Cluj, mai 1978
Ion Coja
Cuvîntare
rostită la Colocviul național de dramaturgie
„A discuta
problemele dramaturgiei românești contemporane înseamnă, pentru
cei mai mulți dintre noi, a face un inventar al eșecurilor cu care
fiecare participăm la impasul actual al dramaturgiei românești.
Utilitatea unui colocviu național de literatură
dramatică se dovedește numai din această perspectivă.
În
ce măsură colocviul nostru nu va fi însă pierdere de vreme, în
ce măsură nu ne vom fura singuri căciula, cum s-a mai întâmplat
în ocazii similar, e greu de spus deocamdată. Oricum însă, se
cuvine din capul locului să luăm aminte la auspiciile sub semnul
cărora a început colocviul: ne-am dat ca loc de întâlnire Clujul,
Napoca milenară, orașul care a fost atât de des ilustrat prin
fapta nobilă a intelectualilor români, români și maghiari.
Clujul
lui Maior și Șincai, al lui Iancu și Bărnuț, al memorandiștilor,
al lui Pușcariu și Bogrea, Clujul lui Blaga, ne obligă la o
atitudine sever controlată de conștiința responsabilității
noastre de intelectuali, de scriitori ai acestei țări.
În fine, Clujul în
care Lucrețiu Pătrășcanu și-a ținut ultimul său discurs ne
obligă deopotrivă la o neabătută intransigență comunistă, în
numele idealurilor celor mai frumoase ce au animat vreodată istoria
noastră și pe care ne-am angajat să le servim fără șovăire.
Clujul, gazdă a
colocviului nostru, prin tot ce a dat culturii românești ne obligă
să cercetăm starea dramaturgiei românești cu maximă luciditate,
cu curaj, spunându-ne păsul verde, pe față, românește.
Căci mai mult ca
orice, Clujul ne obligă să fim buni români.
Dintre problemele
dramaturgiei contemporane unele sunt ale întregii literaturi române
de azi. Voi începe cu ele, cu două din ele. Prima privește o
anomalie greu de înțeles atâta vreme cât pui binele înainte și
încerci să legitimezi stările de fapt din societatea noastră:
anume, când toată suflarea românească este angajată într-o
eroică întrecere cu sine, evidentă pretutindeni sub forma
efortului de depășire a planului, căci toți se străduiesc să
producă mai mult decât și-au propus, când peste tot planul este
ceva ce trebuie îndeplinit și depășit, numai nouă, scriitorilor,
ni se interzice să producem mai mult decât ne-am planificat. E
vorba, se înțelege, de absurditatea existenței unui plan editorial
a cărui depășire, precum se știe, ne este interzisă. Aceasta
după ce alcătuirea însăși a planului se face nu de către
scriitori, ci de alții, a căror grijă este să înscrie un număr
cât mai mic de volume care să ajungă la lumina tiparului.
Nu intru în
amănunte, nici nu le cunosc prea bine, competența mea în materie
este foarte mică, dar că lucrurile nu merg pe un făgaș firesc mi
se pare cu totul evident. Altminteri nu mi-aș putea explica o
situație cu totul neașteptată pentru mine: poziția României pe
plan european în producție de carte. După datele publicate în
volumul Statele lumii, apărut în 1976 (Editura științifică
și enciclopedică), România – la o populație de 21 milioane –
publică aproape 3900 de titluri de cărți, în vreme ce Bulgaria
publică 4200 de titluri la o populație de 8,7 milioane,
Cehoslovacia 8600 de titluri la 14,7 milioane, Ungaria 7600 titluri
(aproape dublu față de noi) la o populație de 10,5 milioane,
Iugoslavia, la o populație tot dede 21 milioane publică 10.100
titluri – noi, repet, 3900 – Polonia 10.800 titluri la 34
milioane, R.D.G., la 16,8 milioane, publică 5200 de titluri. În
cifre relative și Albania publică mai mult decât noi: 800 de
titluri la 2,5 milioane locuitori! Comparația o limitez la statele
socialiste și nu trec mai departe, ca să nu mă întristez și mai
mult.
În
paranteză, și pentru că se poartă, aș adăuga că din
cele 3877 de titluri ce se publică în România 575 sunt în limbile
maghiară și germană. Asta înseamnă, în cifre relative, că în
limbile naționalităților conlocuitoare se publică cam de 1,5 ori
mai mult decât în românește. Dar firește nu asta contează, ci
faptul că oricum, în românește sau în ungurește scrise, cărțile
publicate la noi sunt puține!
România, țara lui
Iorga și a lui Călinescu, e cam pe locul ultim din Europa în ce
privește producția de carte.
În schimb, probabil
că suntem pe primul loc din Europa în ce privește numărul de
cărți scrise și nepublicate. Mutatis – mutandis, la fel de
dramatică este și situația producției de teatru. Cunosc, de-ale
colegilor, mult mai multe piese nejucate decât jucate. Iar și mai
trist e că piesele nejucate sunt nu doar multe, ci și mai bune
decât cele ce se joacă.
Și, pentru că ne
aflăm la Cluj și veni vorba de cărți nepublicate, permiteți-mi
să rostesc cu glas tare întrebarea pe care mi-am pus-o răsfoind
volumul apărut în memoria scriitorilor morți la 4 martie: de ce nu
publicăm cărțile lor, rămase în manuscris, bunăoară, a lui
Baconsky: romanul Biserica neagră? Dacă e să fim
cuviincioși cu amintirea celor pe care i-am iubit și îi prețuim.
Dacă e să fim oameni serioși.
A doua chestiune de
ordin general: cenzura. De un an de zile cenzura s-a desființat. Așa
a hotărît Secretarul General al Partidului. Rog pe cei prezenți în
sală care au posibilitatea să o facă să informeze conducerea
partidului că cenzura în România nu s-a desființat, ba chiar a
devenit și mai opacă. Din ce cauză? Din teamă, din exces de zel,
din incompetența celor plătiți cu leafă pentru a aplica în
literatură politica partidului? Nu știu prea bine.
Dar ceea ce știu
foarte bine și ar trebui să se știe foarte bine de către toată
lumea, o dată pentru totdeauna, e că cei care aplică în
literatură linia partidului suntem noi, scriitorii. Și să se știe
că cenzura funcționează deja, și foarte bine încă, în mintea
noastră. În conștiință. O cenzură pe care nimeni n-o va
desființa vreodată!
E timpul ca acest
adevăr să fie punctul de plecare al întregii noastre politici
editoriale și teatrale. Și mai e timpul ca, pornind de la acest
adevăr, scriitorul să nu mai împartă cu nimeni răspunderea
actelor sale, a scrisului. Actualul sistem este nefiresc tocmai
pentru că face pe alții responsabili de ce scriem noi, îi face pe
alții răspunzători de faptele noastre, de parcă noi am fi minori,
aflați sub tutelă sau, și mai rău, că am avea nevoie de cineva
care să ne supravegheze pas cu pas, cuvînt cu cuvînt, nu cumva să
greșim vreunul. Firește că, de vom fi lăsați să publicăm ce
vrem, ce crede fiecare că e bine să publicăm, când și când unii
din noi vor mai greși. E destul de probabil. Dar dacă ne
interesează într-adevăr soarta literelor românești, e timpul să
fim lăsați să greșim! Numai așa greșeala își va împlini
rostul: acela de a fi spre învățătura celui ce a săvârșit-o.
Pentru cei care
administrează cenzura, acest trist și inutil serviciu public,
pentru cei care s-ar teme că prea multă înlesnire strică, aș
aminti un episod din istoria cenzurii românești – ar merita
cineva să scrie această istorie! Cenzura a fost introdusă la noi
prin Regulamentul Organic, la insistențele reprezentantului rus
care, mai întâi, s-a mirat cum de nu există cenzură în țările
românești dunărene. „Cine face la voi cenzura?” a întrebat
acel reprezentant în Sfatul țării. Și i-a răspuns, încă și
mai mirat, un boier moldovean: „la noi cenzura o face relighiunea
și moralul public”. Să lăsăm, zic eu aici, după un veac și
jumătate, să lăsăm cenzura pe seama „religiei și a moralului
public”, cu atât mai mult cu cât azi, ca niciodată, avem cu
toții aceeași religie: dragostea de țară, atașamentul deplin la
idealurile nobile ale comunismului. Conștiința noastră, de
scriitori comuniști români, și sancțiunea publicului sunt
suficiente pentru a face o selecție, cea adevărată și singura
valabilă, a producțiilor literare de care avem nevoie.
Dar la neîncrederea
ce o au unii în noi, în scriitori, se adaugă, și mai nefirească,
neîncrederea în publicul românesc, îndeosebi în ipoteza acestuia
de public spectator la o piesă de teatru.
Teatrul, zic unii,
reclamă o atenție specială, întrucât comunicarea sa cu publicul
este foarte directă, iar reacția pe care o determină nu este
individuală, ci colectivă: sala rîde sau se indignează deodată
cu toții, într-o solidaritate care ar putea fi primejdioasă,
incendiară. Teatrul este o întrunire publică la care, prin actor,
scriitorul ia cuvântul și de aceea cuvîntul scriitorului trebuie
de zece ori cântărit și apoi rostit.
Cam așa, în ultimă
instanță, s-ar justifica teama cu care colegii din diverse
organisme purică textele noastre, gata să vadă peste tot un
subînțeles subversiv. Ascultându-le obiecțiile făcute textului
ai impresia că sala va fi plină de dușmani ai țării, de cei mai
înverșunați reacționari și contrarevoluționari, gata să
răstălmăcească orice cuvînt spre a demigra ori desființa ceea
ce noi, prin ce scriem, ne străduim să sărbătorim, să glorificăm
ori să îndreptăm.
Cele mai multe
obiecții care ni se fac pornesc de la presupoziția, conștientă
sau nu, că nu ne putem permite să scriem oricum și orice din cauza
publicului nostru, care ar fi, vezi Doamne, un public de troglodiți,
de imbecili și de huligani, un public de dușmani înverșunați ai
comunismului și ai României.
Stimați tovarăși
care vă ocupați de dădăcitul nostru, noi suntem sciitori pentru
că ne e dragă această limbă și pentru că suntem mândri de
poporul căruia îi aparținem, suntem mândri de trecutul acestui
popor și, mai ales, suntem mândri de contemporanii noștri, cei
pentru care scriem, spectatorii noștri! Stimați tovarăși care vă
ocupați cu dădăcitul nostru, noi vă iertăm de păcatele ce v-ați
făcut cu noi, dar v-ați făcut vinovați și față de acești
oameni, față de spectatorii români, închipuindu-vă că ați fi
mai deștepți decât ei și că literatura noastră trebuie să
ajungă la spectatori numai în dozele pe care le credeți d-voastră
potrivite puterii lor de înțelegere! Pe noi, scriitorii români,
neîncrederea pe care o aveți în publicul românesc ne jignește
amarnic, ne jignește în temeiul cel mai adânc al opțiunii noastre
pentru meseria scrisului.
Alteori obiecțiile
ce se fac textelor noastre bat și mai departe, angrenând
conjunctura politicii internaționale, raporturi de forță etc. Știm
și noi, suntem pe deplin conștienți că trebuie făcute o serie de
menajamente când subiectul scrierilor noastre atinge asemenea zone,
dar totodată știm că suntem un stat independent. Suveran. Și e
inadmisibil să ne facem probleme pentru că în afara granițelor
noastre se pot găsi unii care să ne răstălmăcească vorbele, cum
vor ei. Cel mai ușor de răstălmăcit este tăcerea! Și e profund
dăunătoare ocolirea, transformarea în tabu a o sertie de subiecte
considerate delicate, dar pe care alții nu se sfiesc să le abordeze
cu brutalitate, să le batjocorească. Absurditatea merge până
acolo încât însuși Eminescu nu poate fi publicat integral ca să
nu trezim suspiciunile unor eventuale minți bolnave din străinătate
sau de la noi, incapabile să înțeleagă un act de cultură, o
operă literară!
Țin să fac o
precizare. Pun în discuție în primul rând principiul actual de
funcționare. Nu cred că alte persoane, înlocuindu-le pe cele de
azi în funcțiune, ar schimba radical situația, așa cum se cuvine
s-o schimbăm dacă suntem cinstiți cu noi înșine și dacă avem
într-adevăr vreo putere de înrâurire asupra situației
dramaturgiei românești.
E drept că la aceste
rele se mai adaugă și altele, bunăoară slăbiciunile omenești
ale unora din cenzorii vieții teatrale, unii, de pildă, și ei
scriitori de teatru, mai mult sau mai puțin ratați! Nu e nici o
îndoială. Numai criticii întârzie, criticii de teatru, să facă
puțină ordine și să se pronunțe răspicat asupra unor piese, la
fel de răspicat ca spectatorii care la prima pauză o șterg din
sală. Și sunt convins că nu sunt singurul care am avut de suferit
de pe urma „sprijinului colegial” primit de la acei funcționari
din Direcția teatrelor, mai mult sau mai puțin autori și ei – de
piese jucate, bineînțeles. Fără nici un succes. Tot bineînțeles!
Căci un scriitor
autentic n-ar putea rezista ani de zile în funcția de cenzor al
operei altora. Un scriitor autentic cu greu reușește să-și fie
sie însuși cenzor și nu poate îndrăzni să pretindă decât de
la sine. De aceea cred că persoanele care, bine sau rău, scriu,
păcătuiesc prin asta destul și nu au ce mai căuta în corpul de
cenzori.
Și dacă e posibil
ca medicii din ministerul Sănătății să-l împiedice, din
principiu, pe bietul Ionescu –Dâmbovița să-și facă publice
metodele de vindecare a cancerului, de ce n-am admite că invidia,
ranchiuna și răutatea meschină, micimea sufletească pot conta și
atunci când cineva din Direcția teatrelor, scriitor sau, în orice
caz, veleitar al scrisului, respinge textele celor cu care nu mai are
dreptul să se considere coleg.
Aș avea în privința
acestor tovarăși o curiozitate pe care istoria literaturii române
nu se va osteni niciodată să mi-o lămurească: tovarășii au
ajuns la Direcția teatrelor pentru că erau autori de teatru ori
s-au apucat să scrie piese pentru că tot erau la Direcția
teatrelor, cu pâinea și cuțitul în mână și ar fi fost păcat
să nu taie și ei din vițelul cel gras?
Teatrul românesc nu
are nevoie nici de acei directori de teatru cuminți, dispuși să
pună în scenă numai piese jucate mai întâi de alții, piese care
nu pun probleme, piese călduțe ca și fotoliul în care acești
directori s-au dospit.
Stimați colegi și
tovarăși, teatrul românesc nu poate să facă excepție de la
legea dintotdeauna și de pretutindeni a literaturii: teatrul nu este
educativ decât în măsura în care este sincer, cinstit. Și
spectatorul simte, vă asigur, când autorul crede el însuși în ce
a scris, lucru foarte rar în dramaturgia noastră contemporană
jucată pe scenă.
Aici stă nodul
întregii probleme: atâta vreme cât vor fi preferate mai departe
piesele mincinoase, convenționale, animate de un patriotism și
revoluționarism de circumstanță, într-un cuvânt piese fals
comuniste, teatrul românesc nu-și va împlini menirea.
Ce e de făcut? S-ar
părea că o soluție ar fi să se treacă avizarea textelor în
competența Uniunii Scriitorilor, care, înțelegându-și corect
misiunea, a organizat și acest colocviu atât de bine venit, chiar
dacă îl ținem aproape în ceasul al doisprezecelea. Să se creeze,
pentru început, bunăoară un corp cât mai numeros de scriitori și
critici cu experiență, pe a căror maturitate și responsabilitate
politică se poate conta – și sunt mulți aceștia – care să
funcționeze ca instanță de recurs pentru bietul dramaturg român
atunci când nu e mulțumit de motivația cu care i se respinge un
text de către Direcția teatrelor.
Un asemenea corp
numeros de referenți ar asigura generozitatea, înțelegerea și
competența de mecenat care se cere unui cenzor literar.
N-ar strica nici ca
autonomia teatrelor să fie mai mare, ca și responsabilitatea
secretariatelor literare, poate chiar trecerea lor în subordinea
Uniunii Scriitorilor.
Dacă mă dumiresc
bine, tovarăși, ceea ce n-ar strica să facem s-a și hotărât
deja, în vară, de către președintele țării. De aceea vă rog
să-mi permiteți să închei cu întrebarea: de ce nu se respectă
și nu se aplică hotărârile Secretarului General și ale
Comitetului Central privind activitatea literară? Cine sunt cei care
au interes ca aceste importante hotărîri de partid să ajungă
vorbe în vânt?
Pe scurt, cine are
interes să saboteze teatrul românesc, cultura românească?”
Cluj, mai, 1978
****
Domnule
profesor, ce vă face să re-publicați acest text după, iată, 36
de ani? Un text rostit în mai 1978, la Cluj-Napoca. Un veritabil
document istoric!
Sunt mai multe
motivele! Dar principalul motiv este acela că vreau, țin să capăt
încrederea celor ce citesc acest text, acest site, încrederea celor
care știu că zilele trecute eu am făcut o propunere insolită,
neașteptată, cu privire la cine ar fi cel mai bun președinte al
României: un ierarh al Bisericii, în mod deosebit Înalt Prea
Sfințitul Ioan de Cavasna și Harghita, am zis eu. Citind textul de
mai sus, al cuvîntării pe care am rostit-o la „colocviul
național” al dramaturgilor din România, lumea va găsi temeiuri
pentru a lua foarte în serios propunerea mea. Căci, o propunere,
are doi termeni: cine face propunerea și cine
este cel propus! Degeaba este propusă o persoană serioasă, care
merită cu prisosință o anumită răspundere sau funcție, dacă
cel care face propunerea este un păcătos, un ins dubios, care-și
ascunde faptele și convingerile!...
Nu m-a deranjat
până acum să văd că unii îmi pun fel și fel de etichete, că-mi
inventează păcate, de parcă n-ar fi destule cele reale! Dar acum,
când m-am implicat în propunerea pe care am făcut-o, nu vreau ca
aceste păcate și greșeli, inventate, să afecteze și imaginea
Înalt Prea Sfințitului Ioan!
Nici părintele
Ioan nu mă cunoaște prea bine, sper ca din mai buna cunoaștere a
celui care face propunerea, a subsemnatului, cel ce este propus să
descopere motive pentru care să accepte propunerea. Las de-o parte
modestia, de data aceasta ar fi falsă, și precizez: propunerea pe
care am făcut-o nu vine din partea te miri cui! Merită a fi luată
în serios! Iată cine mi-s! Ce am făcut la viața mea!
Cum a
reacționat IPS Ioan la propunerea dumneavoastră?
Nu știu! Important
este cum va reacționa peste câteva luni când lucrurile vor lua,
sper, o turnură serioasă, oficială! Sper ca adeziunea
electoratului să fie atât de evidentă și de masivă, încât „să
forțeze mâna” factorilor decidenți, să conteze în mod decisiv
pentru acceptarea popunerii de către Biserică, de către Prea
Fericitul Daniel și, personal, de către părintele Ioan...
Deocamdată eu trebuie să conving că sunt vrednic de a face o
asemenea propunere! Unii, pe bună dreptate, se îndoiesc. În
necunoștință de cauză, de subiect! Îi voi ajuta să se
dumirească publicând câteva texte și informații despre mine pe
care până acum le-am considerat... fără valoare pentru alții! În
felul acesta îi voi ajuta să ia în serios propunerea făcută
de subsemnatul!
Publicarea
acestui text are valoare și pentru cei care vor să afle adevărul
despre „epoca de aur”! La Cluj ați fost atât de critic cu
autoritățile, cu ierarhiile, și, după câte știu, nu ați pățit
nimic!...
De pățit, eu nu
am pățit nimic. Cei care au fost luați la rost au fost, în mod
neașteptat, autorii cărții Statele lumii. S-a făcut
o anchetă internă și s-a constatat că datele din carte nu
corespundeau realității. Datele statistice publicate în celelalte
țări, îndeosebi socialiste, erau incorecte, mult umflate, în
sensul că la cărți și reviste număraseră și pliantele de
reclamă turistică, tot ce depășea 2 foi... Adică statistica
românească era singura corectă! Bietul Horia Matei, camarad de
arme la Topraisar, redactorul cărții, a avut de furcă cu șefii
săi de la Editura Enciclopedică, de la CC, secția de propagandă...
Mai trebuie să
amintesc și numele lui Petre Ceaușescu, regretatul nostru coleg,
care descoperise cartea cu statisticile pe care eu le-am exhibat la
Cluj și am făcut atâta caz de ele! Fusesem sincer revoltat de
diferențele enorme dintre noi și ceilalți... În realitate nu
existau aceste diferențe! Sau, dacă existau diferențe, erau în
favoarea noastră! Dacă aș fi știut de la început, discursul meu
ar fi arătat altfel! Mai puțin critic. Și cu un ecou mult mai mic!
A avut
importanță pentru dumneavoastră acel moment?
Sigur că a avut!
Mai ales pentru că George Macovescu a avut abilitatea ca să
ocolească cenzura și acest text să apară în „Viața
Românească” în vara lui 1978. Ecoul a sporit și mai mult când
la Europa Liberă, câteva săptămâni, numai despre acest text s-a
vorbit! Mai mult, la Colocviu ni s-a dat cuvîntul în ordine
alfabetică, eu am vorbit printre primii, iar după ce am vorbit eu,
mulți colegi și-au modificat discursul, radicalizându-l! Așa s-a
întâmplat cu Eugen Lumezeanu, de exemplu!
Dar numele pe care
aș vrea să-l menționez în mod special este al doamnei ANA
BOLDUR... Nu pot să nu-i spun doamnă, deși s-a
pristăvit de mult... A fost soția lui MIHNEA GHEORGHIU și avea un
prestigiu aparte în lumea teatrului și a filmului... După ce mi-am
rostit cuvîntul s-a dat pauză și am ieșit cu toții în foaierul
Teatrului Național din Cluj... În jurul meu, pe o rază de câțiva
metri buni, nimeni! Toți dramaturgii români în viață, cunoscuți
sau necunoascuți, se fereau să se apropie de mine... Din mulțimea
lor s-a desprins o doamnă elegantă, frumoasă, cu o privire senină,
a venit cu mâna întinsă spre mine și m-a îmbrățișat. S-a
prezentat: „sunt Ana Boldur, soția lui Mihnea Gheorghiu!...
Nu vă dați seama ce s-ar fi bucurat Mihnea dacă era de față!...”
Ani buni după aceea, de mai multe ori, am simțit un soi de
sprijin, de protecție chiar, din partea dumnealor... O să dau
vreodată și detalii. Mă simt dator față de acești oameni
minunați, care pentru mulți au făcut ca sistemul să fie mai ușor
de suportat!
Aș mai povesti că
în zilele acelea când la Europa Liberă s-a vorbit de mine seară
de seară, mai ales la emisiunile Monicăi Lovinescu, telefonul meu
n-a mai sunat!... Nu m-a mai căutat nimeni, nici tu prieten, nici tu
coleg!... Semn că toată lumea asculta Europa Liberă... Iar pe
stradă, la facultate, eram salutat în grabă, cu ocheade de
încurajare, dar nu se prea opreau să mă întrebe de sănătate!...
Într-o bună zi m-am trezit cu un telefon de la un bun prieten,
procurorul DORU JIPA, care s-a invitat pe la mine, să mai stăm se
vorbă... A venit și mi-a adus un cod penal, să-l citesc atent, cu
un semn de carte pus la articolul care incrimina complotul și
acțiunile împotriva ordinii de stat. Mi-a zis să mă feresc să
discut politică în grup de trei sau mai multe persoane, ca să nu
se interpreteze că îndemn la complot!... „Cel mai bine e să faci
cum ai făcut deja: spui ce ai de spus în adunări publice.
Pentru așa ceva nu există sancțiune penală ci, cel mult
administrativă sau pe linie de partid!... Caii de la
biicletă!...”
Mi-a intrat bine în cap
sfatul acesta! Eram eu slobod la gură în adunările de partid și
până atunci! După aceea, la partid, rareori m-am abținut să nu
spun ce aveam pe suflet! Să n-o spun pe a dreaptă! Și n-am pățit
nimic!
De exemplu?
Lăsăm pe data viitoare,
când îți voi mărturisi un lucru de mare rușine: mi se face tot
mai tare dor după adunările noastre generale de partid, de la
facultate... Sau de la Uniunea Scriitorilor... Îmi lipsesc tare
mult!
Vă e dor de
adunările generale de partid comunist român?! Nici nu vreau să mă
gândesc cum or să vă înjure unii!...
Când te vezi cu ei, te
rog să-i saluți din partea mea!
București, 8 ianuarie 2014
A consemnat PETRE BURLACU
Ion Coja a fost și este un om curajos. Am citat din această cuvântare într-un studiu despre cenzură scris în Franța prin 1989, publicată în revista Viața Românească, atunci. Nu-l cunoașteam. Fusesem impresionat de intervenția sa de la Cluj, unde am vorbit și eu. Din păcate nu am regăsit textul intervenției mele. Nu știu dacă a fost publicat vreun extras în presă. Dan Culcer
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu