Magda Ursache
„Frunza”
– brand a Adinei Kenereş
„Uite, e
seară
Sufletul
satului fâlfâie pe lângă noi,
ca un miros
sfios de iarbă tăiată”
Lucian Blaga
Pentru
cartea sa ca un ou încondeiat de Paşte, Adina Kenereş recurge la
un artificiu inteligent: cum se vede România în ochii unei frânce,
venită să-i cunoască şi să-i iubească baştina lui „Mihai al
ei, românul”. România nu se vede înfiorător, dimpotrivă. Gene,
de la Geneviève, constată la faţa locului că românii nu-s nici
hoţi, nici nătărăi/murdari/lacomi/mârlani/xenofobi/misogini, că
n-au obiceiuri barbare, că nu-s aplecaţi spre beţie, că nu-s
delăsători şi leneşi den
hire, cum a vrut să
demonstreze Firea românilor,
volumul coordonat de Daniel Barbu, convins că, adunând numai
impresii negative ale trecătorilor prin ţări româneşti, ne
vindecă de „complexul europeneităţii” (sic). „RO e-n
Europa”, strigă din Trelleborg-Suedia, într-un tulburător poem,
Aurelian Şorobetea.
„Estul
ăsta e o mare necunoscută pentru o occidentală ca tine”, îi
spune lui Gene naratoarea, ea însăşi revenită în Bucureşti după
doi ani de absenţă din viaţa gri a capitalei. Şi pentru că „de
la o vreme nu ni se mai îngăduie să vorbim adevărat despre noi.
Ni s-a confecţionat şi înăuntru, şi în afară, o imagine de
cretini, barbari, violenţi, retardaţi”, vrea să contracareze
imaginea stereotipă urâtă, să-i opună alta firească, şi cu
bune, şi cu rele. Cu ochii ei „bombaţi, negri, sfredelitori”,
franţuzoaica îi percepe pe orăşeni amabili
şi trişti,
aforistici şi
secreţi. Va vedea şi va pricepe că în
spaţiul sacru al familiei rurale autentice domnesc cuviinţa,
cuminţenia şi măsura, că „e mult mai corect la ţară”.
Ţăranii
Adinei Kenereş n-au „complexul europeneităţii”. Deţin şi ei
calm şi răbdare ca englezii (satele sunt „învăţate cu greul de
secole”), sunt şi ei eficienţi ca nemţii („românii se pricep
la orice”, ştie Gene), sunt buni bucătari, mai buni decât
francezii, nu beau mai mult decât irlandezii şi decât polonezii.
N-au numai defecte la cub: sunt altruişti, ospitalitatea lor e, da,
proverbială. Nu sunt refractari la învăţătură, de vreme ce
crema intelectualităţii interbelice a avut origine rurală. Numai
că, post-socialist, li s-a tot indus un complex de inferioritate. De
ce oare? Ca să se renunţe la CV-ul etnic, ca să se pregătească
dispariţia identităţii în numele globalizării, sinonim pentru
neocolonializare?
Românii
(predilect, ţăranii, ieri necolectivizaţi, azi neglobalizaţi) au
fost declaraţi incompatibili ca europeni, şi moral, şi civic, şi
cultural. O parte a elitei, acea parte care uzează cu satisfacţie
de vocabula turmă pentru
poporul român, desconsiderându-l, cultivă fobia de ethos, de
cultură cu amprentă etnică, arătându-se sîcîită
de trăsături identitare. Plaiul românesc? „Fecală”!
Românaşii? Netrebnici, nihilişti, vicioşi, nebuni de nimic; cât
despre ţărani, o, sunt nişte primitivi antidemocraţi! Şi nu
numai istorici şi filosofi au optat pentru calea propriei denigrări,
ci şi etnologi, başca sociologi. In corpore,
au strâmbat din nas la homo rusticus,
preferând să devină draculologi. O cercetătoare de la „Brăiloiu”
şi-a făcut vânt, la o sesiune de comunicări, cu propunerea de a
se renunţa la termenul de ţăran:
să-l înlocuim cu fermier!
O anume
şcoală istorică vrea să impună ideea că am fi un popor de
periferie, care şi-ar fi inventat mitologii naţionale compensatorii
pentru deficienţele lor. În notaţie patapeică, necorectată în
câteva ediţii, România e un fel de vespasiană: „peste români a
urinat cine a vrut”. Atacurile nedemne nu contenesc: un autor de
pictocolaje, Sorin Tara, zice că „trăim într-o troacă plină de
lături”. Mesajul (intello!) repetat şi răs-repetat? România
este mai rea decât orice altă ţară, e altfel,
adică aşa cum nu trebuie. Un fumător de iarbă necosită spune la
TV că „în ţară au rămas numai putorile” de români, el fiind
slav.
Neagu
Djuvara crede că alogenia a salvat România. Aşa să fie? Când
Petre Roman, naşul de botez al rromilor, i-a spus rabinului bolşevic
că se vrea român, Chief Rabbi Moses Rosen i-a răspuns că a fi
român nu-i o calitate (vezi Primejdii,
încercări, miracole, Hasefer, Bucureşti,
'92).
Zice
Lucian Boia că „românului nu-i pasă de celălalt”, iar
H.-R.Patapievici completează tabloul sumbru: românul n-are
semenitate. Adevărul
e altul: nu suntem egoişti, feroci şi atroci, ba suntem prea
toleranţi chiar. Citiţi cartea Adinei Kenereş,
Cozonac.Transilvania.
o călătorie, ed. Compania, 2015 şi veţi
vedea că românii sunt şi oameni de cuvânt, au şi demnitate de
sine. Etern incapabili, etern întârziaţi, defecţi în ţară
defectă? Ţara au defectat-o politicienii, cei cu acces la butoane
sau la butoaie cu miere, cum vreţi să le spuneţi, nu poporul.
Confundând voit ţara cu guvernul, Mircea Toma vrea să ne înveţe
„cum să-ţi iei România la palme.” Vi-l amintiţi pe omul
politic dornic să-şi orneze vila cu oase din metropola
Sarmisegetuzei? Dar pe actoraşul de telenovelă, îmbrăcat anume de
1 decembrie, în tricou cu capete de mort? El scăpase de
„instinctul” numit tradiţie, iar de anul astral al României (27
martie – Chişinău, 27 noiembrie – Cernăuţi, 1 decembrie 1918
– Alba Iulia) trebuia să ne batem joc. „Baba absolută” de la
parterul blocului meu bate pe geam praful dintr-un pămătuf
tricolor, inconştientă; pe scena Teatrului Naţional din Iaşi,
steagul tricolor a fost folosit într-o piesă drept cârpă de şters
pe jos. În puşcăriile comuniste nu se spălau tinetele cu stihare
preoţeşti?
Am
mirosit cartea Adinei Kenereş ca pe-o felie de cozonac fabulos, a
cărui reţetă vrea s-o afle naratoarea de la ţărăncile din
Munţii Orăştiei, pentru o revistă feminină din Paris. Prietenele
ajung acolo înainte de Paşte. Autoarea a ales anume un moment al
sărbătorescului: „E ca în paradis, adică e Paşte şi se fac
cozonaci.” Cele 126 de pagini se alcătuiesc într-o pledoarie
superbă pentru regăsirea naturalului ca salvare. Ţara are o
ieşire, pământul darnic, ne asigură autoarea prin tuşa Veta: „Şi
pământul, drăguţul [...] lucră singur, numai să-i dai o mână
de ajutor.”
Părintele
Justin Pârvu i-a îmbărbătat pe românii lui: dacă ştii cine ai
fost, cine eşti, vezi bine spre ce te îndrepţi. Sfântul de la
Petru Vodă ştia şi spunea că Patericul a
fost trăit de omul omenos al
satului; satul a fost matca ortodoxiei, a mers după rostul
Bisericii, cerut de Biserică: „Poporul nostru a avut o închegare
frumoasă, a fost cuminte, înţelept”; „un trecut lung e un atu
extraordinar, e gravat în creier, în măduvă. E un program genetic
bogat şi care suportă multe, cum te-ai gândit şi tu. Pierde
glorie, pierde indivizi, dar nu dispare”, pledează franţuzoaica,
deşi românca e amar rezervată: „Satul e aproape mort, [...] se
mai ţine numai într-un fir, un fir de ideal”.
După
lipsa de libertate din comunism a urmat dreptul de a blesfemia orice.
Dacă glumăreli despre Auschwitz nu se fac, e o limită în toate,
nici glumăreli despre Iisus n-ar fi trebuit să se facă pe scena
Ateneului Tătăraşi. Studenţii de la Teologie n-au fost nici
pasivi, nici docili. Au protestat tăcut, în genunchi, împotriva
Evangheliştilor Alinei
Mungiu. Au fost etichetaţi fundamentalişti ortodocşi rasişti.
Pe
ţăranii Adinei Kenereş biserica modestă dar pe temelie trainică
i-a sprijinit să nu se răzleţească. Femeia, atrage atenţia Petru
Ursache în Etnosofia,
spune, văzându-şi bărbatul: „Vine creştinul meu”; „Vine
românul meu”; „Vine omul meu”. Aşadar om
este sinonim cu creştin
şi cu român.
Pentru
că au luat lumină din biserică, ei, ţăranii, au ripostat
tăvălugului roşu; ei, ţăranii, au dat cele mai multe jertfe în
lupta de rezistenţă din munţi, nu lazării de la Rusca. Ei,
ţăranii, au dus un război atroce contra „colectivei”
('49-'52); două sute de mii de ţărani au fost ucişi de
kalaşnicoave; cei care i-au lichidat, în frunte cu Ceauşescu, au
sărbătorit lichidarea duşmanului de clasă. I-au decimat, le-au
distrus gospodăriile, cu câini cu tot. E un episod cumplit, narat
de Ion Zubaşcu: copilul găseşte scheletul câinelui în lanţ,
lăsat să moară de foame după ce mama i-a fost arestată: câinele
chiaburului. Atâta moarte, atâta „halucinantă hemoragie”,
despre care vorbea Mircea Eliade în Os
Romenos, latinos do Oriente. O Golgotă peste
care se instalează grătarul cu mici, aşa cum scria Paler. Trecutul
se şterge cu sistemă, osemintele martirilor rămân „secretizate”.
Şi mă gândesc la emisiunea lui Adrian Cioroianu, „5 minute de
istorie”, pe TVR 2. Nu-i foarte puţin, când conaţionalii noştri
au pe TVR 1 şi 2 o oră şi jumătate, trei zile pe săptămână?
Scriitorilor naţionali, de la Eminescu şi Goga la Iorga, blamaţi
ca „autohtonişti”, li se actualizează dosarele de
„reacţionari”, ca-n proletcultism. Şi cât s-a râs de sintagma
lui Ţuţea, „căruţa cu ţărani”, împiedicând Imperiile. Cum
aşa? Ţăranii sunt rămaşi de căruţă, nu mai pot împiedica pe
nimeni să le ia pământul. „Cine îşi vinde pământul
săvârşeşte un sacrilegiu pentru că îşi vinde morţii din el”,
avertizează Nichifor Crainic. Vinovat de
sacrilegiu – debilul Emil; el a dat drept străinilor de a cumpăra
pământ arabil şi păduri, cele rămase după ce „specialiştii”
în despăduriri le-au ras. Şi tot guvernanţii au renovat monumente
istorice din Transilvania (Gherman ortografiază toponimicul cu y) şi
le-au retrocedat aşa-zişilor proprietari unguri, iar în anul
Brâncoveanu (2014), ctitoriile brâncoveneşti au fost lăsate în
paragină.
În
cartea Adinei Kenereş se întâmplă multe, cauzate de amestecul
poliţiei politice în toate ce sunt. Dar ne-a lăsat „Securiţica”
vreodată cu noi şi cu ale noastre? Când un grafician se joacă
desenând bani, Secu ştie; fratele româncei naratoare a fost presat
să facă o serie de compromisuri cu Secu, iar relaţiile îi aduc
profit în afaceri după '90. Nu au ginerii lui Dincă-Te-Leagă
imperii financiare şi tot imperiu deţine Tiberiu, nepotul lui Tudor
Postelnicu? Geneviève află că iubitul ei ar fi fost plasat la
Paris tot de Secu, pentru care ar fi plantat ceva microfoane: tehnică
operativă de ascultare. Avem „servicii” care fac şi desfac tot,
dar nu avem spitale. Boţârlanii (nume propriu secureic, devenit
nume comun în eseurile lui Luca Piţu) sunt, la noi la Ieş', orice
vor: de la şefi de gardă financiară la profesori la Facultatea de
Teologie; de la rectori şi prorectori la şefi de catedre şi de
edituri, iar ofiţărcile,
cum le spune Luca Piţu, ofimârţele, cum
le spun eu, membrează în Uniunea Scriitorilor. Ca autoare de note
informative şi de „traduceri”, pesemne. Mă mir că mă mai mir:
DNA nu face scriitori? Nu aspiră pungaşii României la carnet USR?
Ce
m-a impresionat în această Carte de Paşte (care s-ar fi putut
numi, în răspăr cu De ce este România
altfel, titlul lui Boia, De
ce este Transilvania astfel) a fost modul cum
Adina Kenereş a construit un brand de ţară. „Dacă am avea un
premiu literar pentru brandul de ţară, o asemenea povestire l-ar
merita cu prisosinţă”, scrie Ioan Buduca şi-l aprob, în
„Cotidianul” din 6 aprilie 2015. Cozonac –
Transilvania e „frunza” - brand a
Adinei Kenereş.
Înarmată
pentru sejurul în România cu pachete de şerveţele parfumate,
kinetoterapeuta Geneviève traversează Bucureştiul cu batista la
nas, ca în pasajul dintre Calea Victoriei şi Academiei, unde
locuise Mihai, iubitul ei. Condusă în împrejurimile Orăştiei de
prietena sa, mirosul rău e înlocuit de mirosul bun de foc de lemne
şi de cozonac. Gene renunţă la „hârtia lămâioasă”.
Cimbrişorul bate lămâia. Colţul de rai, picior de plai cu flori
paradisiace, o surprinde pe franţuzoaică. Povestirea este scrisă
cu mână de reporter (Adina Kenereş reabilitează reportajul,
specie discreditată de reporterii de şantier socialistichii), cu
mână de eseist, cu mână de „îngereasă”, într-un stil
rafinat, nici un cuvinţel neputând fi corijat, schimbat.
Încet-încet,
apare ţăranul aristos,
aşa cum l-a văzut Duiliu Zamfirescu. Şi ce frumos se vede prin
dioptriile Adinei Kenereş ţăranca din Munţii Orăştiei, modestă
şi răbdătoare, cuminte şi cu minte. Nu-i „mică la minte”
sonora Tanţa, cea „primitoare şi afectuoasă”, atentă cu
oaspeţii („îşi ţine postul în timp ce-i îmbie cu mâncare de
dulce pe modernii îndepărtaţi de tradiţie”; nu-i „mică la
minte” nană Ană, măiastră în 4 feluri de cozonac; din aluat
închinat, pentru că vine din „pâinea de ofrandă” pentru cei
plecaţi; nu-i „mică la minte” tuşa Veta, cea care face un
cozonac nemţesc subţire, aproape necrescut; nu-i „mică la minte”
baba Sevastia, multştiutoarea care păstrează zestrea comunităţii
(leacurile, reţetele vechi de mâncare, vopsitul în culori
naturale) şi lasă zestrea asta cui trebuie.
Este,
în Cozonac.Transilvania, sărbătorescul
de altădată. Un pumn de oameni porneşte să ia lumină. Dichisiţi
pentru slujbă şi sfioşi, aduc acasă lumânările aprinse, ca
nişte păpădii. Lumina învinge noaptea/moartea. Comunitatea
patriarhală biruie mântuitor moartea, cu moartea pre moarte
călcând, cu iubirea de pământ pre moarte călcând. Pământul
lor, cu ierburile de leac, ierburile de sub
cruce: busuiocul sfinţind apa, arnica,
plantele-minune, gălbenelele. De ce merg la export? De ce nu faceţi
voi leacuri din ele? se revoltă franţuzoaica, o Jeanne d'Arc. De
ce? Pentru că „România e o rană până şi pentru românii din
ea, nu numai pentru cei din afară, e un loc de aur, îmbolnăvit,
abandonat, cu insule în care, ici-colo, mai bat nişte inimi”
(pag. 126). De ce? Pentru că şi acum cei „jefuiţi, alungaţi
stau ascunşi şi tac între file de procese ridicole” (nană Ană
nu-şi poate lua înapoi pământul furat de miliţienii recrutaţi
dintre nevoiaşi leneşi, fără căpătâi, după ce soţul i-a fost
deportat; fraţii – deportaţi şi ei). De ce? Pentru că au fost
forţaţi de guvernanţi să-şi ia lumea-n cap şi au făcut-o cu
curaj, dar şi cu tone de tristeţe. Plecaţi (nu fugiţi) în 4
zări, cu ştiutul curaj al disperării.
Cuvântul
frică nu-l poate
traduce naratoarea: „În franceză, frica e o stare psihică sau
organică trecătoare, cu cauze şi rezolvări. În română, de
optzeci de ani, frica e nedreptate, înjosire, umilire, renunţare,
despărţire, pierdere, abandon, ruşine, căinţă, furie,
sinucidere, crimă, victoria de oţel a răului asupra binelui [...].
Ceva simplu în fond. Intraductibil” (pag. 55).
Numai
că identitatea transilvană se dovedeşte greu de şters. Şi-i dau
încă o dată dreptate lui Ioan Buduca: „este cel mai demn
patriotic text literar care a apărut la noi în aceşti 25 de ani de
când încercăm să redăm sănătatea sufletului nostru.” Un
patriotism curat, neinflamat de clişeele „cetăţenilor pompiari”,
cum le spune I.L.Caragiale.
După
10 ani de Hexagon (a plecat din România în '87 şi s-a întors în
'97), Adina Kenereş n-a trântit uşa ca Herta Müller, nici n-a
venit „să ajute” cu bani Soros, ca Pralong, acum în Parlament.
Ţăranii,
deşi împuţinaţi şi epuizaţi, „nu se vor lăsa să moară şi
nu se vor strica”, înţelege Gene. Din drag de ţară, Adina
Kenereş îi vede biruitori, după ce au existat ca temporar învinşi,
aşa cum îmi place şi mie să-i văd şi nu din optimism naiv: „mai
de voie, mai de-a buşilea, rezistând în tot felul”. „Pe
descurcatelea.” Ţăranul clasic, România
profundă nu sunt sintagme goale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu