MIHAI A. ANTONESCU
POLITICA EXTERNA A ROMÂNIEI
BUCUREŞTI 1937
Sunt adunate aci câteva articole. Şi
o credinţă. Numai atât.
1) Publicate in ziarul „Mişcarea"
1.
Politica internaţională a ţării
noastre constitue de câtăva vreme obiectul unor discuţii
pasionate. Orientarea noastră diplomatice, în haosul frământărilor
europene de azi, a ieşit din faza mesianică, inaccesibilă
spiritului critic, pentru a deveni preocuparea firească a
cugetătorilor politici şi limanul controverselor între oamenii de
stat. încercarea de a desluşi un sistem, pe care să ne fundăm
poziţia de rezistenţă în viforul deslănţuit de Europa
prezentului, a adus nevoia aflării prealabile a unei tehnici de
orientare şi atitudine.
Domnul Gheorghe Brătianu, preocupat ca
totdeauna de marile destine naţionale, a pus problema
esenţială a atitudinii şi tehnicei noastre de orientare: Politica
sistemelor internationale sau politică românească?
Sau, în alţi termeni: Voim să facem
politica altora sau propria noastră politică internaţională? Ne
considerăm ca simplu instrument al unor sisteme internaţionale, sau
voim să reprezentăm
6
o pârghie autonomă, care, încadrată
în mişcarea internaţională, vrea totuşi să-şi stăpânească
destinul ei?
Şi domnul Brătianu s'a rostit
răspicat pentru această a doua politică. Nu numai în om de stat,
român, preocupat de evoluţia internaţională a României, dar şi
în european, preocupat de destinul social al civilizaţiei
continentului.
Este cu totul străină de mine dorinţa
de a reveni asupra atitudinii şi concepţiei domniei sale. Acestea
n'au nevoe de adnotări. Cei cari au urmărit cu o obiectivă
onestitate şi o atenţie nesimulată construirea punctului său de
vedere în politica externă îşi pot da seama — dacă judecata
nu le este închisă de sentimente şi resentimente — că d-1
Gheorghe Brătianu şi-a construit treptat un sistem, o metodă
de gândire şi acţiune, în faţa nouilor împrejurări
internaţionale ivite în ultimii trei ani şi cari modificau
structural sistemul politic dimprejurul nostru.
In momentul când Rusia reintra
pretenţioasă în sistemul politic european voind să facă din
teritoriul nostru, pe care nu-1 recunoscuse formal, un
instrument de acţiune şi o punte de penetraţie în miezul Europei;
în vremea când Germania^ militaristă şi fluturând un stindard
ideologic de reacţiune în contra comunismului, reintra violent în
eşichierul internaţional aspirând la un rol activ şi ameninţător
; în clipa când Societatea Naţiunilor intra într'o gravă
criză, târînd în groapa înfrângerii sale sistemul securităţii
colective, spart de experienţa abisiniană ; în sfârşit, atunci
când o luptă de ideologii împărţea continentul, pe deasupra
fruntariilor, destrămând unitatea lui spirituală, bază a aşa
zisei „păci indivizibile" de mai înainte — ca să nu mai
spunem atunci când marea aliată Franţa, străbătea oonvulsiuni
interne neaşteptate, marea prietenă, Italia, prin
conducătorul ei, încerca sdrobirea prestigiului moral al
graniţelor noastre, iar solidara aliată, Polonia, îşi fixa o
poziţie nouă faţă de vecinii săi, — a-tunci, d-1 Gheorghe
Brătianu şi-a dat seama că toate aceste fenomene noui, ale vieţii
internaţionale sunt realităţi faţă de cari România trebue
să ia atitudine, până când nu iau alţii pentru ea.
D-l Brătianu şi-a dat seama că toate
aceste evenimente noui sunt elemente recent născute şi suprapuse
sistemului vechi, al politicii noastre externe — înjghebat cu 20
de ani în urmă — şi cari, cu voia sau fără voia noastră,
reclamă o adaptare.
Această adaptare d-1 Brătianu o
concepe — cu just titlu — ca rezultanta unei cugetări
autohtone: o îmbrăţişare nouă a orizontului european,
- 8
trecerea nouilor evenimente
internaţionale prin filtrul intereselor şi aspiraţiilor româneşti
şi organizarea destinelor noastre viitoare pe aceste baze.
Fireşte, nu aruncând netrebnic legăturile cari ar fi devenit între
timp lanţuri; dar curăţind de pe ele rugina primejdiei adusă de
noua atmosferă şi evitându-le o umiditate înconjurătoare
insalubră...
Pentru d-1 Gheorghe Brătianu, unul din
marii cugetători ai politicei noastre, naţionalismul — care este
atât de înflăcărat pretins şi apărat de toţi — nu însemnează
numai formule răsunătoare şi şovine în ordinea internă şi faţă
de unii indivizi, ci atitudine de cugetare şi împlinire
românească în politica internaţională, ţaţă de
celelalte naţiuni, ori cari ar ţi ele.
Domnul Gheorghe Brătianu are deci un
sistem. Un sistem realist de mândrie românească, internă şi
internaţională, care rt'are nevdd de nici \ o-adnotare... Cu atât
mai mult, cu cât în ultima vreme o seamă de manifestări ale
opiniei publice româneşti şi o serie întreagă de schimbări
internaţionale îi ratifică punctul de vedere.
Sunt câteva zile de când d-1 Pdmfil
Şeicâru dă -corp acestei aspiraţii româneşti, de cugetare şi
acţiune autonomă în politica externă, chemând la lumina mândriei
uri popor de 20 milioane de oameni liberi şi ïndemnându-i să
iasă de strt>
umbrarul trist al psihologiei de
vasali, reminiscenţă penibilă a tutelei înaltei Porţi de
altă dată... Şi ne unesc câteva săptămâni delà faimoasele
şedinţe ale Camerii, când cârmacii grupărilor noastre
politice au cerut un examen serios al poziţiei noastre
internaţionale.
De asemenea, puţină vreme ne desparte
de când Cehoslovacia s'a legat printr'un tratat cu Rusia, Iugoslavia
cu Bulgaria şi Italia, Polonia cu Germania.
Aşa dar, alţii îşi fac politica
Lor; ţinând seama de schimbările din ultima vreme, la care fiecare
se adaptează, după interesul său naţional.
Aceasta este realitatea.
Desigur între aliaţi, între
prieteni, legaţi prin-tr'o solidaritate obligatorie şi necesară,
lucrul nu este ideal. De aceia, cu drept cuvânt ,,Universul"
— de pildă — comentând tratatul italo-jugoslav se întreba ce
rămâne din art. 1, 6 şi 10 din tratatul Micii înţelegeri delà
1933 dacă fiecare lucrează pe contul său.
Dar, politica externă a unei ţări
este literatură morală sau acţiune realistă?
Când aceasta este realitatea din jurul
nostru, când aceasta este întorsătura ce au luat legăturile
10 -
noastre, — n'a venit vremea să ne
dăm seama că trebue să ne facem şi noi politica noastră?
Prin „politica noastră" — cum
se va vedea — nu înţeleg o politică de dispreţ pentru
angajamentele internationale ce ne leagă. Să fim bine
înţeleşi. Dar, înţeleg un drept de iniţiativă românească
şi o orientare nouă de sistem internaţional în totul
compatibilă cu interesele noastre. Nu alţii să ne îmbrâncească
în legături noui, des-chizându-ne noui primejdii, ci noi să
determinăm un sistem internaţional, compatibil cu interesele
tuturor şi capabil să liniştească, ci nu să provoace.
Dar, în ultima vreme, stărue
convingerea că România nu poate face o politică a destinului
naţional, confundându-se ideia aceasta a unui sistem nou şi
autonom în politica externă pe care o preconizăm cu ideia
neutralităţii. Oameni de o mare autoritate asupra opiniei publice
româneşti — al căror nume nu-1 pomenesc ca să nu se creadă
că aspir la o pretenţioasă polemică, dar pe care îl evoc cu o
sinceră stimă — cred că România nu poate să facă o politică
a sa, îiindcă ar însemna o sinucidere, ci trebue să facă numai o
politică de accesoriu al sistemelor internaţionale existente.
- 11 -
Este adevărat că mai mult nu ni se
spune.
La care sistem internaţional să ne
închinăm? La acela al Societăţii Naţiunilor — când nimeni nu
se mai încrede în el?
La acela al alianţelor noastre
anterioare, deşi ele au fost modificate între timp, unilateral,
prin angajamentele luate de aliaţii noştri faţă de alte State?
Nu ni se spune, de pildă, dacă,
credincioşi acestor „alianţe legale şi fireşti", trebue pă
lăsăm slobodă trecerea trupelor comuniste pe teritoriul nostru, în
inima Europei, fără ca Rusia să ne fi recunoscut Basarabia şi
fără ca aliaţii să ne garanteze această trecere de trupe? Nu ni
se spune dacă trebue să mergem mai departe, noi naţionaliştii
creştini, şi să ducem „alianţele legale şi fireşti" până
la capătul firescului legal, adică să facem un tratat de alianţă
cu Rusia?
Sau dacă, cumva, Etiopia creştină a
sud-estului european nici nu mai are nevoe de un asemenea tratat
pentru ca Rusia să poată să-şi treacă trupele peste noi şi
să respecte teritoriul românesc ca şi în 1877?
In definitiv, ne-a garantat odată
teritoriul prin convenţia delà Livadia Bucureşti din 1877; de ce
să mai fie nevoe de o nouă garanţie şi de un nou tratat!... Azi,
dacă facem un tratat general de asistenţă cu Cehoslovacia şi
Iugoslavia,
- 12 -
in cadrul Micii Antante, un tratat cu
Rusia devine inutil: Cehoslovacia având un tratat cu Rusia...
les amis de nos amis sont nos amis.... şi teritoriul unuia poate
deveni al celuilalt... Mâine, art. 10 şi 16 din Pactul Societăţii
Naţiunilor ne obligă la asistenţă şi din ordinul Consiliului
delà Geneva vă trebui să lăsăm graniţele negarantate
pentru trecerea trupelor unui membru al Ligii, setos de asistenţă
internaţională?
Acesta ne este destinul ni se spune:
aparţinem unui sistem internaţional! Trebue să ne plecăm.
A nu ne pleca însemnează:
neutralitate, izolare, sinucidere.
Este oare adevărat că — în afară
de aceste vechi sisteme de securitate şi alianţe — nu mai există
nicio altă cale? Că singura atitudine ce poate adopta România nu
este decât executarea lor docilă — fără limita interesului
naţional şi a ordinei sociale — sau repudierea lor integrală, —
fără scrupulul cuvântului dat — şi trecerea la un sistem
contrar?
Mu mai este o a treia cale? Şi aceasta
a treia cale este numai neutralitatea izolării, adică laşitatea
sinuciderii?
Profundă eroare.
IL
Logica noastră în politica externă
n'are decât postulate absolute:
Ori cu Parisul, ori ca Berlinul;
Ori cu Revizioniştii, ori cu
Antirevizioniştii;
Ori cu Naţionaliştii, ori cu
Comuniştii;
Ori cu securitatea colectivă, ari cu
neutralitatea izolării;
Ori cu vechile alianţe, ori cu alte
exact contrarii.
Că alături de Paris şi Berlin mai
figurează în orizontul politic: Londra, Roma, Moscova, etc. şi
chiar Bucureştii, — aceasta n'are însemnătate.
Că „flnti-Revizioniştii" de
peste Nistru, cari •au recunoscut formal graniţele Statelor cu
cari au avut conflicte, n'au recunoscut Basarabia unui Stat „prieten"
ale cărui frontiere sunt gata să le apere ( !) — aceasta este
fără consecinţe.
Că Naţionaliştii din Europa,
urmărindu-şi fiecare specificul etnic, pe deasupra scopului
comun, ţintesc fiecare promovarea exaltată a propriului
- 14 -
lor destin, nu al nostru; după cum
intrarea trupelor comuniste în centrul Europei, cu concursul
nostru, însemnează nu numai ameninţarea noastră dar primejduirea
civilizaţiei întregului continent, — aceasta nu interesează.
Că securitatea colectivă are diferite
grade,— universal, continental, regional — şi că a nu mai crede
în legenda securităţii universale a Societăţii Naţiunilor
nu este o crimă, după cum a nu te închina la „indivizibilitatea
păcii" pe continentul nostru nu este o erezie, — deci nu
însemnează să fii pentru neutralitate şi izolare dacă nu
mai crezi în ficţiuni — aceasta este fără valoare.
In sfârşit, a constata că vechile
alianţe ale Europei au ceva din psihologia căsătoriilor din care a
dispărut parfumul entuziasmului, chiar dacă n'a început
frivolitatea infidelităţilor (d-1 Stelian Popescu spunea zilele
trecute că aliaţii au început să aibă chiar „des amants de
coeur") şi a voi să refaci aceste legături pe baze
temeinice, nu însemnează să fii contra acestor alianţe —
aceasta este o chestiune greu de priceput.
Bântue în mentalitatea românească
această optică de logicieni absolutişti. Numai postulatele
extremiste sunt valabile; o mediană, un raţionament de mijloc,
un metod inedit, central, — nu
- 15 -
este admisibil. Numai formule
extremiste şi de import străin ne pot seduce.
Aci este eroarea.
Politica externă românească poate să
fie refăcută, adaptată realităţilor înconjurătoare şi
ultimelor transformări internationale, fără a ne închina orb
la sistemele extremiste ale altora şi fără a ne închide ermetic
în cetatea impermeabilă şi absurdă a neutralităţii absolute.
Pentru a dovedi aceasta, este nevoe de
o recapitulare.
Poziţia internaţională a României
de după răsboi a foşti fixată pe două cadrane:
Unul de ordin general, ideologic şi
juridic, al securităţii universale, reprezentat de Societatea
Naţiunilor ;
Altul de ordin particular, limitat la
interese şi aspiraţii restrânse şi reprezentat prin Mica
Antantă, Pactul Balcanic, alianţa cu Franţa şi Polonia.
Primul urmăria vizionar pacea
generală, universală, prin asistenţa reciprocă a tuturor
membrilor Societăţii Naţiunilor uniţi de o idee comună;
Al doilea urmărea practic, evitarea
agresiunii Ungariei şi a Rusiei şi apărarea teritoriului regional
al Statelor sud-estice, prin sprijinul lor mutual, organizat de
interesul comun.
Politica noastră externă delà răsboi
până azi
- 10 -
a pus temei in principal pe Societatea
Naţiunilor şi numai în subsidiar pe asistenţa regională. Prin
urmare, România a aparţinut în principial sistemului
universalist al Societăţii Naţiunilor şi pe acesta şi-a edificat
tot sistemul securităţii sale.
Dar, Societatea Naţiunilor a intrat
între timp în criză. Greşit zidită, neîntemeiată pe o regulă
de drept rigidă şi pe o forţă de constrângere organizată, ea
n'a putut să satisfacă nevoile de securitate colectivă ale
Statelor europene. De aci, carenţa organului genevez, public
constatată cu ocazia conflictului italo-abisinian. Noi i-am dat până
în ultimul ceas tot sprijinul. Am jertfit chiar uneori interesele
româneşti pentru ideia generală a securităţii universale.
Rezultatul este cunoscut.
Toţi constată azi că ideia „păcii
indivizibile" este în agonie. Anglia şi Franţa urmează cursa
înarmărilor începută de alţii. Europa reîncepe ciclul „păcii
armate", care a precedat marele răsboi. Politica alianţelor şi
a înţelegerilor militare reînvie între State.
Aşa dar, unul din cadranele pe cari ne
înte-meiasem noi politica externă după răsboi, şi-a comprimat cu
desăvârşire întinderea şi importanţa. Nu se mai poate
conta, cel puţin în starea actuală a Societăţii Naţiunilor, pe
sprijinul universalist al membrilor ei, pe securitatea
universală şi pe indivizibilitatea absolută a păcii.
— 17 -
Dar al doilea cadran pe care ne-am
aşezat viaţa internaţională, — sistemul politic regional,— a
rămas acelaş?
Jugoslavia a făcut în ultima vreme
politica sa: înţelegere cu Bulgaria, înţelegere cu Italia (se
spune chiar cu Germania).
Cehoslovacia a contractat, deasemenea
angajamente noui eu U. R. S. S. ruseşti.
Franţa, a înjghebat şi ea un sistem
nou cu Rusia. Iar Polonia are un tratat temporar cu Germania.
Nimeni nu va avea candoarea să susţină
că sistemul regional al Micii Antante şi al Pactului Balcanic, ca
şi sensul tratatului cu Polonia şi Franţa — au rămas aceleaşi.
Aşa dar, Mica Antantă şi sistemul
Balcanic, prin diferitele lor capete, au pornit în direcţii
deosebite. Cehoslovacia şi Franţa spre Rusia; Jugoslavia spre
Bulgaria şi Italia; Polonia spre Germania.
Noi am rămas pe loc. Şi am rămas
într'o pasivitate tristă, când toţi se mişcă în jurul
nostru şi îşi organizează destinul.
N'avem inimiciţii cu Italia, dar
suntem departe de ea; n'avem inimiciţii cu Germania, dar suntem
departe de ea; n'avem prea mari inimiciţii cu Rusia şi Bulgaria,
numai perspective de primejdii, şi suntem departe de ele.
- 18
Apoi, dacă aceasta este realitatea să
ne fie îngăduit a spune: aceasta este politica izolării şi nu
alta.
Unii propun să ne dăm în braţele
Berlinului, alţii în ale Moscovii; unii să credem în Societatea
Naţiunilor, alţii în sistemul international al securităţii,
fără să ni se spună în care.
Fără nici o prezumţiozitate, îmi
îngădui să cred că toate aceste soluţii sunt incompatibile cu
interesul naţional al României, iar unele din ele chiar cu ordinea
spirituală a civilizaţiei europene.
A părăsi politica cuminte a
siguranţei naţionale româneşti, rezemată pe interese
asemănătoare, este a ne arunca în neant.
Dislocarea grupurilor de State mici şi
facerea unei politici singulare, însemnează o primă de încurajare
dată Statelor mari ca să-şi facă din cele mici simple instrumente
de acţiune.
Cugetătorul pan-germanist Treitscke
spunea cândva, cu o viziune ameninţătoare, că tendinţa în
Europa este ca Statele mari să absoarbă pe cele mici. Azi la voia
unuia, mâine la îndemâna celuilalt, un Stat mic este pe punctul
unei absorbiri abstracte, căreia îi lipseşte puţin ca să
devină concretă.
A părăsi un sistem de alianţe, cum
este acela
19
dintre România de oparte, Iugoslavia,
Cehoslovacia, Franţa şi Polonia, de alta — şi a merge spre
Berlin ar fi nu numai un act de o factură morală discutabilă, dar
o tentativă de asasinare naţională. Cel puţin în starea actuală
de lucruri. Germania nu ne-ar putea oferi decât unele foloase
economice; în schimb am pierde toate afinităţile politice şi
am deveni prizonierii politicii germane. Dacă mâine, Germania ar
voi să înfrângă alianţa şi să ne subordoneze, nimic nu
i-ar mai rezista, apărându-ne.
Dar, dacă a ne îndrepta, solitari şi
închipuit spre Berlin ar fi o funestă experienţă, a deveni ostili
Berlinului fără niciun motiv ar fi o imprudenţă.
R. ne da în braţele Moscovei, sub
orice formă am face-o, ar fi nu numai să n'avem memorie naţională,
dar să nu ştim ce vrem.
Rusia, cu frământările interne
actuale, nu poate să constitue o primejdie, mai ales dacă
raporturile noastre cu Berlinul nu sunt ostile...
N'avem nimic de câştigat, ci de
pierdut ; fiindcă a ne oferi Rusiei, care n'a recunoscut Basarabia
şi constitue o permanentă primejdie socială, — nu
însemnează altceva decât o pierdere.
Sau nu va fi răsboi — şi atunci
dintr'o asemenea combinaţie diplomatică am întări
comunismul şi am slăbi Basarabia; sau va fi răsboi.
- 20 -
şi atunci vom aduce teatrul luptelor
pe teritoriul nostru, unde Germanii se vor năpusti, ca să taie
legătura cu Rusia. Sau va fi înţelegere între Rusia şi Germania
şi noi o vom plăti, ca şi altă dată...
Cine crede că fără o garantare
internaţională a Angliei şi Franţei se poate da acces trupelor,
comuniste în Europa pe teritoriul românesc, fără recunoaşterea
Basarabiei şi garantarea ei internaţională prealabilă, acela
uită că la 1877 Ruşii ne-au garantat independenţa şi teritoriul,
pentru a ne răpi Basarabia, după ce i-am ajutat; după cum uită că
la 1916 ne-au garantat sprijinul la sud şi ne-au dus la bolşevizarea
trupelor lor pe teritoriul nostru, pentru a face pacea delà
Brest-Litowsk şi a ne răpi tezaurul.
De asemenea, a crede orb în
securitatea colectivă a Societăţii Naţiunilor şi a
sprijinului ei, când toţi se îndoesc azi de eficacitatea acestei
forţe prea universale şi prea abstracte, ar fi să facem utopie.
Nu mai puţin adevărat, însă, este
că nici sistemul regional al Micii Antante şi al Pactului
Balcanic, creator de obligaţii dar — în ultima vreme — de prea
puţine drepturi pentru noi, nu poate să ne fie singura garanţie,
mai ales dacă fiecare părtaş al sistemului îşi face politica
lui.
Ne trebue un sistem nou. t
III.
In starea actuală a sbuciumului
international poate fi conceput un sistem nou — national şi
international în acelaş timp — care să tină seama de toate
realităţile sociale şi să le organizeze convergent pentru o lungă
durată?
Acest sistem nou poate să tină seamă
de opera de pace a celor două decenii delà răsboi, pentru a o
folosi şi continua, ci nu spre a o pulveriza sau reduce?
Fără nici o prezumtiozitate, ca o
simplă sugestie, delà care plecând pot fi găsite multe alte
mai perfecte, îmi voiu îngădui, la capătul acestor lungi
constatări, să formulez o metodă nouă de organizare
internaţională, un sistem nou, românesc şi international în
acelaş timp.
Această nouă concepţie pleacă delà
o seamă de constatări a căror evidentă mi se pare neîn-doelnică
:
1. Că majoritatea Statelor europene
vor pacea.
22
5. Că pacea nu mai poate fi organizată
eficace prin securitatea solidară, universalistă, oferită de
Societatea Naţiunilor, fără ca totuşi majoritatea Statelor
să dispreţuiască iremediabil organul genevez.
6. Că unitatea spirituală şi
politică a continentului nostru este destrămată şi nu se mai
poate întemeia pe ea o formulă de pace indivizibilă, dar că
trebue lucrat pentru reconstituirea ei, folosind toate alianţele şi
înţelegerile existente.
7. Că în Europa de azi se dă o luptă
spirituală între comunism şi Conservatorismul national, luptă
asemănătoare cu ciocnirile religioase din Evul mediu şi de natură
să desfacă unele afinităţi politice sau să justifice
imperialismul unor State, cari se fac avantgarda rezistenţii
naţionale şi creştine.
8. Că orice operă de pace şi
reconstrucţie europeană trebue să plece delà realitatea
aceasta a diviziunii continentului şi să urmărească o regrupare
a forţelor pacifice, pornind delà particular la general.
9. Că orice formulă regională
trebue să fie
- 23 -
întemeiată pe o afinitate de interese
şi o osmoză de curente spirituale, solidar garantate, spre a-i
asigura continuitatea şi progresul.
7. Că această formulă regională
trebue să fie o în-
mănuchere de forţe politice şi
spirituale nepro-
VQcătoare şi care să constitue un
zăgaz al ideo
logiilor ce se găsesc azi în Europa
într'o crân
cenă ostilitate.
10. Că primejdia ordinei politice şi
a păcii europene poate veni din partea imperialismelor
naţionale sau a anarhiei sociale, care să surpe egalitatea Statelor
europene sub ierarhia unei puteri sau să distrugă ordinea lor
internă în convulsiunea sistemelor comunisto-anarhiste.
11. Că între Imperialismul german şi
comunismul rus este normal să se organizeze o zonă
izolatoare, politic şi spiritual autonomă, care să împiedice,
material şi abstract, atât ciocnirea cât şi înţelegerea acestor
ameninţări comune ale Continentului nostru.
10. Că geograficeşte există o
asemenea zonă
regională care poate izola regional
cele două
primejdii şi că Statele cari o
compun 'au şi
24
interese şi concepţii susceptibile de
a fi sudate într'un sistem comun.
Pe aceste baze, iată posibilitatea ce
se oferă oportun: Creiarea unui barai teritorial delà Baltică
la Mediterană, intre Statele situate geogra-jiceşte în acest
sector şi organizarea lor solidară şi neprovocatoare.
Formula politică şi juridică? Iat-o:
Un tratat-declaraţie de neutralitate (nu în înţelesul absolut ci
în sensul Pactului Societăţii Naţiunilor unit cu Pactul Kelogg)
prin care Statele Baltice: Norvegia, Suedia, Estonia, Letonia,
Danemarca, Olanda, Polonia, apoi România, Cehoslovacia,
Jugo-slavia, Grecia (eventual Bulgaria şi Turcia) declară că
se abţin delà orice act de răsboi, în contra oricui.
In cazul când oricare dintre semnatari
ar fi victima unei agresiuni (prin agresiune înţelegân-du-se
încălcarea teritoriului, ca şi în declaraţia delà Londra pentru
definirea agresorului) obligaţia de neutralitate încetează şi
se naşte, obligaţia de asistenţă automată între semnatari.
Acest tratat de neutralitate, garanţie
şi asistenţă reciprocă ar fi pus sub garanţia Franţei,
Angliei şi eventual a Italiei. Cu obligaţia solidară pentru
garantaţi de a da asistenţă, la rândul lor, garanţilor, în
cazul când ei ar fi atacaţi,
- 23 -
săvârşindu-se în contra lor o
agresiune nepro-vocată, iarăşi în înţelesul protocolului delà
Londra privitor la determinarea agresorului.
Care ar fi foloasele acestui sistem
preconizat?
12. S'ar forma un teritoriu neutral
delà Baltică la Mediterană reprezentând un strat pacific
izolator între două regiuni ameninţătoare.
13. S'ar realiza un baraj politic şi
spiritual în contra comunismului şi o pavăză în contra imper
rialismului german; şi în acelaş timp o masă izolatoare capabilă
să împiedice înţelegerea lor.
14. S'ar înfăptui o unitate
spirituală europeană, în locul destrămării de azi, o coheziune
statică, neprovocatoare, a celor cari vor pacea, putând servi la
refacerea treptată a Societăţii Naţiunilor pe o bază europeană.
15. S'ar întinde concepţia înţeleaptă
a neutralităţii pacifice, relative, practicată de ţările
scan-r dinavice cu atâta folos în civilizaţia europeană; această
formulă de neutralitate ar înlesni şi o adeziune de principiu a
Statelor-Unite ale Ame-
26
ricei la acest sistem, întărindu-i
prestigiul, neexistând nicio incompatibilitate între concepţia
neutrală americană şi aceia a noului grup european astfel
format.
16. S'ar înlesni şi întări pe o
altă bază toate alianţele şi înţelegerile regionale existente,
modi-îicându-li-se numai direcţia, fără a le atinge substanţa.
17. S'ar înlesni şi organiza pe baze
mult mai uşoare apărarea militară a Statelor intrate în sistem,
reducând fronturile de luptă posibile şi dublând înţelegerea
politică cu un pact de ligă militară preventiv organizată în
comun pe fronturile exterioare.
18. S'ar întări şi consolida
sistemul. Micii Antante şi al înţelegerii Balcanice,
apropiindu-le de Polonia.
19. Polonia, cu garantarea acestui
sistem apărat de Anglia şi de Franţa ar putea să iasă din
cleştele odios de azi — între Rusia şi Germania — fără
ca atitudinea ei de adeziune să însemneze ostilitate faţă de
una din aceste ţări.
20. România ar vedea primejdia rusă
înlăturată,
— 27 -
fără ca să acumuleze riscuri noui;
deasemenea Cehoslovacia, în privinţa Germaniei.
10. Acest sistem regional ar izola
comunismul rusesc şi ar împiedica penetraţia lui în Europa, prin
barajul ce-1 reprezintă, constituind în acelaş timp o massă
izolantă de apărare a Rusiei, pe care Germania n'ar putea-o
considera ca ostilă ei de vreme ce luptă, sau pretinde că luptă
şi ea pentru îndiguirea primejdiei comuniste.
Acestea ar fi foloasele noului
instrument de pace preconizat: imparţial, neîndreptat în contra
nimănui, folosind vechile alianţe, însemnând un sistem spiritual
şi poîitic de încercuire, izolare şi calmare a primejdiilor
europene, iată ce va fi noul pact.
Dar, mai ales, el ar însemna fundarea
unei mistici noui a Statelor cari nu sunt mari Puteri a unei mistici
de conservare naţională prin metode proprii, încetând de a
mai fi instrumentul marilor Puteri în jocul lor de forţe şi
organizând în modul acesta egalitatea internaţională efectivă.
Naţionalismul care frământă toate
aceste State, şi-ar găsi o formulă nouă, autohtonă, de
autoapărare, care ar garanta securitatea fiecăruia. Ele nu
şi-ar vedea sacrificat interesul naţional pentru jocul
imperialismelor şi al comunismului.
— 28 -
Aceste State ar însemna în acelaş
timp prin-tr'un asemenea pact un instrument de apărare a ordinei.
politice şi sociale europene, deci o contribuţie fundamentală
la menţinerea civilizaţiei continentului şi primul pas pentru
înfăptuirea progresului.
Adeziunea Franţei la acest sistem cred
că ar fi uşor de obţinut, mai ales că Franţa ar primj în schimb
garanţia semnatarilor în folosul ei, în caz de agresiune,. ceeace
ar însemna în realitate reeditarea sistemului actual, pe alte
baze.
Adeziunea Angliei, ca garantă,
recunosc că ar fi mai grea, dar nu imposibilă.
Fiindcă, sau Anglia se înţelege
efectiv cu Italia şi în acest caz un asemenea pact, dublat de
înţelegerea Anglo-Italo-Franceză evită răsboiul, deci
garanţia ei nu va însemna în practică nici un risc; şi atunci
Anglia o va da. t
Sau Anglia nu se înţelege cu Italia,
heghemonia italiană în Mediterană creşte, drumul imperial este
primejduit. Malta şi Egiptul adumbrite, — şi atunci Angliei,
pentru a restabili echilibrul în Mediterană nu-i rămâne
decât să lucreze pe conti> nent; şi în acest caz Anglia îşi
va da adeziunea la pactul propus ca să contracareze primejdia
italiană.
Adeziunea Italiei este şi ea de
presupus, de aşteptat. Nu numai fiindcă înţeleptul
dictator
- 29 -
italian îşi va da seama de
însemnătatea noului instrument de pace, care îi va permite o altă
politică în bazinul Dunării; dar, fiindcă acelaş om de stat va
pricepe că Austria rămâne cu simpla garanţie a Societăţii
Naţiunilor, pe care ducele o cunoaşte prea bine din experienţa
abi-siniană, ca s'o lase descoperită Germaniei, în loc s'o alăture
noului sistem, odată cu garantarea Italiei.
Iată deci ce ar fi noul sistem de pace
pe care îl preconizăm.
Desigur el este susceptibil de
discuţii, de Critici. Se pot găsi altele mai bune.
Dar, propunerea lui ţinteşte să
dovedească posibilitatea de a afla printr'un sistem naţional
calea organizării internaţionale pentru ţara noastră.
El ţine seamă de toate realităţile
internaţionale, de toate alianţele „fireşti şi legale",
cărora le modifică forma şi direcţia, fără a le atinge
substanţa; de toată lupta spirituală a continentului nostru,
de primejdia comunistă ca şi de aceia a imperialismelor.
El adaptează nouile primejdii
internaţionale şi le împiedică, fără închinarea Statelor „cu
inte-
— 30 -
rese limitate" la sistemele
Marilor Puteri, cre-
ind — cum am spus — mistica de
rezistentă na
ţională a acestor Naţiuni prin
metode proprii,
fără a dispretui solidaritatea
pacifică a marilor
Puteri. '
Micile State şi-ar îmbina astfel
politica lor naţionalistă, pe care sunt çjeloase s'o conserve şi
pe planul international, cu noua orientare a politicii lor externe.
Ele n'ar mai fi jocul orb al marilor
Puteri şi ar înceta să mai trăiască în viata internaţională
la umbra sistemelor creiate de acestea.
Cu noi şi pentru noi!
Iată lozinca pe care s'ar întemeia
noul sistem naţionalist al „Puterilor cu interese limitate"
împins pe planul internaţional.
Dacă am întreba opinia publică
responsabilă şi mândră a oricăreia din acestea, dacă preferă
să-şi continue drumul singure, sau să Ii—1 conducă alţii,
sunt sigur că n'ar ezita să se alăture acestei lozinci noui.
flşa dar, România poate determina
prin cugetarea ei, prin acţiunea ei, o formulă nouă de
politică externă. Şi aceasta nu ar fi o politică de izolare
absurdă sau de neutralitate cata-leptică.
La lumina ei s'ar putea organiza mai
târziu bazinul Dunării. Şi tot astfel s'ar renaşte o nouă
- 31 -
Societate a Naţiunilor, salvată de
micile State, prin forţa şi credinţa lor, şi nu prin factice.a
iluzie a sistemelor internaţionale experimentate şi caduce,
ignorând particularismele naţionale şi primejdiile geografice ale
fiecăruia.
Prin urmare, hotărît, domnul Gheorghe
Bră-tianu are dreptate. Se poate face o politică românească în
sistemele internationale. Şi ea este de preferat aceleia a
sistemelor internationale în politica românească.
Desigur formula ce propunem nu este
uşoară, nu este uşor practicabilă, sau nu este imediat
realizabilă decât în parte. Se pot găsi altele mai bune şi mai
rapide.
Dar, aceasta nu însemnează că n'avem
datoria de a încerca să cugetăm pentru noi; ca şi pe aceia de a
refuza să ne plecăm grumazii jugurilor vacante ale sistemelor
internaţionale din Europa.
Şi aceasta nu se chiamă izolare
absurdă şi laşe — ci mândrie naţională şi cugetare
românească.
DE ACELAŞ AUTOR:
Regimul Agrar Român şi Chestiunea
Optanţilor Unguri.
Bucureşti, 1928, 288 pag. Curs de
Drept Administrativ Internaţional (lit.) Bucureşti,
1929. Elemente de Drept
Internaţional Public. Bucureşti, 1930,
164 pag. Organizarea Păcii şi
Societatea Naţiunilor. 3 volume:
Voi. I. Originile, Bucureşti,
1929, 350 pag.
Voi. II. Pactul Societăţii
Naţiunilor, Bucureşti, 1932, 400 pag.
Voi. III. Natura juridică a S.
N., Bucureşti, 1932, 212 pag. La Vie Internationale de la
Roumanie, în colecţia La Vie
Juridique des Peuples, Roumanie, Paris,
1933. Essai de Détermination Méthodologique du Droit Administratif
International. 1935. Curs de Drept Internaţional Privat (lit.) 1936,
492 pag. Respect des Engagements Internationaux. Revision
des
Traités et des Situations
Internationales, Paris, 1936.
In volumul Sécurité Collective,
Institut de Coopération
Intellectuelle (Société des Nations).
Hotărîri Judecătoreşti şi arbitrale streine în România,
Bucureşti, 1936. Criza Societăţii
Naţiunilor, Bucureşti, 1936. Le Fondement de la Société des
Nations et la crise de
cet Organisme, Paris, 1937. Ce este şi
ce poate fi revizuirea tratatelor internaţionale?
Bucureşti, 1937. Problemele păcii
europene, Bucureşti, 1937.
30 LEI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu