii,
autorul deja distribuise întreg lotul prin bibliotecile ţării. La ce
atîta grabă?
Fiind în posesia cărţii, ca oricărui cititor simplu, mi-a apărut fireasca întrebare “ce nou aduce această carte ?”.
Din
ceea ce a urmat după apariţia acestui volum am înţeles că, de fapt,
lucrarea respectivă nu aduce nimic nou, decît atacuri directe la
persoană, xenofobie, falsuri istorice, contestări, scandal, ceea ce ne
sugerează ideea unei afaceri proprii scrisului istoric al lui Nazaria.
Cum
era de aşteptat, această carte a stîrnit mare zarvă printre istoricii
autohtoni. Asociaţia Istoricilor din Moldova a manifestat o atitudine
negativă faţă de maniera individuală de a scrie a lui Sergiu Nazaria şi
faţă de conţinutul cărţii, catalogînd-o ca o poveste îmbibată cu
truncheli de documente şi falsuri istorice.
Cartea
învinuieşte administraţia română a lui Ion Antonescu ca fiind culpabilă
de omorîrea a zeci de mii de evrei în Transnistria, astfel încît
“Hitler a rămas mulţumit de faptul că Antonescu a început primul
prigoana şi uciderea evreilor” (sic!). Ideea principală a cărţii este că
în Transnistria a avut loc un veritabil holocaust al evreilor comis de
către românii fascişti. (DEX: HOLOCAUST, 1. (În anchititate)
Jertfă adusă zeilor, în care animalul sacrificat era ars în întregime.
2. Ucidere (prin ardere) a unui foarte mare număr de oameni.)
Dar,
paradoxal, nu numai românii sînt vinovaţi de tragedia evreilor din
Transnistria, ci şi unii istorici de la Chişinău care, chipurile, ştiu
ce s-a întîmplat acolo, dar din anumite motive tăinuiesc acest lucru
(sic!).
Culmea acestor
atacuri la adresa membrilor Asociaţiei Istoricilor din Moldova a fost
asocierea istoricului Ion Varta, autor a mai multor colecţii de
documente istorice, cu liderul Germaniei naziste - Hitler, fapt
inadmisibil pentru scrisul istoric.
Poanta
cea mare a acestei cărţi este apariţia pe copertă a numelui lui
Alexandru Moraru fără acordul acestuia. Situaţia dată l-a determinat pe
ultimul să publice în ziarul “Flux”
o dezminţire în care condamnă atitudinea şi neprofesionalismul lui
Sergiu Nazaria. Alexandru Moraru a declarat că nu recunoaşte
veridicitatea informaţiei incluse în volumul apărut cu numele său şi că
ceea ce s-a întîmplat a fost, de fapt, o şarlatanie fără măsură, iar
Sergiu Nazaria nu a consultat nici o arhivă în acest sens, utilizînd şi
fabricînd documentele prezentate de el.
Şi
pentru că “prostul nu este suficient de prost dacă nu e şi fudul”,
Mircea Surdu, autorul talk show-ului “Bună seara”, pune în discuţie în
una din emisiunile sale cartea respectivă, realizînd un adevărat show în
care nu mai puteai să distingi în care colţ e adevărul.
Informaţia
conţinută în cartea respectivă a fost aspru criticată de către
Asociaţia Istoricilor din Moldova, istoricii exprimîndu-şi regretul
pentru faptul că o astfel de monografie a fost repartizată cu cea mai
mare rapiditate bibliotecilor şcolare şi publice, astfel promovînd în
continuare neadevăruri istorice menite să turmenteze cititorul simplu,
iar celor mai tineri, cum ar fi elevii şi studenţii, să le formeze o
atitudine eronată faţă de evenimentele demult trecute.
Episodul II
În
situaţia creată Asociaţia Istoricilor din Moldova a hotărît să
organizeze un simpozion care să pună în discuţie problema evreilor în
istoria românilor din timpul celui de-al doilea război mondial şi
reflectarea acesteia în manualele şcolare.
La
acest simpozion, care a avut loc pe data de 3 iunie curent în incita
bibliotecii publice “Onisifor Ghibu” din Chişinău, au participat
istorici şi personalităţi publice de etnie evreiască din Republica
Moldova, reprezentanţi ai presei, precum şi alte persoane interesate de
problema dată.
Marii absenţi
ai simpozionului au fost Mark Tkaciuk – consilier prezidenţial, Victor
Ţvircun ministrul Educaţiei şi Sportului, Mircea Surdu – autorul
talkshow-ului “Bună seara” şi chiar autorul cărţii cu pricina – Sergiu
Nazaria.
Absenţa acestora,
însă, a fost suplinită de prezenţa lui Ion Coja de la Bucureşti, a lui
Teodor Magder, Şvabs Roif, rabinul şef Zalman Apelski, Ion Varta –
istoric, Alexandru Moraru – „autorul buclucaş” al cărţii lui S. Nazaria,
Boris Vizer – istoric, Alexandru Memei – istoric din Transnistria, Vlad
Pîslaru – istoric, Viorel Cibotaru – reprezentant al societăţii civile.
Discuţiile incandescente din cadrul simpozionului s-au axat pe întrebarea “a fost sau nu holocaust în Transnistria ?”.
Amintirile
celor care au supravieţuit evenimentelor din Transnistria din timpul
războiului au transformat discuţia într-o adevărată mascarada stropită
cu intervenţii de prost gust şi contre dure la adresa participanţilor.
În
urma unor replici de ambele părţi, de cea a evreilor şi de cea a
istoricilor autohtoni, a ieşit la iveală adevărul despre buclucaşa carte
a lui Nazaria sau, mai bine zis, despre deznodămîntul afacerii.
Alexandru
Moraru, care de ceva vreme scutură arhivele în căutarea documentelor ce
ar descrie soarta evreilor în Transnistria, a elaborat un material
nepărtinitor cu privire la acest subiect pentru a fi publicat.
Astfel,
Asociaţia evreilor foşti deţinuţi în lagărele de concentrare şi
ghetourile fasciste, în frunte cu Şvabs Roif, aflînd despre aceasta, i-a
şi propus un ajutor financiar pentru editarea unei cărţi.
În
acelaşi timp, Asociaţia a mai conlucrat şi cu Sergiu Nazaria, care în
baza materialelor adunate de Alexandru Moraru şi prezentate lui Şvabs
Roif, prin trucare de documente a elaborat un cu totul alt conţinut care
a apărut în cartea buclucaşă.
În
cadrul simpozionului Şvabs Roif a declarat într-un discurs
contradictoriu şi emoţionat, îmbibat cu amintiri din timpurile prigoanei
evreilor în Transnistria, că nu are nimic contra românilor şi că, a
fost salvat de la moarte chiar de către un căpitan român. El a mai
declarat că, de fapt, nu popoarele sînt vinovate de genociduri, ci
anumiţi indivizi care nu au naţionalitate.
În
final, însă, a ţinut să precizeze că în Transnistria, totuşi, a fost
holocaust. Totodată, el nu a explicat cum au ajuns materialele lui
Moraru la Nazaria şi de ce a avut mai multă încredere în ultimul istoric
şi nu în primul. Deducţiile ies singure la iveală dacă luăm în
considerare faima lui Nazaria cu calităţile lui deosebite de fabricant
al istoriei.
Fiind de acord
cu părerile istoricilor că Antonescu a fost o figură istorică
contradictorie şi a avut o abordare diferită faţă de evrei, spre
deosebire de cea a naziştilor germani, şi că, în acest sens, pe seama
evreilor din Transnistria au avut de cîştigat averi enorme anume evreii
din Bucureşti, Şvabs Roif a ţinut-o morţiş că în Transnistria a fost
holocaust pentru că „l-am văzut cu ochii mei”. Poziţia acestuia a fost
susţinută de încă cîţiva evrei din preajmă, intervenţiile cărora erau
determinate mai mult de impresiile şi trăirile personale fixate în
perioada sovietică.
Epilog
Deşi
afacerea „Holocaustul evreilor în Moldova” pare să fi fost deconspirată
în cadrul simpozionului, consecinţele acesteia nu fac decît să
alimenteze patologia tranziţiei moldoveneşti.
Nu
cred că Şvabs Roif şi-ar fi dorit ca în Transnistria să fi fost un
holocaust al evreilor, căci adevărul istoric nu poate fi măsluit pur şi
simplu prin impresii personale.
Noi
ne solidarizăm cu evreii care au suferit în anii celui de-al doilea
război mondial pentru că am avut aceeaşi soartă. De fapt, ei au suferit
ceea ce am suferit şi noi după venirea bolşevicilor în Basarabia. În
acest sens apare chiar un paradox dacă încercăm a calcula care era
proporţia etnicilor evrei în aparatul represiv şi de conducere al RSSM.
Chestiunea
evreilor în Transnistria este una foarte sensibilă. Nimeni nu neagă
prigoana evreilor în timpul celui de-al doilea război mondial la est de
Nistru, dar aceste represii nu pot fi nicidecum numite holocaust în
sensul clasic al utilizării termenului holocaust.
Termenul
holocaust subînţelege, de fapt, un fenomen de amploare cu metodele şi
finalităţile sale care a fost practicat doar de naziştii germani. Acesta
presupune o politică rasială a statului nazist de identificare a
evreilor în baza elementul rasist (mărimea craniului, culoarea pielii)
şi nimicirea lor în masă prin camere de gazare sau ardere. Nici în
Italia sau Spania fascistă şi în fine în România antionesciană nu a fost
dusă o astfel de politică. Din contra. Anume prin aceste ţări evreii
reuşeau să scape cu viaţă prin fugă – prin porturile de la Lisabona,
Palermo şi … Constanţa.
Acest lucru este recunoscut nu doar de istoricii cu renume, dar şi de comunitatea evreiască.
Bunul
simţ şi mintea lucidă nu ne permite, pur şi simplu, să generalizăm şi
să extindem asupra Basarabiei amploarea acestui fenomen – holocaust.
Faptul că Şvabs Roif a supravieţuit alături de alţi camarazi evrei cu
ajutorul unor soldaţi români (fie din compasiune, bani sau alte cauze)
este un argument în plus că nu a fost holocaust în sensul clasic al
cuvîntului în dreapta Nistrului.
Nici
un evreu nu a fost ars în Basarabia, iar represaliile care au avut loc
s-au datorat nu politicii rasiste, ci mai degrabă a fost o răfuială
socio-politică, deoarece se cunoaşte la fel de bine care era situaţia
socio-economică a evreilor şi relaţiile lor de colaborare cu forţele
bolşevice (încleierea foilor volante antiromîneşti şi probolşevice pe
teritoriul Basarabiei. Care trebuia să fie atitudinea autorităţilor
române pe timp de război în acest caz ?).
Indiferent
care ar fi interesele lui Şvabs Roif de a face publice unele informaţii
despre soarta evreilor decedaţi în Transnistria, această dramă nu poate
prevala, în manualele de istorie, asupra cruntei tragedii a românilor
de la est de Prut după cel de-al doilea război mondial. Şi să vezi că
acest lucru nu se prea găseşte în lucrările lui Sergiu Nazaria sau ale
tovarăşului său de condei Vasile Stati, oricît de lipsiţi de
naţionalitate ar părea.
Şi asta este păcat!
Gh. Marinescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu