Macron versus Țuțea
Zilele trecute, Emmanuel Macron,
președintele Franței, a ținut un important discurs în fața
întregii lumi, cu ocazia Centenarului care se împlinea de la
încetarea Primuluui Răzbel Mondial. Discurs urmărit cu maximă
atenție de întreaga suflare a planetei. Printre cei interesați de
spusele președintelui francez m-am numărat și eu, chiar dacă pe
Emmanuel Macron nu-l pot considera un „demn reprezentant” al
Franței. Dar, vorba franțuzului, faute
de mieux…
Pe
parcursul discursului său, Macron a considerat potrivit să aducă
un elogiu patriotismului de care au fost animați toți combatanții
din WW1, grijuliu foarte să adauge în comentariul său și câteva
vorbe despre noțiunea de naționalism,
nu cumva să se confunde... Spre mirarea mea, pentru presidentul
Franței cei doi termeni s-ar afla într-un raport antonimic, de
excludere, patriotismul fiind „l'exact
inverse du nationalisme. Le nationalisme en est la trahison"
, adică patriotismul ar fi exact opusul naționalismului,
naționalismul constând în dezicerea de patriotismul adevărat.
L-aș întreba pe omologul lui
Iohanis al nostru dacă mai are nevoie de cuvîntul șovinism,
termen care ne vine în minte fără voia noastră într-o asemenea
discuție. După mintea mea, de vorbitor al
limbii române, șovinismul este „l'exact
inverse du nationalisme”.
Nu știu cât de frecvent este în franceză cuvîntul chauvinisme,
în limba română este un cuvînt deseori folosit, pentru a desemna
„o
atitudine politică constând în afirmarea superiorității unei
națiuni
asupra
altora, în manifestarea exclusivismului și intoleranței naționale,
care se bazează pe un naționalism
extremist,
care are drept scop ațâțarea vrajbei naționale și a urii între
popoare sau între naționalități conlocuitoare, propagarea
rasismului
și
exclusivismului național.”
Cuvîntul
ne vine din limba franceză și
„provine de la numele lui Nicolas
Chauvin,
un recrut patriot exaltat din armata lui
Napoleon
I,
despre care se spune că ar fi fost rănit de 17 ori în lupte.
Idealismul
său
exacerbat a fost ridiculizat în comedia La
Cocarde tricolore
(1831, Paris) scrisă de frații Theodore și Hyppolyte Cogniard,
unde apărea afirmația "je
suis français, je suis Chauvin"
(sunt
francez, sunt șovin), temă reluată și caricaturizată apoi în
numeroase vodeviluri,
ocazie cu care s-a impus termenul de Chauvinisme(șovinism),
desemnând un patriotism
excesiv,
total, care se manifestă printr-o admirație sinceră, dar oarbă,
nelimitată, necritică, pentru patria sa.”
După cum se vede, în
comentariile / definițiile de mai sus, preluate de pe Internet,
cuvintele patriotism
și naționalism
apar ca sinonime mai degrabă decât ca antonime. Antonime chiar în
niciun caz! Atât în română, cât și în franceză.
Confuzia din mintea domnului
Macron, căruia se pare că-i lipsește din vocabular termenul
chauvinisme,
are chiar această explicație probabilă: dacă renunți la termenul
șovin, șovinism,
există riscul de a pune în opoziție ceilalți doi termeni:
patriotism
și naționalism.
De mai multe ori am atras
atenția asupra faptului că în mass media de după 1990, fără
excepție, cuvîntul șovinism
a dispărut, ca la un ordin. Eu chiar cred că a fost un ordin, un
ordin subtil, care a avut drept scop să producă un transfer
semantic de la șovinism
la naționalism.
Adică s-a urmărit compromiterea naționalismului! Ordinul de
denigrare a naționalismului se vede că a ajuns și la președintele
Franței
Precizăm însă că nu există
sinonimie perfectă, limba nu tolerează așa ceva, în timp, cei doi
termeni sinonimici ajungând să se diferențieze în chip fatal!
Așadar, se naște întrebarea:
care este deosebirea
dintre patriotism
și naționalism?
Această întrebare a constituit subiectul unor discuții pe care
le-am purtat în tinerețea noastră cu Petre Țuțea. De câteva ori
acesta a depănat una dintre cele mai frumoase amintiri, amintirea
unei discuții purtată cu Nae Ionescu, peripatetizând cei doi pe
Calea Victoriei, după un curs al marelui brăilean.
Întrebat
fiind de către Nae Ionescu „Care trebuie să fie însuşirile unui
adevărat cetăţean român?”, Petre Ţuţea i-a răspuns cu maximă
promptitudine:
(Citez
dintr-un text publicat pe site, cu titlul Pentalogul
lui Pere Țuțea:)
1.
Să fie creştin, conştiinţa religioasă fiind definitorie pentru
om;
2. Să fie dispus a-şi dea viaţa pentru România fără regret;
3. Să nu înşele pe nimeni;
4. Să nu necinstească nicio fecioară, pentru a nu ofensa majestatea Maicii Domnului;
5. Să-şi cunoască limitele şi să respecte ceea ce poate face altul şi nu poate face el. (anul 1937)
2. Să fie dispus a-şi dea viaţa pentru România fără regret;
3. Să nu înşele pe nimeni;
4. Să nu necinstească nicio fecioară, pentru a nu ofensa majestatea Maicii Domnului;
5. Să-şi cunoască limitele şi să respecte ceea ce poate face altul şi nu poate face el. (anul 1937)
„Povestindu-ne
acea amintire, Petre Țuțea insista pe cea de a cincea poruncă a
crezului său naționalist: ca
român, să te bucuri când ai norocul să întâlnești un român
mai deștept decât tine, mai înzestrat, mai talentat, mai capabil.
Să te bucuri că ți se ivește ocazia să-l sprijini, să-l ajuți
să se împlinească pe deplin, să-și valorifice întregul
potențial cu care bunul Dumnezeu l-a înzestrat, căci acele daruri
Dumnezeu le-a hărăzit de fapt întregului neam românesc, iar
câteodată, nu rareori, acel român este un dar pentru întreaga
omenire. Să te bucuri când altul este mai bun decât tine! Să nu
te doară succesul altuia dacă este bine meritat!…
Personal,
aflând această minunată poveste la o vârstă când încă mă mai
coceam, pot spune că am făcut o regulă de comportament din a
sprijini munca și talentul Celuilalt. Nu am reușit totdeauna, dar
am încercat măcar. Am scos la viața mea câteva cărți. Fiecare
carte este o bucurie, o mulțumire de sine. Dar cel mai mult m-am
bucurat când am putut să ajut să apară cărțile altor autori!
Când am putut să recomand textele altora! Bucuria aceasta am
simțit-o și la Alexandru Graur, atunci când m-a publicat pe mine,
student în anul al II-lea, în compania academică cea mai selectă…
Ani
buni după aceea m-am mirat nespus să aflu că mulți profesori
universitari se trec co-autori pe lucrările studenților și
colaboratorilor mai tineri. Când m-am întâlnit cu colegul meu de
liceu și șef de promoție TOMA EMIL și acesta mi-a mărturisit că
va rămâne în străinătate cu prima ocazie, am încercat să-l
abat de la intenția sa, atât de păguboasă pentru știința
medicală românească în care el începea să se afirme. Mi s-a
plâns: șeful său, ministru adjunct al Sănătății la acea dată,
își punea cu nerușinare numele pe toate lucrările lui EMIL TOMA,
ca prim autor… Îl chema cumva Păun sau mă înșel?!”
Să
ne întoarcem la perechea de termeni concurenți: patriot
și naționalist.
Trec direct la concluzia la care am ajuns, ajutați de Petre Țuțea
să înțelegem pe ce lume trăim. Postulez deci, în numele
celestului nea Petrache:
A
fi patriot este o datorie a fiecărui individ. Te naști cu această
datorie față de țara al cărei cetățean ești. Ca patriot ești
gata să-ți dai viața dacă e nevoie, atunci când ești chemat sub
arme, în caz de război, când depui și un jurămînt în acest
sens: „Jur să-mi apăr țara și poporul cu prețul vieții mele
dacă… etc., etc”
Dacă
printr-o întâmplare devii cetățeanul altei țări, ești dator să
fii patriot față de acea țară, să-ți dai chiar și viața dacă
ajungi sub arme. Legea
te obligă să fii patriot!
Situația
unui naționalist este alta. Naționalistul din proprie pornire și
inițiativă își dedică
viața interesului național. Orice individ își păstrează
naționalitatea chiar dacă-și schimbă cetățenia. Naționalitatea
este un dat dobândit prin naștere. Legea nu te poate obliga să fii
naționalist! A fi naționalist este o calitate, o atitudine, o
preocupare pe care ți-o asumi și pe care te angajezi față de tine
însuți s-o onorezi în orice circumstanță, necondiționat.
Orice
individ își păstrează naționalitatea chiar dacă-și schimbă
cetățenia. Naționalitatea este un dat dobândit prin naștere.
Legea nu te poate obliga să fii naționalist!
Teoretic
vorbind, patrioți trebuie să fie toți cetățenii, dar
naționaliștii sunt mult mai puțini. Ei se aleg dintre patrioți,
dar sunt pe o treaptă superioară. Când Petre Țuțea, la Aiud, a
fost întrebat de Alexandru Drăghici, cu un aer condescendent,
dumneata ce profesie ai?,
a răspuns: „eu
sunt de profesie român!”
Un răspuns care i-a cutremurat pe toți cei de față, deținuți și
temniceri deopotrivă, inclusiv pe ministrul criminal. De unde și
definiția naționalistului: o
persoană care face din interesul național o preocupare permanentă,
un punct de vedere din care se raportează de fiecare dată la
provocările vieții și ale istoriei.
Naționalismul
este superlativul patriotismului, nu forma decăzută a acestuia.
Șovinismul este atitudinea excesivă, paranoică, a unui patriotism
declarat și, într-adevăr, trădat! Apanaj al unor minți
împuținate, al unei educații precare, superficiale.
Cu
ani în urmă, fratele meu Aurel Coja, pasionat de genetică, m-a
sunat să-mi comunice o informație care nu m-a surprins, dar mi-a
mers la suflet: a
fost identificată gena naționalismului! A
comportamentului uman solidar cu tribul, cu comunitatea în care te
naști și trăiești.
A
fi naționalist este așadar starea naturală, normală a oricărui
individ sănătos la minte și suflet!
Această
concluzie, dacă o raportez la titlul acestor rînduri, ne pune
dinainte o ultimă întrebare: ca om, cine este mai ...normal dintre
cei doi referenți? Țuțea sau Macron?
Ion
Coja
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu