Reîmprospatati-va memoria
A fost odata…..
Când ne durea în cot (!) de comunism pentru că eram prea ocupaţi să ne trăim tinereţea…..
Aparea un ziar de seară: “Informaţia Bucureştiului”, cu mai puţină
ideologie şi mai multe ştiri utilitare şi de interes public. De la
mijlocul anilor ’50 apărea cotidianul “Munca”. Acesta nu era decât
localizarea ziarului sovietic “Trud”, tot aşa cum “Gazeta literară” din
1954 era “Literaturnaia gazeta” românească. La fel şi “Muncitorul
sanitar” ori “Gazeta învăţământului”, săptămânalele unor categorii
profesionale.
Radio România se transformase în Radio Bucureşti şi avea până în 1960
un singur program pe unde lungi şi medii. Aparatele de radio vândute în
magazine nu erau dotate şi cu frecvenţe scurte, pentru ca lumea să nu
poată asculta “Vocea Americii” sau “Europa liberă” – “ziarul vorbit al
românilor de pretutindeni”, cum se intitula până în 1963, BBC-ul, sau
scurtele programe radiofonice în limba română difuzate la Paris, Atena
sau Vatican. Radio Bucureşti îşi încheia programul, început la 5
dimineaţa, la miezul nopţii. A apărut apoi şi un Bucureşti 2, emiţând
din zori până la prânz, emisiunile acestuia prelungindu-se apoi gradat,
câte două ore în plus.
Din 1957, exista Televiziunea Română, mai întâi cu programe
experimentale, iar apoi regulate. Televiziunea se înfiinţase în România
la numai doi ani după aceea din Italia. Faţă de presa meschină, anostă,
marcată de o demagogie ridicolă sau agresivă, Televiziunea, deşi în
alb-negru, a adus în România o undă de varietate şi destindere. În 1959,
când s-au sărbătorit 500 de ani de la întemeierea Bucureştilor, s-au
alcătuit programe aparte, lansându-se cântece precum “Badea neichii
Bucureşti”, compus de Ion Vasilescu şi Gherase Dendrino şi interpretat
de Maria Tănase, sau “Frumos eşti, Bucureşti!”. Apăreau în programele de
divertisment, toate “live”, realizate în condiţii tehnice modeste, dar
foarte reuşite, solistele şi soliştii în vogă de la răscrucea deceniilor
6 şi 7: Dorina Drăghici, Aida Moga, sora ei, Lavinia Slăveanu, Mara
Ianoli, Gigi Marga, Alin Noreanu, Nicolae Niţescu, Wili Donea, George
Bunea, Dorel Livianu. Într-o emisiune muzicală, a debutat, în 1959, la
vârsta de 16 ani, Margareta Pâslaru. În acelaşi an, Televiziunea n-a
ezitat să transmită un program de la barul “Continental”, situat în
subsolul unui bloc interbelic de lângă Biserica Rusă, prăbuşit la
cutremurul din 4 martie 1977.
Tot în 1959-1960, Televiziunea difuza numere de revistă, cuplete,
scheciuri, interpretate de cel mai mare comic al vremii, Mircea Crişan,
de duetul Horia Şerbănescu – Radu Zaharescu, sau de Vasile Tomazian, un
actor foarte popular, care îl imita pe Vico Toriani, unul din puţinii
cântăreţi străini sosiţi atunci în turneu la Bucureşti, sau povestea
dialoguri conjugale purtate cu Florica, nevastă-sa.
Din 1961, aproape seară de seară, după telejurnalul de la ora 19,
existau, timp de o jumătate de oră, excelente emisiuni pentru copii, al
căror protagonist era Aşchiuţă, un Pinocchio local, mânuit de un păpuşar
excelent, Iustin Grad. Realizatoarea emisiunii, Daniela Anencov,
devenise extrem de populară, la paritate cu Cleo Stiber, crainica
frumoasă, cultivată şi poliglotă a Televiziunii… Popularitate
dobândiseră, datorită rolurilor interpretate în seriale pentru copii,
actorii Tudorel Popa (Profesorul Paganel) şi Dem Savu (Căpitanul
Val-Vârtej –foto). Un eveniment era prezenţa Mariei Tănase în
programele de muzică populară, în mijlocul unui taraf (ultima a avut loc
în 1962) ca şi aceea a Ioanei Radu, care interpreta romanţe.
În 1964, scriitorul Ion Marin Sadoveanu prezenta săptămânal ciclul
“Din istoria universală a teatrului”, ilustrat cu secvenţe interpretate
de actori. Aşezat în spatele unui birou masiv, pe un scaun cu dimensiuni
de jilţ, conferenţiarul vorbea liber, îmbrăcat elegant, cu batistă albă
la buzunar, răsucind între degete capacul unui stilou Pelikan cu peniţă
de aur… Moartea scriitorului, survenită în acelaşi an 1964, a dus la
întreruperea acelui serial elevat. În acelaşi an, o montare a unei
piese, întreprinsă cu mijloacele teatrului de televiziune – „Pana de
automobil” de Friedrich Durrenmat, consacra un tânăr şi strălucit actor
în rolul protagonistului, pe nume Mircea Albulescu.
Dacă un crainic radio a pronunţat inversat în acei ani titlul operei
lui Mozart “Cosi fan tutte”, de o manieră pe care nu o suportă hârtia,
un crainic de televiziune a fost aspru admonestat pentru o ştire citită
pe post: “Tovarăşul Gheorghe Cioară s-a întors de la Moscova pe calea aerului”.
Teatrul de revistă, cu o mare tradiţie în România, cu nivelul înalt
la care îl ridicase Constantin Tănase, a adus multă culoare şi mult haz
în vremurile de-acum 45-50 de ani. Existau în Bucureşti două săli
încăpătoare ale aceluiaşi teatru, care primiseră numele marelui comic, o
gradină de vară, “Boema”, datând din 1928, pe Strada Theodor Aman, o
alta se afla la limita Cişmigiului, pe un spaţiu năpădit astăzi de
brusturi, buruieni şi oţetari, de pe fosta Intrare Brezoianu, rebotezată
Rigas, şi se mai montau uneori spectacole de revistă pe scena Teatrului
de vară din Herăstrău sau în fostul parc Carol, rebotezat “Parcul
Libertăţii”.
Cel mai mare actor al genului era Mircea Crişan. Până în ziua de azi
oamenii mai în vârstă îşi amintesc de “Castravetele” lui, de “Un foc în
noapte, un foc în sobă; arde-te-ar focul!”, de legenda potrivit căreia,
cu prilejul unei vizite a lui Hruşciov în Romania, Gheorghiu-Dej l-a
adus pe Mircea Crişan să-i distreze, chemând şi un translator. Mircea
Crişan a mieunat ca pisica, a lătrat precum câinele, a imitat leul,
tigrul şi alte animale, iar la sfârşit i s-a adresat translatorului:
“Acum, tradu!”. Dintr-un turneu la Paris, actorul s-a întors cu un
Chevrolet – clasicul model 1957 – pe care n-a ezitat să-l pomenească pe
scenă: “Ce nu face omul pentru o bucată de Chevrolet?”
Notoriu de dinainte de război, de când jucase în filmul “Bing-bang”
şi de când făcea tandem cu Vasile Vasilache, era N. Stroe (Alo! Aici e
Stroe/Şi roagă să-i daţi voie/O clipă să vă-nveselească). În spectacolul
“Vitamina M – Muzica”, montat în 1961 în clădirea de peste drum de
Academie a Teatrului “C. Tănase”, fost sediu al Legaţiei Germaniei,
într-un dialog imaginar, Stroe i se adresa unei cucoane: “Aţi fost la
Domnul Puntilla?… – Nu ţi-e ruşine, domnule?! Eu sunt femeie serioasă”.
“Domnul Puntilla” era o piesă de Bertolt Brecht, jucată pe atunci de un
teatru bucureştean.
Trei ani mai târziu, pe scena Teatrului de Comedie se monta
“Rinocerii” de Eugen Ionescu, rolul lui Beranger, protagonistul, fiind
interpretat de Radu Beligan, iar pe scena Teatrului Mic se juca “Lecţia
de engleză” a aceluiaşi dramaturg, sub titlul de “Cântăreaţa cheală”.
Din 1963, cuvântul România şi derivatele sale se scriau iarăşi cu
“â”. Vreme de un deceniu, consecinţă a reformei ortografice din 1953,
privilegiul acestei grafii îl deţinuseră doar vagoanele româneşti de
cale ferată de pe traseele internaţionale şi tricourile sportivilor
români care luau parte la competiţii desfăşurate în străinătate. În
acelaşi an, în luna noiembrie, Televiziunea înceta să mai transmită
parada militară de la Moscova, din ziua de 7, dar relua în direct,
integral, ceremonia înmormântării preşedintelui SUA, John F. Kennedy,
asasinat la Dallas. De-acum, Radiodifuziunea Română, în afară de
Alexandru Stark, corespondent la Moscova, avea un trimis permanent la
Washington şi corespondenţi la Paris şi la Roma: pe Georges Dascăl şi
Angelo Chiari. Un magazin cultural foarte citit devenise revista
“Contemporanul”, condusă la mijlocul anilor ’50 de George Ivaşcu şi
avându-l colaborator permanent pe G. Călinescu (“Cronica optimistului”).
În 1963-’64, “Contemporanul” nu mai era foaia proletcultistă înfiinţată
în 1948, unde oficiau cei mai abjecţi ideologi şi culturnici ai noului
regim. Aici îşi începe Nicolae Manolescu lunga şi strălucita carieră de
cronicar literar. O rubrică foarte apreciată era aceea susţinută de un
publicist, Mihai Popescu, economist la Camera de Comerţ, care dezbătea
cu vervă subiecte interesante şi incitante. De pildă: se cuvine sau nu
ca un bărbat şi o femeie, ambii căsătoriţi, însă nu unul cu celalalt, să
intre într-un restaurant şi să ia masa împreună?…
Carmen Silva se chema, de fapt, Vasile Roaită (după numele unui
aşa-zis ilegalist, dovedit ulterior colaborator al Siguranţei). La
finele deceniului cinci, era o staţiune prăpădită, frecventată masiv de
sindicalişti. Trăgeam la “fina”, la pensiune. Fina – gazda noastră, pe
atunci văduvă, fusese cununată de bunică-mea prin anii ’30. Îi arăta un
respect ieşit din comun şi i se adresa cu apelativul “năşico”. Casa
modestă avea 2-3 camere cu dependinţe rudimentare. Pe timpul verii,
familia amfitrioanei, cu mic, cu mare, se muta în nişte barăci ridicate
în curte. Atmosfera generală era ponosită, vag insalubră, dar veselă. Mă
hârjoneam cu copiii localnicilor. Ei mă gratulau cu “vilegiaturistule”,
iar eu le ziceam “băştinaşilor”. Altminteri, ne înţelegeam bine. Plaja
se afla în apropiere. Era puţin populată şi cam sălbatică. N-auzeai
muzică, defel. Când şi când mai huruia răguşit, agăţat de un stâlp de
telegraf, câte un megafon. Cu greutate puteai recunoaşte ce se
transmite. Recepţia deficitară depindea covârşitor de forţa şi direcţia
vântului. La ambianţa sonoră contribuia zilnic şi un flaşnetar uscăţiv,
îmbrăcat într-un tricou marinăresc, cu o maimuţă pe umăr, care naviga
printre cearşafurile risipite la buza mării. Primea monede de 25 de
bani.
Mă distram la Ghiol. Semăna cu un ştrand, unde protagonişti de toate
vârstele se etalau defilând fără complexe în costumul lui Adam sau al
Evei (după preferinţa Făcătorului). Aria destinată fiecărui sex era
despărţită, formal, de un gard de uluci crăpate, cu rolul de a stopa –
chipurile – ocheadele şi de a stăvili eventualele porniri reciproce.
Ceea ce nu era cazul, totuşi. Buna dispoziţie era unanimă, iar
comunicarea extinsă şi relaxată. Nu am reperat niciodată ceva obscen sau
indecent. Partea într-adevăr scârboasă ţinea de operaţiunea unsului cu
noroiul negru, greu mirositor. Şi aceea de încreţire elefantină a
pielii. La întoarcere treceam prin dreptul terasei “Potcoava”. În miezul
zilei se produceau doi lăutari – unul cu vioara, altul cu acordeonul,
ştirbi şi foarte prietenoşi. Repertoriul vocal, susţinut alternativ, se
compunea din cântece de pahar şi voie bună, gen: “M-a făcut mama
oltean”, “Ionel, Ionelule”, “Zaraza” etc. Piesele cu dedicaţie se
arvuneau la masă, sub deviza: “cine lipeşte biştarul, comandă muzica”.
Mă număram printre beneficiarii clandestini, fiindcă trăgeam cu urechea
pe la gard. Serile le petreceam la vilă, într-un plictis debordant. Cam o
dată, de două ori, în perioada sejurului, ieşeam la plimbare pe faleză.
Punctul turistic standard de vizitat era vila. Zăboveam apoi pe o bancă
în preajma Cazinoului. Concerta o formaţie “de antren şi dans”.
Dizeuza, o vedetă a momentului, se numea Dorina Drăghici, care făcea
bezele şi reverenţe după fiecare piesă. Avea succes. Programul se
prelungea.
Ce regret de pe vremea aceea? Teatrul radiofonic,
liceul Mihai Viteazul, Noapte bună copii, Cine ştie câştigă, ziarul
Urzica, revista Secolul XX, covrigi cu sare, Timur şi băieţii lui, Los
Paraguayos în turneu, magnetofonul Tesla, ceaiurile cu lumina stinsă şi
Rolling Stones, şniţel la pachet în drum spre tabără, restaurantele cu
mandatar, Costineşti, număr şi uniformă de liceu, studenţii de la
arhitectură pictând icoane pe geamurile de la “Ion Mincu”, Carpaţi fără
filtru, formaţia Mondial, gogoşi în Piaţa Unirii, Margareta Pâslaru,
şedinţele de exmatriculare ale celor care plecau cu părinţii în Israel
sau Germania, balul de la Arhitectură, Liviu Ciulei, Ţiriac şi Năstase,
“Macarale, râd în soare argintii”, au intrat ruşii în Cehoslovacia, unt,
făină, pâine, zahăr şi ulei pe cartelă, ouă roşii, pantaloni
supraelastici, cotele apelor Dunării, “tacâmuri”, babic, ghiudem,
nechezol, Vama-Veche, blatul pe tren la Sinaia, cantonamentele Şcolii
Sportive, încălzit apa pe reşou, Tanţa şi Costel, Zizi Şerban, studenţii
din Cuba, repartiţia, Marin Moraru şi Toma Caragiu, ceaun din fontă,
cravată de pionier, nudism la Sf. Gheorghe, halviţă, ciubuc, sirop de 50
de bani, casată de la “Albina”, profiterol, statuia lui Mihai Viteazul,
la coada calului, penare de lemn, ţigări Mărăşeşti, hârtie albastră de
învelit caietele, fier de călcat cu cărbuni încinşi, tocul cu peniţă,
galoşii, butoiul în care se aduna apa de ploaie pentru spălat părul,
pereţii vopsiţi cu rolul, fragii din tren, Moş Gerilă, televiziunea
alb-negru, dopurile din cocean, unt în frunză de brusture, Parcul
Circului, creionul chimic, gutuile puse la copt pe dulap, George Vraca,
aşternuturi brodate de mână, căni de tablă, L.S. Bulandra, plăpumărese,
spălătorese, birjari, policlinici cu plată, Babele, tenisul la
Herăstrău, creasta din Piatra Craiului, canotaj, grohotişuri în Apuseni,
sugative, Marina-Marina, şoşoni, foto-minut, caramele, piaţa cu găinile
în cuşti de lemn, Orăşelul Copiilor, Ion Dacian, moda dinţilor de aur,
căciuli ruseşti cu urechi, fâş, cicoare, somiere, Piaţa Palatului,
şifoniere cu oglinzi groase de cristal, Grădina Botanică, parfum de
trandafiri bulgăresc, păpuşi din cârpă, parcul de la Şosea, sifoanele
din sticlă colorată, maşina de tocat carne, covata de frământat aluatul,
cazanul de fiert rufe, maşina de cusut cu pedală din fier forjat, pe
care scria ‘Singer’, geamuri cu flori de gheaţă, omul de zăpadă cu
cărbuni în loc de nasturi, teracota fierbinte, în faţa prăvăliilor se
stropeşte trotuarul cu apă, Cireşarii, bibelouri, statuia lui Lenin,
cobiliţele de care atârnau cofele cu mere murate sau iaurt, savarine,
cişmeaua de pe stradă, borş la borcan, trăsuri, murăturile din beci,
soba cu foc din lemne, prăjiturile de un leu cinzeci, lumina misterioasă
a lămpii cu gaz, fotografiile de familie alb-negru (mătuşi cu pălării,
unchi ţepeni, bunici severi) flaşneta din faţa teatrului, papagalul cu
norocul în cioc, Dâmboviţa la Cotroceni, Celentano, defilarea de 23
August, mici la grătar în Parcul Libertăţii, gara cu zgomote şi miros de
despărţire… pufoaice, bibelouri, figurine, căţei şi căluţi în vitrina
din sufragerie, milieuri, Nivea în cutii plate albastre, Calea
Victoriei, closet în fundul curţii, copii înfăşaţi strâns, Anda
Călugăreanu, ţigănci care ghicesc în palmă, ghioc şi cărţi, babe care
leagă şi dezleagă farmece, Ştrandul Studenţesc, scrobeala de rufe,
albăstreala de rufe, bocanci cu blacheuri, cazacă, decolteu encoeur,
Librăria Eminescu, Unda veselă cu Stroe şi Vasilache – Alo, aici e Stroe
/ şi roagă să-i daţi voie /o clipă să vă-nveselească /să glumească iar
cu voi. Frank Cafea, balene la gulerele cămăşii, tunsoarea garçon, tuns
nemţeşte, coafura paj, coafura Alida Vali, ciorapi tricotaţi, Căsuţa
noastră/ cuibuşor de nebunii/ te aşteaptă ca să vii… Îngheţată pe băţ,
telemea de paişpe, Cico, adidaşi, patricieni, vată pe băţ, stofă pe
puncte, loden, Steaua fără nume, Floarea din grădină, Daniela şi
Aşchiuţă, Cine ştie câştigă, filmul Vagabondul văzut de nu ştiu câte
ori, taxiurile Pobeda, ceasurile Pobeda, cremşnituri de la Casata, Aici
Radio Europa Liberă/bună seara, dragi ascultători, Rita Pavone, cravata
de pionier cu colţurile roase, laleleee, laleleeeee; când la trap când
la galop, Dorina Drăghici, Calboreanu, călimara cu cerneală, cinema
Scala, Fory Etterle, spoitori, chimir; miliţia economică, Jean Marais,
Raf Valone, Luigi Ionescu, Scânteia pionierului, Teatrul Ţăndărică,
ţigări Naţionale, salicilat, penicilina uleioasă, festivalul
tineretului, lipii… Cavit 9 pentru poftă de mâncare, pronosport,
loz-în-plic-dai-3-lei-şi iei nimic, bomboane agricole, fondante,
parizer, icre de Manciuria, cartofi noi, la microfon Noel Bernard,
artista poporului Lica Gheorghiu, Alain Delon, Simon Templar, trening,
bascheţi, îmbrăcăminte de la ‘pachet’, inele ghiul, tablouri cu sirene,
Unde ie iluziile mele care le-am avut? My, my, my Delilah, Beatles,
clasificarea muzicii în uşoară, grea şi populară, primele autoserviri,
“Dialog la distanţă”, telefoane cuplate, programul de apă caldă,
creioane chimice, ascuţitori chinezeşti, noile uniforme şcolare,
tovarăşa dirigintă, mărţişoare, bragă şi plăcinte dobrogene, frigider
Zil, aparat foto Laika, poze cu dedicaţie, Pif le chien, Paris Match,
Bulă, bancuri cu cutremurul, Carul cu Bere, sticla de bere Rahova,
prăjituri cu nume anti-apetisante (Buturugă, Cartof), blatul studenţesc
la teatre, călătorii la clasa I cu naşul, cursuri de socialism
ştiinţific, cartuşul de Kent şi sticla de whisky, chibriturile care nu
se aprindeau, Foişorul de Foc, Noapte bună, copii! sufertaş, baia
comunală, stambă, Marina Voica, pantofi cu talpă de crep sau rafie,
pantofi Guban, geamgii, iaurgii, lăptari, zarzavagii, sacagii, tocilari,
săpun Cheia, magiun, Cumpăraţi curent de la IREB!, Daţi copiilor
bomboane!, staţia de radioficare, duşumele de lut, fotbal cu nasturi,
bluze de nailon străvezii prin care se vedeau bretelele de la sutien,
pantalonii pescăreşti, de doc sau evazaţi, vase de bucătărie emailate,
patefon cu ac, rufe îngheţate puse iarna afară la uscat, caimac, ierbar,
raglan…
Tanţa şi Costel
La începuturile televiziunii, muzica uşoară românească, inclusiv cea
televizată, era dominată de Dorina Drăghici, Gică Petrescu, Luigi
Ionescu, Aida Moga, Nicolae Niţescu, Gigi Marga şi alţii, cunoscuţi din
spectacole şi turnee. Televiziunea le aducea popularitate în plus, dar
au trecut destui ani până când numărul de televizoare a ajuns de ordinul
sutelor de mii.
Prima interpretă de muzică uşoară lansată de televiziune a fost
Margareta Pâslaru. La prima prezenţă pe micul ecran, era elevă şi cânta
la un club muncitoresc din cartierul Bucureştii Noi. Lansarea ei la
televizor a făcut-o celebră în câteva săptămâni.
Compozitorii cunoscuţi se înghesuiau să-i ofere melodii. Alături de
ea, a început să apară frecvent în programele televizate Marina Voica,
care a devenit şi ea vedetă datorită televiziunii. Cei care au
remarcat-o şi au adus-o la televiziune pe Margareta au fost Valeriu
Lazarov şi Ileana Pop. Ei au fost primii selecţioneri de persoane
capabile să devină mari atracţii ale micului ecran. După plecarea din
ţară a lui Valeriu Lazarov, au devenit generatori de vedete Alexandru
Bocăneţ, care se limita la o echipă restrânsă şi Sorin Grigorescu, cel
care a lansat majoritatea cântăreţilor de muzică uşoară de prim rang ai
anilor ‘70-‘80, prin celebra emisiune “Steaua fără nume”. Ileana Pop,
nume mai puţin cunoscut în afara Televiziunii Române, a avut vocaţia
găsirii unor tineri talentaţi, pe care îi aducea la Televiziune. A fost
mereu un secondant al unora din marii realizatori de emisiuni de
divertisment. Ileana Pop i-a atras către televiziune, încă de când erau
studenţi, pe Florian Pittiş, pe Mariana Mihuţ şi pe mulţi alţii. Tudor
Vornicu, el însuşi om cu talentul rar de a simţi vocaţia telegenică a
unor oameni (i-a invitat frecvent la Televiziune pe prof. Grigore Moisil
şi pe Catinca Ralea) şi-a asociat-o pe Ileana Pop ca realizator la
emisiunea duminicală, sub numele Ileana Vlad. Când a înfiinţat în
România prima sa firmă de producţii televizate, Valeriu Lazarov a
numit-o director pe aceeaşi Ileana Pop, deşi aceasta depăşise, de
destulă vreme, vârsta pensionării.
Am amintit că prima crainică a televiziunii a fost Mariana Zaharescu.
Era o brunetă frumoasă, cu o voce şi o dicţie excelente. Fusese
crainică la Radio şi s-a adaptat foarte bine cerinţelor televiziunii.
Probabil că noua ei postură a determinat o reverificare a dosarului de
origine socială şi i s-or fi descoperit cine ştie ce hibe. Cert este că,
după numai câteva luni a fost mutată înapoi la Radio şi apoi dată
afară. În locul ei, au fost aduse două fete drăguţe, fără vreo
pregătire, dar cu dosare corespunzătoare, care au fost şcolite cu termen
redus de o crainică de la Radio. Se bâlbâiau frecvent şi erau crispate
în faţa camerei. Unul din regizori,parcă David Esrig, încerca să le
determine să-şi mascheze crisparea. Una din soluţiile recomandate de
Esrig era zâmbetul, la ştirile “bune”.
În toamna anului 1957, Grigore Preoteasa, ministrul român de externe
de atunci, (a cărui fiică a fost prima soţie a lui Adrian Năstase) a
murit într-un accident de avion, când se întorcea de la Moscova. În
mijlocul ştirii, crainica şi-a adus aminte de indicaţia regizorului şi a
trântit un zâmbet seducător. Tovarăşii de la cadre n-au avut de ales şi
au fost obligaţi să recurgă la crainice profesioniste. Aşa au venit de
la Radio Cleo Stiber şi Georgeta Perlea, care au fost mulţi ani prezenţe
simpatizate şi apreciate de public. Pe atunci, programul începea la 7
seara şi dura două-trei ore. Când volumul programelor a crescut, a mai
fost angajat, în chip de crainic, Florin Brătescu, o voce remarcabilă şi
o prezenţă care fermeca telespectatoarele. Mai târziu a devenit
crainică şi Ioana Măgură, care a fugit ulterior din ţară şi a preferat
Europa Liberă, Televiziunii Române.
Până pe la începutul anilor ’70, pe locul actualului hotel Dorobanţi
au existat două localuri: Mon Jardin şi Poarta Albă. Primul era un
restaurant interbelic, cu loji de pluş şi ring de dans, iar vara cu o
gradină faimoasă. La Mon Jardin s-a cântat jazz chiar şi în anii ’50,
când acesta era considerat muzică decadentă. Din formaţia de la Mon
Jardin au făcut pe atunci parte Sergiu Malagamba, Iancsi Korosi şi
Johnny Răducanu. A cântat în particular cu această formaţie Yves Montand
care în 1956 a întreprins un turneu răsunător la Bucureşti, întrucât de
aproape un deceniu nu mai veniseră în România interpreţi din Occident.
Yves Montand era pe atunci comunist. A susţinut câteva concerte, iar
după unul dintre acestea a fost dus la Mon Jardin, unde a rămas încântat
de jazz-ul interpretat acolo şi a cântat împreună cu formaţia. Nu-i
exclus ca vreunul dintre muzicanţi să fi încercat să-i tempereze
entuziasmul pentru ideologia roşie. Frecventau în anii ’50 Mon Jardin-ul
criticii de artă Petru Comarnescu şi Eugen Schileru, calamburgiul Oscar
Lemnaru şi mulţi alţi intelectuali.
Poarta Albă era o cârciumă cu ciorbă de burtă şi grătar, unde se
consumau bere şi alcooluri distilate, inclusiv secărică, populara
băutură din anii ’50. Într-o seară, a nimerit acolo şi Maria Tănase. Era
iarnă şi un ţăran din apropiere de Bucureşti îşi priponise căluţul cu
care aducea marfă la piaţă la intrarea în local. Maria Tănase a
intervenit pentru ca animalul să fie îngăduit înăuntru, la căldură.
Acesta, ascultător, s-a lăsat jos într-un colţ al cârciumii şi a adormit
cu capul sub masa stăpânului.
La Poarta Albă venea autorul versurilor cântecului “Din bucata mea de
pâine” (Din bucata mea de pâine/ Am hrănit un om şi-un câine/ Omul nu
mă mai cunoaşte/ Câinele mă recunoaşte), care putea fi auzit în bodegile
de periferie, şi mai veneau vreo doi poeţi de cârciumă; specie de mult
dispărută. Aceştia îşi multiplicau poeziile pe coli de hârtie şi, după
ce intrau în local, le împărţeau clienţilor aşezaţi la mese. După o
jumătate de oră, poetul făcea din nou turul meselor şi îşi strângea
versurile. Unii muşterii, drept răsplată, îi trimiteau autorului ceva de
băut: o halbă de bere, o tescovină, o sută de rachiu sau de “Adio,
mamă!”… Versurile unui poet de cârciumă puteau suna în felul următor:
“Eu nu-s decât un vagabond/ Bătut de vânturi şi de ploi;/ Sunt un gunoi/
Dar, din an în an/ Îmi fumez pipa mea sub un castan.”
Pe vremea “dezgheţului”, când galantarele şi rafturile restaurantelor
nu mai erau goale, Păstorel Teodoreanu susţinea în revista Magazin o
Cronică gastronomică, iar Maria Tănase cânta la redeschisul restaurant
Continental de pe Calea Victoriei, acompaniată de Fărâmiţă Lambru. În
pauză, cântăreaţa mergea în bucătăria localului să fumeze cu sete
două-trei ţigări una după alta, împreună cu instrumentistul, care tocmai
îşi instalase telefon şi se furlandisea faţă de personalul
restaurantului, sunând acasă. Într-una din seri, întrebându-şi în
receptor nevasta ce îi gătise, după primirea răspunsului, o îndemna:
“Da’ să pui, fă, în tocană şi-o foaie de dafin… şi pune şi niţel piper.”
Plictisită, Maria Tănase îi recomanda între două fumuri de ţigară:
“Spune-i, mă, să pună şi nişte rahat!” Prompt, acordeonistul se executa:
“Doamna Maria zice să pui şi nişte rahat, pentru că vine şi dumneaei la
masă.”
Un alt turneu al unui artist străin care a lăsat urme adânci la
Bucureşti, mai ales în cartierele mărginaşe, a fost cel întreprins în
1958 de actorul şi cântăreţul indian Raj Kapoor, protagonistul filmului
“Articolul 420″. Raj Kapoor a apărut şi la noua televiziune – care
emitea din 1957 – şi a înregistrat un disc la Electrecord cu piesa
“Avaramu” din coloana sonoră a filmului. Pe canavaua acestuia lăutarii
au dat la iveala o manea care s-a cântat apoi ani de zile prin bodegile
de la periferie: “Pe Şoseaua Colentina/ trece Rita cu maşina/ şi golanii
după ea/Ca să-i umfle camera.”
În anii 1959-’60-’61 nu era politic să ai automobil. Omul bine cotat
avea motocicletă şi magnetofon Tesla cehoslovac. Motocicleta cea mai şic
era importată din RDG, de 250 cm3 şi Jawa cehoslovacă. Mai existau
Zundapp şi BMW, unele cu ataş, dar acelea erau din timpul sau dinaintea
războiului. La sfârşit de săptămână, bucureştenii cu motociclete plecau
împreună cu soţiile sau cu prietenele spre Snagov, Mogoşoaia, Pădurea
Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile date în apartamente
particulare, sâmbăta seara, magnetofonul era un simbol de modernitate şi
înlesnire. În anturaje mai modeste, cu acelaşi prilej, se puneau la
patefon discuri cu Dorina Drăghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. După discuri de patefon dansau şi elevii din ultimele clase de
liceu atunci când mergeau în excursie la munte, şcolile medii având
patefon în dotare.
În fostul local “Modern”, aflat în capătul dinspre Calea Victoriei al
fostei străzi Sărindar, s-a deschis în 1958 restaurantul “Berlin”, cu
specific culinar german, decorat de către un arhitect din Republica
Democrată Germană. La etaj exista un bar cu taburete înalte, unde berea
blondă Radeberger, îmbuteliată în sticle de o jumătate de litru, era
servită în sonde.
Multe dintre restaurantele bucureştene fuseseră rebotezate: Capşa
devenise “Bucureşti”, de pildă. Athenée Palace îşi păstrase însă hramul
şi-l păstrase şi pe Petrică Johnson, barmanul de culoare de pe vremuri.
Hai la atene palace, unde nouă mult ne place! La Capşa (tot aşa
îi zicea lumea) şi la Athenée Palace venea noua elită intelectuală
fidelă regimului aflată la loc de cinste între privilegiaţi. În cele
două braserii, mai puteau fi văzuţi şi scriitori interbelici, străini de
grațiile noului regim, precum poetul Ion Barbu sau Păstorel Teodoreanu.
Acesta din urmă, puţin grizat, într-o seară, ieşind de la Athenée
Palace, a scos o bancnotă de 5 lei vrând să i-o dea portarului – credea
el – galonat şi plin de fireturi, cu rugămintea: “Adu-mi, te rog, un
taxi.” Poetul îl confundase pe portar cu un amiral venit la o recepţie.
Indignat, acesta şi-a declinat identitatea, ameninţându-l cu arestarea
pe poet. “Atunci, adu-mi un vapor”, a răspuns Păstorel…
În apropiere de Athenée Palace, pe locul actualului Hotel Bucureşti,
într-un imobil prăbuşit la cutremurul din 1977, îşi continua existenţa,
la parter şi la primul etaj, Cofetăria Nestor, rebotezată “Victoria”. La
etaj, cofetăria avea aspectul unei braserii elegante. O frecventau
domni de pe vremuri, cu părul alb sau grizonat, îmbrăcaţi pedant, unii
arborând batista la buzunarul de la piept al hainei. Aici se serveau
café-frapé şi Mazagrin cu pai lipit de sticla brumată a sondei, bere
germană, vermut italian, coniac indigen, citron pressé şi oranjadă.
Specialităţile de cofetărie erau pregătite după reţete vechi, adesea de
către aceiaşi oameni din epoca anterioară instaurării comunismului. Se
serveau la “Nestor” profiterol, tort şi merengue-glacé, îngheţată simplă
ori asortată cu frişcă şi “langue de chat”, Coupe-Jacques, Krantz,
Joffre, Parfait Maréchal, prăjituri Bibescu, cărora ulterior li s-a spus
Tosca, picromigdale, alune de pădure pudrate fin cu sare, cafea
turcească şi cafea-filtru. La parter, pe lângă bomboanele cu vişine
trase în ciocolată şi fructele confiate, se vindeau fondante. O braserie
cu scaune înalte împrejurul barului fusese deschisă la parterul unui
bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae Bălcescu (noul nume) care se
învecina cu Biserica Boteanu. Întrucât veneau studenţi de culoare, nu
puţini în Bucureştiul epocii, i s-a spus Katanga, porecla substituindu-i
numele. În apropiere de Katanga, pitit în gangul de lângă magazinul
Unic, era faimosul băruleţ „La Chinezu”, loc frecventat de sportivii de
performanţă care, după ce luau masa la cantina CNEFS, situată pe la
colţul bulevardului Magheru cu strada Dem. I. Dobrescu, veneau să bea o
cafea şi să mai stea la taclale.
Primele două congrese ale Partidului Muncitoresc Român se
desfăşuraseră în Sala Ateneului. Apoi, Ocârmuirea s-a gândit să înalţe o
clădire anume pentru ele şi aşa a fost construită la sfârşitul anilor
’50 Sala Congreselor cu o capacitate de 3600 de locuri, în spatele
fostului Palat Regal. S-au demolat case vechi pentru ca noul edificiu să
fie înconjurat de o duzină de imobile dominate de un bloc turn cu 14
etaje. La parterul unuia dintre acele blocuri mai există şi azi
magazinul “Filatelia”, inaugurat în 1960, iar în capătul opus, colţ cu
strada Ştirbei Vodă, la parterul altui bloc, s-a deschis tot atunci un
restaurant-expres spaţios, modern pentru acele vremuri, în care se putea
lua masa de prânz, compusă din două feluri de mâncare, cu circa 10 lei.
După ce în Sala Congreselor s-a ţinut, în iunie 1960, al treilea
conclav al partidului unic, au început să fie proiectate aici filme,
îndeosebi premiere, i s-a zis Sala Palatului şi din 1962 au început să
cânte pe scena ei solişti străini. Între primii, Domenico Modugno. În
iarna lui 1962, Modugno a cântat aici “Aleluia” şi câteva din
compoziţiile sale: “Volare”, “L’uomo în frak”, “Piove”, rămasă multă
vreme în amintirea românilor prin refrenul “Ciao, ciao, bambina”. A
înregistrat şi el un disc la Electrecord. În acelaşi an, a mai cântat o
celebră soprană peruviană de coloratură, Imma Sumah, apoi Claudio Villa,
făcând furori cu “Un tango italiano”. Era vremea muzicii uşoare
italiene – din 1964 Televiziunea Română începe să retransmită Festivalul
de la San Remo. Însă noul “dezgheţ” adusese cha-cha-ul, muzica
latino-americană, concomitent cu bomboanele cubaneze (din trestie de
zahăr, colorate, în formă de inimioară) şi twist-ul.
Unele case din Rahova, chiar dintre cele aflate pe strada principală a
cartierului, aveau bănci la intrare. Vara, spre sfârşitul zilei, se
aşezau acolo la taclale bărbaţi şi femei – oameni trecuţi de prima
tinereţe. Alţii veneau din vecini cu scaunele lor. Discutau, fumau,
ronţăiau seminţe cumpărate cu 25 de bani cornetul. La sfârşitul anilor
’50 încă îşi mai aminteau de…Postul Festivalului.
În 1953 avusese loc la Bucureşti Festivalul Mondial al Tineretului.
Participaseră numeroşi străini, îndeosebi oameni de stânga, din
partidele comuniste occidentale; alţii veniseră din Asia sau din America
Latină. Aveau prilejul să vadă cum se trăieşte într-o ţară condusă de
comunişti. Pentru ca Bucureştiul să pară un oraş bine aprovizionat,
chiar îmbelşugat, cu 2-3 luni înainte, Ocârmuirea începuse să drămuiască
drastic mâncarea şi băutura, astfel încât în săptămânile premergătoare
Festivalului nu se mai găsea aproape nimic de cumpărat în magazine. Timp
de două luni nu se vindea nicăieri (nici în localuri) un gram de
băutură alcoolică. La sfârşitul “postului”, au fost oameni care au
leşinat, au făcut infarct sau chiar au murit pentru că abuzaseră de
bere, ţuică sau vin.
Alţi colegi, în ziua de Ignat, înainte de începutul vacanţei de
iarnă, aduceau la şcoală şoric din porcul tăiat şi pârlit cu paie în
propria curte. Curţile din Rahova erau fabuloase. Într-una dintre ele,
copleşită de bozii, oţetari şi salcâmi, despărţită de un maidan
printr-un gard cu uluci, zăcea epava unei trăsuri cu coş şi felinare. Mă
suiam în ea atunci când mergeam la copiii familiei Slabacu –
macedoneni. Erau şi aromâni în Rahova, îndeosebi foşti negustori, şi
învăţasem ceva din graiul lor, folosit ca o limbă secretă. În alte curţi
existau fântâni săpate în pământ, garaje dezafectate, coteţe de porci,
găini în libertate râcâind după râme, voliere de porumbei. Primăvara
izbucnea liliacul, iar o lună mai târziu, când curţile erau pline de
flori şi verdeaţă, unii scoteau difuzorul afară, agăţându-l într-un pom.
Oamenii care nu aveau bani pentru aparat de radio şi abonament cumpărau
un difuzor pentru care plăteau o taxă lunară la Staţia de radioficare.
Aceasta retransmitea unicul post naţional, astfel încât difuzorul era un
radio cu un singur program. Aparatele din comerţ erau concepute anume
(nu aveau decât unde medii şi lungi) ca să nu poată capta Vocea Americii
sau Europa liberă, altminteri bruiate puternic, privilegiu de care se
bucurau radiourile produse înainte de război. La petreceri se dansa după
muzică de patefon, redată pe placi de 78 de turaţii, având imprimate o
melodie pe faţă şi alta pe revers, care se făceau ţăndări dacă erau
scăpate pe jos. Patefonul era pick-up-ul vremii, ace pentru el
vânzându-se în orice librărie sau papetărie. Oamenii cu pretenţii
discutau despre “menajul” (aşa i se spunea căsniciei) Dorinei Drăghici
cu Nicu Stoenescu, tenor de muzică uşoară şi interpret de romanţe, care
îl imita pe Tino Rossi. Această pereche era în vârful topului. Cântau
amândoi un şlagăr dulceag, “Firicel de floare-albastră”.
Toamna, dacă aveau şi gradină, unele localuri, precum “Strugurel”,
sau cel de la Piaţa Rahova, încropeau o mustărie împrejmuită cu stuf,
unde se mânca pastramă la grătar şi se bea tulburel. Etalonul îl
reprezentau mustăriile din Târgul Moşilor, din Obor, unde în 1958 Maria
Tănase a cântat pe estrada cârciumii “La prispa înaltă”.
Toamna era anotimpul care sporea aerul patriarhal al Rahovei. În
octombrie, în curţi, dar şi pe străzile acelea cu aspect de uliţe, se
ardeau gunoaie, crengi, frunze uscate al căror fum se înălţa lent şi
leneş spre cer. Cu o lună înainte, în septembrie, se aduceau de la piaţă
legumele de pus la murat în borcane înalte de-un metru legate la gură
cu celofan, ţinute în magazia de lemne, în antreu, pe verandă sau în
marchiza parfumată cu miros de gutui. Proprietarii noştri le păstrau în
pivniţa lor căptuşită cu cărămizi, iluminată electric, închisă cu un
chepeng de metal. Tot acolo ţineau, în sticle cu gâtul lat, înşirate pe
poliţe, mărar, leuştean, chimen, tarhon. Bulionul era fiert în curte, la
foc de lemne, într-o oală de 50 de kilograme, proptită pe pirostrii.
În Rahova mâncarea era pregătită cu grijă, minuţios. Femeile din
vechea generaţie fuseseră casnice. Aveau reţetele lor pentru musacale,
ostropeluri, tocane, plachii de peşte, iahnii de fasole. De Crăciun şi
de Paşte erau scoşi din cuptor cozonacii simpli şi cei cu felurite
umpluturi; în zilele de pomenire a morţilor se făcea colivă cu grâu
arnăut, fiert o noapte întreagă. Dulceaţa şi şerbetul tot în casă erau
făcute, ca şi vişinata ori micile cantităţi de lichior şi mastică. La
fel, brânzoaicele, saleurile, baclavalele, gogoşile înfuriate, pudrate
cu zahăr…
Autor: Autor necunoscut
Dar poate fi oricare dintre cei de peste …70 de ani .
SAVUROS!!!!!! Excelent scrisa !
Pentru suflet si batista cei prea tineri multe n-o sa
inteleaga …Pentru cei mai in varsta cele decrise reprezinte tineretea
noastra, asa cum a fost ea, cu bune cu rele…Erau multe lucruri bune si
atunci care azi par ridicole pentru tineri…
Sursa Blogul lui Ion Coja.
Texte recomandate de dl MIHAIL MIRON
Documente și studii de istorie culturală, politică, socială reproduse integral, citate parțial sau prin trimiteri la sursele disponibile online pe Internet. Acțiune fără scop lucrativ. DISCLAIMER: This site is in no way or form political, pro -capitalist, pro-nazi or pro-communism. I do not accept political, anti-semitic or other derogatory comments about any race or person alive or dead. This site is strictly for historical purposes. Please respect this.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Ion Coja. Limba română virtuală
Ion Coja Limba română virtuală 29 iulie 2017 | Doctrină naţionalistă , Lingvistică Limba română virtuală Deseori am avut acest sentiment...
-
Colecţii > PUBLICAŢII PERIODICE PUBLICAŢII PERIODICE DIN ROMANIA 75 HP (1) ADAM (16) Adam - 1929 , Adam - 1931 , Adam - ...
-
Cântecul „Noi vom fi acolo” de Eliana Popa este o piesă profundă, de protest și identitate națională, cu o încărcătură morală și ideologică...
-
Dan Culcer, O TOPIE realizabilă. Alianța sau Confederația Leitha-Caucaz? Introducere și context istoric Capitolul I. Fundamentul ist...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu