N. STEIHARDT
EROISMUL LA ROMÂNI
(un text cenzurat, care ar fi trebuit să apară în revista Vatra din Tg.Mureș
Când Mircea
spune:« Eu? Îmi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul », este
probabil că vorbelor sărăcie şi nevoie Eminescu le dă un înțeles
oarecum altul decât cel comun. Sărăcia
și nevoile înseamnă: în Scrisoarea
a-III-a, că şi „tipicurile”, slăbiciunile, modul de viață,
poate şi metehnele; în orice caz particularitățile, rânduielile
neamului sunt .socotite a fi vrednice de conservare. Sfatul, armata,
norodul îi păzesc — au dreptul de a-i păzi adică — fiinţa,
asa cum este ea, în integritatea şi specificitatea ei. Nu ne
fericiţi, par a zice stăruitor, nu ne fericiţi cu alte moduri de a
trăi și cugeta; oricât de bune ori perfecte le-ați concepe.
Lăsați-ne, îngăduiţi-ne să fim aşa cum am fost și suntem
înlăuntrul granițelor noastre firești, în sărăcia și nevoința
noastră, împăcaţl si resemnați. Nu cerem nici măcar un petec
de, pământ care nu-i al nostru din străvechime, măcar de ne este
oferit, de suntem îmbiați a-l lua, de se întâmplă a fi rodnic şi
avut.
Acesta-i sensul bătăliilor de la
Rovine și Posada, de la Vaslui și Mărăşesti, al politicii
externe a lui Ştefan cel Mare : a păstra ce-i "de ocină și
de ohabă", a nu se pricopsi cu ce-i străin. Permanentă,
îndărătnică dorinţă: a fi lăsat în pace si-n voia noastră, a
nu ne extinde, spre a nu exista primejdia să fim la rândul nostru
cotropiţi ori implicaţi în scârbe şi supărări suplimentare.
Vrerea aceasta a românilor nu-i
proiectată pe fundaluri posomorâte, nu-i legată de purtări
acrimonioase, de atitudini arogante, de cuvântări fanfaroane. Nici
lăudăroșenie, nici sfruntare, nici urmă de convingere în propria
superioritate. Fala-i cu totul absentă, nu însă «dârzenia»
aceea strâns ținută în frâu, strict Iatentă până la
manifestarea ei în clipa atacului din afară. Până atunci, până-n
cea din urmă fracțiune de timp anterioară ireparabilului, stăpâne
sunt politeţea şi bunăvoinţa. Mircea, cu toate că-şi dă prea
bine seama de adevăratele intenții ale lui Baiazid. nu-şi pierde
răbdarea, nu ridică tonul, nu zădărnicește. Pe un străin aflat
dincoace de fruntariile ţării, deoarece deocamdată nu si-a
declarat-ostllitatea, îl primește cu multă cuviinţă; ba şi cu
smerenie, cu tot ritualuj ospitalitâţii. Orice gând ai împărate
și oricum vei fi sosit / cât suntem încă
pe pace, eu îţi zic: Bine-ai venit! Căci Mircea
nu-și face iluzii darr e decis să-şi păstreze calmul și.să nu
clintească decolu diplomatic decât atunci când se vor fi pornit
armele a zăngăni. În așteptarea iscării faptelor nu-i decât
bunăvoie, respect, înțelepciune, moderație, Eu? Îmi apăr,…
sună şi a grăire sfătoasă, a invitaţie la stabilirea unor
raporturi de afabilă vecinătate, ca între oameni cu mintea
întreagă, dispuși a cădea la înţelegere și care, sătui fiind
de păsurile inerente vieţii, nici cu gândul nu gândesc să
pornească a se certa și război din senin și de dragul unor
absurde, făloase şi nemernice abstracțiuni.
Mulcom ba şi tihnit, voios,
cuviincios, dăruit cu duhul comeseniei și generozităţii este şi
Toma Alimoș. Stă (verbul însuși crcează o atmosferă
împăciuitoare), cuminte și se desfată împărtășindu-se din
micile bucurii ale prînzirii şi lesne-i este cititorului baladei
ce-i poartă numele a și-l inchipui privind benevolent în juru-i,
numai blândeţe şi mulţămită. Şi rmănâncă
frumușel . Şi bea vin din burduşel.
Alecsandri insistă: Şi tot bea şi
'veselea, Mândră masă-şi
întindea. Tablouli e perfect „rotund” și patriarhal, omu-i
împăcat cu sine, cu soarta, cu stihille. Iar când apare Manea,
urâtul, răul, agresivul şi-l apostrofează și-l insultă şi-l
ațâță, Toma îi grăieşte cu nedezmintită voie bună și
deplină amenitate
Frate Mane: măi
fârtate, îi zice (cum si altădată unui bezmetic, turnător si
trădător i s-a spus prietene) şi-I îmbie cu plăcute
voroave care-n stil popular, mai intim și mai cald, reproduc; pe
voievodalul Eu îți spun bine-ai venit al lui Mircea, îi da
plosca haiducească / Pe jumătate s-o golească/Mânia să-și
potolească/Ca cu-n frate să vorbească. Gestul omeniei, așadar, se
declanşează în chiar timpul vituperației celuilalt, iar spiritul
sănătoasei dreptăți îl vădeşte precizarea: pe iumătate. (La
Alecsandri: Să trăieşti, Mane fârtate ! / Dă-ți mânia după
spate / .ca să bem pe jumătate).
Vitejia — si a lui Mircea și a lui
Toma Alimoş devine manifestă abia după ce se făptuieşte atacul
şi ca atare se arată a fi pur defensivă. Departe de orice
agresivitate, de orice fior aventurier. Vitejia românească nu e
mușchetară, nu-i itinerantă (ca bravura cavalerilor din apus),
nu-i donquijotească, nu ia inițiative : exemplul tipic şi cum nu
se poate mai grăitor dându-l Nicopole. Nu atac, mă apăr ; nu
ațâț, nu provoc; nu jinduiesc după ce nu-i al meu; nu primesc ce
nu-i al meu; n-am trebuință de surplusuri ; nu-mi încarc zllele cu
griji ce nu țin de sălășluirea mea geografico-istorică ; deajuns
îmi sunt greutățile mie hărăzite ; nu pornesc la drum în
căutare de eroism. Pe acesta (dacă dorlţi să-I numiți astfel, cu
un substantiv atât e pompos, de preferinţă ar fi bărbăţia ori
curajul, ori, și mai bine, dreptatea, dreapta apărare) îl concep
neacaparator, doar ocrotitor aI bunului meu. După aceea, dacă va fi
căzut, mă voi apăra în sens militar (până la capăt, îndurând
oricâte și oricât) dar şi psihic, îmi voi apăra sinea și în
lupta aceasta defensivă ştiu că-mi vor sta alături toate de pe
întinsul târâmului meu: Şi de-aceea tot ce mișcă-n
ţara asta, râul, ramul, Mi-e prieten numai mie, iară
ţie duşman este.
Eminescu nu putea găsi în istoria
românilor pildă mai potrivită a vitejiei defensive decât în
persoana lui Mircea, care însă nu constituie decât un caz printre
multe altele. Dealungul veacurilor, ca o trăsătură indelebilă a
firii naționale, vitejia se dă în vileag mereu aceiaşi:
defenslvă; aprigă; următoare numai epuizării mijloacelor de
îmbiere şi potolire a vrăjmaşulut căruia i se tot întinde
„plosca haiducească” ori i se rostește „bine ai venit până
în pragul acțiunii care nu mai permite să se facă auzit alt glas
decât al armelor. Asta-i muzica ce-mi place. Dar nu noi am
stârnit-o șI nu ne place decât la timpul său.
Gruia lui Novac, Iovan și ceilalți
eroi ai cântecului epic românesc nu se poartă altfel. Sunt și ei
mari viteji, totuși în apărare și ei ; ucid balaurul i
ori pe adversar : pentrucă balaurul face rău oamenilor ori pentrucă
adversarul nu-și vede de ale lui și-l zăticnește cu nesăbuință
pe insul liniștit.
Odată ce viteazul a fost scos din
tihna şi bunăvoirea lui, odată ce provocarea se preface în atac,
îndârjirea năpăstuitului e întreagă. Lui bine ai venit
şi lui măi fârtate le succede, paloşul ca
singur stăpânitor și încleștarea pe viaţă şi pe moarte, fără
milă ori șovăială.
Pentru eroii baladelor românești
lupta de cele mai multe ori se încheie cu moartea, îndeobște
datorată vicleniei atacantulut. Căci lupta lor e dreaptă din două
puncte de vedere: mai întâi că e în apărare, iar apoi pentrucă
e purtată. cinstit şi neprecupeţit1.
Lucrul acesta, duşmanii poporului român au fost siliţi să-l
recunoscă şi există o întâmplare emoționantă şi concludentă
ce se cade a nu fi dată uitării: când, după șarja cavaleriei la
Robăneşti, după aşa zisa inutilă şarjă de Ia Robănești,
căpitanul Filiti, cel care o comandase, zace rănit in spital, von
Mackensen vine la patul .viteazului, îi restituie sabia, îl sărută
şi-i strânge mâna.2
Ei, nu tot aşa se petrec lucrurile niţel mai târziu în cazul
colonelului Alexandru Sturdza: pe acela nemţli îl primesc distant
şi rece, şi-i dau o slujbă la o bancă sau la o bibliotecă, nu
mai ştiu bine unde, De trăit şi de luptat, trăim şi luptăm
precum ne-a fost soarta. Dar mâinile ni le strângem după afinități
elective şi numai dacă suntem inși de egală tărie sufletească.
Şi aceeaşi lecţie o tragem din felul
în care românii i-au tratat pe înfrântul Osman Pașa în 1877,
tot restituindu-i sabia, găzduindu-l cu onoare şi
nefolosind-priIejul de a plăti grelele şi fără de .acoperire
poliţe trase atâta amar de vreme împotriva noastră de turci.
În Mioriţa mi
s-a părut a putea desprinde nu numai puterea românismului de a
transfigura brutalitatea și vulgaritatea istoriei, ci şi de a.
opune acestora refugiul în splendoare.
În Monastirea Argeşului
am crezut că pot descoperi acutul simţ al realităţii de care
deasemenea se învrednicește românismul.
În Toma Alimoş, Iovan
Iorgovan şi baladele epic-eroice, în simptomaticele versuri
eminesciene văd specificul eroismului românesc : dârz, sfidător
al condiţiilor de luptă ce!e mai vitrege, însă riguros defensiv,
precedat de bunăvoinţă şi răbdare, ba şi de apeluri la
cumințenie și înțelegere exprimate în termenii cei mai cordiali
cu putinţă. Ţăranul român n-a voit sânge, ci pământ. Poporul
românesc, întreg n-a vrut nicicând alt pământ decât al său,
sânge nevărsând decât întru apărarea modestelor sale nevoi, a
firii .sale (pe care n-a crezut-o vreodată fără cusur ori
superioară altora) și a teritoriului, unde, necătând la ce nu-i
aparține, a luat ființă și a trăit cu un foarte preţios simţ
al cumpănirii şi cumințeniei, cu un ciudat şi foarte rar întâlnit
instinct al neorgoliului.
Din acest demers în doi timpi (bonomie
— bravură; cuminţenie — încrâncenare), din acest contrast
întrupat în antinomica formulă eroism defensiv își
extrage istoria românilor paginile cu adevărat originale.
N. STEINHARDT
1Neprecupețit,
înseamnă aici fără a negocia, cum ar face precupeții,
negustorii, comercianții.
2Fapta
este uitată în istoria superficială a României, în vreme ce
unii se extaziază sau deplâng reacția cavaleriei polone în fața
unei armate de tancuri ale invadatorului nazist.
i Înscriindu-se
astfel în rîndul Drachentöter-ilor.[Ucigașilor
de balauri, de dragoni] V. Adrian Fochi, Iovan
Iorgovan, personaj mitic sau plăsmuire
artistică,
Revista de Etnografie și
Folclor, nr. 1/1982 și Al. I. Amzulescu, Cântecul
epic eroic, tipologie şi
corpus de texte,
Editura Academiei, București, 1981.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu