Ambasada Rusiei oferă o nouă mostră de rescriere a istoriei României:
reprezentanții Moscovei susțin că Basarabia a fost „eliberată” de ruși
în 1812 Ambasada Rusiei oferă o nouă mostră de rescriere a istoriei
României: reprezentanții Moscovei susțin că Basarabia a fost „eliberată”
de ruși în 1812.
Luni 17 apriliec 2017, ambasada Rusiei în România a publicat un material pe
contul de facebook prin care se pune în discuție masacrul de la Fântâna
Albă din 1941. Reprezentanții Rusiei în România au publicat un fragment
din cartea unui istoric ucrainean, care susține că la Fântâna Albă ar fi
fost uciși „în jur de 50 de oameni”. Mai mult, Ambasada susține că
acțiunea de traversare graniție de către românii neumulțumiți ar fi fost
inițiată de către serviciile secrete românești.
Din fericire, însă, au fost consemnate mai multe mărturii ale
supraviețuitorilor evenimentelor de-atunci, dar și o mărturie din partea
unei persoane aduse de autoritățile sovietice pentru a săpa gropile
comune în care au fost aruncate victimele.
Moș Ivan, etnic lipovean din Bucovina, avea 16 ani la momentul 1940
și a făcut parte dintre cei luați de autoritățile sovietice pentru a
săpa gropile comune de la Fântăna Albă. Redăm mărturia acestuia, fără
alte comentarii, așa cum a fost culeasă de istoricul român Mircea Dogaru
și publicată în cartea „Bătălia pentru România” la Editura Phobos.
„De Sf. Mărie eram la biserică. Nu se terminase bine slujba, că am
auzit în vale, nu departe de satul Volcineț, rafale prelungite de
mitraliere care au durat cam 2 ore. După un timp, au intrat în biserică
mai mulți ofițeri ruși care au luat toți bărbații mai în putere, ne-au
cerut să luăm hârlețe și ne-au dus jos, în vale, unde am văzut o mulțime
de morți. După haine mi-am dat seama că erau români. Soldații ne-au
pus, sub amenințarea armelor, să săpăm 35 de gropi. Țin bine minte
numărul. Când au fost gata, ne-au pus să cărăm morții și să-i punem în
gropi, câte 200 pentru fiecare. Au mai venit și alți soldați care au
cărat morții la gropi. Tot ei i-au cărat și pe cei răniți – pe care noi
nu i-am luat – că puteau fi salvați, că nu muriseră. După ce s-a
terminat căratul ne-au pus să aruncăm peste ei lut, să acoperim gropile.
Care dintre lipoveni nu putea rezista sau încerca să fugă, îl împușcau
pe loc. Cred că acolo, în gropile acelea, sunt peste 7.000 de morți,
români.
Peste un an, când a venit armata română și a eliberat zona, li s-a
făcut slujbă, sfeștanie mare cu mulți preoți. Toată coasta dealului era
plină de lumânări ce se vedeau de departe și au ars zile și nopți la
rând. S-au pus și cruci mari, care astăzi nu mai sunt. Le-au strâns
sovieticii în 1944. Morții nu au mai fost scoși. Sunt și azi acolo, dar
locul s-a mai nivelat. Greu se mai cunoaște”.
Teoria lansată de Ambasada Rusiei, cum că românii din Bucovina au
fost incitați de către serviciile românești este demontată de mărturia
lui Constantin Țoiu, supraviețuitor al masacrului. Acesta a povestit că
aceia care incitau românii să treacă granița erau străini, „mai mult
transnistreni”. Mărturia lui Constantin Țoiu a apărut tot cartea citată
mai sus a istoricului Mircea Dogaru.
„Prin sat circulau străini, mai mult transnistreni care încercau să
ne lămurească să trecem în România. Nu ni se dau acte, dar ne lasă să
trecem dacă ne strângem în grup mare. Ne-am luat după spusele lor, fără
să bănuim ce ni se pregătea. Într-o zi, în preajma Sfintei Mării Mici
ne-am strâns toți din satele care voiam să trecem noua graniță, în
coloană, cu popi și prapuri în frunte și ne-am îndreptat către Fântâna
Albă, așa cum am fost sfătuiți, că acolo se va deschide o trecere de
graniță. Dar când urcam coasta dealului, din tufe au început să răpăie
mitralierele în mulțimea celor aproape 15.000 de oameni câți eram,
omorând fără milă. Eram familii întregi cu copii și bătrâni cu tot. Pe
cei care au reușit să fugă înapoi în vale îi așteptau niște camioane
militare sovietice. Au fost prinși peste 3.000 de oameni și duși cu
forța în Kazahstan și Karaganda, în raionul Pavlodar cum am aflat mai
târziu. Alții, printre care și eu, am fugit pe Sirețel în sus, spre
Crasna, și am reușit să trecem granița prin pădurea Bâlcii”.
Iată și textul publicat de Ambasada Rusiei pe facebook:
În contextul publicării în presa română și Internet a materialelor
despre evenimentele tragice în aprilie 1941 la Fântâna Albă și așa-zisul
„masacru la Fântâna Albă” propunem spre atenția cititorilor traducerea
în limba română a fragmentelor de cheie din articolul lui Nicolai
Rubanets, specialist independent ucrainean în istorie locală, care a
apărut pe site-ul Asociației de comunități etnice din Bucovina de Nord.
Lucrarea este bazată pe documentele de arhivă originale în contrast cu
multe alte materiale mai sus menționate.
Publicăm fragmentele din aceste cercetări:
„Despre evenimentele tragice care au avut loc pe 1 aprilie 1941 în
poiana Varnița, aproape de satul Fântâna Albă din raionul Glâbocski din
regiunea Cernăuți. Atunci grănicerii sovietici au deschis focul asupra
coloanei, a oamenilor care încercau să treacă din URSS în Romănia.
Informația despre acest eveniment a fost suprimată pentru un timp lung,
și numai după ce Ucraina a primit independență evenimentul a început să
fie discutat deschis, au început să scrie despre el, s-au lansat
cercetările. Fiecare an în locul tragediei se țin parastase-recvieme la
care participă atât reprezentanții societății civile, cât și a
autorităților, despre acest eveniment s-a scris, dar multe au rămas încă
în afara cercetărilor.
Pe parcursul ultimilor doi ani autorul a studiat o serie de dosare de
arhivă legate de acest eveniment, care se păstrează în instituțiile de
stat din regiunea Cernăuți. Au fost de asemenea examinate materialele
edițiilor periodice și publicațiile cercetătorilor, a fost efectuat
sondajul unui număr de persoane care au fost martirii acelor evenimente.
Pe baza celor cercetate se pot reconstitui circumstanțele tragediei.
Deci, pe 1 aprilie 1941 zeci de oameni din satele raionului Glibotski și
parțial din raionul Storojinetski au început să sosească la Glubocaia.
Spre amiază în centrul din Glubokaia s-au strâns peste două mii de
oameni. Oamenii cereau de la autorități permisiune pentru trecerea
frontierei. Din însemnările în jurnalul unuia dintre organizatorii
trecerii, M. Gușul, aflăm că procurorul raionului a ieșit la mulțime și a
explicat că ei sunt cetățenii URSS, posedă case, gospodării, așadar
nimeni nu o să le permită să treacă frontiera de stat. Atunci oamenii au
început să lepede îmbrăcămintea de pe ei, strigând: „atunci o să vă
lăsăm și îmbrăcămintea, nu numia gospodăriile și vitele”. După asta în
coloană mare mulțimea a pornit spre frontieră. În drum grănicerii au
încercat de câteva ori să-i oprească pe oameni, explicându-le că nimeni
nu o să le dea voie să treacă de frontiera de stat. Încă odată oamenii
au fost opriți de grăniceri în poiana Varnița. După atenționare orală
s-a tras focuri de avertizare, prima dată în sus, a doua oară spre
prapuri și cruci, pe care le duceau în rândurile din față ale coloanei.
Dar asta nu a oprit mulțimea. Din ea au răsunat focuri de armă în
direcția militarilor. Atunci grănicerii au deschis focul spre mulțime…
Din nefericire, cifra precisă a victimelor nu a fost stabilită, unii
cercetători, totuși, arată că atunci au fost uciși în jur de 50 de
oameni, și mulți au fost răniți.
Ce anume a provocat asemenea actiuni? Cercetătorul evenimentelor din
1941 Petr Kirstiuk în eseul său documentar „Freamătă brazii deasupra
crucilor” a remarcat corect că „a fost posibil să fie strânși câteva mii
de oameni la o oră și zi precis definită, mai ales primăvara, numai
planificând acțiunea cu precizie”. Din materialele de arhivă aflăm că
această acțiune de masă de a traversa frontiera a fost inițiată de
serviciul de informații românesc de atunci…
Martorii acelor evenimente au atras justă atenție către faptul că în
coloana care pe 1 aprilie 1941 încerca să treacă frontiera erau mulți
tineri. Aceasta este confirmat și de materialele de arhivă. Deși în
coloană erau femei cu copii și vârstnici, analiza materialelor existente
arată că aproape 70 % din coloana erau persoane de sex masculin cu
vârsta cuprinsă între 20-25 și până la 40 de ani, mulți dintre care
și-au lăsat acasă soțiile lor tinere, copiii mici, părinții, frații și
surorile. Marea majoritate a acestor oameni la timpul lor au efectuat
serviciul militar în cadrul armatei române. Astfel este evident că în
cazul în care ar fi început un război, nu era deloc necesar să-i instige
cineva pe acești oameni să lupte, ei în mod automat ar fi devenit
„avangarda” armatei române”.
Pacea este un război în care nu mijloacele militare nu sunt folosite direct. Ceea ce nu înseamnă că nu sunt folosite ca amenințare. Sau că nu vor fi folosite, mai devreme sau mai târziu.
Înșelarea (dezinformarea) este un mijloc de luptă folosit și în luptele păcii, și în cele ale războiului. Cu cât înșelarea seamănă mai mult cu adevărul, cu atât este mai puternică. Și cu cât atinge puncte mai importante, cu cât este mai aproape de esențe, cu atât este mai rea.
Poate dintre cele mai rele înșelări ale românilor sunt următoarele:
1) Românii sunt un popor nedreptățit, persecutat, atacat. "Suntem victime" (ale istoriei, ale conspirațiilor etc.)
Sunt sigur că mulți vor fi uimiți: cum, românii nu au fost - și nu sunt! - nedreptățiți, persecutați etc.?
Ba da.
Înșelarea pare, astfel, un adevăr clar. De aceea este și eficientă. Minciuna este aici prin omisiune: TOATE popoarele sunt persecutate, nedreptățite, atacate. Și înfrânte, DACĂ SE VICTIMIZEAZĂ. Sau câștigă ele, dacă au demnitate, statornicie, curaj, bucuria de a duce războiul vieții.
Poetul avea dreptate: "O luptă-i viața, deci te luptă!"
Înșelăciunea aceasta se lămurește mai bine prin următoarele.
2) Puterea X ne-a ajutat sau ne va ajuta; Puterea X ne este prietenă; Puterea X ne vrea binele.
Minciuni!
Există interese. Și există intenții. Și bune, și rele. Dar care se subordonează, până la urmă, interesului propriu - național, dacă vorbim de o națiune, extra-național dacă vorbim despre o putere corporatistă (gen "Uniunea Y" sau "Asociația internațională Z").
Nicio putere nu vrea binele românilor.
Cu excepția - poate! - a puterii constituite de români.
În rest, există alianțe, care de-a lungu timpului se pot consolida până la ceea ce se numește propagandistic "prietenie". Real fiind o "alianță tradițională".
Care, totuși, se poate rupe oricând.
Ar fi bine să înțelegem că orice putere, orice intenții bune ar avea (să zicem) față de români, va pune pe primul loc, totdeauna, interesele sale. Ceea ce este natural. Și ne duce la
3) Românii nu au prieteni ("decât Marea Neagră"); "vai ce victime suntem!", "vai ce greu ne e!"
Este o înșelăciune care, precum cea de la 1), se bazează pe un adevăr (românii, ca popor, NU au prieteni printre celelalte popoare) și pe câteva omisiuni.
Prima omisiune este faptul că NICIUN POPOR activ pe scena istoriei nu are prieteni. Poate să aibă, cel mult, admiratori. Care își vor schimba tabăra ușor - și radical - dacă acel popor cade (sau face un lucru neconvenabil pentru admirator). Uneori are fani, dar aceștia sunt deja la granița integrării ÎN acel popor, așa că sunt altceva. Oricum, nu prieteni.
Ce națiuni prietene au francezii? Niciuna. Dar germanii? Niciuna. Dar rușii? Niciuna. Dar americanii? Niciuna. Dar ungurii? Niciuna. Etc., etc., etc.
De la Turnul Babel încoace - sau și mai dinainte - este un război generalizat.
Pot exista alianțe - a se vedea punctul 2) - dar fiecare popor este singur.
A doua omisiune este bazată pe confuzia între ideal și realitate practică.
Prietenia între popoare este un ideal. Frumos. Și pentru care merită să luptăm. Dar minciuna îl îndepărtează, nu îl apropie.
Prietenia între popoare este un ideal creștin. Și musulman. Și budist. Și comunist.
Dar țările catolice s-au bătut - și măcelărit - reciproc masiv în istorie. Grecii l-au canonizat pe Cosma Etolianul - născocind o literatură apocrifă ce-i este atribuită - pentru faptul că a deznaționalizat români și bulgari. Insul în cauză nu a adus niciun ne-ortodox la credință. Nu a convertit în viața lui niciun catolic, musulman sau mozaic. Ceea ce a făcut a fost să le spună românilor din Epir, Macedonia, Tesalia etc. că "Dumnezeu vorbește în română doar cu Satana". Și că dacă vor ca Dumnezeu să-i audă să se roage în greșește. Și a dat o circulară - semnată de el, subliniez pleonastic, dar necesar - în care dădea anatemei pe toți cei care s-ar ruga ori ar sluji în limba română. Sute de sate românești - și slavo-macedonene - au fost grecizate prin eforturile acestui individ.
Am putea adăuga aici masacrele grecești anti-românești sau anti-bulgare, masacrele bulgărești anti-românești sau anti-sârbești, persecuția românilor din Timoc și alte zone din Serbia, masacrele anti-românești sau anti-ucraineene ale Rusiei etc., etc.
Statele budiste s-au bătut între ele - în ciuda idealului prieteniei între popoare - până la genocid.
La fel și statele islamice.
La fel și statele comuniste.
Sunt milioane de exemple care ne arată că idealul prieteniei între popoare este o iluzie în această lume.
Și că din punct de vedere practic fiecare popor trebuie să fie în stare să se bazeze pe el însuși.
Sau va fi distrus.
A treia omisiune este poate cea mai distrugătoare: prietenia cere o anumită înălțime sufletească.
Un om care își plânge de milă în fața greutăților și provocărilor, un om care așteaptă mereu să fie dus de mână, care vrea să fie îndrumat la fiecare pas, care nu poate lua nicio hotărâre fără un prieten care să îi spună ce și cum... ori e un copil mic, ori e sclav, ori este un om foarte grav bolnav, iresponsabil, care trebuie pus sub tutelă. Oricum, nu poate avea prieteni reali, pentru că nu poate fi prieten real.
La fel este și cu popoarele.
Într-o vreme, îndepărtată, românii au izbutit, în anumite părți ale lumii, să fie prieteni cu alții.
De pildă, moldovenii au izbutit, în Zaporojia - o țară în care nu puteai fi hatman dacă nu erai moldovean - să fie prieteni cu rutenii, bielorușii, ucraineenii și alte neamuri. Aceste neamuri ajungeau în Zaporojia fugind fie în căutarea aventurii, fie din alte pricini. Și găseau în Zaporojia - sau în Moldova acestui trecut vechi - oameni de calitate. Oameni puternici, demni, curajoși, eroici etc.. Oameni care erau în stare să conducă.
Dar atunci când această vârtute, această putere sau tărie a moldovenilor a pierit, s-a dus și prietenia. Și pierită va fi, până când românii se vor arăta iarăși demni, curajoși, eroici etc.
Plângerea de milă înseamnă sinucidere.
Lipsa de prieteni este motorul unității naționale a multor popoare. Este izvorul unei unități interioare, este îndemn spre urmarea modelului eroilor etc.
Adesea "eroii" altor popoare sunt, moral cel puțin, niște mizerabili. De la Suleiman Pedofilul și Dementul al turcilor până la Petru Apostatul și Dementul al rușilor.
Românii au eroi și sfinți reali, de la Constantin cel Mare la Constantin Brâncoveanu, de la primii martiri creștini până la martirii rezistenței anti-comuniste.
Să te victimizezi, să îți plângi de milă, cu toate că ai în față asemenea exemple, iată o victorie uluitoare a înșelăciunii.
CONCLUZIE:
Suntem bine, dacă ne dăm seama de asta.
Înfrânt este cel care se dă bătut. Cei care înțeleg asta își dau seama că înfrângerea este doar cea pe care o accepți.
Românii sunt un popor persecutat, nedreptățit, atacat, ca orice popor mare din istorie. Și suntem un popor mare. Apăsat acum de plângerea de milă - adesea agresivă - și victimizare, a unei mari părți a națiunii. Românii însă vor merge mai departe. Prin cei care înțeleg faptul că viața este un război. Și că trebuie să înveți să-l duci. ÎN FELUL TĂU. Nu precum ungurii, căci suntem români, nu unguri. Nu precum rușii, căci suntem români, nu ruși. Nu precum americanii, căci suntem români, nu americani. Trebuie să ducem acest război al vieții în felul nostru, românesc. De-a lungul timpului vom avea alianțe. Uneori vor fi onorate. Alteori vom fi - ca de atâtea ori - trădați. E firesc. Ne ridicăm și mergem mai departe.
Simplul fapt că existăm - ca români - și că mergem, românește, mai departe, este deja o biruință. La care putem adăuga, generație de generație, altele.
Ca Dumitru Stăniloaie, Iustin Pârvu, Arsenie Papacioc, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Frații Arnăuțoiu, Pelaghia Roșu, Doamna Oltea, Elisabeta Rizea, Ilarion Felea, Ioan Ianolide și milioane de alții asemenea.
Ca muzica lui George Enescu ori Ciprian Porumbescu, operele unui Brâncuși sau Eminescu, Odobleja, Racoviță sau Antipa și atâtea altele.
Ca ștergarele și maramele, iile și cămeșile populare ale cusătoarelor din trecut și de astăzi.
Fiecare dintre aceste biruințe a făcut și face lumea mai frumoasă. Începând cu neamul nostru, dar mergând până foarte departe.
Iile românești au cucerit până și China și SUA, au devenit parte integrantă a culturii mondiale. Sunt doar un exemplu dintr-un șir nesfârșit de realizări deja existente sau posibile pentru noi și urmașii noștri.
Căci vom merge mai departe. În acest război - frumos și urât, cu rele și bune - care este viața. Până în adâncurile Veșniciei.
Cei care nu vor sau nu înțeleg, se vor pierde. Cei care înțeleg, vor duce neamul și moștenirea lui mai departe, până dincolo de sfârșitul lumii. Cu fruntea sus, cu Crucea sus, gata pentru orice luptă. Mai bine acvilă un an, decât o sută vierme!