Treceți la conținutul principal

La Gabrian BEJENARU, N.N. -Stanilesti, un avion german a decolat de sub pamint

ziaruldeiasi.ro » LOCAL » VASLUI
La Stanilesti, un avion german a decolat de sub pamint
Data publicarii: 01/08/1998
In timp ce se sapa pentru constructia unui rezervor de colectare a apei, au iesit la suprafata un avion german, cartuse si proiectile neexplodate
SC Hidrocif SA Iasi a cistigat o licitatie, organizata de Primaria Stanilesti, pentru o investitie privind alimentarea cu apa

a localitatii. Dupa amplasarea conductelor, muncitorii, condusi de inginerul Valica Dorneanu, s-au apucat de constructia rezervorului de stocare a apei, in punctul numit de sateni "La izvoare". In timp ce sapau acest bazin, ajunsi la adincimea de circa 50 de centimetri, lucratorii au observat o elice de avion. Pe 28 iulie, au scos-o la suprafata, dupa care au continuat sapaturile. La un moment dat, au mai observat si alte elemente care i-au facut sa creada ca este vorba de un aparat de zbor. Inginerul Valica Dorneanu a anuntat Inspectoratul Judetean de Protectie

Civila (IJPC) Iasi, fara stiinta organelor locale sau IJPC Vaslui, pe raza caruia s-a descoperit acest aparat

. Primii au sosit iesenii, dupa care au fost anuntati si pe factorii de raspundere de la IJPC Vaslui si din Prefectura. Pe 29 iulie, au fost demarate lucrarile de recuperare a pieselor, care, cindva, compuneau un avion. In prezenta mai multor persoane, printre care prefectul Dumitru Baltatu si colonelul Gheorghe Neamtu, comandantul Inspectoratului de Politie al Judetului Vaslui, cu ajutorul unei macarale au fost scoase la suprafata toate piesele existente: motor, elice, doua tunuri, o mitraliera, circa 170 de proiectile de calibru 20, circa 140 cartuse de mitraliera de diferite calibre si alte fiare contorsionate, acoperite de rugina.
La fata locului, a fost si comandorul de aviatie Gheorghe Grasu, de la Muzeul National al Aviatiei Romane. Din primele cercetari, comandorul a constatat ca este vorba de un avion de razboi german, de tip Messerschmidt 109, folosit in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Comandorul (echivalentul unui colonel din armata terestra) crede ca avionul se afla in acest loc din 1941. Comandorul Gheorghe Grasu ne-a spus ca unele piese descoperite se pot folosi pentru asamblarea unui avion, care va fi expus in Muzeul Aviatiei din Bucuresti

.
"S-a asanat zona si am asigurat paza"
De recuperarea proiectilelor si cartuselor se ocupa locotenent-colonelul Benone Duta, de la Inspectoratul Judetean de Protectie Civila Vaslui. Acesta ne-a spus: "S-a asanat zona si am asigurat paza, bineinteles si cu ajutorul politistilor locali. Dupa cum a spus si domnul comandor, toate piesele le vom transporta

la Bucuresti. Cred ca miercuri (5 august - n.r.) vom incepe aceasta operatiune. Pina atunci, am asigurat paza acestora. Explozibilul, ramas in stare de functiune, il vom detona la poligonul husean. Nu este prea mult, in comparatie cu ce am gasit prin alte locuri. Rog pe cetateni ca in momentul cind descopera munitie sa anunte mai intii organele locale sau inspectoratul nostru. Nu cum a facut inginerul Dorneanu, sa-i anunte pe cei de la Iasi. Noi sintem mai aproape si putem interveni mai repede. Marele noroc a fost ca explozibilul s-a descoperit intr-o zona ferita de trecatori. Altfel, nu stim ce se putea intimpla".
"Am gasit un martor ocular, un cetatean in virsta, care a participat la evenimente

. Stia exact cind a cazut avionul"
Pentru a va putea oferi cit mai multe detalii despre ce s-a petrecut pe raza comunei Stanilesti, am luat legatura cu inspectorul-sef al Inspectoratului Judetean de Protectie Civila, colonelul Traian Chesa: "Cei ce efectuau lucrarile de aductie a apei la Stanilesti, au gasit elemente din motor,o bucata de elice, iar pe masura ce au inaintat in pamint, au mai gasit si cea de-a doua elice, dupa care au dat de cabina pilotului. La fata locului au mai fost recuperate doua mitraliere de bord (doua mitraliere jumelate) de 12,6 mm, o miltraliera de spate si un pistol de semnalizare. Au fost gasite si elemente de munitie de la mitraliere, dar din pacate, motorul avionului este facut praf. Avionul a fost doborit in august 1944, iar in urma impactului cu solul a intrat in pamint aproximativ 1,5-2 metri. In 1944, odata cu ruperea frontului Iasi-Chisinau, mare parte din trupele germane surprinse la trecerea Prutului au fost prinse in Lunca Prutului, aproximativ cinci divizii germane, adica aproximativ 25.000 de nemti. Rusii stateau pe sosea cu mitralierele si cu tancurile, iar nemtii stateau in balta, ca era inundata lunca Prutului pe vremurile acelea. Cum veneau la mal, rusii trageau cu mitralierele. Nemtii mai trimiteau si ei cite un avion sa bombardeze zona ca sa-i ajute pe cei din balta Prutului sa iasa din incercuire, dar fara sorti de izbinda, pentru ca rusii erau foarte numerosi. Noi am predat armele, cum se intimpla in razboi, iar atunci nemtii au ramas descoperiti. Daca a fost un act just sau drept, istoria ne va judeca, dar cert este ca a mai ramas o urma a acestui razboi - acest avion. Eu am gasit un martor ocular, un cetatean in virsta, care a participat la evenimente. Stia exact cind a cazut avionul - era ziua in amiaza mare. Pilotul a sarit cu parasuta, iar dupa ce a ajuns jos, a fost capturat de rusi. Fiind foarte ametit de fumul degajat de avion dupa ce a fost lovit, pilotul a fost luat prizonier imediat. Batrinul spune ca rusii nu l-au omorit pe pilot, dar l-au batut.
Dupa ce a fost gasit, avionul a fost luat de catre specialistii de la Muzeul Aviatiei, de domnul comandor inginer Gheorghe Grasu, care a luat toate componentele care au fost gasite la fata locului si le-a dus la Bucuresti pentru a fi reconstituita aeronava. Elementele din avion care nu au intrat in pamint in urma impactului cu solul au fost luate de oameni si folosite drept troci pentru animale. Practic, in pamint nu au ramas decit motorul si carlinga pilotului, restul fiind luate de oameni. Vinerea trecuta, cind au inceput lucrarile si s-au descoperit primele elemente din acest avion, datorita unor chestii, oamenii au inceput sa sape in continuare, iar inginerul-sef de santier (Dorneanu) a scos la iveala si munitii. Deoarece nu a anuntat organele de politie, domnul inginer este pasibil a fi amendat ca nu a anuntat politia, pentru ca in locul respectiv puteau sa fie bombe sau explozive. Desi avea obligatia sa inceteze lucrarea si sa anunte politia, el a pus in pericol viata oamenilor care lucrau pe santier. In prezent s-au luat masuri de asanare a zonei, iar echipele pirotehnice au lucrat si ieri si astazi si nu au gasit decit cartuse, deci se confirma ceea ce spunea batrinul despre faptul ca avionul era gol. Daca ei l-au hacuit, tot ei au vazut ce era inauntru. Nu mai este nimic in stare de functionare, totul este torsionat, rupt, ars, distrus". (Gabrian BEJENARU, N.N.)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

26 februarie 2014 Klaus Werner Iohannis, care se vrea premier sau preşedinte al României, are şi cetăţenie germană!

Editorial Porumbacu a scăpat porumbelul: Klaus Werner Iohannis, care se vrea premier sau preşedinte al României, are şi cetăţenie germană! Posted by on 26 februarie 2014 Partajare99 Constituţia României nu-i permite lui Iohannis Klaus Werner să ocupe funcţia de ministru, prim-ministru şi nici preşedinte al României, fiindcă are dublă cetăţenie!
  Lui Crin Antonescu i-a scăpat, în data de 23 februarie a.c., la emisiunea „După 20 de ani” a unei televiziuni private, o afirmaţie foarte gravă: „(…) câtă vreme şi Traian Băsescu vorbeşte despre faptul că, în condiţiile în care nu intrăm în Schengen din cauză că nu vrea Germania, prezenţa unui om, nu doar etnic german, ci şi cu cetăţenie germană, cum este Klaus Iohannis (…)” (http://www.romaniatv.net/crin-antonescu-arunca-in-aer-usl-mai-devreme-sau-mai-tarziu-klaus-iohannis-va-fi-premier-in-locul-lui-ponta_128519.html#ixzz2u8L8UnT0) Mai clar decât atât nu se poate: Klaus Werner Iohannis are cetăţenie germană! Păi, atunci cum…

Raluca Prelipceanu. Conferință- Migrațiune și mentalități – un sfert de veac de tranziție și bejenie

Conferința cu tema Migrațiune și mentalități – un sfert de veac de tranziție și bejenie susținută de doctor în științe economice Raluca Prelipceanu, a fost o surpriză totală pentru auditoriu. În primul rând deoarece Raluca Prelipceanu și-a luat masteratul și doctoratul la Sorbona cu o temă similară, în urma unei ample cercetări făcute direct pe teren, vreme de mai mulți ani, în mai multe țări europene, SUA și Canada, după care i s-a propus să lucreze la Banca Mondială sau ca înalt funcționar în domeniul economic la Bruxelles.
A refuzat, după ce s-a convins de duplicitatea și fariseismul acestor instituții și a revenit în România să ajute la reconstrucția economică a țării. Dezamăgirea a fost totală, întrucât, la nivelul ei de instrucție, nu s-a găsit un post în care să fie angajată ca să-și poată dovedi utilitatea și să-și câștige cinstit și demn o pâine. Așa se face că a intrat în monahism, la o mănăstire din apropierea orașului Câmpeni, pentru a putea să-și continue cercetările econo…

Biblioteca Digitala a Bucurestilor Colecţii > PUBLICAŢII PERIODICE