Cântecul „Noi vom fi acolo”, pe versurile Elianei Popa, este mai mult decât o piesă muzicală de protest — este o confesiune colectivă, o rugăciune dureroasă spusă în numele unei țări rănite, dar neîngenuncheate. În vocea sa se adună ecouri vechi: de la plânsul doinei, la chemarea poeților interbelici și la lamentația modernă a celor care trăiesc sub povara nedreptății. Melodia are o gravitate sacră, un ton de imn funebru și profetic, care transformă durerea într-o formă de curățire morală. Este, în același timp, o judecată a lumii contemporane și o promisiune de renaștere.
În centrul cântecului stă o luptă între două lumi: lumea celor care „au tăiat din codrii și au vândut pământul” — adică o clasă conducătoare coruptă, lipsită de conștiință, care și-a pierdut rădăcinile — și lumea celor „simpli”, „fără învățătură”, dar demni, înrădăcinați în pământul și limba lor. Această opoziție între poporul curat și elitele viciate este un motiv recurent în cultura românească, de la Eminescu la Goga, însă la Eliana Popa capătă o dimensiune contemporană, directă, fără ocoliri metaforice. Ea nu plânge trecutul, ci acuză prezentul. Cuvintele ei, simple și ascuțite, sunt arme de cuvânt, formule de exorcizare morală: „în templul lor, sfântă e hoția”, „legea lor e teatru”. Astfel, poezia devine un act de demascare, un proces moral public.
Dincolo de dimensiunea politică, cântecul are o adâncă semnificație morală. El vorbește despre pierderea reperelor etice, despre inversarea valorilor, despre lumea răsturnată în care răul s-a înveșmântat în hainele binelui. Imaginea „dreptății cu năframa peste ochi” evocă nu imparțialitatea, ci orbirea deliberată a sistemului, iar templul în care „sfântă e hoția” devine o parodie blasfematoare a societății moderne. Este o imagine a apocalipsei morale, o viziune biblică a căderii unei lumi lipsite de rușine. Dar această viziune nu este una fatalistă. În ciuda suferinței, cântecul nu alunecă în disperare; el își păstrează credința într-o renaștere, într-o dreptate care, chiar dacă nu e în lege, va fi în conștiință. „Noi nu vom muri, nu știm ce e frica” devine astfel un refren al rezistenței spirituale, un jurământ colectiv care transformă neputința în forță.
Din punct de vedere ideologic, textul nu aparține unei doctrine precise, ci unei etici a demnității. Este un patriotism al conștiinței, nu al lozincilor. Nu se îndreaptă împotriva „străinului”, ci împotriva trădării interne, împotriva celor care au uitat de „pământul cu sânge” și de „limba vândută”. Naționalismul Elianei Popa nu este exclusivist, ci protector — un apel la iubirea firească față de neam, la respectul pentru ceea ce e curat, născut din jertfă. Într-o epocă în care patriotismul este adesea confundat cu ura, acest cântec propune o altă atitudine: „demni și fără ură”. E o expresie a maturității morale, o credință că dreptatea adevărată nu are nevoie de răzbunare, ci de memorie și curaj.
Simbolistica textului este amplă și coerentă. Codrul și pământul sunt simboluri ale identității și permanenței. Jugul foamei și al sărăciei semnifică robia modernă, pierderea libertății economice și spirituale. Urletul și tăcerea alcătuiesc un paradox: tăcerea poporului, adesea confundată cu resemnarea, devine sursă de forță latentă, iar „urletul” final care „va dărâma imperii” nu e o chemare la violență, ci la trezire morală. Există aici o poetică a răbdării și a răbufnirii: poporul tace, rabdă, dar memoria lui e vie și, într-o zi, se va transforma în glasul adevărului. Această idee a răzbunării prin conștiință trimite la rădăcinile creștine ale culturii române — suferința nu e o slăbiciune, ci o formă de putere tainică.
Stilistic, cântecul păstrează simplitatea limbajului popular, dar o încarcă de sensuri grave. Repetițiile dau ritm și greutate: „noi nu vom muri”, „noi vom fi acolo” devin refrene ritualice, aproape liturgice. Fiecare vers e scurt, tăiat ca o sentință. Nu există ambiguități, ci certitudini morale. Această claritate este una deliberată — în locul poeziei obscure, simboliste, Eliana Popa alege o poezie de foc deschis, transparentă, militantă. În felul acesta, se înscrie într-o tradiție a poeziei „angajate”, de la Goga la Radu Gyr, dar o actualizează pentru secolul XXI, când revolta nu se mai poartă în stradă, ci în vers și în voce.
Comparativ cu marii poeți ai conștiinței naționale, cântecul Elianei Popa se distinge prin tonul său contemporan și necosmetizat. Dacă Eminescu și Goga vorbeau din perspectiva unui ideal romantic al patriei pierdute, iar Gyr din cea a martirului în lanțuri, aici vocea e a unui popor prezent, viu, care refuză să se stingă în tăcere. Nu mai e elegie, ci chemare. Nu mai e visul unei Românii ideale, ci durerea pentru cea reală, din care s-au smuls rădăcinile morale. Și totuși, în această durere stă o speranță: că prin memorie, prin rezistența tăcută și prin refuzul de a uita, se va reface legătura cu demnitatea originară.
„Noi vom fi acolo” este, în ultimă instanță, o rugăciune la marginea prăpastiei. O chemare la luciditate, nu la ură. O formă modernă de psalm — nu către cer, ci către om. Într-o lume care și-a pierdut reperele, cântecul nu oferă soluții politice, ci un act de curățire interioară: un „noi” care se reconstruiește din tăcere și din amintire. Această dimensiune colectivă îl transformă într-un manifest moral, un testament al speranței că adevărul, chiar redus la o voce mică, poate fi mai tare decât orice lege falsă. Când Eliana Popa spune „noi vom fi acolo”, nu vorbește despre un loc fizic, ci despre o prezență a conștiinței — acolo unde nedreptatea se va confrunta, în sfârșit, cu sufletul viu al poporului.
Dan CULCER în colaborare cu Chat GPT
Documente. O cântăreață virtuală generată de IA are valoarea unui element de cataliză.
Dintr-un comentariu la cântecele Elianei Popa.
NOI VOM FI ACOLO!- © ELIANA POPA (versuri) și OLD SONG (muzică)
Eliana Popa
4,33 k abonnés
«Măcar la spectacolele lor să mergeți "muților"... Lăsați frica de-o parte și spuneți, urlați, strigați ce simțiți Păunescu cu o mână de "menestreli" au format o generație de patrioți într-o epocă total comunistă și totalitară. Atunci ne simțeam liberi la "Cenaclul Flacăra"... Și voi, copiii cu sufletul românesc, prin aceste "vorbe și muzici", puteți simți ce am simțit noi generația "ceaușeilor".
Noi am ieșit pe străzi în 89 tocmai pentru că am crezut în libertatea pe care Păunescu ne-a insuflat-o dibaci... Și voi puteți !!!! Știu sigur ! Vă simt iubiții mei, iubiții noștri copii...»
De ascultat. Se manifesta, după 30 de ani, reacția la uniformizarea cosmopolită, la individualism și egoism. Cântăreața nu este o nostalgică a național comunismului. Nici comentatorul. Sunt doar oameni în căutarea libertății, sătui de control, de manipulare, de colonizarea post-comunistă.
LA un secol și jumătate de la generația pașoptistă, militantul elegiac Bolintineanu este regăsit, o anumită parte a poeziei lui EMinescu, retorica versului se îmbină cu un soi de folk, cu accente uneori de hard rock, realizatorii se folosesc de IA de Youtube pentru difuzare. Națiunea și suveranitate nu mai sunt injurii ci idealuri.
Luați aminte. Se întoarce roata. Ascultați, Roata lumii noastre cântă, urnită greu, dar urnită.
Dan Culcer+ChatGPT
https://www.youtube.com/watch?v=6b3ZeNgJGt0
https://www.youtube.com/watch?v=qcSPspY-9Tg&list=RDqcSPspY-9Tg&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=ug10dB5PqZU&list=RDqcSPspY-9Tg&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=6Wu8cZgrEmY&list=RDqcSPspY-9Tg&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=35GXe10TAdQ&list=RDqcSPspY-9Tg&index=7
Sub titlul „Cioclii Apocalipsei” circulă în spațiul virtual versuri atribuite Luceafărului Național. „Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului” și să felicităm autoarea reală - Eliana Popa - pentru slovele care ne re-amintesc mesajele Poetului Național: „Bravi cârmaci aveam pe vremuri, însă azi domnesc mișeii… Și de-o fi să mă doboare, brațul fiarei de ateu,/ Iau cu mine plânsul țării și îl duc lui Dumnezeu” (Redacția)
„Voi ce stați pe la tribune și în jilțul guvernării,/ Voi ce vă hrăniți orgolii doar din lacrimile Țării,/ Slugi vândute altor neamuri, cioclii veacului ce moare,/ Zornăiți în pungi arginții, îmbuibați pe-a noastră jale.//
Răsfoind prin cartea lumii, citesc pagini de milenii/ Strâng în tolbă adevăruri de prin cronicile vremii,/ Văd tirani ce varsă sânge, voievozi ce-adus-au pace,/ Dar prin voi, ca niciodată, răul firele își toarce.//
Ne-ați vândut pământ și codrii, toată zestrea milenară,/ Ne-ați ucis și bucuria, ați pus doliu peste Țară./ Pleacă fiarele din codru, de durere toate gem,/ Și asupra voastră cade al străbunilor blestem.//
Căci în cugetele voastre numai e nimica sfânt,/ Pervertire și minciuna și în fapte și-n cuvânt./ Nu sunteți decât paiațe, pe sub hainele cu ștaif,/ Ochii voștri n-au lumină, sufletul vă e bolnav.//
Iar din sufletele pure, astăzi vreți să smulgeți crinii,/ Și în templul curăției, să-nflorească mărăcinii./ Să pătați tot ce-i candoare, toate florile de Har/ Însă nu puteți Luminii, voi să puneți stăvilar!//
Cioclilor apocaliptici, plini de-a iadului duhoare,/ Ne batjocoriți credința și chivotul din altare!/ Ne-ați ucis cu nepăsare și bunicii și părinții,/ Ne-ați îngenuncheat sub biruri și ne-ați pus sub pază sfinții.//
Trădători de Neam și Țară, ca păduchii stând în frunte,/ N-auziți pe Mihai-Vodă, greaua-și bardă cum ascute?/ Ascultați cum cântă lemnul! Vlad Drăculea vine-acușa,/ Nu simțiți pe sub izmene, cum vă gâdilă țepușa?//
Bravi cârmaci aveam pe vremuri, însă azi domnesc mișeii,/ Rup bucăți din trupul Țării, precum hienele și leii,/ Însă va-nvia dreptatea, Neamu'-acesta s-o trezi/ Și în groapa ce ne-o sapă, oasele le-or putrezi!//
Vreau ca pana mea săracă, cântul lui Tirteu să fie,/ Sufletul acestei Nații să-l ridice, să-l învie,/ Și de-o fi să mă doboare, brațul fiarei de ateu,/ Iau cu mine plânsul țării și îl duc lui Dumnezeu”.
Alte versuri
Comenntariu intermediar.
Eliana Popa ar putea fi o poetă și compozitoare virtuală. Există o tânără scriitoare cu numele acesta, autoarea unui prim roman, în 2021, cred.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu