Cum a semnat România acordul din 1972 cu FMI și BIRD
Florea Dumitrescu – ministrul Finanţelor
|
Reprezentantul României vorbeşte
|
Astăzi, când
se discută atât de mult despre planul de austeritate al Guvernului de la
Bucureşti pentru a primi o nouă tranşă din împrumutul contractat cu
Fondul Monetar Internaţional, socotim că ar fi bine venit să prezentăm
detalii despre condiţiile aderării României la FMI şi primul ei acord cu
Fondul, care au fost negociate şi semnate, la Washington , la finele
anului 1972. În contextul respectiv, marcat profund de Războiul Rece, a
fost un eveniment deosebit, care a luat prin surprindere celelalte ţări
socialiste, şi în primul rând URSS, dar şi alte state ale lumii, el
fiind amplu comentat şi de presa internaţională, dar nu şi de cea din
România, care, în afara unei ştiri seci, n-a putut publicat un rând.
Despre debutul negocierilor şi momentul semnării acordului – 15
decembrie 1972 – ne-a prezentat date, în exclusivitate, dr. ec. FLOREA
DUMITRESCU, ministru al Finanţelor între 1969-1978 şi fost guvernator al
Băncii Naţionale a României (1984-1989). Întrucât este vorba de fapte
de istorie, credem că ele trebuie cunoscute şi de opinia publică, dat
fiind că în acea perioadă s-a ştiut foarte puţin sau nimic despre ele,
iar acum avem privilegiul să le prezentăm aşa cum au fost ele trăite
chiar de principalul artizan din partea românească al acestui acord
istoric.
Washington,15
decembrie 1075. Florea Dumitrescu semnează acordul de aderare a
României la FMI şi BIRD. În picioare, diplomatul Mircea Răceanu, aflat
la post în SUA, şi soţia lui
“În România,
preocupările de reformă au început să se manifeste chiar în ultimii ani
de viaţă ai lui Gheorghe Gheorghiu-Dej şi s-au intensificat prin venirea
în fruntea partidului a lui Nicolae Ceauşescu. Aceste preocupări
decurgeau din conţinutul Declaraţiei din aprilie 1964, al Constituţiei
şi din alte documente programatice de partid şi de stat. În Declaraţia
de la Bucureşti , din aprilie 1964, care respingea încercările URSS de a
stabili direcţiile de dezvoltare în ţările socialiste aflate sub
umbrela sa, se afirmă clar dreptul la independenţă şi principiul
neamestecului în treburile interne ale altor state cu evocarea normelor
stipulate în documentele ONU.
Independenţa
presupunea o industrie dezvoltată şi modernă, ceea ce impunea relaţii de
colaborare cu ţările dezvoltate. De altfel, dezvoltarea industriei era
un răspuns la încercările sovietice de a rezerva României un viitor
agrar. Realizarea obiectivelor privind dezvoltarea industriei necesita
eforturi importante, importuri de maşini, utilaje şi tehnologie.
Sediul FMI, Washington, 15 decembrie 1972. Poza de grup după semnarea documentelor de aderare a României la FMI şi BIRD
Cu toate
măsurile luate pentru a se mări ponderea fondului de acumulare în
venitul naţional utilizat, de la 17,1% cât a fost în perioada 1956-1960,
la 29,5% în perioada 1966-1970, sursele de finanţare interne erau
insuficiente pentru realizarea obiectivelor privind industrializarea şi
modernizarea economiei. S-a pus problema solicitării unor credite în
devize libere de la Banca Internaţională de Colaborare Economică din
cadrul CAER cu sediul la Moscova. Răspunsul a fost negativ din lipsa
lichidităţilor în valută la această bancă. Autorităţile române au ajuns
la concluzia că singura soluţie este apelul la piaţa financiară
mondială.
În cadrul
politicii de dezvoltare a colaborării cu ţările occidentale, conducerea
României a stabilit să se ducă negocieri pentru aderarea ţării la Fondul
Monetar Internaţional şi la Banca Mondială. La finele anului 1969,
preşedintele Băncii Mondiale, Robert McNamara, a făcut o vizită în
România, la invitaţia Ministerului Afacerilor Externe. Cu acest prilej,
în discuţia pe care a avut-o cu Nicolae Ceauşescu s-a stabilit să se
înceapă negocierile pentru aderare. Pe această bază am convenit cu
McNamara ca o delegaţie a Fondului Monetar Internaţional să vină în
România la începutul anului 1970 pentru a demara negocierile tehnice.
Negocierile
s-au purtat la Bucureşti între delegaţia Fondului condusă de Wittome –
director pentru Europa – şi delegaţia română, care era formată din
reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor (Florea Dumitrescu – ministru,
conducătorul delegaţiei, Iulian Bituleanu – adjunct al ministrului,
Costin Kiriţescu – monetarist, Gh. Crăiniceanu – directorul Direcţiei
valutare, Dumitru Lăzărescu – specialist în relaţiile valutare), ai
Ministerului Afacerilor Externe (Nicolae Ecobescu – adjunct al
ministrului, Mada Ioan) şi alţi specialişti. Pe parcursul negocierilor,
delegaţia noastră se consulta cu reprezentanţi din conducerea Băncii
Naţionale, Vasile Malinschi – guvernator – şi ai Comitetului de Stat al
Planificării, Gh. Stroe – vicepreşedinte. Periodic, îi informam direct
pe Nicolae Ceauşescu şi pe Ion Gheorghe Maurer – prim-ministru.
În timpul
negocierilor, cea mai importantă problemă au constituit-o stabilirea
cotei de capital de participare, mărimea ei şi forma de depunere.
Reglementările Fondului prevedeau că fiecare ţară care doreşte să devină
membru trebuie să depună 90% din cotă la FMI , în aur. Eforturile pe
care le face un membru la depunerea cotei se recompensează ulterior prin
creditele folosite de la FMI care au un nivel de dobândă avantajos,
mult mai mic decât pe piaţa bancară internaţională.
Discuţiile au
fost mai complexe şi datorită faptului că între ţările dezvoltate – SUA,
Franţa, Germania federală – se intensificaseră confruntările cu privire
la rolul monetar al aurului, la necesitatea desfiinţării aurului ca
“barometru” al stabilităţii dolarului etc. De asemenea, noi am dorit să
ne clarificăm cât mai mult asupra condiţionărilor impuse de FMI şi BIRD
la acordarea creditelor, asupra aspectelor legate de trecerea în
perspectivă la convertibilitatea leului şi altele.
Negocierile
tehnice au durat aproape doi ani, iar acordul de aderare l-am semnat, în
numele Guvernului Român, la sediul FMI din Washington în decembrie
1972. După terminarea lor, când totul era convenit cu reprezentanţii
Fondului, propunerile finale de aderare au fost discutate şi aprobate de
Biroul Politic al partidului. Tonul discuţiilor l-a dat Ion Gheorghe
Maurer, care a subliniat importanţa acestui pas istoric, exprimând
susţinerea propunerilor. Toţi ceilalţi membri au susţinut şi aprobat
propunerile de aderare. Despre negocieri, despre prezenţa delegaţiei FMI
la Bucureşti , despre aprobarea propunerilor nu s-a făcut nici un fel
de comentariu în mass-media.
Prezidiul sesiunii anuale a FMI-BIRD,Washington,1-5 septembrie1975
În timp ce
negociam cu reprezentanţii Fondului, participam periodic şi la lucrările
Comisiei Financiar-Valutare a CAER, conform programelor convenite. De
câte ori mergeam la şedinţele acestei Comisii îl întrebam pe Nicolae
Ceauşescu în ce moment vom informa ţările socialiste membre CAER asupra
acţiunii României de a deveni membru al FMI şi Băncii Mondiale. De
fiecare dată, Nicolae Ceauşescu îmi spunea că nu este încă momentul.
Căuta o perioadă mai relaxată în relaţiile internaţionale, evita să
tensioneze aceste relaţii cu ştiri inflamabile.
Eram în
semestrul II al anului 1972. Sosise vremea în care urma să informăm
partenerii noştri din CAER despre acţiunile României. La şedinţa
Comisiei Financiar-Valutare a CAER, care avea loc la Moscova , erau
prevăzute pe ordinea de zi probleme specifice, dar şi o Informare
privind FMI şi BIRD. La discuţiile ce au avut loc toţi miniştrii
Finanţelor din celelalte ţări au criticat sever politicile acestor
instituţii capitaliste. În final, am luat cuvântul şi eu, arătând ce
demersuri am întreprins pe linia aderării României la aceste organisme.
S-a declanşat o adevărată discuţie furtunoasă: că România se aruncă în
braţele capitalismului, că va fi subminată suveranitatea ţării, că
România sparge unitatea ţărilor socialiste etc. Le-am spus, în final, că
hotărârea autorităţilor române este luată, că ştim ce facem, că ştim să
ne apărăm suveranitatea şi să promovăm interesele ţării. Am subliniat
că această acţiune se încadrează în politica externă a României, de a
dezvolta relaţiile cu toate ţările lumii, indiferent de orânduirea
socială, şi cu organismele financiare internaţionale care pot contribui
la dezvoltarea cooperării economice între ţări.
După şedinţă,
miniştrii Finanţelor din Ungaria şi Polonia au venit la mine şi m-au
rugat prieteneşte să le împărtăşesc şi lor din experienţa pregătirilor
pentru aderare, subliniindu-mi că ţările lor nu-şi permit să facă ceea
ce face România. Am stat cu fiecare ore întregi şi le-am spus cu
amănunte cum am procedat şi cum ne gândim să acţionăm în relaţiile cu
FMI şi BIRD. Menţionez că, înainte de a primi împuternicirea Guvernului
Român de a semna Acordul de aderare la FMI şi BIRD, am prezentat
propunerile de aderare Comisiilor Marii Adunări Naţionale. După ce am
făcut prezentarea în faţa a sute de deputaţi care constituiau Comisiile,
am fost interpelat de un deputat, pe nume Constantin Pârvulescu (fost
secretar general al PCR, un cominternist cunoscut, care, totuşi, la un
moment dat, a denunţat cultul personalităţii lui Ceauşescu într-un
Congres al PCR – n.r.), dacă am examinat bine unde intrăm şi dacă acest
act nu va afecta suveranitatea ţării? Am precizat în faţa Comisiilor
reunite că am studiat cu răspundere politicile acestor instituţii şi
m-am angajat că tot ce voi întreprinde în relaţiile cu FMI şi BIRD va
sluji promovării interesului naţional. Comisiile au votat propunerile,
iar eu am acţionat împreună cu reprezentanţii MAE pentru pregătirea
semnării documentelor de aderare: ne-am consultat cu Ambasada României
din SUA, cu reprezentanţii FMI şi BIRD, am stabilit data semnării (15
decembrie 1972), m-am pregătit pentru primele discuţii privind
colaborarea cu cele două instituţii.
La sediul FMI
din Washington în prezenţa reprezentantului Ambasadei României, Mircea
Răceanu, am semnat Acordul de aderare a României la FMI. După acest
moment, ambasadorul român în SUA, Corneliu Bogdan, a organizat o
recepţie pentru a marca istoricul eveniment.
În faţa
drapelului României şi al FMI, reprezentanţii celor două părţi au marcat
începutul colaborării: din partea română: Florea Dumitrescu – ministrul
Finanţelor, Corneliu Bogdan – ambasadorul României în SUA, Vasile
Voloşeniuc – preşedintele BRCE, Mircea Răceanu – consilierul ambasadei;
din partea Fondului: Lieftinck – director executiv la FMI , care a
reprezentat mulţi ani grupul de ţări membre (Olanda, Iugoslavia, Israel,
România) din care a făcut parte şi România, Wittome – director FMI
pentru Europa, care a participat la negocierile de aderare de la început
până la sfârşit şi alţi reprezentanţi ai FMI.
Înainte de
semnarea Acordului de Aderare, MAE a desfăşurat, prin ambasadele
României, o amplă activitate de informare a ţărilor membre la FMI şi
BIRD cu privire la demersurile ce se fac pentru ca şi România să devină
membru la aceste instituţii. După semnarea documentelor de aderare
potrivit reglementărilor FMI şi BIRD, fiecare ţară urma să voteze
primirea noului membru.
Astfel, s-a
intensificat munca diplomatică din partea României solicitând sprijinul
ţărilor dezvoltate, cu o pondere de vot importantă, în cadrul FMI să
finalizeze procesul de votare pentru România. Procesul de votare din
partea celorlalte ţări membre a prezentat o anumită particularitate, dat
fiind că România era prima ţară socialistă din cadrul CAER care
solicitase să devină membru (cu excepţia Iugoslaviei, care avea această
calitate de la înfiinţarea celor două instituţii internaţionale
financiare). Un sprijin substanţial l-a primit România atunci din partea
autorităţilor din SUA, Anglia, Franţa, Germania Federală, Italia,
Olanda şi a altor ţări membre.
Demersul
României s-a bucurat atunci de aprecieri elogioase şi încurajatoare. În
întâlnirile pe care le aveam în acei ani cu miniştrii Finanţelor,
respectiv cu guvernatorii băncilor centrale din ţările dezvoltate şi în
curs de dezvoltare, în calitatea lor de guvernatori sau viceguvernatori
ai ţărilor respective la FMI şi BIRD, am fost profund impresionat de
atitudinea lor plină de amabilitate şi de deschidere pentru o colaborare
fructuoasă în avantajul ţărilor noastre, ceea ce ne-a stimulat în
demersurile întreprinse în perioada următoare.
După ce
România a devenit membru oficial la FMI , în cadrul unei întâlniri cu
McNamara, preşedintele Băncii Mondiale, acesta mi-a spus: “Acum când
România este membru al FMI şi al Băncii, ne-am gândit să-i acordăm
pentru început credite într-un volum de un miliard de dolari”. În sinea
mea mi-am zis că Banca Mondială doreşte să impresioneze autorităţile
române şi celelalte ţări socialiste despre avantajele de care se bucură
România ca membru la aceste organisme internaţionale.
În discuţii am
mulţumit conducerii băncii pentru ce s-a gândit să facă pentru România
şi l-am întrebat pe McNamara pentru ce putem folosi aceste credite, în
ce domeniu, pentru ce obiective. Mi-a precizat: “În domeniul
infrastructurii”. L-am întrebat în continuare dacă aceşti bani trebuie
să-i restituim Băncii. El mi-a răspuns că “da, este normal sunt credite
rambursabile, cu un anumit termen de graţie”.
I-am precizat
că, dacă vom folosi creditele pentru autostrăzi, drumuri, poduri, nu vom
putea restitui la scadenţă, după 10-15 ani, creditele, pentru că
asemenea obiective nu aduc venituri decât în timp mai mare, 20-30 de
ani. I-am mai spus că România nu este suficient de dezvoltată pentru a
lua bani din alte sectoare pentru a rambursa creditele pentru
infrastructură. Ca urmare, nu vom putea face apel la creditele oferite
decât dacă le putem folosi pentru creşterea producţiei, pentru crearea
de noi locuri de muncă, pentru sporirea veniturilor. Avem în programele
noastre de dezvoltare economico-sociale obiective noi de realizat în
diferite domenii ale industriei, agriculturii etc., avem obiective de
modernizat.
McNamara mi-a
precizat că reglementările Băncii nu prevăd astfel de credite. I-am
menţionat că, dacă am putea primi credite pentru dezvoltarea producţiei
materiale: bunuri de consum, utilaje, maşini, atunci vom avea
posibilitatea să ne angajăm la un volum şi mai mare de credite decât un
miliard de dolari. Mi-a părut rău că l-am dezamăgit, chiar pe primul om
care ne-a întins o mână, ne-a sfătuit cum să dezvoltăm colaborarea cu
marea finanţă a lumii, cum putem să contribuim la progresul economiei şi
al ţării. Nu am dezarmat însă.
M-am despărţit
de McNamara cu speranţa că vom găsi căile de colaborare. A fost un
moment de insatisfacţie, dar care a pregătit o mare victorie, a unei
colaborări benefice pentru România. Am reuşit să îmbunătăţim regulile
Băncii Mondiale aplicate timp de circa 30 de ani, în beneficiul României
şi al zecilor de ţări membre care au beneficiat ulterior de credite de
producţie de la această instituţie.
Întors în ţară
, l-am informat pe Nicolae Ceauşescu despre poziţia prezentată
conducerii Băncii, care mi-a spus că am procedat bine. După câteva
săptămâni, McNamara informa autorităţile române că Banca a examinat
propunerile noastre şi a modificat reglementările. Astfel, România poate
accesa credite şi pentru producţie. I-am mulţumit atunci, dar o fac şi
azi. “FELICITĂRI domnule MCNAMARA. Aţi dovedit că aţi fost nu numai un
mare strateg militar al SUA, dar şi un vizionar de frunte în domeniul
economic, financiar şi bancar!”
Am pregătit
obiectivele de finanţat împreună cu ministerele de resort, cu băncile
(Banca de Investiţii şi Banca Agricolă) şi am început negocierile pe
obiective concrete. În întreaga mea activitate ca ministru al Finanţelor
am fost călăuzit de angajamentul luat în perioada de pregătire a
aderării, că voi veghea şi voi milita în permanenţă pentru promovarea
interesului naţional. Fiecare obiectiv pe care îl prezentam pentru a fi
finanţat cu credite de la Banca Mondială era analizat împreună cu
preşedinţii celor două bănci: Mihai Diamandopol, de la Banca de
Investiţii, şi Ion Ruşinaru, de la Banca Agricolă (specialişti de înaltă
clasă şi colaboratori de nădejde), prin prisma eficienţei, a creşterii
producţiei, a productivităţii muncii şi a contribuţiei la creşterea
exportului şi a veniturilor care să permită restituirea creditelor şi a
dobânzilor aferente.
În perioada
1973-1989, România a beneficiat de credite de la FMI şi Banca Mondială
de circa şase miliarde de dolari, credite care au contribuit la
creşterea economică, la industrializarea României, la modernizarea
agriculturii şi a altor domenii.
Experienţa
arată că orientarea creditelor primite de la Banca Mondială , în special
pentru dezvoltarea şi tehnologizarea producţiei, a permis României
creşterea exporturilor şi a încasărilor valutare, asigurarea surselor
pentru rambursarea creditelor primite şi creşterea veniturilor
populaţiei.
Analiza
relaţiilor altor ţări cu FMI şi Banca Mondială mai scoate în evidenţă că
finanţarea din credite cu prioritate a infrastructurii a dus multe ţări
la creşterea datoriei externe, la sărăcie şi mizerie. Sunt edificatoare
în acest sens relatările şi concluziile cuprinse în cartea:
“Confesiunile unui asasin economic”.
Autorul
volumului, John Perkins, arată că, după ce a ajutat ţările în care a
lucrat cu credite de la Banca Mondială să realizeze aeroporturi,
autostrăzi, să construiască centrale care să producă electricitate etc.,
deci a contribuit la modernizarea ţărilor respective, a ajuns la
constatarea că sărăcia şi mizeria sunt mai mari după îndatorarea ţărilor
decât la început şi se consideră vinovat, se consideră asasin economic.
John Perkins a avut curajul să descrie asasinii economici astfel:
“Mercenarii sau asasinii economici (AE) sunt profesionişti extrem de
bine plătiţi care escrochează ţări din întreaga lume pentru sume
ajungând la trilioane de dolari. Ei direcţionează bani de la Banca
Mondială , de la Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID),
precum şi de la alte organizaţii de «ajutorare» străine către seifurile
corporaţiilor gigant şi buzunarele acelor câtorva familii de bogătaşi,
care controlează resursele naturale ale planetei. Mijloacele de care
uzează în acest scop, variază de la rapoarte financiare frauduloase,
alegeri trucate, mită, şantaj, sex, ajungând până la crimă.”
Am făcut
această prezentare pentru a atrage atenţia autorităţilor române că au o
mare răspundere în angajarea şi utilizarea creditelor de la Banca
Mondială , mai ales acum, când s-a pus problema angajării unui credit de
multe miliarde euro, pentru a nu lăsa generaţiilor viitoare un cadou
amar – care le poate otrăvi viaţa.
Revenind la
relaţiile de început dintre România şi Banca Mondială, în primii 10 ani
de la aderare, România a încheiat 33 de acorduri de împrumut pentru
proiecte din industrie, agricultură, transporturi şi altele. Folosirea
creditelor de la Banca Mondială pentru asemenea proiecte, concomitent cu
creşterea producţiei interne, a contribuit la mărirea volumului de
investiţii în economia naţională de la patru miliarde dolari, cât era
acest volum în anul 1970, la circa 10 miliarde de dolari în fiecare din
anii următori. Din cele 33 de proiecte creditate, 17 erau finanţate prin
Banca de Investiţii, iar alte 16 erau finanţate prin Banca pentru
Agricultură şi Industria Alimentară. Din totalul proiectelor 15
obiective s-au realizat integral cu echipamente şi materiale din ţară,
ceea ce a impulsionat dezvoltarea unor sectoare ale industriei, dar a
avut şi un impact negativ, ducând la unele întârzieri în punerea în
funcţiune a obiectivelor respective.
Pentru fiecare
proiect de investiţie finanţat cu credite de la Banca Mondială , Banca
de Investiţii şi respectiv Banca Agricolă ţineau o evidenţă strictă
privind folosirea creditului – Fişa creditului şi problemele intervenite
în execuţie. Periodic, Banca şi ministerul de resort analizau
problemele şi stabileau măsurile care trebuiau luate. Deseori, asemenea
analize se făceau în cadrul Guvernului, care se încheiau cu soluţiile de
aplicat pentru finalizarea obiectivului şi atingerea parametrilor
proiectaţi (producţie, productivitate, venituri la 1.000 lei fonduri
fixe, export etc.).
În anul 1977,
de exemplu, au fost înfiinţate şi reorganizate peste 100 de
întreprinderi şi centrale economice: industriale, de construcţii etc.
(Întreprinderea de produse electronice şi electrice “Electroargeş” cu
sediul în Curtea de Argeş, Întreprinderea de ţevi Zalău, Combinatul
industrial pentru construcţii de maşini în oraşul Bistriţa, Combinatul
de fibre sintetice Câmpulung, Întreprinderea de maşini unelte, accesorii
şi scule în municipiul Baia Mare, Întreprinderea de rulmenţi grei
Ploieşti, Întreprinderea de ţevi sudate Zimnicea, Întreprinderea de
anvelope Zalău etc. Unele din aceste întreprinderi au fost finanţate şi
cu credite de la Banca de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD).
În perioada
1972-1989, România, în calitate de membru al FMI şi BIRD, a reuşit să
construiască cu credite de la Banca Mondială obiective de mare
importanţă pentru economia românească: Combinatul de oţeluri speciale
Târgovişte, Întreprinderea de ţevi Roman, Combinatul de fibre sintetice
Câmpulung Muscel, Întreprinderea de anvelope Zalău, Combinatul de
îngrăşăminte chimice Bacău, dezvoltarea Combinatului chimic Craiova,
Uzina hidroelectrică Râul Mare Retezat, CTE Turceni etapa a II-a şi
multe alte zeci de unităţi economice care au creat zeci de mii de locuri
de muncă, au mărit avuţia naţională a ţării.
În realizarea
unor astfel de obiective efortul propriu al ţării a fost determinant.
Rata acumulării din venitul naţional a fost forţată o bună perioadă de
timp. În intervalul 1970-1989, ponderea fondului de acumulare în venitul
naţional utilizat a fost între 29,5-36,0%. În structura fondului de
acumulare suma investiţiilor nete a marcat o dinamică puternică. Această
rată forţată a avut şi un efect negativ. Mărindu-se frontul de
investiţii peste puterile economice ale ţarii multe obiective nu au fost
terminate la termen, ducând la imobilizarea unor fonduri importante, la
scăderea eficienţei economice. În acest context este de menţionat că
specialiştii FMI şi BIRD, în discuţiile cu reprezentanţii României,
abordau asemenea aspecte, dar nu condiţionau acordarea împrumuturilor de
o manieră insuportabilă. Contau în mare măsură pe răspunderea
autorităţilor române.
După 1989,
conţinutul negocierilor şi al acordurilor de împrumut a fost diametral
opus. Aceste acorduri au avut un caracter blocant, distructiv,
demolator. În analizele şi scrierile mele am caracterizat acordurile
încheiate după 1989 antieconomice, antinaţionale şi anticonstituţionale.
Asemenea
acorduri prevăd: se închid atâtea întreprinderi, se lichidează atâtea
combinate industriale, agricole etc. Reiau aici o formulare din Acord:
“Iniţierea privatizării a 50 de întreprinderi acceptabile pentru Banca
Mondială” (deci nu contează părerea României??) prin aşa-numita metodă
«în pachet» aceste întreprinderi reprezintă 10,7% din capitalul social
al FPS”. Deci întreprinderile se vând în pachet, deşi au fost făcute una
câte una, chiar cu bani de la Banca Mondială. Desigur, vina este a
autorităţilor române care s-au abătut grav de la angajamentul luat la
Aderarea României la FMI şi BIRD, potrivit căruia colaborarea cu FMI şi
BIRD va acţiona în direcţia promovării interesului naţional, şi de la
prevederile Constituţiei României. Asemenea acorduri au dus la
dezindustrializarea României, la jefuirea avuţiei naţionale şi la
îndatorarea gravă a ţării, de aceea propun Parlamentului României şi
preşedintelui ţării să ceară politicienilor şi guvernanţilor care au
participat la ruinarea economiei şi la falimentarea ei să-şi asume
răspunderea şi să stabilească sancţiuni pe măsura faptelor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu