Ţară, ţară, vrem ostaşi!
Despre putinizarea României
Autor: Mihai BURCEA – Miliţia spirituală
După preluarea puterii de către
comunişti (6 martie 1945), întregul aparat de stat a fost
„infestat“ cu membri ai aliaţilor PCR (Frontul Plugarilor,
PNŢ-Anton Alexandrescu etc.), ai simpatizanţilor şi membrilor PCR,
iar începînd cu anul 1948, instituţiile cu atribuţii în
domeniul ordinii publice au fost militarizate (Securitatea – 1948,
Miliţia – 1949, Penitenciarele – 1951).
După 1989, Statul român a avut
ca obiectiv prioritar în domeniul politicii externe integrarea
în structurile nord-atlantice şi europene. Pentru atingerea
acestui deziderat, regimurile care s-au succedat la putere au demarat
cu greu un proces de demilitarizare a instituţiilor care au moştenit
structurile de forţă ale Statului. Pînă în 2002 s-a
reuşit demilitarizarea Arhivelor, Poliţiei şi a Penitenciarelor
(personalul acestor instituţii a primit grade profesionale în
locul celor militare, revenind, astfel, la tradiţia interbelică) şi
abrogarea Legii nr. 23/1971 privind apărarea secretului de stat în
RSR şi înlocuirea ei cu un act normativ elaborat în
concordanţă cu standardele NATO (Legea nr.182/2002 privind
protecţia informaţiilor clasificate, dublată de HG nr. 585/2002).
Astfel, factorii decizionali din NATO au fost convinşi şi de
această dată de eforturile făcute de România pe linia
aderării la această alianţă politico-militară.
O altă condiţie de aderare la
instituţiile amintite mai sus a fost cea de scoatere a ofiţerilor
şi generalilor (activi sau în rezervă) din conducerea
principalelor ministere, servicii speciale şi agenţii
guvernamentale. În ultimii trei ani asistăm însă la o
reinstalare a militarilor (în rezervă de această dată) şi a
civililor din fruntea serviciilor secrete (vezi cazul Ungureanu) în
funcţii-cheie din organigrama Statului român. Pe de altă
parte, instituţiile care au atribuţii în domeniul siguranţei
naţionale caută să-şi asocieze figuri publice cu important
capital de imagine din medii diverse (cultură, sport, învăţămînt
etc.), pentru a le folosi ca interfeţe de comunicare pentru mediile
în care aceste instituţii pătrund/penetrează mai greu.
În cooperare cu aceşti „pivoţi“, spiritul de corp dintre
organele de informaţii şi civilii partizani lor, instalaţi în
înalte demnităţi publice, este de nezdruncinat în lupta
cu orice contestatar/protestatar al actualului regim.
Pentru a ne susţine afirmaţiile vom
da cîteva exemple elocvente în ceea ce priveşte ploaia
de stele care a revenit pe cerul politic al României după
2008. Mulţi dintre cei din lista prezentată mai jos au primit stele
şi trese pe epoleţi odată cu înscrierea în UNPR sau cu
dezertarea din USL, aceste avansări făcîndu-se, cum
altfel, în „interes naţional“ (este interesant cum orice
şoricărie capătă azi forma acestui interes naţional):
– Generalul de armată magistrat (r)
Gabriel Oprea – ministru al Apărării;
– Colonelul magistrat (r) Cristian
Diaconescu – ministru al Afacerilor Externe (vezi biografia
fostului sublocotenent de Securitate în rezervă, actualmente
colonel în arma justiţie militară, Cristian Diaconescu,
publicată de Miliţia Spirituală în colaborare cu Evenimentul
zilei la 15 februarie 2008: http://www.evz.ro/detalii/stiri/cristian-diaconescu-judecator-pe-ulita-792074.html);
– Colonelul (r) Sorin-Serioja Chivu –
senator independent;
– Maiorul (r) Ovidius Mărcuţianu –
senator independent;
– Locotenent-colonelul (r) dr. Tudor
Ciuhodaru – deputat UNPR (vezi Petrică Toma, „Şantajul din
armată“, accesibil la
http://www.qmagazine.ro/intern/intern-politic/antajul-din-armat/ (14
februarie 2012);
– Locotenent-colonelul (r) Liviu
Cîmpanu – senator independent;
– Maiorul (r) Ion Tabugan – deputat
independent;
– Locotenent-colonelul (r) Neculai
Rebenciuc – deputat PDL;
– Locotenent-colonelul (r) Eugen
Nicolicea – deputat UNPR;
– General-maior (r) Anghel Iordănescu
– senator UNPR;
– General-maiorul (r) Neculai Onţanu
– primar al sectorului 2 (a primit prima stea de general în
timpul campaniei electorale din 2009!);
– Florentin Pandele – primar UNPR
al oraşului Voluntari (ofiţer superior în rezervă de marină
comercială; nu cunoaştem gradul militar!);
– Senatorul UNPR Şerban Mihăilescu,
alias „Miky Şpagă“, fost secretar general al Consiliului de
Miniştri (1987-1990) perioadă în care a funcţionat şi ca
ofiţer de securitate acoperit (deconspirat de către CNSAS în
2006; nu cunoaştem poziţia sa militară în prezent).
Aceşti ofiţeri şi generali făcuţi
la apelul de seară nu scapă nici o ocazie de a se afişa în
public în uniformele lor încărcate de decoraţii
căpătate în „lupta“ cu duşmanii politici ai Patriei. (1.) În
absenţa unor merite profesionale solide care să conducă implicit
la o acreditare în domeniul lor de activitate, intrarea pe uşa
din dos a ierarhiei militare a reprezentat pentru mulţi debuşeul
perfect. Astfel, prestigiul care ar fi trebuit să rezulte dintr-un
profesionalism recunoscut în breasla de activitate a fiecăruia
a fost înlocuit cu un prestigiu fabricat doar pentru
satisfacerea orgoliului personal.
Dacă înainte de decembrie 1989
stelele de general se acordau foarte greu, după schimbarea de regim,
România a „beneficiat“ de o inflaţie de generali, în
timp ce funcţiile pentru aceste grade militare se restrîngeau
de la an la an. Punctul culminant a fost atins în timpul
regimului Băsescu, atunci cînd actualul ministru al Apărării
Naţionale, Gabriel Oprea, a primit a patra stea de general (r) la
arma justiţie militară fără a profesa nici măcar o zi ca
magistrat sau procuror militar. Să subliniem că nici măcar
Gheorghe Gheorghiu-Dej sau Nicolae Ceauşescu nu au acordat mai mult
de o stea unui general din această armă de elită a Forţelor
Armate.
Interesant este faptul ca părinţii
unora dintre cei mai importanţi oameni de stat ai României
contemporane provin tot din cadrul Forţelor Armate. Mediul semicazon
în care au crescut liderii noştri postdecembrişti poate
constitui una din cauzele pentru care serviciile speciale româneşti
au beneficiat după 1989 de un statut privilegiat în societate
(bineînţeles, dosarele de cadre/profesionale ale
ofiţerilor şi generalilor pe care îi vom enumera mai jos sînt
inaccesibile cercetătorilor de rînd, ele fiind, probabil,
clasificate la capitolul „siguranţă naţională“):
– Colonelul Dumitru Ioan Băsescu
(1925-2002) – trecut în rezervă în anii ’70 (tatăl
preşedintelui Traian Băsescu). Maiorul Dumitru Băsescu a fost
decorat cu Ordinul „Meritul Militar“, clasa a III-a, pentru 15
ani vechime în serviciul Forţelor Armate în 1964. Cinci
ani mai tîrziu, locotenent-colonelului Băsescu I. Dumitru i
s-a conferit Ordinul „Meritul Militar“, clasa a II-a, pentru 20
ani vechime în serviciul Forţelor Armate. Cu prilejul
aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist
Român, locotenent-colonelului Dumitru I. Băsescu i s-a
conferit Medalia „A 50-a Aniversare a Partidului Comunist Român“
pentru „merite în activitatea de partid şi opera de
construire a socialismului“.(2.)
Menţionăm aici şi avansarea în
grad a lui Gheorghe Andruşca (tatăl Mariei Băsescu), care în
timpul mandatului prezidenţial al lui Traian Băsescu a fost trecut
din corpul subofiţerilor în rezervă în cel al
ofiţerilor superiori în rezervă, avînd gradul de
locotenent-colonel de jandarmi în rezervă. În timpul
celui de-al Doilea Război Mondial, Andruşca a avut gradul de
plutonier de jandarmi, ajungînd cu unitatea sa pînă la
Odessa;
– Generalul de divizie (r) Ioan C.
Geoană (1928-2009), locţiitor (12 nov. 1960) şi şef al Direcţiei
Apărării Antiaeriene Locale din MAI (1 oct. 1963 – ?). După
trecerea Apărării Civile de la MAI la MFA/MApN (anii ’60), Ioan
Geoană a rămas în funcţia de şef al acestei arme pînă
în 1989; a fost trecut în rezervă în anii ’90;
în timpul Revoluţiei din decembrie 1989, general-locotenentul
Ioan Geoană a avut în subordine toate bunkerele şi
adăposturile antiaeriene de pe suprafaţa României (Ioan
Geoană a fost tatăl fostului preşedinte al Senatului Mircea
Geoană);
– General-maiorul de securitate
Mircea I. Oprescu (1923-2010), fost şef de Direcţie şi şef
colectiv extern în Direcţia Informaţii Externe – UM 0920
Bucureşti (1972-1978). A fost trecut în rezervă la data 30
noiembrie 1978, prin Decretul Prezidenţial nr. 325 (tatăl
actualului primar al Capitalei, Sorin M. Oprescu);
– Colonelul (r) Marin Gr. Năstase
(1917-1995, tatăl lui Adrian Năstase);
– General-maiorul (r) Valter Roman,
pe numele adevărat Ernst Neunländer (1913-1983), fost maior
interbrigadist în funcţia de comandant de regiment (1937-1939)
şi general-maior în cadrul Statului Major al Ministerului
Forţelor Armate (1949-1950); (tatăl primului premier
postdecembrist, Petre Roman).
– Ofiţerul Marin Oprea (nu cunoaştem
gradul militar), decedat în 1971 în timpul unei misiuni
ordonate (tatăl generalului de armată în rezervă Gabriel
Oprea).
– Generalul în rezervă Dan
Drăgoi (mîna dreaptă a fostului general-colonel Victor
Athanasie Stănculescu, actualmente retrogradat la gradul
militar de soldat) este tatăl actualului ministru al Finanţelor,
Bogdan Drăgoi.
Toate aceste date ne conduc la
concluzia că, după 1989, structurile de forţă ale Statului nu
numai că nu şi-au diminuat influenţa în sferele înalte
ale puterii, ci şi-au întărit-o de la an la an. (3.)
Faptul că în fiecare an bugetele
serviciilor speciale cresc cu sume halucinante în timp ce zeci
de spitale sînt închise sau că personalul care populează
aceste structuri aproape ca s-a dublat faţă de cel existent la
nivelul anilor ’80 este un argument de netăgăduit în
privinţa rolului pe care „securiştii de tip nou“ îl joacă
la cîrma României (în 1989, în cadrul
Securităţii erau cuprinşi circa 20.000 de militari şi angajaţi
civili – inclusiv personalul şi militarii în termen din
Comandamentul Trupelor de Securitate; în zilele noastre,
potrivit analiştilor militari, în SIE, SRI, SPP, STS, DGIA,
DGA etc. lucrează peste 20.000 de oameni, deşi populaţia României
a scăzut cu cîteva milioane).
Ranforsarea exacerbată a efectivelor
serviciilor speciale şi a structurilor din domeniul siguranţei
naţionale a fost sesizată foarte bine şi de protestatarii din
Piaţa Universităţii care au sintetizat această stare de fapt sub
lozinca „Ai luat bani de la copii (Traian Băsescu – n.n.)/Şi
i-ai dat la S.R.I.!“.
__________________
1. Articolul nr. 27 din Legea nr.
80/1995 privind statutul cadrelor militare stipulează condiţiile pe
care trebuie să le îndeplinească un ofiţer rezervist pentru
a purta uniformă: „la trecerea în rezervă sau direct în
retragere, ofiţerilor care au cel puţin 20 de ani de serviciu
militar şi s-au distins prin activitatea desfăşurată, precum şi
celor care au adus patriei servicii deosebite, chiar dacă nu au o
vechime de 20 de ani de serviciu militar, li se poate acorda dreptul
de a purta uniforma militară. Criteriile de acordare şi de
retragere a acestui drept, precum şi situaţiile în care
ofiţerii prevăzuţi la alin. 1 pot purta uniforma militară se
stabilesc prin regulamente militare“. Monitorul Oficial, partea I,
nr. 155 din 20 iulie 1995.
2. Decretul nr. 629 din 10 octombrie
1964 pentru conferirea Ordinului „Meritul Militar” unor ofiţeri
şi subofiţeri din Forţele Armate ale RPR; Decretul nr. 861 din 26
decembrie 1969; Decretul nr. 137 din 20 aprilie 1971.
3. Pentru a exemplifica gradul de
penetrare a structurilor militare în organigrama civilă a
administraţiei de stat, menţionăm aici şi cazul doamnei Mireille
Rădoi, fost ofiţer superior SRI în rezervă (şefă de
promoţie la Academia Naţională de Informaţii în a doua
jumătate a anilor ’90) şi consilier local PDL la sectorul 4, care
în noiembrie 2010 a fost numită în funcţia de director
general al BCU „Carol I“ din Bucureşti în urma unui
simulacru de concurs organizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului. De la acea dată, acest înalt for de
cultură a devenit locul favorit al dezbaterilor Fundaţiei
Creştin-Democrate (un fel de Secţie de agitaţie şi propagandă a
PDL), dar şi locul în care foşti sau actuali salariaţi ai
serviciilor speciale româneşti îşi lansează cărţi
sau vernisează expoziţii (amintim aici vernisajul expoziţiei de
pictură a directorului general adjunct al SIE, general-locotenentul
Vasile Sarcă, care a avut loc în 2011 la Galeria Galateca a
BCU).
__________________
Mihai Burcea este istoric,
vicepreşedinte al organizaţiei Miliţia Spirituală. Miliţia
Spirituală este o organizaţie nonguvernamentală şi neafiliată
politic. Misiunea organizaţiei este de a mobiliza conştiinţa
civică activă şi spiritul solidarităţii cetăţenilor, plecînd
de la următoarele valori: libertatea de conştiintă, militantismul
şi determinarea pentru consolidarea spiritului civic, solidaritatea,
demnitatea persoanei umane, curajul de a asuma o opinie si de a o
susţine prin acţiuni concrete. „Miliţia“ este un cuvînt
de sorginte latină care desemnează un „corp de cetăţeni dispuşi
să apere patria în condiţii de pericol“ (acest înţeles
al termenului este însă absent din dicţionarul actual, unde
este redat doar sensul de organizaţie paramilitară şi de fost
organ represiv al regimului comunist). Adjectivarea „spirituală“,
deşi din altă zonă semantică, vine să întărească
profilul nonviolent al organizaţiei. Miliţia Spirituală
reprezintă un proiect civil fundamental nonviolent, croit pe
realitatea socio-politică autohtonă, adaptat prin acţiunile sale
la specificul activismului civic românesc. Miliţia Spirituală
face parte din Platforma pentru Bucureşti (o uniune informală
alcătuită din peste 50 de asociaţii ce militează pentru
democrație participativă în toate deciziile cu privire la
București) şi colaborează cu 20 de ONG-uri din România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu