DIALOG cu sufletul deschis. Prof. Ioan Aurel Pop: Da, împrejurările de nesiguranță, de marasm, de impunere a dreptului forței din acest moment seamănă cu cele din 1938-1940! Eu cred încă în forța rațiunii acestui popor, care trebuie să se trezească
Profesorul Ioan Aurel Pop este rectorul celei mai bine cotate
instituții de învățământ superior din România, Universitatea
Babeș-Bolyai, cel mai tânăr membru al Academiei Române, unul dintre
marii istorici ai Țării, dar mai presus de toate, o voce lucidă și
înțeleaptă prin care parcă auzim, dacă ascultăm cu atenție, cuvântul
conștiinței noastre cele bune. Siteul ActiveNews este onorat să poată transmite un cuvânt al domniei sale, în exclusivitate pentru cititorii noștri.
Să ascultăm, deci.
Să ascultăm, deci.
Rep: Domnule
profesor, mulțumim pentru amabilitatea de a ne oferi un interviu în
aceste zile, mai ales în condițiile în care aveți o agendă foarte
încărcată...Să intrăm direct în subiect: Conform proiectului de programă școlară,
„în ciclul gimnazial istoria își asumă formarea unor mecanisme
intelectuale care să prevină orice forme de naționalism, de formare de
stereotipii și xenofobie.” În egală măsură, se urmărește ca aceeași
disciplină „să stimuleze asumarea multiculturalității și
multiperspectivității”. Cum am putea prezenta incursiunile lui Mihai
Viteazul în Sudul Dunării, dintr-o perspectivă multiculturală? Cum am
putea prezenta în condiții de multiculturalism - fără să facem procese
de intenție lui Ștefan cel Mare, de pildă - istoria Țărilor Române, în
condițiile în care capitulațiile încheiate de domnitorii noștri urmăreau
tocmai protejarea spațiului de influența culturii și religiei
islamice?
Românii au devenit, din fire, ascultători, după atâția stăpâni care
le-au dictat mereu, secole la rând, ce să facă și ce să zică. Trendul
european și chiar mondial era, până nu demult, „discriminarea pozitivă”,
integrarea euro-atlantică, globalizarea, internaționalizarea etc. Pe
acest fond, noi, românii, am fost atât de des acuzați de naționalism,
antisemitism, xenofobie, încât unii puteau avea impresia că fuseserăm în
stare, cândva, să aducem Europa la pierzanie, prin nimicnicia noastră.
Așa că am ajuns să ne punem cenușă în cap și când nu trebuia, cu
speranța că doar-doar vom fi iertați pentru toate, pentru cele făcute și
pentru cele nefăcute.
Programa aceasta este o mostră de „suflat și în iaurt”! Vă dați
seama, ca și mine, că nu trebuie proclamate asemenea principii, ci
trebuie respectate tacit. Cine și de ce ar putea pune în manuale, în
România actuală, „forme de naționalism” și de „xenofobie”? Mai ales că,
vrând să fim politicește corecți, noi am uitat complet să ne prezentăm
lumii ca români. Suntem europeni și basta! Majoritatea analiștilor,
formatorilor de opinie, invitaților de serviciu pe platouri, eseiștilor
etc. nu fac distincție între națiune și național, patriotism,
naționalism, xenofobie, șovinism. Or,
definițiile sunt simple, ca la școală: patriotul este cel care-și
iubește locul de naștere, al lui, al părinților și bunicilor etc. (dacă
ele concordă) și nu cel care urăște patriile altora; națiunea este o
formă de comunitate umană veche de multe secole, este un fel al
oamenilor de a trăi împreună, uniți prin limbă, origine, istorie,
religie, teritoriu, cultură, tradiții etc. (sau măcar prin unele din
acestea); toți oamenii din lume trăiesc uniți în comunități,
fiindcă omul e o ființă socială; spirit național înseamnă cultivarea
identității etnice proprii, în rând și împreună cu identitățile altora;
naționalism înseamnă glorificarea propriei națiuni, prin ignorarea sau,
uneori, în detrimentul altora; xenofobia este ura față de străini, față
de cei care nu sunt ca tine ori ca grupul tău; șovinismul marchează
ideologia vrăjmășiei dintre popoare și națiuni și a superiorității unei/
unor națiuni față de alta/ altele etc. Toate aceste noțiuni au
semnificații destul de clare, dar unora le place să le amalgameze,
suprapună, demonizeze în bloc, ca să obțină o confuzie generală. Pe al
cărei fond, să se poată apoi broda …
Ideologiile prezenteiste –
nu doar la noi – tind să înfățișeze istoria, adică viața oamenilor care
au trăit odinioară, în funcție de valorile actuale. Vă dau un exemplu:
în urmă cu vreo două decenii, s-a obținut cu greu aprobarea ca, la
Viena, într-un loc istoric anume, să fie pusă o placă de marmură, care
să amintească faptul că și românii, alături de alții, au ajutat la
despresurarea orașului, asediat de otomani în 1683; textul, compus de
specialiști, cuprindea sintagma, luată din înscrisuri de epocă,
„apărarea Republicii Creștine europene”; ideologul de serviciu local
ne-a spus (eram câțiva profesori din țări ale Europei Centrale și de
Sud-Est) că nu era politic bine, fiindcă s-ar fi putut supăra turcii din
Viena, din Occident și chiar din Turcia; atunci, am propus „apărarea
civilizației europene” și am aflat că era tot restrictiv și ofensator!
Până la urmă, eu m-am lăsat păgubaș, fiindcă mi se cerea să schimb
istoria, adică să adaptez idealurile și ideile oamenilor de la 1683
celor din 1995, să nu mai reiasă că, atunci, turcii (islamici) și
creștinii se băteau între ei! Nu la mult timp după, s-a ajuns iarăși la
lupte violente între islamici și creștini (europeni), ca o ironie a
sorții! Evident că nu pot să-l prezint
le Mihai Viteazul decât în acord cu morala epocii lui: a trecut la sud
de Dunăre în numele creștinilor ca să-i combată pe musulmani, eventual
chiar să elibereze Constantinopolul, unde era așteptat de greci ca un
eliberator, ca un erou. Tot evident este că domnii români, de la
Mircea cel Bătrân și Ștefan cel Mare încoace, au luptat contra
otomanilor care-i atacau și îi presau, i-au învins sau au fost învinși
și au încheiat tratate (inegale, ca-n Evul Mediu), cu drepturi și
obligații, conform cărora, printre altele, turcii nu puteau face
prozelitism islamic la noi, nu puteau construi moschei și alte locuri de
cult mahomedane etc.
Nu poți să inventezi multiculturalism acolo unde este confruntare între etnii, culturi și civilizații! Firește, depinde cum prezinți aceste situații, dar ignorarea sau „ajustarea” lor înseamnă fals și minciună.
Iar astăzi este defazat să
faci asta! Azi, când Marea Britanie întoarce spatele Europei ca să-i fie
ei mai bine, când America vrea să fie numai a americanilor (care?) și
face ziduri la graniță, când Ungaria, Polonia sau Cehia își proslăvesc
propriile națiuni și exprimă, nu de puține ori, rezerve sau chiar ură
față de altele, față de vecini!
Spuneați, într-o cuvântare ținută la Bistrița
anul trecut și care a devenit foarte populară pe internet, că Mihai
Viteazul a fost criticat de otomani, - firesc, pentru că atâția au
pierit de sabia lui, dar și de occidentali, pentru că și-a urmărit
interesul propriu. S-ar putea spune că a fost, deci, naționalist? Sau
trebuie să-l criticăm pe Mihai pentru că și-a „trădat” sistemul de
alianțe, cum am spune azi?
Haideți să numărăm câte alianțe au trădat Germania, Anglia sau
Franța, de la Marea Revoluție Franceză încoace și apoi să vorbim! Acelea
însă nu sunt „trădări” – fiindcă nu sună bine termenul – ci sunt
„Realpolitik”, mărturii de „echilibru european”, „adaptări subtile la
realități” etc. Este evident că „politica interesului național”,
valabilă de la Renaștere încoace (când Francisc I, catolicul rege al
Franței, prin 1530, s-a aliat cu Suleiman Magnificul, sultanul otoman,
contra unor suverani creștini!) și dusă de marile puteri, nu le era
permisă micilor principi. Egalitatea nu este și pentru căței, vorba
fabulistului! Sau non licet bovis quod licet Iovis,
adică „nu-i este permis boului ceea ce îi este permis lui Jupiter”! În
plus, Mihai era și „schismatic”(termenul occidental peiorativ pentru
ortodocși), iar asta, în condițiile prejudecăților puternice de-atunci,
nu prea dădea bine în Occident. Nu, Mihai nu a fost naționalist (vă
spuneam că naționalist înseamnă proslăvirea exclusivă a propriei
națiuni, prin ignorarea ori în detrimentul altora) și nici nu a urmărit
formarea României la 1600. Nu erau încă, la noi, vremurile coapte pentru
așa ceva. Mihai a făurit un bloc politic puternic antiotoman, dar l-a
făcut din cele trei țări care aveau, nu peste prea mult timp, să formeze
România. A și luat importante măsuri în favoarea românilor asupriți din
Transilvania, a creat stema unită a celor trei țări, a pregătit o
dinastie uniunii (federației) nou create etc. Aș zice că Mihai Viteazul a
fost mai întâi creștin și apoi român (nu contează aici „sângele” sau
originea; a fost principe român, s-a purtat ca român și a fost perceput
ca român de către contemporani). Prin faptele sale, Mihai a fost
transformat, mai ales de la romantism încoace, în erou național. Aceasta
nu este nici de bine și nici de rău, ci este o constatare. Toate țările
au eroi naționali sau părinți ai patriei! Dacă și-a urmărit și
interesul personal (cine nu face asta în viață?!), a făcut-o în așa fel
încât acest interes s-a potrivit cu interesul țării și, lucru rar, cu
interesul de perspectivă sau de viitor al românilor.
De aceea, Mihai Viteazul este o mare personalitate a istoriei românilor. Acuzele de „condotier” etc. vin, de regulă, din vârful buzelor, de la neistorici ori de la istorici teribiliști, adolescenți întârziați, care urmăresc spectacularul, succesul facil, profitul de imagine și nu numai.
Trecând în alt
plan, vreau să vă întreb despre apelul semnat, inițial alături de alte
83 de personalități ale Academiei Române, un apel la unitate, la
cinstirea eroilor și înaintașilor care au făcut posibilă Marea Unire pe
care o sărbătorim sau „comemorăm”? anul viitor. Un post de televiziune
cu patron din Ardeal a scris că acest îndemn este unul cu „accent
puternic naționalist”. Având în vedere conotațiile negative care i se
asociază acestui termen, de naționalist, nu se va ajunge la momentul în
care și corifeii unirii vor fi portretizați, la nivel oficial, ca niște
personaje negative?
Distinse Domnule Șomănescu, acum sunt, din câte știu, în ciuda a
vreo trei răzgândiți, peste 100 de membri ai Academiei care au semnat
(dintre cei circa 200 membri români). Oamenii (și academicienii sunt
oameni, cu defecte și calități) au făcut-o cu sinceritate, crezând – în
naivitatea lor – că Academia se bucură de respect, fiind ea încă forul
suprem de recunoaștere a creației științifice și culturale, de
consacrare formală a valorilor afirmate, un fel de empireu al spiritelor
luminate ale națiunii, în sensul scopului pentru care ea a fost creată
la 1866. Se poate ca unii academicieni – înaintați, firește, în vârstă –
să fi uitat de democrația noastră originală și să fi sperat că vorbele
lor vor fi luate în serios, chiar dacă și criticate. Nu spun că unii –
importante voci ale acestui popor – nu au luat în serios apelul, dar văd
alții l-au caricaturizat, respins, condamnat, aș zice aproape cu „mânie
proletară”. Observ că și unii reprezentanți ai partidelor extremiste
maghiare s-au inflamat, deși este vorba despre un apel la pace, la
respectarea Constituției României etc. Iar Constituția nu permite
autonomii teritoriale după niciun criteriu. Nicio propoziție, frază sau
noțiune din apel nu jignește vreo altă națiune sau vreo minoritate. În
schimb, dacă aș lua câteva exemple de discurs politic din pozițiile
oficiale ale partidului de guvernământ din Ungaria și ale înaltelor
oficialități de acolo, am putea vedea că lucrurile stau cu totul altfel.
Nu vreau sa spun mai mult!
Dar nu aceasta este problema! Doar ne-am cucerit cu sânge dreptul
la libertate și democrație, la pluralitatea părerilor! Chestiunea este
de formă și anume se referă la felul în care combatem o opinie cu care
nu suntem de acord. Apelative de genul „bătrâni ramoliți”, „adunătură de
expirați buni de dus la cimitir”, „comuniști”, „ceaușiști” etc. –
adresate unor oameni, totuși, reprezentanți ai unei instituții a acestui
stat – sunt descalificante, dovedesc nu numai intoleranță, ci și
paupertate intelectuală, spirit grobian, lipsă de educație și multe
altele. Nu se pot respinge de plano
noțiuni consacrate și uzitate peste tot în lume, precum „națiune”,
„unire”, „suveranitate” etc., fără argumentări precise, din simplul
motiv că nu plac unora dintre noi sau că avem alte comandamente de
servit.
Se vor fi „tocit” unele cuvinte, dar ele există și cu atât mai
mult realitățile pe care le exprimă. Cea mai cuprinzătoare reuniune
internațională de state se cheamă încă „Organizația Națiunilor Unite”;
Marea Britanie ne anunță că, după Brexit,
revine la anumite atribute ale „suveranității”, la care renunțase prin
tratatele UE; autoritățile de la Madrid dau comunicate prin care
reiterează conservarea „unității” Spaniei etc. Anumite mijloace de
difuzare în masă nu cunosc semnificația termenului de „naționalism” și
intervin public ca să se afle în treabă.
Am
ajuns să ne întrebăm dacă e bine sau rău să cinstim cei 100 de ani
trecuți de la Marea Unire, ceea ce este foarte grav! Înseamnă că ne
merităm soarta mizeră, dezorientată, modestă. De regulă, comemorarea se
face într-o atmosferă de tristețe, când ne gândim la anii trecuți de la
moartea cuiva sau de la un eveniment tragic.
Marii înfăptuitori ai Marii Uniri s-au bucurat, au exultat, unii
(ca Gheorghe Pop de Băsești) nu au putut muri decât după pronunțarea
actului de la 1 Decembrie 1918. Cum să comemorăm? Noi trebuie să ne
bucurăm și să retrăim „Poemele luminii”, cum ar spune Lucian Blaga, să
ne umplem de încredere pentru că, alături de italieni, de germani, de
polonezi, de cehi și slovaci, de slavii de sud, am intrat în rândul
lumii. Să ne bucurăm și pentru că, pe ruinele unor imperii perimate, am
construit edificii naționale solide. Cele mai legitime mișcări colective
din secolul al XIX-lea – „secolul națiunilor” – au fost cele de
emancipare națională, în acord cu principiul autodeterminării naționale,
recunoscut inclusiv de SUA sub președintele Woodrow Wilson.
Firește, ca în cazul oricărui act omenesc, nu au putut să fie toți
mulțumiți nici în 1918. Austriecii, otomanii, germanii, rușii și, mai
ales, ungurii, au fost frustrați, supărați, dornici de revanșă. Sunt de
acord că ungurii (mai ales cei din Ungaria) nu au ce sărbători la 1
Decembrie 2018 și că ei trebuie să comemoreze, dar, în logica aceasta,
nici românii nu au ce să sărbătorească la 15 martie 2018, pentru atunci
vor fi 170 de ani de la decizia dietei ungare de unire a Transilvaniei
cu Ungaria! Aici, cu sărbătorile, suntem chit, numai că decizia
românească din 1918 este încă în practică. Asta este sigura deosebire,
în rest, prin zilele naționale, ne „gratulăm” reciproc. Așa este între
vecini! Vedeți cum este și la alte popoare, cu pretenții, nu ca noi!
Dacă aplicăm această logică strâmbă, atunci mă aștept ca unii să-i condamne pe corifeii Marii Uniri, fiindcă nu ar fi respectat drepturile omului, deși acestea nu erau încă formulate, sau că nu i-au consultat pe toți cetățenii prin referendum, deși atunci nimeni nu ar fi putut s-o facă!
Noi suntem capabili de orice! Ar fi, totuși, o mare rușine, care
ne-ar arăta adevărata față de epigoni. Altminteri, eu aș fi cel dintâi
fericit să văd la 2018 o Europă unită și fericită, generoasă și curată,
patria primitoare a tuturor cetățenilor săi, dar mă tem să nu văd doar
intoleranță, șovinism, ură națională și rasială etc. și nu neapărat pe
la noi, ci în țările unde s-a născut democrația modernă, libertatea,
egalitatea și frăția …
Domnule
profesor, eu am senzația că trăiesc într-o perioadă asemănătoare cu
anii de dinainte de 1940. Pare-mi-se că sunt după alegerile din 1938,
când Regele Carol al II-lea s-a supărat pe rezultatul electoral, când
vechile înțelegeri de securitate se prăbușeau, când se crea o nouă
ordine mondială. Și atunci, ca și acum, autoritățile și poporul par să
fie mai degrabă preocupați de războiul cel dintre noi. Convingeți-mă că
greșesc și că un nou 1940 nu este deloc aproape....
Mi-ar plăcea, firește, să vă conving, să am argumente să vă conving
și, mai ales, să fiu eu însumi convins! Dar nu sunt! Asta este ca-n
replica profesorului care le reproșează elevilor că nu înțeleg lecția:
„Copii, v-am explicat o dată și nu ați înțeles nimic, v-am explicat a
doua oară și voi tot nu ați înțeles; a treia oară am înțeles și eu, iar
voi tot nu ați înțeles!”. Cu alte cuvinte, ca să vă conving, trebuie să
fiu eu convins … Pe de altă parte, istoria nu se repetă întocmai
niciodată, din pricină că – ar fi zis A. D. Xenopol – faptele istorice
sunt fapte de succesiune și nu de repetiție. Se petrec o dată și
petrecute rămân! Nu pot să le reproduc în laborator, așa cum descompun
apa în hidrogen și oxigen, de câte ori doresc!
Da, împrejurările de nesiguranță, de marasm, de impunere a
dreptului forței din acest moment seamănă cu cele din 1938-1940!
Dictatori mari sau mici vor să ne convingă, acum ca și atunci,cât sunt
ei de democrați. Hitler opera cu masele, cu mulțimile care umpleau
piețele și reitera ideea că luarea prin forță a unui teritoriu de către
Germania era legitimă și că era ultima sa pretenție. Și azi se iau
teritorii de la alții, în virtutea drepturilor istorice sau altminteri.
Democrația directă a străzii – aparent forța poporului – se impune și
azi în fața democrației reprezentative. Trei guverne recente ale
României au fost schimbate de popor, cum se spune. Pe bună dreptate,
unii se întreabă de ce să mai meargă la vot! Ni se spune că românii sunt
idioți și că nu știu ce votează! Chiar dacă ar fi așa (idiot înseamnă,
literal, analfabet), votul este vot, cu avantajele și dezavantajele
sale. Dezinformarea este în floare, iar manipulările de tot felul ne
lasă deconcertați, uluiți, prostiți! În cine și în ce să mai credem? De
data aceasta, chestiunea mi se pare gravă, cum spuneți, fiindcă nu numai
românii par lipsiți de busolă (ei sunt obișnuiți să fie așa!), ci lumea
întreagă.
Și totuși, eu cred că mai sunt mecanisme de reglare și de
autoreglare pe care nu le știm și pe care nu le-am folosit încă. În
ciuda tuturor relelor – și au fost multe! – de mii de ani ființa umană
și comunitățile (inclusiv națiunile, fie etnice, fie civice) au găsit
resurse de viețuire, de supraviețuire și de conviețuire, atunci când se
spera mai puțin. Pe scurt, nu vă pot convinge, pentru că nu am
certitudini, dar speranțe am … Altminteri, nu aș fi om!
Sărind de la
una, la alta...Spuneați, în cadrul Adunării Naționale Bisericești de
anul acesta, că aveți un coleg la Cluj supărat pe o televiziune
bucureșteană care nu arată temperatura din orașul dvs.... Cum poate fi
explicată o astfel de supărare dintre Ardeal spre Vechiul Regat, având
în vedere că președintele țării, președintele CCR, șeful SRI, șeful DNA,
Avocatul Poporului, Ministrul Apărării Naționale, Procurorul General
al României, Patriarhul României si Prim-ministrul sunt din Vestul
Țării? De ce nu întâlnim această atitudine în Moldova, care nu are
niciun reprezentant în aceste poziții înalte?
Da, am dat un exemplu frust și, poate, naiv de dur, ca să arăt că,
deși sunt deosebiri reale între provinciile istorice românești, acestea
nu trebuie exacerbate, nu trebuie augmentate. Mai întâi, pentru că nu
există țară pe lumea asta (poate în afară de Vatican, Andorra, Monaco,
Liechtenstein) fără provincii, fără deosebiri regionale, fără rivalități
locale. În al doilea rând, prin comparație, noi, ardelenii, muntenii,
moldovenii etc. suntem mult mai asemănători între noi decât sunt
lombarzii, sicilienii, venețienii, ligurii, toscanii, sarzii, umbrii,
friulanii etc. sau decât sunt bavarezii și prusienii între ei. Totuși,
țara unită s-a format și la noi târziu (nu ca la francezi, obosiți și ei
acum de atâta unitate!). În al treilea rând, trebuie să-i dăm istoriei
șansa să funcționeze și să ne arate cum este bine: or la noi, după circa
un mileniu de singurătate (ca să-l parafrazez pe Gabriel Garcia
Marquez), am avut nici măcar un veac întreg de unitate! Oare sunt
comparabile cele două segmente temporale, încât să ne pronunțăm atât de
critic față de scurta noastră experiență împreună?
Bunicii și străbunicii noștri au făcut unirea sătui de relele dezbinării și convinși de avantajele unirii, sătui de umilințe și jigniri, de atâtea rătăciri pe coordonate străine, dornici de un adăpost pentru acest neam! Ce cuvânt am avea noi să spunem că ei au greșit?
Este evident că trăim vremuri dificile, pe care unii ni le facem
singuri și mai dificile. Pe fondul dezorientării generale, sunt destui
care pescuiesc în ape tulburi și exagerează provincialismele, entitățile
locale. Să știți că și unii moldoveni sunt îndemnați să se supere pe
bucureșteni! Unde mai pui că Dodon, susținut de Putin, vrea Moldova
mare! Iar în Moldova noastră, mai circulă din când în când câte o
marotă: Bucovina nu este Moldova, ci altceva, superior, fiindcă Bucovina
a fost sub austrieci și s-a ridicat în ritm cu Europa! Nimic mai fals:
Bucovina este Țara de Sus a Moldovei, cu vechile capitale Baia, Siret și
Suceava, cu gropnițele domnești cu Putna lui Ștefan; din Bucovina
(numită astfel târziu) a pornit toată Țara Moldovei. Cum să nu fie
Bucovina Moldova, din moment ce este nucleul, sufletul Țării Moldovei?
Cu Transilvania e mai complicat! A stat cel mai mult înstrăinată
(aproape un mileniu) și nu s-a putut bucura de viață oficială românească
decât după 1918. Transilvania (în sens larg, cu Banatul, Crișana,
Maramureșul) reprezintă azi, în linii mari, 40% din suprafața și
populația țării. Las deoparte materiile prime din subsol și de pe sol,
orașele mari, zestrea istorică variată și bogată etc.
În Transilvania, vechile „națiuni” dominante și mai ales ungurii au
crescut, generații la rând, cu mentalitate de stăpâni, iar românii cu
mentalitate de supuși, de slugi, de servitori. După 1918, lucrurile s-au
schimbat, dar mentalitățile mai greu. De asta, a fost și grea
conviețuirea între români și maghiari. După un secol, în fine – în ciuda
frângerii dureroase din anii 1940-1944 – se simt si românii ardeleni
mai puternici. Unde mai pui că ei sunt (măcar sub aspect geografic) cei
mai occidentali dintre români și că civilizația de succes în lume a fost
cea occidentală, în vreme ce lumea bizantino-slavă, care ne-a trasat
destinul medieval, a intrat în iremediabil regres și s-a degradat în
fanariotism, balcanism etc. Din secolul al XVIII-lea încoace, românii,
prin elitele lor cele mai active și conștiente, se străduiesc să se
sincronizeze cu Occidentul, or cei care au fost cel mai aproape de acest
model au fost transilvănenii. Pe fondul acestor deosebiri reale și
mentale, le este ușor unora să semene vânt.
Ceea ce vă pot eu spune sigur, ca istoric, este următoarea
constatare: după căderea Imperiului Roman, Europa a trăit două
experiențe opuse, una de fărâmițare în mici unități numite domenii,
seniorii, ducate, marchizate, comitate, principate etc. și alta de
integrare în mari entități precum imperiul (carolingian, romano-german)
și universalismul papal. Nu au reușit niciunele! Primele erau prea mici,
iar celelalte prea mari. Și a fost cumva găsită calea de mijloc, a
statelor naționale (centralizate, federale etc.), imperfectă și ea. În
acest moment istoric (de câteva decenii) s-a încercat noua formulă
integratoare numită UE, care este în impas. Ce va fi, vom vedea, dar
subiecții de drept în UE sunt, deocamdată, statele, multe dintre ele
state-națiuni. Atenție însă la antagonizarea românilor pe criterii
provinciale! Se lucrează intens la ea, inclusiv în contextul discuției
despre regionalizare și nu toți „formatorii de opinie” urmăresc scopuri
oneste față de această țară.
Să ne întoarcem puțin la identitate...Spuneați tot anul trecut, la Bistrița că, Mihai Viteazul ar fi zis: „Românii
s-au născut pravoslavnici și bizantini și așa trebuie să rămână”. În
școală se vorbește foarte puțin și mai degrabă peiorativ despre spațiul
bizantin, iar despre apartenența noastră la acest areal, mai deloc. De
ce există această blocadă la adresa bizantinismului? Cum se defineau
marii noștri domnitori? Bizantini, Apuseni sau niciuna nici alta?
Am răspuns, parțial, mai sus la această întrebare. Mihai Viteazul a
avut convingerea dreptei credințe care venea pentru el de la Noua Romă
(Constantinopol), oraș pe care-l voia eliberat de sub „păgâni”. Aceasta
era mentalitatea vremii și nu putem să-i cerem lui domnului român să fi
gândit politic corect, precum președintele ONU de astăzi.
În școală – grăbită și ea, ca planeta – nu mai este timp să li se
explice elevilor că noi, românii, ne-am format în regiunea de
interferență dintre Occidentul latin (catolic) și Orientul bizantin sau
bizantino-slav (ortodox), că suntem occidentali prin limbă, originea
romană, nume și forma de creștinare, pe de o parte și răsăriteni prin
biserică și credință (de rit bizantin), prin limba cultului, a culturii
și a cancelariilor (slavona), prin alfabetul chirilic (păstrat până în
secolul al XIX-lea), prin mentalitatea de fiecare zi. Numai că
bizantinismul, peste care s-a suprapus cuceritorul otoman vreme de 6-7
secole (1354-1913 și mai mult) a fost un model de civilizație perdant în
fața impetuosului model vestic, descătușat mai ales după marile
descoperiri geografice, după Renaștere și Reformă. Europa s-a expandat
în lume, dar nu toată, ci doar prin acest model concurențial și
individualist, liberal și democratic, bazat pe competiție. Modelul
nostru răsăritean, contemplativ și isihast, letargic și nemișcat,
fatalist și tragic, deși atins parcă de aripa veșniciei – mai ales în
creația artistică, de excepție – dar a rămas cantonat în plan secund.
Domnii noștri cei mari erau și una și alta, mândrii de această
dimensiune complexă a lor: Mircea cel Bătrân purta și veșminte
occidentale și participa la turniruri, precum cavalerii francezi; Ștefan
cel Mare se adresa fără complexe papei, împăratului roman-german sau
senatului Veneției și era recunoscut în Vest drept „preaputernic atlet
al lui Hristos”; Mihai Viteazul se mișca în voie la Viena și la Praga,
după alianțe creștine occidentale, participa și el la întreceri militare
și la petreceri cu ștaif, dansând pe ritmuri italiene.
V-am tot
întrebat de identitate și iată de ce. Cum vă explicați că, deși avem
toate informațiile la îndemână, repetăm aceleași greșeli din trecut,
inclusiv înlocuirea „furculition”-ului cu „party”-ul de azi? În
proiectul de programă școlară de care vorbirăm (că tot sunt din Kleine
Walachei) la începutul interviului, experții de la Institutul pentru
Educație au scris cuvântul „multiperspectivitate”, care nu există în
limba română...Nu cumva problema noastră este una de identitate?
De ce vorbesc eu mereu de nevoia noastră de identitate, încât am
obosit? Am obosit nu fiindcă sunt făcut (etichetat) naționalist – m-am
obișnuit și cu asta!– ci fiindcă parcă vorbesc în gol. Vă rog să ieșiți
pe stradă și să întrebați câțiva români de ce se simt români. Veți vedea
și veți auzi cele mai mari gugumănii! Iar dacă te duci la Bruxelles, la
Madrid ori la Vilnius, între oameni serioși, întrebarea care vine
invariabil este: cum este România și cine sunt românii? Firește, ne
autoflagelăm și ne prezentăm ca neam de nimic!
Mai nou, unii au găsit soluția: se dau altceva și nu se mai
recunosc români. Poate că această lejeritate în a trata lucrurile
serioase să ne fi și salvat din când în când, în trecut, dar ea nu poate
fi mereu o conduită de viață pentru un popor decent, conștient. Dar,
vreau să mă refer la limba noastră și să vă spun convingerea mea în
legătură cu ea: limba noastră ne-a salvat ca să nu fim pulverizați de
istorie! Repet și pentru cititorii Dumneavoastră: pe la 1480-1490, un
umanist italian care i-a cunoscut direct pe români (Anton Bonfini), se
miră cum s-au păstrat „coloniile romane” aici, în Dacia, aproape
nealterate, fără să fie copleșite de „valurile de barbari” și răspunde,
surprinzător, că românii „și-au apărat mai mult limba decât viața”.
Această constare îi salvează pe români de toate relele și-i ridică
între cei aleși de soartă să fie privilegiați. Perfectul simplu
indicativ din Oltenia și de pe Jiurile ardelene, din Țara Hațegului
(parte, cândva, a Voievodatului lui Litovoi), mergând până pe unele văi
din Munții Apuseni, acest perfect simplu este cea mai bună dovadă de
latinitate și de continuitate, pentru că vine ca directă moștenire
latină. Oltenia a stat sub romani, mai ales jumătatea de sud, cu vreo
două secole mai mult ca Transilvania, de aceea structura graiului local
este mai aproape de latina populară. Limba noastră este una permisivă și
se deschide cu generozitate neologismelor, dar până la un punct. Dacă
forțăm nota, cădem în ridicol și cam așa facem acum nu doar sub
influența englezei, ci și a digitalizării în haină engleză. De aceea,
Academia Română ar avea și aici un rol ponderator, dar cine s-o mai ia
în seamă! Românii sunt acum nu numai inventivi, ci și independenți și
liberi. Să facă orice!
Apropo de
etichetări, să vorbim puțin și de perioada comunistă. Cine încearcă să
privească nuanțat această perioadă se poate trezi cu invective de tipul
„ceaușist”, „legionar” sau „nostalgic”. De ce nu putem discuta deschis
despre martirii din închisori sau de rezistența din munți, sine ira et
studio?
Mi-e greu să vă spun, fiindcă problema este foarte complicată.
Vedeți, regimul comunist, de paste patru decenii are trei etape mari:
una proletcultistă, de internaționalism proletar și de dictatură
stalinistă atroce, când nimic din ceea ce era românesc nu era bun, ci
„putred”, „burghez”, „decadent”; o alta mai echilibrată, în care s-a
revenit la majoritatea valorilor noastre autentice (minus monarhia
modernă, Basarabia, diaspora etc.); ultima, naționalist-comunistă, în
care ne conducea „geniul Carpaților” și în care trecutul, prezentul și
viitorul erau aureolate de glorie, în vreme ce muream de foame, de frig,
de întuneric. Toate acestea se amalgamează astăzi intenționat, încât nu
mai este loc pentru nuanțe. Când nu-l ai la suflet pe cineva, mai ales
dacă acel cineva are și o anumită vârstă, îl numești „comunist”,
„boșorog” și îl acuzi de-a dreptul că a trăit sub regimul odios. Mă și
mir, câteodată, cum de mi-am ales să trăiesc trei decenii din viață în
acel regim condamnat de istorie, când puteam și eu să fiu măcar un
gânditor medieval, precum călugărul Dan din „Sărmanul Dionis” de Mihai
Eminescu! Am impresia că unii chiar cred că noi (generația mea) ne-am
ales comunismul și ne condamnă „cu mânie proletară” pentru proasta
alegere. Nu mai revin la convingerea unora că toți cei care au trăit în
comunism sunt de-a dreptul troglodiți!
Văd că se discută, totuși, în unele cercuri, despre închisori și
rezistența din munți, dar îndrăzneții sunt repede aduși cu picioarele pe
pământ de către noii cenzori, de către noii ideologi, vigilenți să nu
deviem de la calea justă.
Am scăpat de adevărul unic de sub comunism și am dat de adevărurile controlate de astăzi! Eu cred încă în forța rațiunii acestui popor, care trebuie să se trezească …
Ca istoric,
știți bine rolul agenților de influență în viața politică și socială a
unei țări. Din acest punct de vedere, cum vi se pare faptul că, în afară
de două - trei excepții, între care și ActiveNews, majoritatea instituțiilor mass-media din România sunt patronate sau conduse de străini?
Stimate Domnule Șomănescu, este încă o dovadă că, deși „boierii
minții”, spiritele subțiri, de viță veche, filosofii subtili de salon ne
acuză de xenofobie, de naționalism și chiar de șovinism, noi ne
încăpățânăm să-i iubim pe străini, chiar și pe aceia care ne fac rău!
Firește că acești veghetori la mersul nației – văzută de ei ca o jalnică
masă gregară, patibulară – nu descoperă nicio primejdie nicăieri, nici
peste Prut și Nistru, de unde suntem amenințați direct, fără ocolișuri,
nici spre vest, de unde ne vin tăietorii de păduri și noii stăpâni de
moșii, nici peste Ocean, de unde ne vine vestea că NATO nu mai face
pomeni și că SUA se închid în sine, nici de mai aproape, unde se
pregătesc festinuri autonomiste etc. Cu alte cuvinte, România nu are
inamici decât în închipuirea noastră! Este clar că această situație de
care vorbiți înlesnește munca agenților de influență din viața politică
și publică a României, deși sunt și destui români neaoși zeloși în
sensul despre care vorbiți. Oricum ar fi, românii nu-i urăsc și nu-i vor
urî pe străinii de bine, ba, pudici fiind, îi vor iubi și pe cei care
le fac rău, după pilda biblică …
În încheiere,
domnule profesor, vă rog să ne relatați un episod istoric mai puțin
cunoscut, din care să vedem ce atitudine aveau românii față de semenii
lor...fie că e vorba de domnitori, de soldați, de oameni
simpli...Mărturisesc că sunt puțin invidios pe studenții care au ocazia
să vă asculte săptămânal...
Vreau să vă spun o întâmplare de demult despre identitatea de român, fiindcă de ea vorbirăm mult mai sus, spre disperarea unora, ba chiar stăturăm
la taclale. Ea se leagă de personalitatea lui Matia Corvin (e corect
Matia, fiindcă se născuse în ziua apostolului Matia și nu a
evanghelistului Matei), regele Ungariei, care era, prin tatăl său, de
spiță românească.
Ajuns suveran celebru, Matia se mai lovea încă de invocarea ironică
sau caustică a originilor sale modeste „valahe”, a faptului că era
de-un neam cu supușii „schismatici”, ceea ce l-a făcut să ia anumite
măsuri. Când a ajuns rege, dar și mai târziu, când se visa împărat
romano-german, suveranul era numit pe la colțuri Valachorum regulus(„regișorul
românilor”), ca și Ștefan cel Mare. Voit ofensator pentru Matia –
acuzat de elita „de sânge” maghiară că ar fi fost doar „un crăișor al
românilor” –, titlul este măgulitor pentru Ștefan cel Mare, care își
câștiga astfel admirația unor cronicari pentru protejarea Ungariei, prin
oprirea tătarilor și otomanilor de a ataca Transilvania prin Moldova. D’origine humile de progenie de Valacchia („de
origine umilă, de neam din Valahia”) era formula prin care birocrația
venețiană îl înregistra pe Matia la urcarea pe tron, conform zvonurilor
culese de la fața locului. Iar împăratul romano-german Frederic al
III-lea observa disprețuitor că Matia era natus a Valachopatre („născut
din tată român”).
E drept că originea românească a regelui este pusă uneori – în
surse externe – în context pozitiv (cum face, pe la 1475-1476, solul
venețian Sebastiano Baduario, care-i laudă pe români, caracterizați cu
admirație ca fiind din neamul „serenisimului rege” Matia, pentru că au
luptat mereu cu curaj contra turcilor, deopotrivă „alături de părintele
său și de majestatea sa”). Dar asta nu a schimbat prea mult percepția
negativă din interiorul regatului. Și acum vine episodul. Se pare că
nici regele nu făcea întotdeauna un secret din această origine
stânjenitoare: potrivit mărturiei polonezului Varsevicius (Krzystoff
Warszewiecki), de la finele secolului al XVI-lea, cu date luate de la
autori din epoca lui Matia, suveranul de la Buda declara unor soli
moldoveni (numiți de polonez, conform obiceiului, „valahi”) ai lui
Ștefan cel Mare, după ce aceștia își începuseră mesajul prin cuvinte
românești („Spune domnului nostru”), că, dacă așa le era graiul, nu mai
avea nevoie de interpret.
Nicolae Iorga credea că respingerea traducătorului de către Matia,
la auzul celor trei cuvinte românești, putea să fie „un mijloc de a
arăta că și acea limbă a strămoșilor săi, așa de asemenea cu latina, o
înțelege”. Nu este foarte clar dacă regele înțelegea româna numai pentru
că era foarte apropiată de latină sau și pentru că era limba
strămoșilor și a unei părți a supușilor săi. Consemnarea este însă,
dincolo de orice dubiu, o dovadă a asemănării românei cu latina.
Declarând însă, de față cu demnitarii curții, că nu are nevoie de
interpret, atunci când a auzit câteva cuvinte românești, marele om
politic a alimentat și a confirmat cu siguranță rumorile despre
descendența sa din români.
Elita ungară știa, în general, că suveranul avea origini „umile,
valahe”și că zvonul despre descendența regelui din Sigismund de
Luxemburg ținea mai mult de legendă, ca și ideea înrudirii cu dinastia
princiară a Basarabilor din Țara Românească. Și oricum, chiar și „os
domnesc” sau princiar fiind, înrudirea cu o dinastie românească
„schismatică„, ai cărei membri erau vasali ai regilor Ungariei, nu
aducea cu sine automat în interior tocmai înaltul prestigiu dorit de
suveranul unei țări catolice precum Ungaria.
Matia Corvin a fost rege ungar și spirit renascentist european,
într-o vreme când spunem că naționalitatea era de neglijat și, totuși,
era privit de unii ca român, în acord cu neamul său pe linie paternă, cu
neamul ultimului mare cruciat european, Iancu de Hunedoara. Și mai spun
unii că identitatea etnică este o ficțiune!
Vă mulțumesc mult domnule profesor, a fost o onoare și o bucurie!
Vă mulțumesc și eu.
O
lecție de istorie oferită de rectorul UBB, Ioan Aurel Pop: Maghiarii
i-au reprosat lui Mihai Viteazul că emite documente în limba română,
spunând că „niciodată n-a fost așa în Ardeal ”. Răspunsul lui Mihai:
„De azi, VA FI!”. INTEGRAL
Locații:
Cluj-Napoca
Subiecte:
Al Doilea Război Mondial
Corectitudine politică
Diktatul de la Viena
Istoria Europei
Istoria României
Marea Unire
Organizații:
Academia Romana
Universitatea Babeș-Bolyai
Tip conținut:
Interviu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu