O
afirmaţie... care necesită nuanţări şi o bună înţelegere a unui timp
istoric, precum şi a unei decizii, controversate în epocă şi după, însă
corectă, în opinia mea, din punct de vedere militar şi strategic.
Istoricul Gheorghe Brătianu identifica printre cele două „poziţii-cheie"
- respectiv poziţii geopolitice decisive pe care România trebuia să le
includă obligatoriu în calculele ei strategice - şi Peninsula Crimeea,
care, prin „porturile ei naturale, prin cetăţile ei din timpurile cele
mai vechi, prin bastionul maritim înaintat pe care-l reprezintă în Marea
Neagră este evident o poziţie stăpânitoare peste tot complexul maritim
de aici". Referindu-se la deciziile luate în vara anului 1941, respectiv
trecerea Nistrului, Mareşalul Ion Antonescu afirma, în august 1943,
într-o scrisoare de răspuns adresată liderilor P.N.L. şi P.N.Ţ.,
următoarele: „În Transnistria, la Odessa şi în Crimeea se găseau
bazele marinei şi aviaţiei ruseşti. Dacă aceste baze rămâneau în mâna
ruşilor, în aceşti doi ani de război, oraşele şi teritoriile noastre ar
fi fost continuu bombardate, iar coastele ameninţate de o debarcare.
[...] Transnistria şi Crimeea au reprezentat şi reprezintă zona noastră
de securitate militară dinspre est şi gajul nostru politic". În
memorandumul înaintat lui Hitler, la 11 iunie 1941, generalul Ion
Antonescu scria: „Aşezată pe axa euro-asiatică, România este drumul cel
mai scurt al Germaniei spre Orientul Apropiat, iar prin prezenţa sa în
Marea Neagră, legată prin Dunăre şi prin linia Lemberg, ea reprezintă nu
numai o cale naturală de comunicaţie cu Europa Centrală şi Baltică, dar
şi un punct strategic, de dominare a libertăţii Dunării, a strâmtorilor
şi a Balcanilor. [...] Printr-o colaborare militară statornică cu
Germania, România devine un centru strategic şi un pas de siguranţă atât
contra slavilor, cât şi pentru politica din Marea Neagră şi Asia Mică.
Portul român Constanţa poate fi nu numai un port de scurgere dunăreană
de mărfuri, dar o bază navală pentru Strâmtori şi o bază aeriană pentru
Orientul Apropiat. România aspiră la acest rol".
Scrisoarea
Conducătorului Statului român reflecta nu numai noua politică externă a
României, care încerca să se racordeze la planurile geopolitice ale
celui de-Al Treilea Reich, ci şi o realitate geopolitică şi
geostrategică întărită de evenimentele din cel de-Al Doilea Război
Mondial. Mareşalul Ion Antonescu nu a agreat niciodată ideea de Ucraina
Mare şi independentă, pe care o considera a fi „mult mai periculoasă
decât Rusia". Conducătorul Statului român accepta existenţa unui stat al
Galiţiei care „să facă trăsătura de unire între noi şi germani" pentru a
se „trage o linie de despărţire de la Marea Baltică până la Marea
Neagră între noi şi masa slavă". Generalul Ion Antonescu într-o
scrisoare adresată, pe 22 iunie 1941, liderului naţional-ţărănist Iuliu
Maniu, afirma: „Pentru noi, vecinătatea slavă, cu pericolul expansiunii
panslaviste, dublat de ameninţarea comunistă, constituie duşmanul
permanent, de care nu ne putem apăra decât sprijiniţi pe ţara care are
permanent aceleaşi interese şi aceleaşi riscuri ca şi noi".
Pierderea
iniţiativei de către Germania în bătălia pentru Levant, eşecul
„careului de aur" irakian, perspectiva pătrunderii trupelor britanice în
Iran pentru a bloca orice defecţiune în exploatarea petrolului, precum
şi executarea de către aviaţia sovietică a unor raiduri de bombardament
asupra zonei petrolifere a Văii Prahovei şi a oraşului Ploieşti,
începând din 9 iulie 1941, se constituiau în pericole strategice majore,
cu implicaţii pe termen lung asupra desfăşurării războiului. Între 17
şi 19 iulie 1941, Armata 3 română, comandată de generalul Petre
Dumitrescu, a forţat Nistrul la nord-est de Moghilev, a străpuns linia
fortificată „Stalin" şi a constituit un cap de pod la nord-est de
fluviu, cu o adâncime de circa 30 km, de unde a trecut, la 21 iulie,
fără pauză operativă, la urmărirea inamicului spre Bug. Până pe 26 iulie
1941, trupele româno-germane au ieşit pe întregul curs al Nistrului.
Acţiunile
trupelor române s-au înscris în ampla manevră de învăluire concepută de
Grupul de armate „Sud", în cadrul căreia Armata 4 română a fost
dirijată spre Odessa, în timp ce Armatele 11 germană şi 3 română au
manevrat între Nistru şi Nipru, pe direcţia generală Balta - Voznesenk
(pe Bug) - Berislav (pe Nipru), şi au dezvoltat atacul spre Crimeea şi
spre litoralul de nord al Mării de Azov. Cavaleria română trece Nistrul
(iulie 1941) Necesităţile operative generate de rezistenţa Armatei
Roşii, exigenţele războiului de coaliţie şi schimbarea direcţiei de
înaintare a Grupului de Armate „Sud" reprezintă câteva dintre motivele
care au impus luarea uneia dintre cele mai contestate decizii din
istoria modernă a românilor. Pe 5 septembrie 1941, în şedinţa
Consiliului de Miniştri, Mareşalul Ion Antonescu avea să declare: „Şi
în lupta pe care o purtăm, puteam eu, când se băteau germanii cu ruşii,
după ce am luat Basarabia, puteam să mă opresc? [...] Puteam eu să
spun: Eu mi-am luat partea mea, mă opresc aici? [...] Ar însemna să
dezonorez şi Armata, şi poporul român, pe veci. Ar fi fost o dezonoare
pentru noi să mă fi dus până la Nistru şi să le fi spus nemţilor apoi:
la revedere! [...] Se înşală cine crede că ne-ar fi dat cineva Basarabia
şi Bucovina, dacă nu ne-am fi bătut pentru ele cu ruşii".
Totodată, schimbarea de direcţie a atacului german crea un mare pericol geopolitic pentru România întrucât: „Dacă
Germania era victorioasă în Rusia - mărturisea Conducătorul Statului
român, la procesul din mai 1946, cu referire la trecerea Nistrului şi la
acceptarea administrării teritoriului transnistrean -, întindea
printr-o altă dâră de state etnice germane un braţ către Odessa, deci
România s-ar fi găsit, în cazul Germaniei victorioase, prinsă în aceste
două braţe germane (cel care pleacă din Sudeţi prin Slovacia, Ungaria,
Banatul românesc şi ajunge la Salonic - n. n.), ceea ce ar fi [...] dus
la înghiţirea poporului român. Atuncea, ca să avem, la pace, în cazul
eventualităţii [...] victoriei germane, un gaj în mâna noastră, ca
germanii să nu poată să puie mâna pe Odessa şi deci să ne prindă aceste
două braţe despre care am vorbit, atuncea am hotărât, în cazul victoriei
germane, nu dau Transnistria din mână, pentru că nu vreau să intru în
acest cleşte german".
România ar fi intrat într-un cleşte germanic
Marele
pericol la care se gândea Mareşalul Ion Antonescu era legat de crearea
unui stat ucrainean independent. Incidentul petrecut între primul primar
al oraşului Cernăuţi, după eliberarea din vara lui 1941, dr. Octavian
Lupu şi expertul german Karl Pflaumer, ministru de stat în landul
Saxoniei, confirmau temerile Conducătorului Statului român. În clipa în
care a dorit să introducă în oraş legea administrativă românească, prin
ordonanţe afişate, Pflaumer s-a împotrivit pe motiv că pentru Bucovina
de Nord s-ar putea să existe mai mulţi optanţi.
La 16 iulie 1941, Hitler declara: „Relaţiile
noastre cu România sunt bune, dar nimeni nu ştie ce vor fi ele în
viitor. Noi trebuie să luăm în considerare acest fapt şi să ne facă, în
consecinţă, să determinăm frontierele noastre. Nu trebuie să depindem de
bunăvoinţa altor popoare. Relaţiile noastre viitoare cu România vor
trebui să fie stabilite după acest principiu". Planurile
geopolitice ale Berlinului sunt relevate de o hartă pe care a fost
schiţat planul lui Alfred Rosenberg privind crearea unei Ucraine Mari la
care să fie alipite provinciile istorice româneşti din Est (Basarabia,
Bucovina de Nord şi ţinutul Herţa), Transnistria şi Volânia Orientală.
Harta se găseşte în Biblioteca Congresului Statelor Unite de la
Wasghinton şi a fost publicată în cotidianul „Izvestia" din 4 mai 1990.
Într-un raport al Serviciului Secret de Informaţii al Armatei Române,
din 20 octombrie 1939, privind problema ucraineană şi Pactul
Molotov-Ribbentrop, se menţiona faptul că „Germania nu a înţeles să
abandoneze vechile sale planuri de expansiune spre Est, în cadrul cărora
problema ucraineană joacă un rol de frunte" deşi „una dintre clauzele
secrete ale Acordului germano-sovietic prevede renunţarea din partea
Reichului la agitarea sub orice formă a problemei ucrainene şi
recunoaşterea Ucrainei Sovietice drept singurul stat legal al poporului
ucrainean".
Ofiţerii
de informaţii români avertizau factorul politic de la Bucureşti asupra
faptului că Alfred Rosenberg, directorul Oficiului de Politică Externă a
N.S.D.A.P, avea sub ordinele sale un corp de 300 de experţi care se
ocupau, în mod exclusiv, cu chestiunile ucrainene. La începutul anului
1940, Kurt Welkisch, specialist german în problemele ucrainenilor,
comunica superiorilor săi faptul că după dezmembrarea Poloniei în zona
de sub ocupaţia germană, elementele ucrainene sunt protejate, iar toate
organizaţiile ucrainene paramilitare „Sici" din Ucraina Carpatică, care
au trecut din Ungaria şi Galiţia Orientală în Galiţia Occidentală, au
fost încorporate în jandarmerie şi poliţie. „De asemenea, numeroşi
naţionalişti ucraineni din Galiţia Orientală, refugiaţi în zona germană,
au fost numiţi primari şi funcţionari administrativi în Galiţia
Occidentală" - scria Kurt Welkisch.
Ideea
Ucrainei Mari avea să capoteze şi datorită pretenţiilor absurde şi
exorbitante ale naţionaliştilor ucrainieni grupaţi în U.P.A.. Pe 24
iulie 1941, Mihai Antonescu cerea insistent, ministrului Germaniei la
Bucureşti, ca Reichul să nu sprijinire încercuirea României de către o
Ucraină Mare. Pe 27 iulie 1941, Hitler a cerut, printr-o scrisoare
oficială, înaintarea trupelor române dincolo de Nistru, în spaţiul de la
Sud-Vest de Bug şi asigurarea controlului acestui teritoriu, în
condiţiile în care germanii arătau, după cum mărturisea generalul Franz
Halder, o tendinţă din ce în ce mai mare de abandonare a strategiei de
concepţii operaţionale mari. Referindu-se la importanţa geopolitică a
Transnistriei pentru România, în contextul evoluţiilor militare de pe
Frontul de Est, Mareşalul Ion Antonescu scria în memoriul depus, pe 15
mai 1946, Tribunalului Poporului, următoarele: „Se ştiu încercările
germane de a ajunge la Bagdad. Două căi duc către fiefurile asiatice
germane. Una pe dâra de populaţii germane care din Boemia până în Banat
duce la Salonic şi Constantinopol. Altă dâră de populaţii germanice care
se întinde din Silezia prin Lemberg, la Odessa. România ar fi intrat
într-un cleşte germanic care ar fi subjugat-o economiceşte şi
politiceşte. Pentru a înlătura această eventualitate m-am decis să ocup
Transnistria şi în special Odessa".
Drepturile istorice de la Apus şi Răsărit
Mihai
Antonescu, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri şi ministru al
Afacerilor Externe, avea să exprime, la 9 august 1941, în faţa lui
Manfred von Killinger, ministrul Germaniei la Bucureşti, poziţia
Guvernului român privind trecerea Nistrului şi problema teritorială:
„România are, desigur, interesul de a dezvolta acţiunea sa militară şi
peste Nistru: întâi, pentru a consolida frontiera românească, distrugând
fortificaţiile sovietice făcute la graniţa noastră nistriană; al
doilea, pentru a proteja populaţia noastră românească aflată peste
Nistru; al treilea, pentru a avea un gaj, pe care să-l deţină România,
atât pentru raţiuni politice, pentru ca prin această prezenţă să
garanteze mai bine soluţiile păcii la graniţele de mâine ale Ţării
Româneşti, cât şi din punct de vedere economic, acest gaj să poată duce
la despăgubirea României pentru pagubele suferite de la ruşi, începând
cu tezaurul evacuat în 1917 la Moscova şi până la ultimele distrugeri".
Şeful diplomaţiei româneşti a insistat asupra faptului că România nu
renunţă la drepturile sale asupra Transilvaniei deşi va participa la
„soluţionarea problemei ruse, exercitând un rol direct în soluţiunile ce
se vor da fie la împărţirea teritoriului rus, fie la supunerea lui unor
zone de influenţă". Mihai Antonescu a conchis, la finalul întrevederii
cu ministrul german, că „târguiri internaţionale pe drepturi istorice şi
vitale ale unui neam nu se pot face" iar acest lucru a devenit o
constantă în conduita diplomaţiei antonesciene. Un asemenea punct de
vedere a fost reiterat, la 11 septembrie 1941, în faţa ministrului
american la Bucureşti, Franklin Mott Gunther: „Nu se poate - afirma
ministrul de externe român - să existe nicio compensaţie între
drepturile de la Răsărit şi între drepturile de la Apus. Poporul român
nu poate considera nicio ipoteză de discuţie măcar în această privinţă,
drepturile noastre asupra Ardealului fiind temelia politicii noastre
externe". Întregul efort politico-diplomatic şi militar al Mareşalului
Ion Antonescu viza asigurarea unui loc cât mai privilegiat la viitoarea
„masă a păcii", unde spera că vor fi reconsiderate interesele şi
aspiraţiile poporului român, iar teritoriile pierdute în vara anului
1940 se vor întoarce la patria mamă. „Pactul Tripartit nu cuprinde
însă o reglementare a problemelor litigioase. El cuprinde numai
principiile unei viitoare reglementări [...] Am obţinut cât se poate
obţine în circumstanţele actuale, toate asigurările că drepturile
noastre vor fi satisfăcute şi că «eforturile şi loialitatea noastră vor
fi răsplătite». [...] Experienţa catastrofală a Iugoslaviei şi Greciei
demonstrează îndeajuns că politica realistă a României a avut deja unul
din rezultatele cele mai importante: conservarea patriei. Credem că
aceeaşi politică va realiza şi mărirea ei", afirma Mareşalul Ion Antonescu, pe 22 iunie 1941, într-o scrisoare de răspuns adresată liderului naţional-ţărănist Iuliu Maniu.
Trecerea
Nistrului şi prelungirea războiului au generat o puternică fractură în
sânul societăţii româneşti şi a constituit motiv de permanentă
divergenţă între Conducătorul Statului şi liderii partidelor „istorice".
Impresionantul
număr de memorii (16 după 22 iunie 1941) pe care liderii respectivelor
partide le-au depus pe masa de lucru a Mareşalului confirmă, la o atentă
citire a lor, o imensă neînţelegere pentru marile prefaceri geopolitice
ale momentului istoric. Memorandumul Cabinetului britanic, din 8 mai
1940, consemna faptul că principalul obiectiv în România era ridicarea
românilor la o rezistenţă pasivă şi chiar la sabotaj activ. Iuliu Maniu
avea să fie, pentru SOE, „omul tuturor speranţelor" iar mai apoi „al
marilor deziluzii". În raportul înaintat superiorilor săi, pe 27
noiembrie 1944, reprezentantul Forţei 133 a SOE în România, A. G.
Gardyne de Chastelain (nume de cod D/H 13) îl nominaliza pe Iuliu Maniu
ca fiind agent al SOE. Raportul lui de Chastelain era menit să
justifice, în clipa demantelării reţelei SOE din România, dolarii şi
diamantele cheltuite în timpul războiului pentru întreţinerea acestei
reţele de spionaj şi propagandă.
România s-a aflat în „conflictul continentelor, al civilizaţiilor, al raselor, al rezervelor economice mondiale".
Marea
dezbatere asupra trecerii Nistrului şi-a inutilităţii războiului
împotriva Uniunii Sovietice a fost „discret" alimentată de serviciul de
intelligence şi propagandă britanic, cu efecte asupra interesului
naţional major. Protecţia celor doi lideri, împotriva germanilor şi-a
aplicării regulilor războiului, s-a făcut din înalte raţiuni de stat
care au impus o astfel de conduită Mareşalului Ion Antonescu. S-a
urmărit, astfel, satisfacerea unui interes naţional major, respectiv
ieşirea din război în condiţii onorabile şi reîntregirea ţării. Evoluţia
operaţiunilor militare, „marile jocuri" iniţiate de serviciile secrete
aliate şi profunda neînţelegere a cursului evenimentelor de către
oamenii politici români au contribuit la eşecul unui asemenea efort.
România avea să intre, la 22 iunie 1941, într-un „conflict al
continentelor, al civilizaţiilor, al raselor, al rezervelor economice
mondiale", cu speranţa că viitoarea pace va reprezenta o soluţie de
esenţă istorică, de perspectivă şi de organizare durabilă, care să poată
aduce, în acelaşi timp, o soluţie de echilibru al raselor şi al
continentelor, un sistem economic de organizare, de dominare şi de
distribuire a materiilor prime, un sistem de organizare politică şi
regională, care să creeze funcţiuni şi organisme noi, pentru ca
popoarele să-şi poată salva existenţa. Trecerea Prutului, la 22 iunie
1941, a reprezentat o chestiune de demnitate naţională, rănită de
evenimentele din 26-28 iunie 1940, iar trecerea Nistrului a avut drept
obiectiv, dincolo de chestiunea războiului de coaliţie, a soluţionării
„problemei ruse" sau a necesităţilor militare imediate, eliminarea unei
uriaşe primejdii geopolitice: Ucraina Mare, dornică de reînviere cu
sprijinul celui de-Al Treilea Reich.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu