Problema evreiască
martie 26, 2016Extras din blogul Mizeria istoriei https://mizeriaistoriei.wordpress.com/2016/03/

Prezenta evreilor pe teritoriul istoric românesc.
Teoria prezentei evreiesti pe teritoriul Daciei antice a început a fi
vehiculată în jurul anului 1878, în preajma Congresului de la Berlin,
când, în urma presiunii puternicelor organizatii evreiesti, s-a
conditionat independenta tânărului stat român, înfiintat cu un deceniu
în urmă, de acordarea cetăteniei (împământenirea) tuturor evreilor
existenti la acea dată pe teritoriul tării. Articolul 44 al tratatului
de pace făcea referire la “străini”, fără a nominaliza în mod expres pe
evrei, dar este clar că era destinat acestora, la acea dată fiind deja
majoritari în mare parte a oraselor din Moldova. Această teorie a
prezentei evreiesti pe teritoriul anticei Dacii, încă din timpul
stăpânirii romane, a fost lansată de autori precum Johan Kaspar
Bluntschli sau Bernard Stambler [1]. Aceste teorii au fost reluate în
România de Elias Schwarzfeld [2]. Ulterior, autorul a revenit cu alte
lucrări, inclusiv în limba română [3], în care, aducând argumente
fortate încearcă să justifice prezenta masivă a evreilor pe teritoriul
românesc. În ceea ce priveste prezenta evreilor în Dacia romană, trebuie
precizat că nu există nici o dovadă concretă, document scris,
inscriptie, diplomă, care să ateste vreo prezentă evreiască pe
teritoriul Daciei antice, si cu atât mai putin în cadrul armatei romane,
asa cum se sustine adesea. Armata romană era compusă exclusiv din
cetăteni romani. Chiar si după anul 212 d.C., an în care împăratul
Caracalla a acordat cetătenia romană tuturor locuitorilor imperiului, cu
scopul ascuns de a spori fiscalitatea, componenta legiunilor rămânea
exclusiv romană, doar anumite trupe auxiliare aveau soldati provenind
din afara Romei, este vorba despre redutabilii arcasi sirieni si de
cavaleria sarmată. Există un document epigrafic, un act oficial, datând
din data de 14 octombrie 109 d.C. Documentul este cunoscut sub numele de
Diploma lui Marcus Herennius Polymita si se referă la colonizarea de veterani romani în Dacia Traiană. Fiind vorba despre un act oficial, “copiat
si autentificat după tabla de bronz care este fixată la Roma în zid în
spatele templului Divului Augutus, la statuia Minervei,” este precizat cu claritate pentru fiecare categorie de legionari “cetătean roman”.
Nicolae Gudea, într-o lucrare [4] dedicată prezentei evreiesti în
Dacia, inventariază si descrie cu lux de amănunte cele câteva surse
arheologice care ar putea fi puse în legătură cu iudeii antici. În
primul rând este vorba despre patru monede, dintre care una a dispărut
într-un incendiu recent. Toate monedele sunt din bronz, valoare mică
deci, emise de Simon Bar Kochba, în timpul celei de-a doua răscoale
anti-romane. (132-135 d.C.) Monedele au avut circulatie redusă, doar în
Ierusalim în timpul asediului roman, ele nu aveau putere de circulatie
si valoare de schimb în restul Imperiului, în consecintă, cel mai
probabil este că au ajuns în Dacia ca trofeu de război sau ca amintire
din campanie, aduse de către militarii romani, ca amuletă sau obiect de
colectie. Ele nu reflectă în nici un caz vreo prezentă iudaică
permanentă în Dacia. Cât despre inscriptiile păstrate, acestea contin un
număr de patru nume cu rezonante iudaice, care permit orice
interpretare. Prezenta evreilor pe teritoriul românesc a fost abordată
si de către Nicolae Iorga, ca răspuns la lucrările lui Bernard Stambler,
într-o comunicare [5] din 1913, publicată ulterior în Analele Academiei
Române. Iorga arată că până în sec. XIV, în care asistăm la aparitia
primelor formatiuni statale românesti, respectiv Muntenia (1300) si
Moldova (1360), cele două „tări” nu aveau orase, orase care
sunt consecinta colonizării, care la noi, în Vechiul Regat cum se spune,
a fost ca si inexistentă. În Ardeal însă, existau deja comunităti
orăsenesti, a căror prezentă este atestată documentar încă din sec.
XIII. Cu toate acestea, prezenta evreiască în cadrul acestora este nulă –
dat fiindcă orașele erau mai mult comunităti germane grupate în jurul
unei constructii fortificate, în cele mai multe cazuri o biserică
întărită cu ziduri si turnuri de apărare, magazii de provizii, etc…
refugiu pentru comunitate în cazul unei invazii. Spre deosebire de
acestea, centrele galitiene care au influentat dezvoltarea primelor
orase în Moldova au fost create în scopuri mai degrabă fiscale. Iorga
este categoric – nici urmă de evrei în documentele, extrem de numeroase,
din sec. XV. Se întâlnesc evrei însă în zonele supuse tătarilor, în
Cetatea Albă – supusă hanului, în Siria si în Anatolia. Se ocupau
printre altele cu negustoria, dar si cu comertul de sclavi. În Lemberg
(Lvov) prezența lor este semnalată abia în 1467. Primii evrei care
pătrund pe teritoriul tărilor române sunt cei spanioli si portughezi
(sefarzi), dar si marani, (evrei convertiti sau fals convertiti în urma
persecutiilor Inchizitiei) în timpul domniei sultanului Selim al II-lea
(1566 – 1574). Se ocupau mai mult cu cămătăria, fiind pe locul al
treilea după greci si turci. Cu toate acestea, nici nu poate fi vorba
despre o comunitate stabilă sau despre vreo ocupatie în care să detină
vreo importantă oarecare. Încercarea lor de a extinde activitătile
cămătăresti la sate, au fost oprite de Alexandru I Mircea (1568-1574),
încă din primul an de domnie, când acesta înaintează o plângere Înaltei
Porti, în urma căreia li se interzice evreilor orice fel de prezentă la
sate. Iorga demonstrează că până în epoca lui Vasile Lupu (1634-1653) nu
există nici un document care să ateste prezenta vreunei comunităti
evreiesti stabile în tările române. Abia în acea perioadă se consemnează
un aflux de evrei dinspre Polonia, împinsi încoace de cazacii poloni.
În număr extrem de mic, acestia se ocupau cu cămătăria si arendăsia, așa
cum consemnează Paul de Alep. Ulterior apar tot mai multe documente
comerciale si contractuale care atestă prezenta evreilor, fără însă a fi
vorba despre o comunitate. Sub Constantin Brâncoveanu (1688-1714), încă
sunt considerati “străini”, adică nu se puteau stabili în
tară. O primă încercare de a se constitui într-o comunitate stabilă,
construirea unei sinagogi în Bucuresti, a fost oprită prin demolarea
acesteia din porunca lui Stefan Vodă Cantacuzino [6] (1714-1716). În
Moldova, la 1711, Ion Neculce pomeneste despre un cimitir evreiesc (“mormintele jidovilor”)
la marginea Iasiului. În consecintă, primele dovezi indirecte ale
prezentei unor mici comunităti evreiesti în cetătile de scaun ale celor
două tări române sunt atestate documentar abia la începutul sec. XVIII.
Pe tot parcursul acestui secol, dovezile prezentei evreilor se
înmultesc. Printre ocupatii, în afară de comert si cămătărie apare si
productia de băuturi alcoolice, dar si confectionarea de bijuterii. Spre
mijlocul secolului, în 1741 (a doua domnie, sept. 1741 – iul. 1743),
apar si primele documente cu caracter juridic privindu-i pe evrei,
respectiv o serie de ordine ale domnitorului Constantin Mavrocordat
privind interdictia de a angaja servitori crestini până în 30 de ani si
de a angaja femei (crestine sau evreice deopotrivă) pentru a vinde
băuturi alcoolice.[7] Se înregistrează si plângeri ale locuitorilor
contra evreilor, pe care-i acuză de practici ilegale si necinstite
(falsificare de înscrisuri, mărturie mincinoasă, trafic de bunuri
furate). Toate acestea atestă cresterea prezentei evreiești, cu
precădere în nordul Moldovei. O crestere semnificativă a populatiei
evreiesti avea să se producă după 1775, odată cu anexarea de către
Austria a părtii de nord a Moldovei istorice, teritoriul care ulterior
se va numi Bucovina de Nord, în urma războiului ruso-turc (1769-1774).
Dacă înainte de 1775 erau consemnate 206 familii de evrei cu 986 de
membri, după război vor fi consemnate 298 de familii cu 1346 de membri.
Primul guvernator al noii provincii imperiale, gen. Erzenberg, notează
că acestia, pe care-i numește “cersetori si vagabonzi”
(Betteljuden und Müssiggänger), se ocupau mai ales cu cămătăria si
productia de alcool. Din această cauză, guvernatorul a hotărât să
expulzeze 365 de familii de evrei. Numai acestea aveau de strâns de la
tărani o sumă de cca. 6000 de florini din cămătărie. Nefiind admisi în
alte zone ale imperiului, nici în Rusia, au trebuit să se stabilească în
Moldova. Acesta este scenariul clasic, după care mai apoi au pătruns în
masă, cel mai adesea ilegal, sau semilegal – prin mituirea
autoritătilor, în Moldova. Trebuie mentionat că de-a lungul a aproape
trei secole de existentă atestată documentar pe teritoriul românesc, nu
există absolut nici un document care să certifice că vreo autoritate
statală i-ar fi chemat să se stabilească aici. Atât în Bucovina cât si
în Moldova, acestia au încercat să mituiască pe guvernator, cât si pe
domnitorul Constantin Mavrocordat, oferindu-le un venit garantat anual
de 5000 de galbeni, dar acestia au respins oferta, decât să expuie tara “pieirii totale”[8].
Acelasi domnitor va interzice evreilor să vândă alcool si să facă
afaceri în sate. O ordonantă imperială din 20 martie 1786, care cerea ca
fiecare evreu care face afaceri în Bucovina să detină un capital de
minim 200 de florini, a avut drept consecintă un alt aflux ilegal de
evrei săraci în Moldova. Documentele epocii atestă că multi foloseau
pasapoarte false, îsi schimbau numele sau se declarau supusi străini
(cel mai adesea germani, dar si ruși sau francezi) – suditi, numiti în
mod peiorativ târtani (germ. Untertan). Încercările de legalizare a
activitătii acestora, precum a fost un act din iulie 1806, emis de către
domnitorul Alexandru Moruzi (a doua domnie, 1802-1806) s-au soldat cu
un fiasco total, dat fiindcă cei autorizati să-si desfăsoare
activitătile pe teritoriul Moldovei atrăgeau alți coreligionari în număr
tot mai mare. Iar afluxul evreilor spre Moldova a continuat pe toată
durata sec. XIX, în ciuda măsurilor restrictive luate de autorităti,
astfel că numărul acestora ajunse în 1848 la 11056 familii, din care
numai în Iasi erau 7000, aproape jumătate din populatia orasului [9].
După un deceniu, în 1856, consulul francez Place scria:“În fiecare
zi, intră Evrei cu miile în Principate, si mai ales în Moldova. Stiu de
la consulul general al Austriei chiar că are în acest moment sub
protectia sa peste 35,000 de indivizi de această religie“ [10].
Istoricul Radu Rosetti, sub pseudonimul Verax [11] a publicat o serie de
statistici privind numărul de evrei din Moldova, pentru care a utilizat
listele cu plătitori de impozit (dări), asa-numitele catagrafii.
Astfel, la 1803, în Moldova erau 12000 de evrei, la 1827, 6078 capi de
familie (cca. 24000 de evrei), la 1831 – 30720, iar la 1859 cca. 120000,
rata medie de crestere fiind de 64,5%, mult peste sporul natural.
Astfel, în mai putin de un secol, românii au ajuns minoritari în
majoritatea oraselor si târgurilor din Moldova. Cea mai mare parte a
acestora s-au stabilit cu precădere în Moldova, Maramures si Bucovina.
Erau evrei askenazi, vorbitori de limbă idis, un idiom al limbii
germane. Până în prezent, originea lor nu a putut fi stabilită. Teoria
cel mai des vehiculată afirmă că evreii askenazi ar fi urmasii iudeilor
antici, exilati pe continent de romani, care s-au răspândit mai apoi în
ţările germanice, migrând apoi în Estul Europei. Date statistice si
demografice certe contrazic însă această teorie. Astfel, se estimează că
în sec. XI, askenazii reprezentau doar 3% din populatia evreiască,
ajungând în 1931 să reprezinte 92%, după care procentul a scăzut
datorită pierderilor din timpul războiului la 75% cât se estimează a fi
în prezent. Această crestere, cu o rată nemaiîntâlnită în istoria
umanitătii, nu se putea produce numai prin sporul natural al populatiei,
statisticienii sunt categorici asupra acestui aspect, astfel că
răspunsul trebuie căutat în altă parte. Există opinii, inclusiv din
partea unor cercetători evrei, că acest spor îsi are originea în sec. 8
d.C., atunci când s-a produs convertirea la mozaism a khazarilor, un
numeros popor türcik. În consecintă, evreii askenazi, care reprezintă
marea majoritate a evreilor de azi, si-ar avea originile în zona
Caucazului, si nu au nici o legătură cu iudeii antici, ci cu triburile
hune, uigure si maghiare [12]. Ceva mai putin numerosi în Muntenia – la
1831 nu erau nici 1000 de familii, cca. 4000 de persoane.(Verax), spre
sfârsitul sec. XIX multi au migrat spre Bucuresti, atrasi de
oportunitătile de afaceri pe care le oferea pe atunci dezvoltarea
capitalei. La Recensământul oficial din 1930, un secol mai târziu, numai
în Bucuresti, la o populatie de 639040 locuitori, erau 69885 evrei
(10,9%), pentru ca în 1940 să depăsească o sută de mii. Astfel, numai în
capitală, într-un secol doar, populatia evreiască a crescut de peste 17
– 25 ori. În ultimii ani ai sec. XIX si până la izbucnirea primului
război mondial, se va constata o diminuare a numărului populatiei
evreiesti. Astfel, în Vechiul Regat, populatia evreiască a scăzut de la
266652 persoane în 1899, la 239967 în 1912 [13], în principal datorită
emigrării în SUA. Marea Unire de la 1 decembrie 1918 avea să sporească
considerabil numărul evreilor din România, dat fiindcă în cele trei
provincii alipite la Vechiul Regat se găsea o populatie considerabilă de
evrei, în special în Basarabia. Marile zguduiri sociale din timpul si
de după primul război mondial – revolutia bolşevică în Rusia, războiul
ruso-polonez, revolutia bolsevică din Ungaria, au creat din nou un aflux
ilegal de evrei spre România, văzută ca o oază de liniste si
prosperitate. Observatori din epocă apreciază numărul acestora la 135000
între 1922 si 1926 [14], astfel că la recensământul din 1930, cei
756930 de evrei reprezentau 4,2% din populatia României.[15] În timpul
celui de-al doilea război mondial, pierderile de vieti ale evreilor au
fost evaluate la 15000 în Vechiul Regat, Transilvania de Sud si Bucovina
de Sud, de 103919 în Basarabia, Bucovina si tinutul Herta si 90295 în
Transilvania de Nord, încorporată Ungariei. În total, 209214 pierderi de
vieti evreiesti de pe teritoriul României în timpul războiului, ceea ce
reprezintă 27% din populatia evreiască, din care se atribuie: 2%
administratiei române, 13% actiunii militare germano-române desfăsurată
aproape exclusiv pe front si 12% actiunii guvernului maghiar [16].
Astfel, datorită pierderilor de vieti omenesti, dar si cedărilor
teritoriale, în 1945, pe teritoriul de azi al României mai exista un
număr de 355972 de evrei, numărul lor scăzând la 144198 la recensământul
din 28 noiembrie 1956 [17] si la 24667 evrei în 1977, în principal
datorită emigrării în Israel, SUA sau alte tări occidentale dar si
datorită politicii regimului comunist. Astăzi, populatia evreiască din
România numără cca. 3000 de persoane, în principal evrei fără rude,
si/sau prea bătrâni sau bolnavi ca să plece din tară.
Reactia românească. Cresterea
populatiei evreiesti, cu o rată extrem de ridicată, de la 12000 de evrei
(Moldova, 1803), 4000 de evrei (Muntenia, 1831), la 266652 evrei
(Regat, 1899), de peste 17 ori pe durata unui singur secol, într-o tară
săracă si relativ slab populată, dincolo de neajunsurile inerente aduse
de această adevărată “invazie” [18], cămătărie, consum ridicat
de alcool contrafăcut, acapararea comertului si a mestesugurilor, a
produs antipatia populatiei românesti si reactia elitelor conducătoare.
Se afirmă adesea că evreii ar fi acoperit un gol, între clasa de sus,
marii detinători de terenuri, si clasa de jos, tăranii, constituind
cumva clasa de mijloc, extrem de slab reprezentată – nu este adevărat,
pentru că majoritatea zdrobitoare a acestora erau extrem de săraci,
singurul lor atu fată de populatia autohtonă fiind stiinta de carte si
abilitatea nativă pentru speculatii financiare. Evreii nu au adus
capitaluri în tările române, din contră, au fost siliti să părăsească
Imperiul Austro-Ungar datorită lipsei capitalului. Neavând capital si
refuzând să se ocupe cu agricultura, au fost socotiti vagabonzi atât în
Imperiul Austro-Ungar cât si în Moldova. Abia spre sfârsitul sec. XIX si
începutul sec. XX, evreii au reusit să aibă o pondere numerică relativ
consistentă în cadrul clasei de mijloc. Ion C. Brătianu, într-un discurs
rostit în sedinta Camerei Deputatilor din 20 iunie 1866, declara cu
privire la acestia : “Evreii au devenit o plagă socială pentru
România, o plagă socială de care trebuie să scăpăm si asta nu pentru că
ei sunt mai înapoiati decât noi, căci avem o clasă încă mai înapoiată
decât dânsii, o pătură socială mai joasă decât evreii, acestia sunt
tiganii si noi le-am dat drepturi, fără ca ei să se împotrivească contra
evreilor, nu voi ridica nici consideratia că sunt mai putin civilizati,
ci pur și simplu al marelui lor număr care amenintă, după cum spune
toată lumea, nationalitatea noastră, iar atunci când natiunea este
amenintată, ea se apără si devine, nu intolerantă, ci prevăzătoare.
Numai măsuri administrative ne pot scăpa de această pacoste si îi pot
împiedica pe proletarii străini să invadeze tara.” [19] Reactia,
adesea virulentă, a elitelor conducătoare românesti, a fost cauzată de
presiunile din 1866 ale Aliantei Israelite Universale, fondată în 1860
de către Isaac Aaron Moïse Crémieux, zis Adolphe (1796-1880), de a
conditiona independenta României de acordarea de drepturi politice si
economice evreilor, fiind vizat în special dreptul de a detine
proprietăti funciare. Constitutia adoptată atunci, în urma Conventiei de
la Paris, care a reunit cele sapte mari puteri europene, excludea de la
drepturi politice cetătenii de rit ne-creştin, deci si pe evrei, fără
a-i mentiona în mod expres. Această conventie a fost adoptată fără ca
partea română să fi fost consultată, în consecintă initiativa
legislativă nu a apartinut românilor. Prima lege fundamentală a noului
stat, adoptată de legislativul român, se încadra în prevederile
Conventiei de la Paris si reflecta dorinta poporului si vointa clasei
politice de a refuza încetătenirea evreilor, astfel că art. 7 al
Constituţiei prevedea că “numai străinii de rituri crestine pot dobândi împământenirea.”
La 8 mai 1977, în urma participării la războiul ruso-turc, România si-a
proclamat independenta, după aproape patru secole de dominatie
turcească. Din nou, presiunile puternicelor organizatii evreiesti au
determinat marile puteri să conditioneze recunoasterea independentei
noului stat de acordarea de drepturi politice evreilor, astfel că în
tratatul de pace, art. 43 prevedea: “Înaltele Părti Contractante
recunosc independenta României, legând-o de conditiunile expuse în
următoarele două articole: Articolul 44. În România, deosebirea
credintelor religioase si a confesiunilor nu va putea fi opusă nimănui
ca motiv de excludere sau de incapacitate în ceea ce priveste beneficiul
drepturilor civile si politice, admiterea în functii publice, sau
exercitarea diferitelor profesiuni si industrii în orice localitate”.
Cu deosebire acest articol a produs ample discutii în presă si în
parlament. Printre cei mai virulenti critici s-a numărat si poetul
Mihail Eminescu, un adevărat ideolog al partidului conservator. Trebuie
mentionat că opozitia poetului faţă de acest articol nu avea un caracter
antisemit, asa cum se sustine adesea, argumentele contra ale acestuia
nefiind de ordin rasial sau religios, ci pur economic:“dacă gustul
li-e numaidecât după drepturi egale, conform «contractului social»,
iată, Austria-i aproape. Oriunde e teren pentru neagra speculatiune,
evreul e acasă, iar vaietele si plângerile contra persecutiunii sunt
mofturi care să acopere modul neomenos în care sug tările pe care au
căzut ca lăcusta. Că sunt şi evrei care merită egală îndreptăţire – cine
o contestă? Dar noi nu putem pentru numărul mărginit de evrei
folositori tării, să dăm depline drepturi sutelor de mii de venetici
neproductivi”[20]. Cu toate presiunile europene la care a fost
supusă România, în ciuda vizitei făcute de Adolphe Crémieux [21], care
dusese anterior o violentă campanie anti-românească în presa pariziană,
Parlamentul României nu a admis aceste cereri, cu exceptia egalitătii
religioase, cea de care se prevalau evreii pentru a cere încetătenirea
în masă, astfel că la 1 octombrie 1878 a fost votată modificarea art. 7
din Constitutie. În noua redactare se acorda cetătenie română tuturor
evreilor care participaseră la Războiul pentru Independenta României,
ceilalţi evrei putând să o obtină în urma unei cereri individuale si
prin votul Parlamentului. Ca primă consecintă, cei 880 de evrei
participanti la războiul din 1977 (necombatanti) au primit cetătenia
română. Alte câteva sute o vor primi în următoarele 4 decenii, până la
încheierea primului război mondial. Numărul mic de evrei, nici 2000,
care au primit cetătenia, în ciuda faptului că la recensământul din 1899
au fost înregistrati 269.015 evrei, care reprezentau 4,5% din populatia
României, se explică nu atât prin caracterul restrictiv al legii, cât
mai ales faptului că o bună parte dintre acestia nu vorbeau româneste,
iar spre sfârsitul sec. XIX si în primii ani ai sec. XX, multi evrei
doreau să plece spre SUA, ca si multi români de altfel. Cei rămasi în
tară, desi lipsiti de cetătenie, au continuat să trăiască si să-si
desfăsoare activitatea, fără a fi împiedicati în nici un fel. Demn de
mentionat este că în România evreii nu au avut ghetouri, nici înainte de
primul război mondial, nici în perioada interbelică. În fiecare oras
existau cartiere cu populatie predominant evreiască, dar în care locuiau
si români. În stare latentă în primii ani ai sec. XX, această asa-zisă
problemă evreiască va fi reluată de dreapta nationalistă si se va
acutiza însă în urma marilor schimbări politice si sociale apărute în
urma încheierii primei conflagratii mondiale. Tezele anti-evreiesti
abordate de către dreapta nationalistă s-au cristalizat pe baza
imigratiei masive a evreilor dinspre Polonia si Imperiul Rus, o
adevărată “cotropire” a teritoriului românesc, dar si datorită
comportamentului neloial al acestora în momentele de mare cumpănă ale
românilor, la 1859, 1878 si 1919. Printre altele, li se imputa și
colaborarea cu ocupantul german în timpul ocupației Bucurestiului.
Ultimul mare exod evreiesc. Seceta
din 1920 si proasta gestionare a productiei agricole de către regimul
bolsevic, proaspăt instalat la cârma Rusiei sovietice, a condus la una
din cele mai mari tragedii ale sec. 20. Începută în primăvara anului
1921 si terminată după un an si jumătate, foametea a produs peste 5
milioane de victime. S-au semnalat cazuri de canibalism. Fotografiile si
documentele care atestă aceste consecinte oribile sunt cutremurătoare,
flagelul atingând apogeul la începutul anului 1922. În toamna anului
1921, conform statisticilor oficiale sovietice, evident măsluite, peste
20 de milioane de oameni sufereau de foame. La toate acestea se adăugau
ravagiile produse de războiul civil, haosul economic, teroarea
exercitată de bande de dezertori si rechizitiile de alimente. În aceste
conditii s-a produs un masiv exod de populatie în Basarabia, al cărui
apogeu a coincis cu cel al foametei. Majoritatea zdrobitoare a acestora
erau evrei, pentru că tăranii ucraineni, prin Proclamatia emancipării
din 3 martie 1861, deveniseră proprietari de pământ, asa că nu erau prea
dispusi să-si părăsească proprietătile. Prin comparatie, evreilor le
era interzis să se stabilească în afara oraselor (decretul din 15 mai
1882) si în nici un caz pe teritoriul istoric al Rusiei, ci doar în
partea de est a imperiului, inclusiv Basarabia.(ucazul din 23 decembrie
1791) Sub presiunea valurilor de refugiati de peste Nistru, autoritătile
locale, complet depăsite de situatie, la 17 februarie 1922, propun
trierea acestora, arătând că printre ei se găsesc numeroase “elemente periculoase sigurantei”.[22]
La acea dată, numărul refugiatilor depăsea 120000 de persoane [23],
cele mai multe pătrunse fraudulos în tară, confirmând astfel cifra
avansată de Henri Prost. Concomitent, în presa internatională evreiască
au început să apară articole denigratoare la adresa României. În data de
18 februarie 1922, Ministerul de Război, prin adresa nr. 2241,
transmitea Ministerului Afacerilor Străine o tăietură din ziarul
londonez “Jewish Chronicle” din data de 20 ianuarie 1922, care reclama “tratamentul barbar” si “atrocitătile”
comise de către autoritătile române asupra refugiatilor evrei. Potrivit
raportului, mare parte din acești refugiati erau agenti ai
bolsevicilor, trimisi să facă agitatie comunistă si spionaj, să comită
acte teroriste care să demonstreze opiniei publice că populația se opune
“anexării militare a Basarabiei”. Descoperirile făcute de
Siguranta Statului în teritoriu confirmau cu prisosintă temerile
ministerului. Agitatiile comuniste erau produse de membrii Asociației “Bund” si “Liga Culturală Evreiască a Evreilor Basarabeni”,
care erau în legătură cu autoritătile sovietice, dar si cu Partidul
Comunist, ramura basarabeană paralelă a PCdR. În aceste conditii,
Ministerul Afacerilor Străine a decis publicarea unei dezmintiri, cerând
totodată legatiei de la Londra să informeze opinia publică britanică
asupra situatiei reale a refugiatilor. Între timp, au început să apară
consecintele valului de refugiați ca si a “comitetelor de sprijin”
înfiintate ad-hoc. Siguranta era practic coplesită de descoperirea de
tipografii ilegale, agitatii comuniste, treceri ilegale de refugiati
peste Nistru, tentative de mituire a autoritătilor în vederea procurării
de acte false, în care erau implicati cetăteni români de etnie
evreiască, membri ai comitetelor respective. Trecerea ilegală de
refugiati peste Nistru a continuat si în anul următor, cu o intensitate
ceva mai redusă, crescând în schimb numărul actelor de spionaj si
propagandă anti-românească semnalate de agentii Sigurantei. Reacția
imediată a autoritătilor a fost ordinul de desfiintare a tuturor
comitetelor de asistentă. Apoi s-a cerut să se facă un recensământ
riguros al tuturor evreilor pătrunsi ilegal în tară, si expulzarea celor
periculosi pentru siguranta natională. Din păcate, nu s-a făcut nici
una, nici alta, chestiune care va genera alte probleme, mult mai grave,
în următoarele două decenii. Adevărul este că statul român, în acel
moment critic, a încercat să păstreze un echilibru fragil, între
rezolvarea unei probleme umanitare si apărarea sigurantei nationale.
Problemele create de această populatie pătrunsă, cel mai adesea ilegal,
pe teritoriul românesc au rămas însă, iar ele nu vor întârzia să se
acutizeze în deceniile următoare.
[1] Stambler, Bernard, Histoire des Israélites Roumains et le droit d’intervention, Paris, Jouve, 1913.
[2] Schwarzfeld, Elias, The Jews in Roumania.
[3] Schwarzfeld, Elias, Din istoria Evreilor, împopularea, reîmpopularea si întemeierea târgurilor si a târgusoarelor în Moldova, Bucuresti, Editura Uniunii Evreilor Pământeni, 1914.
[4] Gudea, Nicolae, Evreii în provinciile dacice 106-275 d.C.
[5] Iorga, Nicolae, Istoria evreilor în terile noastre, Librăriile Socec & Co. și C. Sfetea, Bucuresti, 1913.
[6] del Chiaro, Anton-Maria, Istoria delle moderne Rivoluzioni della Valacchia, Venezia, 1718.
[7] Ioan St. Petre, Axinte Uricariul. Studiu si text, Bucuresti, 1944.
[8] Răscanu, P., Lefile boierilor si veniturile Moldovei în 1776, Iasi, 1887.
[9] Sutu, Nicolae, Notions statistiques sur la Moldavie (1832, 1840, trad. română Notitii statistice asupra Moldaviei, 1852).
[10] Sturdza, Acte si documente, IX, p.311.
[11] Verax : La Roumanie et les Juifs, Bucarest, 1903.
[12] Neumann, Victor, Tentatia lui Homo Europaeus, Geneza ideilor moderne în Europa centrală si de sud-est, Bucuresti, Editura All, 1997.
[13] Populatia evreească în cifre – Memento statistic, vol. 1, 1945, Congresul Mondial Evreesc – Sectiunea din România.
[14] Henri Prost, Destin de la Roumanie, 1918-1954, Paris, Berger-Levrault, 1954.
[15] Manuilă, Sabin, Fildermam, Wilhelm, Populatia evreiască din România în timpul celui de-al doilea război mondial, editor: Kurt W. Treptow, Iasi, Fundatia Culturală Română, 1994.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem.
[18] Eminescu, Mihai, În sedinta de ieri a Camerei, Timpul, 4 octombrie 1879, în Opere, vol. X, pag. 325.
[19] *** : Din scrierile şi cuvântările lui Ion C. Brătianu, Bucuresti, 1903.
[20] Eminescu, Mihai, Iarăsi evreii, 5 decembrie 1876, ”Curierul de Iasi”.
[21] Polihroniade, Mihail, Tell, Alexandru-Christian, Domnia lui Carol I, vol.I, 1866-1877, Ed. Vremea, 1937.
[22] Guzun, Vadim, Chestiunea refugiatilor de peste Nistru: documente diplomatice si ale serviciilor române de informatii, 1919 – 1936. (Editor Vadim Guzun, Cluj-Napoca, Editura Argonaut, 2012, 1000 p.)
[23] Ibidem.
Alt capitol din carte, deci. Imaginea de fată, un act
oficial datând din 20 aug. 1921, semnat Constantin Argetoianu – act
care certifică instituirea stării de asediu în Chisinău, oraș în care se
strânseseră 60000 (60 de mii) de „refugiati”, marea majoritate agenti
bolsevici, care sunt autorii „atentatelor, actelor de banditism si
nesfârsitelor jafuri” din oras. Ce nu mentionează documentul este că
marea majoritate a acestora erau evrei. Guvernul român va fi ulterior
obligat, prin conventiile de pace, să acorde cetătenia română tuturor
acestora. Urmasii acestora – azi – sustin că erau aici de mii de ani,
veniti cu legiunile romane sau chiar în calitate de legionari romani,
asa cum sustinea cu nerusinare dl. deputat Aurel Vainer, reprezentantul
„comunitătii evreiesti” autohtone în Parlamentul României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu