| Sursa http://www.art-emis.ro/istorie/3848-puncte-de-vedere-privind-activitatea-ssi-dupa-23-august-1944-1.html |
|
|
|
| Col. (r) Dr. Tiberiu Tănase |
| Miercuri, 09 Noiembrie 2016 18:36 |
|
Conducerea
S.S.I. solicita Ministerului de Război „să precizeze ce trebuie să
spună Serviciul asupra activităţii sale atunci când va fi întrebat,
întrucât credem că este imoral să divulgăm şi să expunem, de exemplu, pe
agenţii români sau străini care au acceptat să lucreze în folosul
statului român şi care azi, schimbându-se situaţia, nu mai activează.
Aceştia trebuie de asemenea protejaţi, nelăsându-i să fie traşi la
răspundere şi considerându-i întocmai ca pe ostaşii de pe front care au
luptat până în momentul când s-a ordonat încetarea luptei"[1].
Evenimentele de la 23 August[2]
au surprins conducerea Serviciului prin varianta aleasă pentru ieşirea
din alianţă cu Germania, variantă ce-l excludea pe mareşalul Antonescu,
cartea pe care mizase Eugen Cristescu. Acest fapt l-a determinat să-şi
abandoneze subordonaţii într-o încercare, eşuată de altfel, de a se
salva pe cont propriu. În vara anului 1944, Serviciul Special de
Informaţii[3] acumulase o bogată experienţă în activitatea de informaţii specifică condiţiilor dificile ale războiului[4].
Toate cadrele şi o parte dintre informatori care acţionaseră pe Frontul
de Est în cadrul Eşalonului Operativ fuseseră retrase pe teritoriul
naţional şi repartizate în cadrul diferitelor secţii centrale sau la
rezidenţele din Muntenia, Oltenia şi Transilvania, iar după declanşarea
ofensivei de vară a trupelor sovietice au fost dispersaţi şi agenţii din
Moldova şi Dobrogea. Rămas la comandă, lt.col. Traian Borcescu, şeful
Secţiei a II-a contrainformaţii, şi-a întărit legăturile anterioare cu
reprezentanţii Serviciului Englez de informaţii (Alexandru Eck şi Dan
Brătianu) şi s-a prezentat apoi generalului Constantin Stănescu de la
care a primit ordinul de a clarifica situaţia nou apărutelor gărzi
patriotice, precum şi legăturile Partidului Comunist cu comandamentul
sovietic. Ca urmare a acestui ordin, lt.col. Borcescu care tocmai
desfiinţase „Grupa comunistă" ce acţiona în cadrul Secţiei a II-a
contrainformaţii a reînfiinţat-o sub denumirea de „Grupa problemelor
muncitoreşti" numindu-l ca şef pe August Rădulescu, cu misiune de a
reactiva vechii informatori în problemă[5].
Pentru
realizarea unei legături mai strânse între S.S.I. şi Ministerul de
Război, în structura căruia fusese inclus din 29 august[6],
s-a ordonat păstrarea unor relaţii informative permanente cu Secţia a
II-a a Marelui Stat Major condusă de col. Runceanu Aurel. Obligat de
vidul informativ produs de ruperea frontului din Moldova şi de
retragerea dezordonată a trupelor române, col. Runceanu a solicitat
S.S.I., încă de la sfârşitul lunii august, date despre trupele sovietice
(forţă, armament, direcţii de înaintare), localităţile ocupate şi
legăturile lor cu organizaţiile comuniste centrale şi locale[7].
Cu acordul col. Victor Siminel, proaspăt numit şef al S.S.I., Borcescu
l-a contactat pe Victor Ionescu, şeful Agenturii I-a. şi i-a ordonat „să
selecţioneze un număr de funcţionari care să participe la şedinţele
Apărării Patriotice şi să intre în sediile P.C.R. pentru a culege date"[8].
Obiectivele menţionate au fost urmărite şi de centrele teritoriale ale
Serviciului care au transmis prin radiograme informaţiile culese până la
începutul lunii octombrie, când, din ordinul comandamentului sovietic,
au fost sigilate toate aparatele T.F.F.. Secţia Cifru, condusă de
col.Louis Constantinescu, preda textele decriptate col. Borcescu care le
sintetiza într-o singură notă. După verificarea acesteia de către col.
Lissievici, textul era dactilografiat în trei exemplare trimise prin
curieri la primul ministru, la ministrul de Război şi la Secţia a II-A a
M.St.M.. Iniţial, curierii utilizaţi erau cei ai Direcţiei Secretariat a
S.S.I., dar ulterior s-a apelat doar la serviciile cpt. Rusu Victor.
Informaţiile culese din Bucureşti şi împrejurimi erau centralizate la
August Rădulescu, şeful „Grupei problemelor muncitoreşti", care la
concentra într-o notă pe care o preda col. Lissievici şi care urma apoi
circuitul menţionat anterior pentru informaţii din provincie.
La
începutul lunii septembrie situaţia generală a S.S.I. era destul de
dificilă, şeful instituţiei fiind obligat să treacă la o restructurare
semnificativă şi să reducă masiv personal. Din cele douăsprezece
selecţii care au funcţionat până la 23 August rămăseseră patru,
personalul fiind disponibilizat în proporţie de 65%[9].
Pentru o parte din cei la cer urma să se renunţe s-a făcut propunerea
să fie încadraţi la Siguranţa Generală (bugetarii). Ca urmare a
presiunilor exercitate de sovietici prin intermediul Ministerului de
Război conducerea S.S.I. a trecut la rechemarea agenţilor săi din
străinătate care lucrau sub acoperire diplomatică[10].
În acelaşi timp, pe plan intern, organele N.K.V.D.-ului acordau o
atenţie deosebită personalului care acţionase pe Frontul de Est.
Procedeul cel mai des utilizat consta în invitarea ofiţerilor şi
funcţionarilor suspecţi la sediul Prefecturii Poliţiei Capitalei pentru a
fi anchetaţi şi, eventual, reţinuţi. Pentru evitarea unor astfel de
situaţii care aveau un efect demoralizant asupra angajaţilor, conducerea
S.S.I. solicita Ministerului de Război „să precizeze ce trebuie să
spună Serviciul asupra activităţii sale atunci când va fi întrebat,
întrucât credem că este imoral să divulgăm şi să expunem, de exemplu, pe
agenţii români sau străini care au acceptat să lucreze în folosul
statului român şi care azi, schimbându-se situaţia, nu mai activează.
Aceştia trebuie de asemenea protejaţi, nelăsându-i să fie traşi la
răspundere şi considerându-i întocmai ca pe ostaşii de pe front care au
luptat până în momentul când s-a ordonat încetarea luptei"[11].
Asemenea
demersuri au continuat, solicitându-se protecţia statului român pentru
colaboratorii de origine rusă, ucraineană şi tătară, „grav compromişi
faţă de U.R.S.S.", care urmau să fie evacuaţi din Turcia şi Occident[12].
În acelaşi timp s-a cerut col. Nicolae Cristea, prefectul Poliţiei
Capitalei, eliberarea sau trimiterea în judecată a unor funcţionari
superiori ai Serviciului, arestaţi în luna septembrie (lt.col Begnescu
Florin, directorul Nicolae Trohani, şeful de grupă Eugen Haralamb şi
directorul Gheorghe Cristescu), cererea fiind acceptată de prefect[13].
Trebuie precizat şi faptul că la sfârşitul lunii septembrie lt.col
Borcescu a predat „tabelele cu toţi informatorii interni şi externi ai
S.S.I. şi o serie de materiale privind pe fostul rege şi unii fruntaşi
ai partidelor istorice" lui Mocsony-Stârcea, fost mareşal al Palatului,
şi lui Niculescu-Buzeşti, fost ministru de Externe. Ulterior,
Mocsony-Stârcea, a confirmat faptul că a predat la rândul său tabelele
primite şi agentul englez Ivor Porter revenit în ţară după 23 August[14].
Intelligence Service a mai primit această listă şi de la lt.col.
Borcescu prin intermediul agentului Georges Daurat. Motivele invocate de
englezi constau în necesitatea „de a neutraliza aceşti agenţi pentru
a-i proteja de nemţi şi pentru a-i contacta şi a afla şi alţi agenţi,
mai ales ai U.R.S.S."[15].
În
acelaşi timp, însă, la solicitarea lt.col. Alexandrov, ofiţerul de
legătură al Serviciului de Informaţii sovietic, ministrul de război a
ordonat col. Lissievici să predea noilor aliaţi lista informatorilor
lăsaţi „în conservare" de S.S.I. pe teritoriul U.R.S.S.. Lista a fost
întocmită cu colaborarea col. Palius Vasile, fost şef al Agenturii
Frontului de Est, utilizându-se şi date culese din arhiva S.S.I.
dislocată la Joiţa şi predată apoi solicitanţilor[16].
Ca recompensă pentru „spiritul cooperant" al conducerii S.S.I., lt.col.
Alexandrov a predat la solicitarea col. Lissievici câteva legitimaţii
eliberate de Misiunea Militară Sovietică unor ofiţeri ai Serviciului
care s-au deplasat în provincie (mr. Ionescu Anton la Ploieşti şi mr.
Filimon la Craiova) pentru a culege date despre trupele sovietice. În
documentele eliberate se specifică faptul că persoana în cauză va primi
de la autorităţi tot sprijinul de care are nevoie[17]. La data de 19 septembrie a fost publicată în „Monitorul Oficial" legea de purificare a aparatului de stat[18].
Pentru aplicarea prevederilor acesteia a fost constituită o Comisie
specială care, după ce a analizat în decurs de o lună fiecare caz în
parte, a ajuns la concluzia că „ nici un cadru militar nu a săvârşit
fapte imputabile conform legii", cu excepţia a doi ofiţeri acuzaţi
pentru atitudine abuzivă şi ţinută nedemnă[19].
Bătălia de pe frontul românesc al informaţiilor septembrie 1944
La
mijlocul lunii septembrie 1944, bătălia de pe frontul românesc al
informaţiilor se află în plină desfăşurare. De o parte acţionau organele
speciale ale guvernului sovietic (N.K.V.D., elemente ale C.C. al P.C.
bolşevic care îndrumau şi controlau activitatea P.C.R. şi elemente ale
Secţiei de Informaţii a M.St.M. al Armatei Roşii) împreună cu cele două
ale Frontului II Ucrainean (Direcţia Politică, Secţia Contrainformaţii -
K.R.O. - şi Secţia Informaţii - R.O.) şi noile structuri militarizate
ale P.C.R. („Apărarea Patriotică" şi „Uniunea Patrioţilor")[20].
De cealaltă parte, guvernul Stănescu făcea eforturi de a capta
interesul anglo - americanilor faţă de acţiunile evidente de comunizare a
României, antrenând în activitatea de culegere de informaţii toate
organele abilitate ale Statului[21].
Datorită statutului ţării de „aliat" al U.R.S.S. şi al P.C.R. de
„partid legal" toate aceste acţiuni trebuiau conspirate strict pentru a
se evita deteriorarea relaţiilor cu ocupanţii. Iniţial, principalul
beneficiar al fluxului informaţional a părut să fie Intelligence Service
prin agenţii trimişi în cadrul Misiunii militare britanice (Ivor
Porter, Guirand Georges) care beneficiau de legăturile create în timpul
războiului (Dan Brătianu, lt. col. Borcescu, Gheorghe Tomaziu,
Metzianu). Un avantaj îl constituiau şi vechile relaţii anglo - române,
precum şi convingerea liderilor politici de la Bucureşti că Imperiul
britanic nu va abandona statele din Balcani în mâna sovieticilor.
Un
prim semnal că lucrurilor nu stăteau aşa a fost pasul înapoi făcut de
englezi când S.S.I. i-a rugat să elibereze legitimaţii false, de
acoperire, pentru agenţii care urmau să culeagă date de interes reciproc[22].
Din dorinţa de a nu crea tensiuni în relaţiile cu U.R.S.S., în cazul în
care s-ar fi descoperit implicarea britanică în această problemă,
într-un moment în care Londra decisese sacrificarea României şi
Bulgariei pentru a păstra Grecia în sfera de influenţă occidentală[23],
singurii care au răspuns favorabil au fost ofiţerii O.S.S. din cadrul
Misiunii militare americane conduşi de col. Frank Wissner şi mr. Robert
Bishop.
În
a treia decadă a lunii septembrie situaţia situaţia operativă în planul
informaţiilor se prezenta astfel: Ministerul de Război şi Marele Stat
Major primeau tot mai multe semnale de la propriile organe de informaţii
(Birourile statice militare ş.a.)[24]
şi de la cele ale altor servicii (S.S.I., Direcţia Generală a
Siguranţei ş.a.), privind cooperarea dintre Armata Roşie şi comuniştii
români în vederea ocupării de către aceştia din urmă a unor poziţii
cheie în administraţia centrală şi locală. De asemenea, se manifestă o
lipsă acută de informaţii privind evoluţia evenimentelor din Moldova şi
Dobrogea în condiţiile răspândirii zvonurilor privind o eventuală
includere a acestor provincii în structura statului sovietic. Pentru o
corectă evaluare a situaţiei conducerea statului avea nevoie de
informaţii sigure. Condiţia esenţială cer trebuia îndeplinită era ca
această preocupare să fie pe deplin conspirată faţă de sovietici.
Considerând că modalităţile clasice utilizate pentru atunci pe plan
informativ erau riscante, generalul Racoviţă, ministrul de Război, de
comun acord cu generalul Mihail, şeful M.St.M., i-a sugerat col.
Borcescu cu prilejul întrevederii din 12 septembrie la care a participat
şi Dan Brătianu, agent englez revenit de la Istanbul, că Palatul regal
are nevoie de informaţii despre acţiunile P.C.R. şi ale armatei
sovietice, fiind necesară crearea unui organism special, total camuflat,
care să poată funcţiona şi în condiţiile întăririi controlului executat
de Comisia Aliată de Control (sovietică) asupra României. Borcescu l-a
informat pe col. Siminel Victor, şeful S.S.I., despre ordinul primit dar
nu i-a mai putut prezenta proiectul deoarece la comanda Serviciului a
fost numit col. Lissievici (începând cu 19 septembrie)[25].
- Va urma - ---------------------------------------- [1] Idem, Fond penal, dosar nr.25374,vol.16,p.262. [2] 23 August 1944, Documente, vol.1-4, Bucureşti, 1984. [3] În continuare se va utiliza forma S.S.I. , cu prezicerea că, de la 24 octombrie 1944, a fost instituită denumirea de Serviciul de Informaţii (S.I.) [4] Cristian Troncotă, Eugen Cristescu - Asul serviciilor secrete româneşti, Bucureşti,1994. [5] A.S.R.I., Fond Penal, dosar nr.25374, vol.1, p.210. [6] Idem, Fond documentar, dosar nr.9060, vol.3, p.514. [7] Idem, Fond documentar, dosar nr.25374, vol1, f.209-228. [8] Ibidem. [9] Idem, Fond documentar, dosar nr. 9060, vol.3, p.536-538 [10] Ibidem, p.535. [11] Idem, Fond penal, dosar nr.25374, vol.16, p.262. [12] Ibidem, p.96. [13] Idem, Fond documentar, dosar nr.9060, vol.3, p.560 [14] Idem, Fond penal, dosarul nr.25 374, vol.32, p.218. [15] Ibidem, vol.2, p.67 [16] Ibidem, vol.15, p.178. [17] Ibidem, vol.4, p.348 şi vol.36, p.272. [18] Ibidem, p.561-563 [19] Ibidem, vol.15, p.391-392 [20] Ibidem, vol.4, p.348. [21] Ibidem, vol.15. p.391-392 [22] Ibidem, vol.32, p.218 [23] André Fontaine, Istoria războiului rece, vol.1, Bucureşti, 1992, p.276. [24] A.S.R.I., Fond penal, dosar nr.25374, vol.17, p.131. [25] A.S.R.I., Fond penal, dosar nr.25374, vol.4, p.211 şi vol.36, p.250. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu