Eminescu si Unirea. Restituiri:
Congresul de la Putna, Societatea secreta “Carpatii” si prima si ultima recitare a Doinei de catre Eminescu la Iasi
“Astăzi credem că ar fi venit
timpul ca să pretindem şi noi ceea ce ni se cuvine de secoli. E timp să
declarăm neted şi clar că în ţara noastră (căci este a noastră mai bine
decât a orişicui) noi nu suntem nici vrem să fim maghiari ori nemţi.
Suntem români, vrem să rămânem români şi cerem egala îndreptăţire a
naţiunei noastre. Faţă cu orice încercare de deznaţionalizare ori
suprematizare, întrebăm cu răceală şi conştiuţi de drepturile ce ni le
dă aboriginetatea noastră şi spiritul secolului: ,,Cine sunt aceşti
oameni şi ce vor ei în ţara noastră?””
Mihai Eminescu / Varro [Sa facem un Congres - Ziarul "Federatiunea", Pesta, 5/17 aprilie 1870]
“Să nu ne mirăm, dacă organele
noastre de publicitate au devenit în timpul din urmă moi si
împăcăcioase; căci, cum zice mai sus campionul presei boheme, contrarii
vor sti totdeauna să ametească capetele pâna si a conducătorilor nostri
cu promisiuni lucii, dar etern mincinoase. Cine ar crede cumcă Ungurii,
chiar de-ar promite-o, vor găsi în ei atâta simt de dreptate, încât să
redea, de exemplu, autonomia Transilvaniei, pe care au răpit – o fără
consimtământul Românilor? – Si apoi nici nu avem noi să cerem de la
Unguri ceva, căci ei nu sunt competenti să ne dea nimica.”
Mihai Eminescu [În Unire e tăria - Ziarul "Federatiunea", Pesta, 22/10 Aprilie 1870]
“Una din cele mai frumoase serbari intocmite de societatea academica Romania Juna din
Viena, a fost serbarea de la Putna din 15/27 august 1871 in memoria lui
Stefan cel Mare. Toata suflarea romaneasca a primit cu cea mai deplina
insufletire mareata idee, spre a aduce omagii de pietate si veneratiune
aceluia ale carui oseminte se odihnesc de trei secole si jumatate in
vechea manastire zidita de dansul. A fost intaia serbare la care au luat
parte romanii din toate tarile locuite de dansii si ideea aceasta a
purces de la Eminescu (…)
Cel mai de seama lucru pentru
Eminescu era insa rezultatul moral al acestei serbari, el zicea ca se va
radica simtul national, aproape adormit pana atunci si va lua avant nou
iar studentii ce au sosit din toate partile si au facut cunostinta si
legaturi de prietenie intre dansii vor lua cu sine impresii nesterse si
vor fi pe vremuri propagatorii cei mai zelosi ai ideii ca lucrand uniti
si condusi de acelasi ideal vor contribui la desteptarea si marirea
neamului lor in provinciile de unde se trag. A fost si foarte multa
inteligenta tot barbati marcanti din toate tarile locuite de romani. Si
ei au facut cunostinta mai de aproape, si intre dansii au urmat un
schimb de vederi si nu se poate ca acest fapt sa nu influenteze
activitatea lor publica si sa nu aibaurmari binefacatoare pentru neamul
intreg. Zicea mai departe ca studenti, popor si inteligenta cu totii au
vazut si s-au convins ca hotarele nu pot impiedica manifestarile
entuziaste ale unui popor pentru o idee pe care au urmarit’o si serbarea
de la Putna. Desi despartiti prin hotare toti stiu ca sunt unul si acelasi neam, si aceasta convingere va mari puterea lor de rezistenta si ii va oteli in lupta pentru neam, lege si tara.”
Teodor V. Stefanelli, fost coleg de scoala cu Eminescu atat in Liceul de la Cernauti cat si la Universitatea din Viena si participant la Congresul de la Putna din 15 august 1871.
“La 5 iunie 1883, se facu in Iasi cu mare pompa inaugurarea statuei
lui Stefan cel Mare. Suveranul, toate autoritatile statului, corpurile
legiuitoare si un public foarte numeros se adunara in Iasi din toate
partile tarii si chiar din provinciile romane ale imperiilor invecinate.
Profitand de imprejurare ca un mare numar de membri vechi ai societatii
literare printre care si Eminescu, se gaseau cu acea ocaziune in Iasi,
“Junimea” tinu o mare intrunire. In acea sara Eminescu ne ceti cunoscuta
sa Doina populara scrisa cu ocaziunea serbarii si care incepe cu
cuvintele:
De la Nistru pan’ la Tisa
Tot Romanul plansu-mi-s’a
Ca nu mai poate strabate
De atata strainatate.
Tot Romanul plansu-mi-s’a
Ca nu mai poate strabate
De atata strainatate.
Efectul acestor versuri pesimiste care contrastau asa de mult cu
celelalte ode ce se compusese cu ocasiunea acelei stralucite serbari, fu
adanc indiscriptibil. In contra obiceiului “Junimii” careia nu-i placea
sa-si manifeste entusiasmul pentru intaia data de doua zeci de ani de
cand exista societatea un tunet de aplausuri isbucni la sfarsitul
cetirii si mai multi dintre numerosii membri presenti imbratisara pe
poet.
Aceasta cetire a fost cea din urma a lui Eminescu. (…)”
Iacob Negruzzi, membru al Academiei Romane.
(“Eminescu – Album artistic literar comemorativ”, Iasi, 1914, aparut la 25 de ani de la moartea lui Eminescu, sub coordonarea lui Octav Minar – via Basarabia.Bucovina.Info)
Fotografie realizata de Nestor Heck, Iasi, 1884 ( A treia din cele
patru fotografii cunoscute cu Eminescu, pe langa cea din tinerete,
facuta la 20 de ani la Praga, de Bernard Brand, cea din tabloul
societatii “Junimea”, din 1878, si ultima, cea realizata de Jean Bielig
la Botosani, cu Eminescu la 37 de ani. Originalul, din care a fost
decupat Eminescu, pentru posteritate, la cererea prietenilor sai cu care
s-a fotografiat, ii cuprindea pe profesorul A.C. Cuza, compozitorul
Wilhelm Humpel si poetul Petru V. Grigoriu. Versiunea publicata aici
prezinta in oval o prelucrare a originalului.) Sursa: Memorialul Ipotesti
De ce, totusi, publicam aceste informatii mai mult sau mai putin
cunoscute – pentru unii poate chiar inedite – de si despre Eminescu, de
ziua “Unirii mici”, sarbatorita la 24 ianuarie? Un amanunt biografic din
viata lui Eminescu mai putin mediatizata, aceea de gazetar si militant
pentru unirea provinciilor romanesti, este legat de apartenenta sa la
Societatea “Carpatii”, infiintata la 24 ianuarie 1882, la Bucuresti, cu
scopul de a cladi “Dacia Mare”, viitorul stat national unitar Romania
Mare, asa cum se aminteste si pe Mihai-Eminescu.Ro.
Lucrarile Societatii cu caracter secret “Carpatii” erau urmarite atent
de spionii Imperiului Rus si ai Austro-Ungariei, dupa cum stau marturie
note informative ale agentilor marilor puteri descoperite in Arhivele de
la Viena sau de la Bucuresti, in care este mentionat si proiectul national si eminescian ”Dacia Mare”.
Ce observam, frati romani: inca de la primul sau articol politic, apelul pentru serbarea de la Putna, aparut in “Federatiunea” de la Pesta, si urmat de cel cu titlul raspicat ”In Unire e taria” si apoi de “Ecuilibrul”,
scrise la numai 20 de ani - pentru cel din urma fiind urmarit in
Instanta de catre autoritatile Austro-Ungariei pentru “delict de presa”
(patimind si editorul sau, Ion Porutiu, care avea deja pielea tabacita de unguri - vezi detalii la “Eminescu – Drama Sacrificarii” de Theodor Codreanu, p 151 – 154) – si pana la ultima sa recitare in public, cuDoina, la 33 de ani, anul mortii sale civile, Eminescu a fost animat de unul si acelasi gand:Unirea tuturor romanilor.
Doina a fost recitata la Junimea, in casa lui Iacob Negruzzi, pe 6 iunie 1983. Istoricul basarabean dr Veaceslav Stavila -
membru al Comisiei pentru studierea regimului totalitar comunist din
Republica Moldova – considera intr-o prezentare condensata a situatiei
ca, peste 22 de zile, la 28 iunie 1883, “serviciile speciale îi
înscenează nebunia, după care au urmat internarea în spital,
“tratamentul” forţat şi decesul (în 1889).”, afirmand in concluzia sa ca
Eminescu “a fost asasinat pentru că a anticipat cu 35 de ani Marea
Unire din 1918.” Dincolo de aceasta interpretare, istoria dezgolita si
desecretizata ne arata azi ca atat Societatea “Junimea” cat si
Societatea “Carpatii” erau intesate de agenti ai puterilor ostile
formarii Romaniei Mari, printre cei care “imbratisara pe poet” la
citirea Doinei fiind, fara indoiala, si unii care i-au dat sarutul lui
Iuda.
Ne bucuram sa constatam ca noua
generatie de azi are cunostinta de tot zbuciumul lui Eminescu pentru
Unire, dupa cum se reflecta in concursul de eseuri initiat de Institutul “Eudoxiu Hurmuzachi” pentru Romanii de Pretutindeni, de unde am selectat pentru Dvs articolul tinerei Elena Podoleanu:
“Suntem români și punctum”
“De la Nistru pân’ la Tissa / Tot românul plânsu-mi-s-a, / Că nu mai poate străbate / De-atâta străinătate.” Erau
câteva dintre versurile care țipau în ziarul “Glasul” pe care făurarul
anilor ‘89 îl scotea la lumină în Basarabia. Deși era primul în grafie
latină, acesta avea puterea să țipe în inima celei căreia i s-a furat
cuvântul “pâine” în favorea lui “хлеб”, celei căreia i s-au furat
mamele și i s-au adus soldați, i s-au furat copiii și i s-au dat la
schimbi ruși, ucraineni. Ea, Basarabia, și-a spus durerea în limba și
versurile lui Eminescu.
Era limba celui care nu putea fi un simplu spectator la realitățile
de pe scena politică internă, cât și cea externă, cel care nu-și dorea o
Țară ciopârțită în bucăți de către Imperiul Austro-Ungar, Otoman și cel
Țarist. Se opunea societății inculte, iar drept coloană vertebrală
pentru tot românul nu accepta decât valorile. Viziunile sale erau
periculoase pentru siguranța celor care dețineau hățurile puterii, așa
că a fost condamnat. Condamnat la tăcere. Nici măcar astăzi, după mai
mult de un secol, nu vor să-l lase să vorbească. În manualele școlare,
Eminescu este prezentat drept băiatul care cutreieră păduri în căutarea
iubitei, romanticul care petrece serile pe deal, nu și revoluționarul
care adună echipe de studenți ardeleni care să militeze pentru “Dacia
Mare”. De ce ni l-ar ascunde și acum, s-ar întreba unii? Pentru că
Eminescu a fost profetul poporului român. La lumina sec. XIX acesta
reușea să contureze și să explice obscuritatea zilei de azi. A dat
răspunsuri la întrebări care aveau să vină abia în sec.XXI. Cum s-a
întâmplat ca românii dintre Prut și Nistru nu doar să accepte limba
ocupantului, dar să și afirme că aceasta ar fi mai frumoasă decât limba
mamei? Cum se face că basarabenii, dacă ar fi puși să aleagă în mâna cui
să-și pună zilele, fără nicio ezitare, le-ar pune în mâna rusului? El,
acel romantic, Eminescu, ne răspunde: “Ca orice putere mare, Rușii
acolo unde văd că vor întâmpina rezistență mare, se opresc și lucrează
cu o răbdare seculară, spre a surpa încet, încet temeliile puterilor ce
li se pun împotrivă. Putrerea lor în țările ocupate e blândă, dar plină
de o dulceață demoralizatoare; și tot astfel e în țările cucerite la
început sunt plini de îngrijire pentru binele cuceriților, încetul cu
încetul însă ei să înăspresc până ajung de cer, nu averea ci sufletul
cuceriților. Urmările ocupațiunilor rusești în țările românești le sunt
tuturora cunoscute; viciurile sociale, ce românii au contractat de la
binvoitorii lor, nici până astăzi nu sunt cu desăvârșire stârpite”
Mă întreb, oare “acea categorie de fiinţe fără ştiinţă de carte şi consistenţă de caracter”,guvernanții,
atunci când vorbesc despre Luceafărul națiunii române, se raportează
doar la îndrăgostitul din “Floare albastră” sau și la cel care a militat
pentru unirea tuturor românilor? Probabil, la niciunul. Faptul că
aceștia oferă dreptul la existență unei limbi inventate de ocupant, mă
face să înțeleg de ce, totuși, mai depun flori la bustul lui Eminescu. “Or
să vie pe-a ta urmă în convoi de-nmormântare,/ Splendid ca o ironie cu
priviri nepăsătoare…/ Iar deasupra tuturora va vorbi vrun mititel, / Nu
slăvindu-te pe tine… lustruindu-se pe el. /Sub a numelui tău umbră. Iată
tot ce te aşteaptă.”
Eminescu ne-a lăsat drept
moștenire parametrii în care trebuie să se încadreze o clasă politică;
ne-a prezentat dușmanul din unghiul celui mai bun observator, astfel
încât să-i putem opune rezistență; Eminescu ne-a lăsat modelul unui
adevărat român. Să nu-i lăsăm să ni-l fure pe Eminescu! Pentru că
aceasta ar însemna să nu mai luăm aminte la vorbele sale; să nu ne dorim
o Românie puternică; ar însemna să negăm trecutul și să refuzăm a ne
numi români. Peste a sa ființă, anii și-au lăsat mantii incolore, pe
buzele vântului stau ale sale vorbe, în brațele bătrânului tei îi sunt
prinși anii tinereții, în florile albastre și-a lăsat privirea, iar
suflarea i-a rămas în dulcea lui Românie.
Elena Podoleanu / Hurmuzachi.Ro
Basarabia-Bucovina.Info va ureaza La Multi Ani Romani!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu